Op maandag 03 juni 2002 21:43 schreef Liam_xi het volgende:
[..]
...maar die haalt bij lange na niet de preformance die die SCSI RAID kaart haalt. Zoveel is het niet hoor, 9,1gb 10k drives zijn al gauw euro of 80, en die kaart is wel rond de 300 waard.
Post eens wat HDtach of sisoft sandra scores

Anyway, ik neem aan dat jij nog nooit met SCSI hebt gewerkt? Ik heb hier ook 2 x 40GB 5400 RPM in IDE-RAID staan in een andere bak, toch vind ik SCSI echt sneller en
Lol, daar noem je ook wat. een 5400RPM disk is echt traag, die zijn ontworpen of zo rustig mogelijk te zijn.
Waarschijnlijk staat accoustic managment ook nog op max.
Als je nu eens je SCSI raid met 4x 40GB IBM 7200RPM ofzo vergelijkt.
lekkerder werken. Het is gewoon het geld echt waard.
Jij kijkt nu alleen naar de storage, en ja 36GGB voor 475 euro is duur. Maar ik heb voor mass-storage ook mijn IBM drive.
Dat klopt inderdaad, je kunt beter je OS en andere veel gebruikte zooi op een dikke raid partitie gooien en alle andere zooi (MP3, DIVX etc)id op een langzamere, voor mijn part zelfs 5400RPM diskje zetten.
Ik wil snel mijn disks access, laag CPU verbruik hebben, veel uitbreidingsmogelijkheden (lukt wel met 3 channels) en snelheid halen. Ik heb dus niet te klagen bij SCSI. IDE is gewoon geen optie meer nu ik SCSI heb, ja leuk om wat op op te slaan, maar niet voor de snelheid / accesstime.
Dan raad ik je toch eens aan om eens een ide raid setup te bekijken / benchmarken.
Bovendien zou ik in theorie 15 10k 9,1GB hdd's erin kunnen hangen, in RAID0, laten we dan eens kijken wie er sneller is, of nog leuker, 18,2GB 15k schijven met 3,4 ms accesstime.... scsi is sneller.
$$$$$
Waarom gebruiken server kasten die belangrijk zijn anders niet IDE? Omdat SCSI betrouwbaarder is. Check jij lekker de uitval van die Maxtor schijf die je net opnoemt... check de uitval van Cheetah / SCSI schijven in het algemeen, en kom tot de conclusie dat het betrouwbaarder is.
Tja, laten we zo zeggen.
Ik had in het bedijf waar ik werk wegens financiele redenen de keuze tussen de volgende opties: (koste ongeveer evenveel, ide was zelfs ietwat goedkoper)
10.000 RPM 32GB SCSI disk + goedkope scsi controller
of
4x 40GB 7200 IDE HD's met een goedkope Promise IDE RAID controller. (RAID 0+1)
Heb (zeer huiverig) voor het laatste gekozen. Tot nu toe ben ik ERG tevreden. (server draait nu een half jaar 24/7)
Snelheid is MEER dan zat, VEEL sneller in zowel toegangstijd en vooral tranfer rate dan een 9.1GB 7200 SCSI disk welke in een andere server gebruikt wordt.
Sterker nog, alles wat op de tweede server stond is overgezet naar de hoofdserver omdat deze nu toch snelheid en ruimte zat heeft.
Draait dus nu 1 server voor 40 a 50 Man .
Ik heb nog nooit gemerkt dat de HD's het niet kunnen bijhouden.
Tot nu toe waren de netwerk kaarten nog altijd de limiterende factor.