athlon xp brandschade

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Exyge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-08 10:01
Ik was pas mijn pc'tje aan het bouwen... sluit alles aan zoals het hoort... start em op voor de eerste keer en zie mijn proc in rook opgaan omdat de koeler niet draaide... duurde echt maar 3 sec. ofzo Wat blijkt nu... was er een draadje van de koeler slecht verbonden waardoor hij geen stroom kreeg...

Maar nu mijn vraag, kan er nog meer schade ontstaan door het doorbranden van een proc dan alleen een kapotte processor?

Verwijderd

ohh wil niet veel zeggen hoor maar dat lag echt niet aan je koeler als ie binne 3 sec op affikte dan heb je hem gewoon niet goed dr op gezet zelfs al had de koeler niet gedraaid dan was ie nooit binne 3 seconde al zo heet geweest

Verwijderd

Ben ik het mee eens. Ik heb inmiddels twee AMD Thunderbird 1300 in rook op zien gaan. Bij beide bleek de cooler er schuin op te hebben gezeten. Ikzelf draai nu 2x 1800+ en ik kan echt 5 minuten lang (of misschien nog wel langer) zonder fan's draaien hoor.
Een doorgefikte cpu, HOEFT geen impact te hebben op je mobo... tenminste ik ken genoeg gevallen waarbij er geen schade aan andere onderdelen is ontstaan.
Suc7

Verwijderd

lijkt me sterk 5 minuten draaien zonder cooler met een 1800+

• Maarten
  • Niet online
Op maandag 03 juni 2002 12:33 schreef Exyge het volgende:
Ik was pas mijn pc'tje aan het bouwen... sluit alles aan zoals het hoort... start em op voor de eerste keer en zie mijn proc in rook opgaan omdat de koeler niet draaide... duurde echt maar 3 sec. ofzo Wat blijkt nu... was er een draadje van de koeler slecht verbonden waardoor hij geen stroom kreeg...
Jammer voor je.
Maar nu mijn vraag, kan er nog meer schade ontstaan door het doorbranden van een proc dan alleen een kapotte processor?
Nee, meestal heeft dit geen impact op de rest van het MOBO
suc8 :p

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op maandag 03 juni 2002 12:38 schreef SeVeN het volgende:
lijkt me sterk 5 minuten draaien zonder cooler met een 1800+
Er staat:

Met koeler en FAN UIT.

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

• Alphafox
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03:33

Alphafox

wat zeggie!

mischien dat je schade hebt aan je socket?! want er is roet vrijgekomen op je socket en mobo, en roet geleid! dus ik zal eerst ff je zocket en mobo afstoffen

wisdom is rarely common

Verwijderd

lijkt me ook sterk... denk echt dat je of geen cooler erop had zitten of dat je hem wel eerrrug mis hebt geplaatst..

9 van de 10 keer blijft de schade beperkt tot processor

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:03
Zelfs al bouw je helemaal geen fan op je heatsink dan nog is de processor niet binnen 3 seconden kapot. Volgens mij is dit onmogelijk

Kan het zijn dat je de voltage's helemaal verkeerd had staan. Of dat je de processor in een verkeerde soccet hebt gedaan?

Verwijderd

Op maandag 03 juni 2002 15:16 schreef Matsu_matsu het volgende:
Zelfs al bouw je helemaal geen fan op je heatsink dan nog is de processor niet binnen 3 seconden kapot. Volgens mij is dit onmogelijk

Kan het zijn dat je de voltage's helemaal verkeerd had staan. Of dat je de processor in een verkeerde soccet hebt gedaan?
Wie zegt dat ie er een Heatsink op had geplakt??

• Exyge
Er zat wel degelijk een heatsink op, en die zat echt niet scheef... het is een thermaltake volcano 7+... en hij zit zeker in een goed socket want hij zit op een a7v333.

ik vind het echt heel raar allemaal.

Alleen de fan draaide niet.

• brouwerpower
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-08 07:56
Ik denk niet dat er meer kapot is. Maar je weet het maar nooit.
Probeer een ander Proc en je weet het...

• Valkyre
  • Laatst online: 08:44

Valkyre

Kitesurf FTW!

wat ik nergens zie is koelpasta????
zonder koelpaste gaat ook vrij snel boem denk ik!

iRacing Profiel

• Rookstar
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02-06-2016

Rookstar

Rookt niet....

Een processor laten doorbranden kan wel degelijk ook je moederbord slopen. Tenminste, ik heb het bij een vriend van mij (gelukkig niet bij mezelf :)) wel eens meegemaakt. Gewoon een deel van de processorvoet weggesmolten!

Best zuur!

Gadgeteer

• Morph666
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-07 18:31
GEEN KOELPASTA?????

SICK! :r :r

komop als de ruimte tussen de core al een honderste milimeter is dan kan ie dus al doorfikken....

met koelprut zal dat nog wel meevallen,
koop duur portie Celtic pasta en je bent
verzekerd voor een lage temp. :D

scheelt echt die celtic bij mij 3 graden idle
dan normaal die coolermaster shit

• Exyge
er zat artic silver op de proc, dus dat is gewoon prima, het voltage was ook niet te hoog want alles stond op jumperless...

en hoe werkt dat nou met dat a7v333 moederbord... zou die niet de proc niet moeten uitschakelen als die te heet wordt?

ging wel erg snel magoed

Verwijderd

Op woensdag 05 juni 2002 08:54 schreef Exyge het volgende:
er zat artic silver op de proc, dus dat is gewoon prima, het voltage was ook niet te hoog want alles stond op jumperless...

en hoe werkt dat nou met dat a7v333 moederbord... zou die niet de proc niet moeten uitschakelen als die te heet wordt?

ging wel erg snel magoed
die optie staat standaard uit geloof ik :{ ... en het is nog maar de vraag of dat goed werkt

2 sec doorfikken met koelpasta en heatsink erop is wel erg weinig hoor... kan haast niet :? je proc moet langer aankunnen...

• Glorificationer426
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 22:25

Glorificationer426

come we hero rush yes?

idd, die moet wel wat langer meegaan, mijn xp1800+ heb ik ook wel eens vergeten het fan draadje aan te sluiten, maar die draaide ook voor 10-20 seconden voor ik hem weer uit deed (heel snel, goh wat is ie toch stil :D)

Maar elke proc is ook weer verschillend he :)

(@DiscWout) omg
(@DiscWout) bijna over mn nek :D
(@DiscWout) echt zo een boer laten, hele mond vol kots :D

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 21:41
Op dinsdag 04 juni 2002 11:18 schreef Gohan-san het volgende:
wat ik nergens zie is koelpasta????
zonder koelpaste gaat ook vrij snel boem denk ik!
Een huisgenoot van mij heeft ook een XP1800+ en die had ook geen koelpasta (of pleister) tussen z'n TT vulcano7 en zijn core.
De processor werd aardig heet, maar hij functioneerde prima.
(hij heeft nu wel koelpasta)

• NeverSeen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-07-2024

NeverSeen

Press any key to continue.....

Op maandag 03 juni 2002 12:40 schreef its_me het volgende:

[..]

Er staat:

Met koeler en FAN UIT.
kan jij mij vertellen hoe ik me heatsing uit moet zetten dan? is mij nog nooit gelukt namelijk >:)

Verwijderd

AMD's staan er bekent om da als je zonder heatsink draait da de proc binne 3 sec door kan brande vanwege de hoge voltages van AMD proc's.

Als je zeker weeet dat je alles geod gemonteerd heb dan zou ik terug gaan naar de winkel voor garantie want dit mag natuurlijk nie kunne. |:(

suc6

• Exyge
Ik weet het dus inderdaad zeker dat ik alles goed gemonteerd heb, en het a7v333 moederbord stnd gewoon op jumperless. De heatsink staat recht, is goed gemonteerd.

Ik moet nog terug gaan naar de winkel inderdaad, maar dit kan ik helaas zaterdag pas weer doen. Maar ik denk dat ze gewoon zeggen dat dit voor eigen kosten is omdat het een zelfbouw is... echt bagger...

• Exyge
laatste vraag:

Hoe werkt asus C.O.P. precies? die processor is doorgebrand maar zou dit dan in principe al niet eens hebben mogen gebeuren? of was daarvoor het verbrandingproces zowiezo te snel?

• Valkyre
  • Laatst online: 08:44

Valkyre

Kitesurf FTW!

ik heb hetzlefde mobo als jij maar volgens mij moet je dat c.o.p. nog eerst aanzetten in de bios.

kan je kiezen shutsdown bij 70 graden bijvoorbeeld (heb ik)

en als je mobo en proc kapot zijn, moet je gewoon in de winkel zeggen dat ie het eerst deed en dat je koeler er inees mee is opgehouden (heel raar , ja :Z)

(natuurlijk niet die koeler mee nemen, of hem slopen)

of heel onschuldig doen zo van ik heb wel vaker pc gemonteerd! blablabla

iRacing Profiel

Verwijderd

ik d8 juist dat er was vastgesteld dat het niet aan de koeler lag. Misschien een van te voren al kapotte AMD...

had die AMD het wel ooit eens gedaan ??

• Exyge
Nee die XP heeft het nog nooit gedaan. Dat is dus het lullige. En ik weet nu dus ook dat ik niks fout heb gedaan. De heatsink maakte gewoon netjes contact met de core. Kun je perfect zien aan de koelpasta.

Maar het lullige is, hoe kan ik bewijzen in de winkel dat ik niks fout heb gedaan... Het is toch zelfbouw.

Magoed 2 daagjes wachten en dan weet ik het

• Exyge
oke, nieuwe proc erin laten zetten door de winkel... neem hem mee naar huis alles loopt lekker... maar na een potje return to castle wolfenstein houd die 2000+ er alweer mee op... Ze hadden er een OEM cooler op gezet nu... een coolermaster silent fan. deze draait op 3000 RPM en is volgens mij niet eens geschikt om een xp 2000+ te koelen... |:(

Alle instellingen zijn goed, het moederbord stond gewoon op jumperless... ik snap er niks meer van

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:52
Op zondag 09 juni 2002 20:43 schreef Exyge het volgende:
oke, nieuwe proc erin laten zetten door de winkel... neem hem mee naar huis alles loopt lekker... maar na een potje return to castle wolfenstein houd die 2000+ er alweer mee op... Ze hadden er een OEM cooler op gezet nu... een coolermaster silent fan. deze draait op 3000 RPM en is volgens mij niet eens geschikt om een xp 2000+ te koelen... |:(

Alle instellingen zijn goed, het moederbord stond gewoon op jumperless... ik snap er niks meer van
Ja die 'silent' Coolermaster dingen zijn inderdaad bijzonder prut. Een vriend van me heeft zo'n ding en idle wordt je CPU maar liefst 65 graden. Er zou een hitte detector op moeten zitten waardoor hij bij hogere temperaturen harder zou gaan draaien, maar daar merk je niets van. Toen ik er trouwens een andere betere fan op zette werd hij meteen vijf graden minder heet.

Desalniette min ging hij niet stuk....

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• Exyge
die van mij schaalde dus niet op als hij warmer werd, deze liep gewoon constant op 3000 rpm. Er is mij over die cooler verteld waar je het over had maar die hadden ze niet meer dus had hij er deze maar op gezet.

wat voor een processor had die vriend van je? ook een 2000+? Maar dit kan echt niet goed zijn...

Ik vraag me af of het niet aan een defect moederbord kan liggen. dat die een te hoog voltage doorgeeft dan dat hij aangeeft... zal wel niet kunnen maar wat weet ik er nu van

• floduR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
cpu's stoppen niet zomaar hoor, zelfs met een kleine heatsink en een prut fan, loopt ie rustig vast...

en als ie vastloopt maakt ie geen warmte meer bij, dus koelt ie wel af... (en brandt ie niet door)

het moederbord moet ook een signaal geven, en dat is nog voor dat ie vastloopt

er is iets anders aan de hand denk ik, misschien cpu socket van mobo kapot?

Verwijderd

zou die cpu gewoon DOA zijn ? :)

• Anubis801
  • Laatst online: 18-08 18:31
Op woensdag 05 juni 2002 08:54 schreef Exyge het volgende:

ging wel erg snel magoed
oke dan, als ik jouw mag geloven dat je alles goed hebt gemonteerd (koeler niet scheef) dan moet het dit zijn!!! Artic zilver is een geleidende pasta en als jij toevallig per ongeluk een van die brigdges op je cpu daarmee bedekt dan is je proc ook binnen 2 a 3 sec naar de eeuwige jachtvelden gegaan zelfs met koeler en draaiende fan.

=/\= System Status =/\=

• floduR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op zondag 09 juni 2002 21:51 schreef Anubis801 het volgende:

[..]

oke dan, als ik jouw mag geloven dat je alles goed hebt gemonteerd (koeler niet scheef) dan moet het dit zijn!!! Artic zilver is een geleidende pasta en als jij toevallig per ongeluk een van die brigdges op je pc daarmee bedekt dan is je proc ook binnen 2 a 3 sec naar de eeuwige jachtvelden gegaan zelfs met koeler en draaiende fan.
goed lezen op de verpakking:

alleen onder zeer hoge druk geleidend, onmogelijk te halen op je processor...

EDIT:

mijn proc heb ik de laatste tijd er 10x af moeten halen enzo, ik vreesde steeds voor m'n proc, maar hij doet het nog steeds, dat ding kan een hoop hebben

en ondertussen zijn alle bruggen met elkaar verbonden met artic zilver, hij doet het nog steeds, maar moet em wel een keer schoonmaken denk ik :)

Verwijderd

is ie wel daadwerkelijk kapo?
zat er wellicht zo.n stickertje tussen cpu en koeling
in 3 seconden gaat ie echt niet kapo hoor

• Exyge
Op zondag 09 juni 2002 21:51 schreef Anubis801 het volgende:

[..]

oke dan, als ik jouw mag geloven dat je alles goed hebt gemonteerd (koeler niet scheef) dan moet het dit zijn!!! Artic zilver is een geleidende pasta en als jij toevallig per ongeluk een van die brigdges op je cpu daarmee bedekt dan is je proc ook binnen 2 a 3 sec naar de eeuwige jachtvelden gegaan zelfs met koeler en draaiende fan.
Nee ik had inderdaad niets fout gedaan, alleen op de core zat een dun laagje artic silver... en de bridges liggen echt "een end weg" om daarop te morsen.

Ik snap er niets meer van

• Exyge
Op zondag 09 juni 2002 21:54 schreef henk_j het volgende:
is ie wel daadwerkelijk kapo?
zat er wellicht zo.n stickertje tussen cpu en koeling
in 3 seconden gaat ie echt niet kapo hoor
van de eerste kwam inderdaad na 3 tellen rook van de proc af ;) dus die is echt kapot... Maar met deze snap ik er niets van, de kast was dicht dus rook heb ik niet gezien, hierna heb een zenuwinzinking gekregen. en heb ik er maar niets meer mee gedaan.

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Exyge: het word zo wel een dure computer/hobby he ;)

• Exyge
nou die 2e heb ik niet zelf geinstalleerd dus die kan ik gelukkig terug claimen, en de rest van de hardware is ook bij hun gekocht dus dat zal hopelijk geen probleem zijn.

maar inderdaad... dit is niet leuk meer... :(

• Go0s
Op zondag 09 juni 2002 22:34 schreef Exyge het volgende:
nou die 2e heb ik niet zelf geinstalleerd dus die kan ik gelukkig terug claimen, en de rest van de hardware is ook bij hun gekocht dus dat zal hopelijk geen probleem zijn.

maar inderdaad... dit is niet leuk meer... :(
Heeft toch weer 250 euro gekost, die doorgefikte 2000+ ;(

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
als je cpu te heet wordt houdt tie er als de heatsink er goed opzit nooit in 1x boem mee op... je windows gaat eerst kuren vertoenen.. en als tie echt heet wordt krijg je een blauw scherm met een restart... ( bij 81 graden is dat bij mij :) )

zonder draaiende fan draait je pc nog heel lang door en je cpu kan dan ook nooit niet in 3 sec kapot.. ik draai zelf een t-bird 1400 @ 1153 ZONDER fan.. geen probleem

https://wren.co/join/Devian

• Go0s
Op zondag 09 juni 2002 22:43 schreef Devian het volgende:
als je cpu te heet wordt houdt tie er als de heatsink er goed opzit nooit in 1x boem mee op... je windows gaat eerst kuren vertoenen.. en als tie echt heet wordt krijg je een blauw scherm met een restart... ( bij 81 graden is dat bij mij :) )

zonder draaiende fan draait je pc nog heel lang door en je cpu kan dan ook nooit niet in 3 sec kapot.. ik draai zelf een t-bird 1400 @ 1153 ZONDER fan.. geen probleem
Ja, zo kan ik het ook zonder fan ;) :+

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
op 1400 houdt tie na een kwartier op ofzow >:)

https://wren.co/join/Devian

• Exyge
Op zondag 09 juni 2002 22:43 schreef Devian het volgende:

Die restart zou bij mij niet eens moeten gebeuren als ik het goed heb. Het systeem zou ichzelf gewoon uit moeten gooien bij een overhitting. Volgens mij werkt dat Asus C.O.P. systeem niet helemaal lekker...

Maar ik ga denk ik dan ook maar proberen voor die andere proc het geld terug te vragen, als het bij hun ook al fout gaat... tsja.

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-07 16:41

TheLunatic

Ouwe boxen.

Ik heb hier ook een AMD, een XP1900, en ik had eens per ongeluk een stuk kabel tussen de fan zitten... ik kreeg een alert uit mijn speaker en toen heb ik em snel uitgezet :) Maar verder is er niks mee aan de hand, werkt nog gewoon enzo...

Mother, will they like this song?

Pagina: 1