Toon posts:

[Linux] Hoe gebruiker root rechten geven

Pagina: 1
Acties:
  • 886 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een gebruiker aanmeken die dezelfde rechten heeft dan root, maar met een andere naam.

Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen? of zou dit helemaal niet kunnen?

Anders moet ik hem in de group van root zetten maar niet alle files van root hebben ook de goede group rechten :(

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:40
waarom zou je dat willen dan?
dan kan je dus net zo goed als root inloggen wat iedereen je toch sterk af zal raden.
zet gewoon de rechten op een dir of programma als je dat ook echt nodig hebt, das stukken veiliger..

• Ronald__
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:30

Ronald__

Shit happens

Wat je wel kunt doen is voor de 2e gebruiker sudo gaan configureren. Dan kan die commando's als root uitvoeren, zonder dat ie het hoeft te zijn.

Verwijderd

die user gewoon aanmaken dus:
useradd henkie
passwd henkie

daarna even je passwd filetje openen(standaard /etc/passwd)
en dan zie je onderaan de user henkie staan, dan staan daar 2 getallen, en daar moet je even 0 van maken.
en dan is die gebruiker root !

Verwijderd

Op maandag 03 juni 2002 11:23 schreef The_Dart het volgende:
waarom zou je dat willen dan?
Passwordjes meebee >:)

Verwijderd

Topicstarter
OKay opzich is dat veiliger...

Maar ik zit hier nu met een progje (WinSCP) waarmee je via de SSH daemon kan inloggen en kan browsen uploaden/downloaden enz. \

Je kan alleen geen "su" doen in dat progje.. maar toch zou ik graag root rechten willen hebben omdat ik dan alles mag.

En ik wil niet dat root rechtsreeks in kan loggen, maar een andere user met root rechten opzich wel omdat bijna iedereen zich toch richt op "root" om te hacken.. toch?

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-03 13:44
er zijn zat ssh clienten die dat wel kunne
dus ff door zoeken :P

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-04 21:54

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op maandag 03 juni 2002 11:28 schreef NeOTheMaTriXM het volgende:
er zijn zat ssh clienten die dat wel kunne
dus ff door zoeken :P
Ik mag hopen dat een dergelijke instelling door de SSH server wordt geregeld, niet de client :). Overigens denk ik dat het gebruik van iets als sudo hier het best is, eventueel in combinatie met slim gebruik van de juiste rechten en suid-executables.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-07-2025
[b]Op maandag 03 juni 2002 11:26 schreef quinty Je kan alleen geen "su" doen in dat progje.. maar toch zou ik graag root rechten willen hebben omdat ik dan alles mag.
Er is geen enkele goede reden om continu root-rechten te hebben. En dus zeker niet omdat je zo graag alles wilt mogen.
Als je wilt scp'en doe je dat gewoon naar een useraccount, log in met ssh, su en kopieren maar.
Beetje omslachtiger maar erg veel veiliger.

Enne, root is niet almachtig. Dat is de kernel, root krijgt ook maar z'n rechten van de kernel. ;)

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op maandag 03 juni 2002 15:42 schreef QuarK het volgende:
Enne, root is niet almachtig. Dat is de kernel, root krijgt ook maar z'n rechten van de kernel. ;)
Mja, maar bij alle huidige kernels is het zo dat de gebruiker 'root' die gewoon kan wijzigen. Dat is net zoiets als zeggen dat je baas almachtig is, maar dat jij wel je baas kunt ontslaan :).

* odysseus notes dat sommige secured-kernels ook root niet zomaar alles laten doen, maar ook voor die gevallen geldt dat ze vrij eenvoudig door een wel meewerkende kernel kunnen worden vervangen...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-03 13:44
odysseus lees:
quinty schreef:
Maar ik zit hier nu met een progje (WinSCP) waarmee je via de SSH daemon kan inloggen en kan browsen uploaden/downloaden enz. \

Je kan alleen geen "su" doen in dat progje.. maar toch zou ik graag root rechten willen hebben omdat ik dan alles mag.
dus het kan dus ZEKER wel aan het proggie liggen

quinty, probeer eens
http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/
ftp://ftp.ssh.com/pub/ssh/SSHSecureShellClient-3.1.1.exe

ik vindt persoonlijk de laaste de beste :)

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op maandag 03 juni 2002 17:02 schreef NeOTheMaTriXM het volgende:
odysseus lees:
[..]

dus het kan dus ZEKER wel aan het proggie liggen
Nee, jij leest het verkeerd. Er staat dat hij
- geen su kan doen
- niet als root wil inloggen

Het is dus helemaal niet gezegd dat dat programma acuut zou stoppen zodra hij als gebruikersnaam 'root' ingevoerd krijgt of zo, dat zou een mooie boel worden. Hij zegt alleen dat hij het zelf niet wil invoeren omdat veel attacks alleen gericht zijn op inloggen met root. Ik durf dat overigens te betwijfelen, maar dat is weer een heel ander punt. Aangezien hij aangeeft die attacks te verwachten, mag je aannemen dat hij inloggen met 'root' op de server uitgeschakeld heeft of in ieder geval wil uitschakelen, niet op de client.

• Logic
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-04 19:18

Logic

SmartOS:Love at First Boot

sudo?

If it bleeds, it can be killed!

• infirit
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-12-2022
Welke bestanden heb dan zo hard nodig om root rechten te hebben ?? Als je jezelf in de group root zet kan je bijna overal bij toch ?
Pagina: 1