Toon posts:

Videobewerking, veel vragen...!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
/me vraagt uw aandacht voor het volgende:
Mijn buurman heeft mij gevraagd om een systeem te bouwen speciaal bestemd voor het videobewerken. Omdat het een profi is, lijkt het mij gerechtvaardigd dit topic te starten, mede omdat ik van mening ben dat het veel vragen zal beantwoorden voor menig tweakert. >:)

Een echte dedicated wordt het toch niet vrees ik. Hij is professioneel fotograaf en heeft dus ook:
- Epson A3 (usb) printer 8-)
- HP6100C SCSI flatbadscanner
- Minolta dia/negatief SCSI scanner
- Canon EX1 Super VHS
- Miro DC10+ (niet zooo geweldig, toch?)

Het huidige systeem trekt deze scanners niet lekker: PII 233Mhz, 256MBintern, 10GB & 4GB hdd, 2x losse SCSI-kaart, Miro DC10+, PCI geluid, Sony 4x4x32 oid. :o
Het scannen en fotobewerken gaat niet lekker, en het 'capturen' enzo ook niet. Hij heeft last van 'bufferunderruns'. Tijdens het digitaliseren van zijn film naar zijn pc, worden bestanden van maximaal 2GB aangemaakt. Doordat het systeem stopt na 2GB moet hij heel vaak de eindjes weer aan elkaar plakken.

De bedoeling is dat hij een nieuw systeem krijgt, waarmee al zijn werkzaamheden vlekkeloos verlopen. Hij wil de hele film van zijn Canon op zijn harde schijf/v(en) kunnen raggen, zonder onderbreking en zonder verlies van data.

Ik heb al heel wat gelezen over het videobewerken. Toch wil ik een heel aantal vragen nog eens specifiek stellen voor alle duidelijkheid:

Ik zat te denken aan de volgende configuratie:

- INTeL P4 1.6Ghz(Pentium zou beter zijn dan AMD voor videobew.)
- ABIT TH7II 478 (Raid, ATA100, RIMM, INTeL i850chipset) (INTeL chipset aanbevolen, rimmbus voor de bandbreedte)
- 512MB rimm (Samsung oid)(ivm stabiliteit merkgeheugen)
- 2x Maxtor 80 GB 5400 (Raid 0)(Maxtor aanbevolen, 7200 niet nodig: geen snellere doorvoer, wel hitte en lawaai)
- Matrox Marvel G550 Dualhead(retescherp, 3D niet nodig, stabiele kaart)
kwaliteit voeding (Superflower?)(ivm stabiliteit merkvoeding)

- Is het lonend om de oude computer te blijven gebruiken voor internet, email, en tiepwerk, zodat er ook geen virusscanner op het videosoepsysteem hoeft?
>hij wil geen 2e monitor/muis/ramplank
>Switchbox is duur, werkt dit vlekkeloos? En kwaliteitsverlies? Kan de besturing eenvoudig, direct en effectief via een LAN?
>Is het handiger om met een dualboot te werken, om voor het foto/videobewerken een dedicated OS te maken?

- Volgens mij doet de videokaart geen ***** aan het bewerken en renderen, true?
- Is het raadzaam om 2 hdd's in Raid 0 te plaatsen
- Moet er dan nog een losse schijf bij voor het OS? ( lijkt me toch wat overkill...)
>indien niet: zal ik de 2 schijven dan verdelen in 2 partities, met een eigen partitie voor het OS en de software?
- 2x60GB aan hdd's genoeg, of even meer investeren en 2x80GB nemen?
- Genoemde Miro DC10+ kaart is in dit systeem als een vis in het water vermoed ik? Ik heb van kennissen en via internetresearch ontdekt, dat deze kaarten met succes worden gebruikt in veel 'slechtere' systemen.

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Ik zou toch gaan voor:

• SCSI schijfen
• OS niet installen op je werkschijven, liefst aparte schijf
• Geen DC10+ maar het volgende:

Matrox RT2500 Pro in combinatie met een Matrox Millennium G550. Met het pro-pakket wordt ook Adobe Premiere 6.0 geleverd en is met Adobe Photoshop 6 een ideale combinatie voor foto -en videobewerking.

http://www.matrox.com/videoweb/products/enduser/rt_pro_pack.htm

Leuk om te vergelijken:

http://www.matrox.com/videoweb/products/enduser/rt_advantages.htm

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-03 15:22
Met vooral een snellere processor en meer HD-ruimte is met een DC10 nog prima te draaien.
Met een update van de Miro DC10 software kan deze vanzelf nieuwe bestanden maken na 2Gb.

Als je buurman niet al te gekke dingen wil doen, maar gewoon filmpjes capturen en monteren (zonder te gekke effecten en wat dies meer zij) dan is een DC10 voldoende. Ik zou ook liever voor de Matrox gaan, maar dat ligt natuurlijk ook aan het budget.

Ik vind 't wel raar dat een "profi" nog met een PII-233 draait om beeldbewerking mee te doen en ook niet de patches voor DC10 heeft gedraaid. Maar goed... dat moet 'ie natuurlijk zelf weten.

Ik zou wel de PII-233 er naast laten staan als office/internet-bak en met een nieuwe machine alleen foto/video gaan doen. Netwerkje er tussen en je kunt echt zinnige dingen gaan doen.

Punctuality is the politeness of kings

Verwijderd

Ja, ik heb zelf een matrox G550 gehad. Deze werkt niet lekker met Pinnacle Dv500plus, ik heb hem eruit gegooid, en draai nu met een asus 3800m (oud kaartje, maar werkt wel). Ik weet niet hoe het met de miro dc10+ zit. Ik weet wel dat de dc10+ problemen geeft met een soundblaster live. (ik weet niet, of heb er langs gelezen, of je die erin wilde zetten). Soundblaster live werkt zowiezo met meerdere pinnacle/miro kaarten niet lekker.

Veel succes met de aanschaf.

Groet
Kbautr Bart

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 10:46
Profi??? DC10??

2 dingen die niet samengaan imho..

Als je nou een firewire in die pc zet, kun je digitaal bewerken. Gooi daarnaast zo'n DV bridge, kun je je analoge signalen ook goed bewerken.

Kijk eventueel ook eens naar een JVC combo-recorder. Da's S-VHS videorecorder en MiniDV ineen. Dan kun je ook alle kanten op, heen en weer, bewerken.

Je eindresultaat zal vaak toch op VHS moeten komen denk ik. Dat kan daarmee prima.

Wat betreft firewire: RT2500 bv, of kijk eens naar canopus speelgoed (www.xtrm.nl)

Verwijderd

Ten eerste wil ik even zeggen dat je al deze vragen terug had kunnen vinden met de search. :)

SCSI is absoluut niet nodig, zelfs een 5400rpm IDE schijf is snel genoeg.
Apparte schijven is wél aan te raden, éen voor het OS(en) en éen(of meerdere) voor video. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan Maxtor.
Een uurtje video is c.a. 12GB incl. wat overhead want je mag een IDE schijf niet 100% vol schrijven tenzij je een raid 0 opstelling gebruikt. Aan de hand hiervan kun je zelf het beste bepalen hoe veel schijfruimte je wilt. De video schijf kun je trouwens het beste in NTFS formatteren zodat je geen last hebt van de 4GB datalimiet van FAT32.
Als het geen dedicated machine word is twee OSen geen overbodige luxe.
Een dikke video kaart loont naar mijn mening echt niet, er zijn wel enkele kaarten die een steentje bijdragen met renderen maar dit weegt niet op tegen de prijs die je betaalt.
Dat AMD niet goed is voor videomontage is kant en klare onzin. Waar je echter wel op moet letten is de chipset die er voor gebruikt word, dit geld trouwens ook voor Intel processoren.
Met VIA heb ik tot nu toe alleen ellende, maar het is al langer bekent dat VIA het niet zo nauw neemt met hun produkten... |:(
Met Intel/AMD icm Intel/SiS heb ik tot nu toe niets dan goede ervaring.
Een beetje geheugen is ook wel lekker, 256MB minimaal. Dit is de smeerolie van het systeem.
Een fatsoendelijke voeding is ook noodzaak, IMHO. Ik heb al zoveel instabiele systemen gezien omdat mensen zonodig een goedkope kast met bijbehorende bagger voeding moesten.
Dat oude computertje kun je wat mij betreft wegmieteren, als je twee OSen op het nieuwe systeem zet kun je daar ook prima mee internetten en de dingen die je normaal ook zou doen.
Mocht je hem toch willen gebruiken kun je makkelijk een switchbox nemen, Belkin maakt erg goede. Kost een paar euro's maar van een slechte switchbox word je echt niet vrolijk.
De Pinnacle DC10+ is dan wel oud, maar zeker bruikbaar, mits je hem aan de praat krijgt...
Er kunnen wat problemen ontstaan met Windows 2000 en XP.
Overigens zijn dit wel de meest geschikte OSen voor videomontage. Windows 98se en ME willen nog wel eens bezwijken onder de zware load die het videomonteren veroorzaakt.
Je zou misschien een DVRaptor van Canopus kunnen nemen, als je deze nog ergens kunt vinden. Er is ook een DVRaptor-RT maar deze werkt enkel met third party software. (Canopus heeft zelf ook een redelijk stukje montage software)
Je kunt ook een EZDV icm een ADVC-50 nemen, ook bijde van Canopus. De EZDV is een firewire kaart en de ADVC-50 een analoog/digitaal converter. Op deze manier kun je zowel digitaal als analoog capturen. Natuurlijk kun je ook een DV500 van Pinnacle nemen, maar dit is echt een kreng!
Het Studio Deluxe pakket van Pinnacle werkt daar in tegen wél goed. Dit is feitelijk een DV500 maar deze werkt met Studio 7 en third party software ipv DV-Tools.(wat een bagger software)
Met Matrox heb ik geen bijster goede ervaringen, niet echt makkelijk configureerbaar en vaak werkt het ook niet 100%.
Ook zijn ze ietsje te fanatiek met de spec's. Real-time montage bijv. Ik weet niet wat die lui onder 'real-time' verstaan maar veel stelt het niet voor.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. :)

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

+Matrox -> Huilende driversupport :'( Marvelbezitters weten waarover ik het heb.

Verwijderd

Ben benieuwd naar je ervaring met dv500. Deze kaart wordt op mijn werk en mij thuis al een geruime tijd gebruikt. Perfecte kaart in mijn ogen, prima installatie, geen conflicten. Doet gewoon wat die moet doen. DV tools doet ook wat die moet doen, capturen, niet meer niet minder. En real time, inderdaad, de complexe transitions, kunnen niet realtime, maar de rest allemaal prima. Al heb ik een vermoeden dat je met de realtime opmerking een matrox kaart bedoelde, dan heb ik niet gezegd.

Ik val je niet aan ofzo, maar ben benieuwd naar je argumenten voor de uitspraken omtrend deze kaart.

Let me hear !

Groet
Kbautr Bart

PS DC10 draait prima onder windows 2000 in combo met studio 7.

Verwijderd

Op maandag 03 juni 2002 16:51 schreef kbautr het volgende:
Ben benieuwd naar je ervaring met dv500. Deze kaart wordt op mijn werk en mij thuis al een geruime tijd gebruikt. Perfecte kaart in mijn ogen, prima installatie, geen conflicten. Doet gewoon wat die moet doen. DV tools doet ook wat die moet doen, capturen, niet meer niet minder. En real time, inderdaad, de complexe transitions, kunnen niet realtime, maar de rest allemaal prima. Al heb ik een vermoeden dat je met de realtime opmerking een matrox kaart bedoelde, dan heb ik niet gezegd.

Ik val je niet aan ofzo, maar ben benieuwd naar je argumenten voor de uitspraken omtrend deze kaart.

Let me hear !

Groet
Kbautr Bart

PS DC10 draait prima onder windows 2000 in combo met studio 7.
Mijn ervaringen met de DV500 waren grotendeels om te huilen, ik veel systemen wilde het kreng gewoon niet werken. Met vreselijk veel andere hardware wilde hij echt niet samenwerken.
En m'n opmerking over realtime ging puur over Matrox. Overigens vind ik de term 'real-time' ook niet passen bij de DV500. Er zitten enkele effecten tussen die zegmaar ingebakken zitten. Deze kun je bij wijze van spreken nog op een Pentium 100 gebruiken zonder te renderen.
Wat Canopus met hun DVStorm-RT heeft gedaan lijkt er al meer op, deze kent geen standaard real-time prut effecten. Nee, deze biedt scalable technologie, wat inhoud dat hoe sneller je systeem is, hoe meer real-time mogelijkheden er zijn.
Dat houd tevens in dat je deze kaart niet in een P3 500 moet stoppen want dan moet ie een simpele titel nog berekenen.

Overigens heb ik ook meerdere malen systemen met Windows XP gebouwd en er een DC10+ ingestopt, in veel gevallen draaid het gewoon maar er kunnen soms problemen ontstaan.

Verwijderd

Topicstarter
-SCSI, tja, dat is zooo duur, daar begin ik toch niet aan, dat past gewoon niet in zijn budget, helaas.
-Wel een extra hdd voor het OS denk ik
-Blijkbaar is een dualboot gunstig, ga ik proberen. Ik vind dat beter dan 2 brommende systemen, en goedkoper!
-Ja, die DC10+, hij was toen heel duur, en de man zal er niet graag afstand van doen vrees ik... Zijn camera, heeft volgens mij ook geen digitale uitgang trouwens, is die Matrox RT2500 pro dat wel, of ook anaal :P , hoe werkt dat ongeveer...
-Het is een professioneel fotograaf, die met de digitale wereld mee wil groeien. Zijn specialiteiten zijn: microfotografie en high-speedfotografie. (springende kikkers ed)
-Compatibiliteit is idd een groot punt blijkens mijn research Creative komt er niet in, VIA kan het shaken, 512MB Rimm staat op het program, dus het carter met smeerolie is degelijk gevuld! :)

Verwijderd

Topicstarter
Grrraag nog even commentaar krijgen op de hdd config en partitionering?

- dualboot win2000
- 3 hdd's:
20GB 5400rpm voor het OS enzo
2x 60GB 5400 (?)schijven in RAID 0 voor de video:
- de 20GB partitioneren in C: en D: ; de C: voor 2x win2000, D: voor zijn bestanden en documentjes, foto's enz (of: de ene win2000 op C: en de andere op D: :? )
- die andere schijven totaal leeg (?)
- Alles in NTFS, alles Maxtor

Ik zie dus voorlopig af van de switchbox, ik verwacht meer ellende dan nut, en teveel kwaliteitsverlies. Bovendien besteed ik liever meer aan de andere componenten, er zou ook nog weer 2x een LANkaart tegenaan moeten, liever niet lijkt me.

[sub] /me is erkentelijk voor de steunbetuigingen ;) [/sub]

Verwijderd

Als je echt voor iets semi proffesioneels wilt gaan en het budget is redelijk ga dan eens kijken bij canopus!
Ook is er nu een computer arts special over digitale video hierin staat eigenlijk wel alles wat je zo moet weten! En een vergelijkend waren onderzoek voor verschillende kaarten, software, encoders, camera's, enz!!
Pagina: 1