Waarom is mijn D3D perf. zo slecht met GF3?

Pagina: 1
Acties:

• Symphony-X
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-04 12:19
Ik opende een aantal dagen geleden een topic over mijn systeem. De performance was toen zeer slecht; jammergenoeg kon niemand mij toen verder helpen. Dit heb ik echter nu zelf grotendeels verholpen; het was een IRQ probleem met mijn netwerkkaart (die er dus nu ook niet meer inzit).

De IRQ verdeling zit er nu als volgt uit:

IRQ 0: systeemtimer
IRQ 3: communicatiepoort COM2
IRQ 4: communicatiepoort COM1
IRQ 5: SB live!
IRQ 6: standaarddiskettestationcontroller
IRQ 8: systeem-CMOS/Real-timeklok
IRQ 9: systeem dat voldoet aan microsoft ACPI
IRQ 10: Nvidia geforce 3
IRQ 10: VIA Rev 5 of later USB universele host-controller
IRQ 10: VIA Rev 5 of later USB universele host-controller (2x dus)
IRQ 11: modem
IRQ 13: numerieke-gegevensprocessor
IRQ 14: primair IDE-kanaal
IRQ 15: secundair IDE-kanaal

De openGL performance is zoals tie moet zijn, maar de D3D is zwaar kl*te. Haperend beeld; met of zonder Vsync en/of triple buffering.

SYSTEEM:
300W voeding
MSI k7t turbo moederbord
athlon 1333mhz
Asus geforce3 deluxe (det3 27.30 drivers MET refreshratefix 1024x768@120hz)
512 mb SDram cas2
SB live! player 5.1
56k6 modem
LG 19" flatron monitor

=> heeft er iemand een idee?

Ik merk de waardeloze performance bijv. in fifa2001, halflife (als ik dus onder D3D speel) en alien VS predator II.

thx in advance :)

" Play the violent strings of my symphony "

Verwijderd

Misschien een onzin reply, maar ik neem aan dat je verder geen Software draait (system-monitor progkes enzo).

Maar als die problemen hadden gegeven, dan had OpenGL er ook wel (een beetje) last van gehad.

Heb je al een kijkje genomen in je BIOS? (ik heb het vorige Topic niet gelezen, ben ook maar een ISDN-er)

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Via drivers ? Re-install OS ?
Verder half-life en AvP2 -> cpu games.

Verwijderd

Ik heb de zelfde videokaart en het zelfde probleem :(

Mijn spec:
PIII 650
Intel i815 mobo
512 MB SDRAM Cas 2
Asus Geforce 3 V8200 deluxe
SB Adigy
Maxtor 30 GB 7200
Sitecom 100 Mbit LAN

Ik had ook een bagger performance onder Medal of Honor
< 20FPS

Ik heb verschillende operating systemen gebruikt, drivers enz

Ook ik heb al getwijfeld of mijn kaart misschien verrot is.

Groet en succes

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:17

inXs

known as inXs

hallo hallo hallo, :) Naja D3D zuigt gewoon, dus het ligt niet aan je systeem. Ik begrijp ook niet waarom je spellen in D3D wil gaan spelen. OpenGL is veel en veel beter, onder andere de performance. OpenGL werkt nog wel goed neem ik aan? Als dat zo is dan is er niets aan de hand, D3D zuigt bij ongeveer iedereen wel geloof ik. Dus niets om je zorgen over te maken.

superB

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Wat is dat nu weer voor een onzin-reply ? Ga buiten spelen joh, het is mooi weer. (zeker cs-fan)

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Op maandag 03 juni 2002 12:33 schreef Mithrandir_XP het volgende:

Mijn spec:
PIII 650
Intel i815 mobo
512 MB SDRAM Cas 2
SB Adigy
Maxtor 30 GB 7200
Sitecom 100 Mbit LAN

< 20FPS

Groet en succes
Op www.mohmatch.com staat een MOH faq om je spel te tweaken. (shadows op simple helpt ook). Ow ja je hebt een 650 Mhz, die trekt natuurlijk lang niet alles uit je vidcard > vidcard moet hele tijd op cpu wachten......

• MaxxBass
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 13:21

MaxxBass

Waar een wil is ben ik weg!

Op maandag 03 juni 2002 12:51 schreef bl!kje het volgende:
hallo hallo hallo, :) Naja D3D zuigt gewoon, dus het ligt niet aan je systeem. Ik begrijp ook niet waarom je spellen in D3D wil gaan spelen. OpenGL is veel en veel beter, onder andere de performance. OpenGL werkt nog wel goed neem ik aan? Als dat zo is dan is er niets aan de hand, D3D zuigt bij ongeveer iedereen wel geloof ik. Dus niets om je zorgen over te maken.
Bullshit post.
XP1900+ met een Geforce3 TI500 draait alles top in D3D, dus ga maar eens opnieuw kijken...

Verwijderd

Op maandag 03 juni 2002 12:51 schreef bl!kje het volgende:
Ga jij maar eens interviews van John Carmack lezen, noob.

Het zou kunnen zijn dat de mensen die probleempjes hebben Windows niet opnieuw geinstalleerd hebben na een videokaart upgrade. Misschien in dat geval handig om dat te proberen:-)

• marko75
  • Laatst online: 15-08-2022
Heb je misschien wat opties zoals AA etc aanstaan in je D3D tabblad van de nVidia drivers?

MSI K7T266 Pro2 + XP 1600+@1,53(1800+)(10.5 x 146) + 512mb DDR Crucial PC2100 + Leadtek GF3 Ti200 @ 235/535

• inXs
  • Laatst online: 17:17

inXs

known as inXs

Pfoeiii wat is iedereen op zijn/haar teentjes getrapt zeg. Ik dacht dat het zo was en blijkbaar is het dus niet zo, maar is het dan zo moeilijk om het normaal te brengen ? Naja het zal wel dan......

superB

• Saekerhett
  • Laatst online: 15:29
Op maandag 03 juni 2002 12:33 schreef Mithrandir_XP het volgende:

Mijn spec:
PIII 650
Intel i815 mobo
512 MB SDRAM Cas 2
SB Adigy
Maxtor 30 GB 7200
Sitecom 100 Mbit LAN

< 20FPS

Groet en succes
Maar MoH:AA is een OpenGL spel!

• Symphony-X
:) bedankt voor de enthousiaste replies.

Ik zal eens wat verdere duidelijkheid verschaffen:

1. ik heb geen moeilijke monitor-progs draaien; alleen dat Nvidia menuutje zodat ik snel van Vsync UIT naar AAN kan switchen, explorer 3 muis progje, messenger en audioHQ.

2. bios settings: aperture size = 256 , fast writes AAN, SDram cas 2, AGP 4x

3. via drivers staan erop (4.37) en de aparte AGP driver (4.10) + USB driver ook.

4. de slechte performance behaal ik NA een schone install gedaan van WINXP; daar kan het dus ook niet aan liggen

5. als half-life en AvP2 CPU games zijn, waarom draait half-life dan zoveel beter in openGL, en waarom is 1333mhz + 512MB RAM dan niet genoeg voor Avp2 ? :? ?

6. AA staat uit, evenals anisotropic filtering

7. ik heb in mijn PC altijd al een GF3 gehad, geen andere kaart.

volgens mij heb ik zo alle punten behandeld; meer info nodig? ik hoor het wel *D

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:10

Pubbert

random gestoord

en 3dmark?

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• Symphony-X
Op maandag 03 juni 2002 13:24 schreef Gwain het volgende:
en 3dmark?
rond de 6000 puntjes.

dat is inderdaad een D3D benchmark.. das dan toch vreemd want de score is niet laag.

Kan het dan misschien aan een ander component liggen dat ALLEEN invloed heeft op de D3D performance, en dus niet op de openGL? (zie de IRQ settings bovenaan topic)

• CypherMK
  • Laatst online: 12-08 13:39
Op maandag 03 juni 2002 13:25 schreef Symphony-X het volgende:

[..]

rond de 6000 puntjes.

dat is inderdaad een D3D benchmark.. das dan toch vreemd want de score is niet laag.

Kan het dan misschien aan een ander component liggen dat ALLEEN invloed heeft op de D3D performance, en dus niet op de openGL? (zie de IRQ settings bovenaan topic)
Ik heb een vergelijkbaar systeem en ik krijg net zo veel punten. Dus die score is ok. Maar ja, bij mij werkt d3d wel goed.

Verwijderd

quote:
------------------------------------------------------------

Op maandag 03 juni 2002 13:13 schreef Saekerhett het volgende:

Maar MoH:AA is een OpenGL spel!
------------------------------------------------------------

Daarom juist !

• marko75
  • Laatst online: 15-08-2022
En als je die fast writes uitzet in de BIOS?

MSI K7T266 Pro2 + XP 1600+@1,53(1800+)(10.5 x 146) + 512mb DDR Crucial PC2100 + Leadtek GF3 Ti200 @ 235/535

• Symphony-X
Op maandag 03 juni 2002 15:16 schreef marko75 het volgende:
En als je die fast writes uitzet in de BIOS?
nope. geen effect.

• MaDLiVe
  • Laatst online: 18:46

MaDLiVe

.-Observer-.

Mmm, ik zie dat je usb hubjes ook op irq 10 staan. Ook al zegt iedereen dat IRQ sharing 100% ondersteund wordt, ik betwijfel het in vele gevallen.

Zet es plug and play os-->disabled in je bios en kijk dan es of je bios een non shared irq aan je vga kaart toewijst?

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• Symphony-X
Op maandag 03 juni 2002 19:44 schreef MaDLiVe het volgende:
Mmm, ik zie dat je usb hubjes ook op irq 10 staan. Ook al zegt iedereen dat IRQ sharing 100% ondersteund wordt, ik betwijfel het in vele gevallen.

Zet es plug and play os-->disabled in je bios en kijk dan es of je bios een non shared irq aan je vga kaart toewijst?
hmmm.. op de één of andere manier wordt mijn geforce III kaart steeds op dezelfde IRQ geplugd als de 2 USB's.. Nu zit alles onder IRQ 5 ipv 10.. helpt uiteraard geen moer.

thx anyhowz :)

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:10

Pubbert

random gestoord

Op maandag 03 juni 2002 13:25 schreef Symphony-X het volgende:

[..]

rond de 6000 puntjes.

heb je btw iets onder je agp poort in dat pci slot zitten? van je irq's word ik niet wijzer.. maar ik verw8 niet dat het daaraan ligt..

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• MaDLiVe
  • Laatst online: 18:46

MaDLiVe

.-Observer-.

Probeer het geheel es, zonder ander kaarten erin, dus alleen je vga card en dan benchen of testen met games.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• AleXtc
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-07 14:43

AleXtc

Wannabe Pirat

ik heb idem probleem.... het is absoluut heel vaag.

Ik heb laatst na veel probs me pc opnieuw geinstalled.
Alleeen de GF3 erin gezet. Geinstallleerd en het liep aardig. het enige probleem id dat mijn Raid niet goed loopt. Ik haal maar iets van 20 a 25 mb /sec.... :?
Ok, na de nieuwste detonator (29.11 ofzo) erbij inclusief de 4 in 1 en zo. Alles loopt goed. Haal in 3dmark2001SE nu 7000 punten.... wel aardig, niet overweldigend.

Nu komt het. Ik heb nog een LIVE en een netwerkkaart.... Ik krijg ze onder geen beding op een eigen IRQ, wel als ik er maar 1 kaart indoe.... maar dan zit ik of zonder geluid of zonder internet. Zodra de kaarten erin zitten krijg k tijdens spellen de meest vage errors.... CS loopt goed, 3dmark ook, F1 2000 slaat vast ???? Star Wars ook ????

Ik snap er geen reep van....

Wat me wel opviel was nadat ik 1 van de 3 reepen geheugen eruit haalde dan waren de Infinite Loop errors verdwenen. Maar de vastlopers zonder aanwijzing blijven......

Na enig speurwerk viel het me op dat de halve wereld er last van heeft.. :( :( :(

• Da*Rule
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-06 19:28
Klote computers! Slaan moeten we ze! :+ :+ Of niet Bokkomaster ;)

Bokkomaster mist heel wat toetsen op zijn M$ toetsenbord vanwege overmatige stress, zijn 'Esc' is nu een 'Insert'... Klabaam, toetsen everywhere...

• KneoK
  • Laatst online: 03:57

KneoK

Not in a million lightyears

Je kan in je Bios toch IRQ reserveren ???

Heb ik bij me schoonvader gedaan. SCSI kaartje voor z'n scanner (uiteraard oude scanner van mij geweest... :)) wilde niet installeren.
Ik 1 IRQ gereserveerd voor bijbehorende PCI slot en ja hoor, kaartje z'n eigen IRQ en lopen als een trein...

• VinnieM
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 29-11-2024
Op dinsdag 04 juni 2002 19:32 schreef BioWEB het volgende:
Je kan in je Bios toch IRQ reserveren ???

Heb ik bij me schoonvader gedaan. SCSI kaartje voor z'n scanner (uiteraard oude scanner van mij geweest... :)) wilde niet installeren.
Ik 1 IRQ gereserveerd voor bijbehorende PCI slot en ja hoor, kaartje z'n eigen IRQ en lopen als een trein...
En welk OS draaide daar dan? Met W2k/XP kun je reserveren wat je wilt, alles blijft door ACPI op 1 IRQ staan. En dat is trouwens niet erg, dat systeem is er voor gemaakt :)

• GambitRS
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Verander je registry settings dan. Zet anisotropisch filteren bijvoorbeeld uit, dat soort dingen. Gebruik geen FSAA, probeer het te spelen op 1024x768 ipv 1600x1200, gebruik lagere res textures, er zijn zat mogelijkheden om toch nog redelijk te spelen.

En even tegen die XP1900+ n00b (oftewel likkie): Natuurlijk draait D3D goed op jouw systeem, maar ga jij maar eens over een jaar een D3D spel spelen als je je pc niet upgrade. D3D zuigt gewoon, OpenGL is veel beter. OpenGL is beter te programeren, het is sneller (spellen waarbij je kan kiezen draaien veeel sneller in OpenGL dan D3D), heeft meer features, ziet er mooier uit (beeld in D3D is flets vergeleken met OpenGL) en ga zo maar door.

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

Op dinsdag 04 juni 2002 21:33 schreef GambitRS het volgende:
Verander je registry settings dan. Zet anisotropisch filteren bijvoorbeeld uit, dat soort dingen. Gebruik geen FSAA, probeer het te spelen op 1024x768 ipv 1600x1200, gebruik lagere res textures, er zijn zat mogelijkheden om toch nog redelijk te spelen.

En even tegen die XP1900+ n00b (oftewel likkie): Natuurlijk draait D3D goed op jouw systeem, maar ga jij maar eens over een jaar een D3D spel spelen als je je pc niet upgrade. D3D zuigt gewoon, OpenGL is veel beter. OpenGL is beter te programeren, het is sneller (spellen waarbij je kan kiezen draaien veeel sneller in OpenGL dan D3D), heeft meer features, ziet er mooier uit (beeld in D3D is flets vergeleken met OpenGL) en ga zo maar door.
"Inderdaad kindertjes" maar voor d3d heb je uitgebreidere fsaa features (zo werken 4xs en 6x niet in opengl):)
Het zijn beide API's, waarvan het er maar afhangt welke beter is. Het soort kaart en de mate waarin er geprogrammeerd wordt, beinvloed de snelheid ook erg. Een slecht voorbeeld, maar in ut stinkt opengl (komt ook omdat het een third-party engine is :P), dus niet overal is opengl beter.
Pagina: 1