Bij ons in de klas is een "leuke" discusie gaande over het gebruik van UTP. Ik ben van mening dat je een 100 Mbit Full DUplex verbinding kan maken zonder gebruik van alle kabels die in je Utp kabeltje zitten. Een klasgenoot en een leraar zijn het met mij oneens. Wie heeft er nu gelijk? Ik denk nl. dat je maar 2 kleuren hoeft te gebruiken (oranje/groen). Wie heet er gelijk?
ja vier aders (wel twee paartjes)
http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/product/lan/cat6000/6000hw/inst_aug/0bcabcon.htm#xtocid1
http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/product/lan/cat6000/6000hw/inst_aug/0bcabcon.htm#xtocid1
Je kan over 1 CAT-5 zelfs 2 verbinding maken. Aangezien worden er maar 4 aders gebruikt in een 100mbit kabel.
Mocht je een switch hebben die trunking/teamen aankunnen, zou je dat dus zelfs met 1 kabel kunnen doen.
Mocht je een switch hebben die trunking/teamen aankunnen, zou je dat dus zelfs met 1 kabel kunnen doen.
Ey!! Macarena \o/
Weet iemand ook waar de andere kleuren (bruin/blauw) voor dienen? Dit bewijst dus dat ik gelijk heb?!
was gewoon handig denk ik. BTW de kleuren hebben geen betekeins als je maar paartje houdt voor je +/- signalenOp maandag 03 juni 2002 11:10 schreef Mangoworks2002 het volgende:
Weet iemand ook waar de andere kleuren (bruin/blauw) voor dienen? Dit bewijst dus dat ik gelijk heb?!
Niet alle NIC's hebben zelfs 8 connectie-punten aan de binnenkant. Ik heb er thuis zat van. De overige 4 aders zullen hoogstwaarschijnlijk om overspraak tegen te gaan. Lijkt mij enige optie, anders konden ze net zogoed 4 aderige connectors gebruiken.
Ey!! Macarena \o/
Nee, want jij beweerd dat je aan 2 aders al genoeg hebt, en dat is niet zo. Je hebt er minimaal 4 nodig.Op maandag 03 juni 2002 11:10 schreef Mangoworks2002 het volgende:
zijn die extra kabels niet om interferentie tegen te gaan (net als de 40 extra aders op een UDMA IDE kabel).
Tijd voor een nieuwe sig..
volgens mij is het ook een stukje investering, zodat als je ooit 10.000 mbit krijgt die wel over 8 aders gaat je geen xtra kabels hoeft te kopen.
en die kleuren zijn alleen maar als hulpmiddel om je kabels goed te knippen
ik heb btw 1 utp kabel met 1 cross en 1 straigth erin
en die kleuren zijn alleen maar als hulpmiddel om je kabels goed te knippen
ik heb btw 1 utp kabel met 1 cross en 1 straigth erin
blup
Volgens mij bedoelt ie met een kleur een aderpaar...Op maandag 03 juni 2002 11:22 schreef Koffie het volgende:
[..]
Nee, want jij beweerd dat je aan 2 aders al genoeg hebt, en dat is niet zo. Je hebt er minimaal 4 nodig.
zijn die extra kabels niet om interferentie tegen te gaan (net als de 40 extra aders op een UDMA IDE kabel).
1e post: hij gebruikt 2 kleuren
2 posts hoger: Weet iemand waar de 2 andere kleuren voor dienen?
Maw: Dan heb je dus 4 kleuren... = 4x2=8 adertjes. Dan klopt het verhaal.
Bij 4 aders zou ie ineens een 4-aderige kabel hebben
Maarre... die bewering van je docent.. HOE bedoelt ie dat??
100Mbit Full Duplex kan idd over 4 aders.
Die andere 4 zijn bij mijn weten ook tegen inteferentie.
Als je die niet gebruikt is je kabel wel behoorlijk gevoelig. Lange afstanden wordt dan al lastig.......
Over wat voor lengte bedoelt je docent???
En 4 aders, is dan 4 aders + 1 mantel (STP kabel) ook goed? Dan kom je ook wel een stukkie verder
Verwijderd
De ander dient naar mijn idee voor spraak, op onze school (Hs Den Bosch) Kun je als je een telefoon inplugt gewoon bellen.
Voor 1gbit wordt al CAT-5E geadviseerd. Normale 100mbit UTP is CAT-5Op maandag 03 juni 2002 11:24 schreef eendje het volgende:
volgens mij is het ook een stukje investering, zodat als je ooit 10.000 mbit krijgt die wel over 8 aders gaat je geen xtra kabels hoeft te kopen.
Daar heb ik zelfs niet eens aangedacht, wel makkelijk zo'n kabel, van de week maar eens bouwenik heb btw 1 utp kabel met 1 cross en 1 straigth erin
Ey!! Macarena \o/
Dat die voor interferentie zijn geloof ik niet, daavoor hebben ze wel de STP en de FTP kabels uitgevonden.
Verder is het zo dat je kant- en- klare splitters kunt kopen waardoor je over één kabel (8 aders) 2 signalen kunt laten lopen. Zou dat dan betekenen dat je dan meer packetloss krijgt omdat de 4 aders die voor het tegengaan van de interferentie zijn, óók voor het versturen van data ingezet zijn?
Tot slot heb je voor 1 Gbit netwerken Cat5E of Cat6 draden nodig en geen extra aderparen.
Verder is het zo dat je kant- en- klare splitters kunt kopen waardoor je over één kabel (8 aders) 2 signalen kunt laten lopen. Zou dat dan betekenen dat je dan meer packetloss krijgt omdat de 4 aders die voor het tegengaan van de interferentie zijn, óók voor het versturen van data ingezet zijn?
Tot slot heb je voor 1 Gbit netwerken Cat5E of Cat6 draden nodig en geen extra aderparen.
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
GBIT ethetnet heeft er wel 8 nodig zie mijn url hierbovenOp maandag 03 juni 2002 11:35 schreef Japie_17 het volgende:
Verwijderd
dit is niet per definitie zo, maar dit is in de patchkast zo te maken.Op maandag 03 juni 2002 11:31 schreef BrainDamage het volgende:
De ander dient naar mijn idee voor spraak, op onze school (Hs Den Bosch) Kun je als je een telefoon inplugt gewoon bellen.
Hier is het niet voor gemaakt, maa rhet is over het algemeen een goeie oplossing (ehm, naja, als je je 50volt van een telefoon altijd naast je netwerk hebt lopen lijkt mij het niet helemaal lekker storingsvrij enzo) eigenlijk zou dit om te patchen moeten zijn voor een goed resultaat (heb ik thuis ook)
Verwijderd
Cat 5 kan een boel hebben naar mijn idee zlang je dr maar niet te hard aan trekt. (ben al 40 meter kwijtgeraakt daardoor) Kweenie hoeveel Volt er normaal door heen loopt.
Erm..? Juist..Op maandag 03 juni 2002 11:39 schreef BrainDamage het volgende:
Cat 5 kan een boel hebben naar mijn idee zlang je dr maar niet te hard aan trekt. (ben al 40 meter kwijtgeraakt daardoor) Kweenie hoeveel Volt er normaal door heen loopt.
Ey!! Macarena \o/
Die andere aderparen werden wel degelijk gebruikt. Ik zeg "werden" want met de huidige standaarden dus niet meer voor data. Een aantal jaren geleden deed HP nog flink mee in de netwerk infrastructuur. En ja, HP had ook al 100 Mbit. Aleen was dit 100VG en dus een andere standaard als de huidige die nu gebruikt wordt. Een 100VG netwerk gebruikte wel meer als 2 aderparen. Ook moest je rekening houden met het maken van een cross-cable dat blauw en bruin ook getwist werden. Met de huidige standaard worden ze dus niet meer gebruikt en is het mogelijk om over 1 kabel, twee verbindingen te maken. Verstandig is het niet omdat dit teveel storing oplevert.
Eat right. Stay fit. Die anyway.
Van toen de kabels nog duur waren:
orange + groen : network
blauw : telefoon (analoog over 2 draadjes)
bruin: reserve, omdat de kabels duren waren.
Full/half duplex heeft niets te maken met aantal draadjes dat je gebruikt. full/half duplex heeft te maken met wel/niet tegelijk kunnen zenden en ontvangen van data.
orange + groen : network
blauw : telefoon (analoog over 2 draadjes)
bruin: reserve, omdat de kabels duren waren.
Full/half duplex heeft niets te maken met aantal draadjes dat je gebruikt. full/half duplex heeft te maken met wel/niet tegelijk kunnen zenden en ontvangen van data.
In de huidige fast ethernet standaard 802.3af (oftewel 100BASE-T) worden 2 aders, of 4 draden gebruikt, tezijn: oranje (1&2) en groen (3&6).
de blauwe (4&5) en bruine (7&8) aders worden NIET gebruikt. ook niet tegen interferentie. JE kan ze dus gewoon weg laten.
de blauwe (4&5) en bruine (7&8) aders worden NIET gebruikt. ook niet tegen interferentie. JE kan ze dus gewoon weg laten.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
heb jij een telefoon met rj45 pluggieOp maandag 03 juni 2002 11:31 schreef BrainDamage het volgende:
* Super_ik zit ook op HS den bosch
8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek
Volgens mij zijn twee adertjes wel genoeg om 10mbit werkend te kunnen krijgen, toch? Weet niet of dat dan ook full-duplex is maar lijkt me wel.
Dus topicstarter: als je in jouw discussie ff die 100mbit in 10mbit verandert, heb je volledig gelijk
Dus topicstarter: als je in jouw discussie ff die 100mbit in 10mbit verandert, heb je volledig gelijk
De andere 2 paren zitten er niet voor interferentie, voor interferentie is juist het twisten van positieve en negatieve signaal-draad van belang, daarom is het van belang om de juiste draadjes te twisten.
De paren zijn een verzend- en een ontvang-paar. Full- en half-duplex hebben niets met de kabel te maken, maar met het vermogen van de beide aangesloten apparaten om over het ene paar data te ontvangen terwijl ze zelf over het andere paar aan het verzenden zijn.
Het probleem is dat velen hier schijnen te denken dat de 4-paars UTP ontwikkeld is voor netwerken, en dat is maar zeer ten dele zo. 4-paars UTP is ontwikkeld als een universele gebouw-bekabeling, met de bedoeling om alle mogelijke signalen over dezelfde bekabeling te sturen, zodat niet voor nieuwe toepassingen steeds weer het hele gebouw overhoop wordt gehaald, de enige vernieuwing vindt plaats tot aan de patch-kasten. Door deze standaard zijn netwerk-bouwers gedwongen geweest om deze bekabeling te implementeren, zelfs een glasvezel-techniek als FDDI.
Normaal 10Base-T en 100Base-TX gebruiken 2 paren.
100Base-VG en 100Base-T4 gebruiken 4 paren om over CAT-3 toch 100 Mbps te halen.
1000Base-T gebruikt 4 paren om over CAT-5e/-6 1000 Mbps te halen.
Zodra CAT-7 daardwerkelijk gestandaardiseerd is komt er mogelijk een 2-paars versie van Gigabit over koper.
De paren zijn een verzend- en een ontvang-paar. Full- en half-duplex hebben niets met de kabel te maken, maar met het vermogen van de beide aangesloten apparaten om over het ene paar data te ontvangen terwijl ze zelf over het andere paar aan het verzenden zijn.
Het probleem is dat velen hier schijnen te denken dat de 4-paars UTP ontwikkeld is voor netwerken, en dat is maar zeer ten dele zo. 4-paars UTP is ontwikkeld als een universele gebouw-bekabeling, met de bedoeling om alle mogelijke signalen over dezelfde bekabeling te sturen, zodat niet voor nieuwe toepassingen steeds weer het hele gebouw overhoop wordt gehaald, de enige vernieuwing vindt plaats tot aan de patch-kasten. Door deze standaard zijn netwerk-bouwers gedwongen geweest om deze bekabeling te implementeren, zelfs een glasvezel-techniek als FDDI.
Normaal 10Base-T en 100Base-TX gebruiken 2 paren.
100Base-VG en 100Base-T4 gebruiken 4 paren om over CAT-3 toch 100 Mbps te halen.
1000Base-T gebruikt 4 paren om over CAT-5e/-6 1000 Mbps te halen.
Zodra CAT-7 daardwerkelijk gestandaardiseerd is komt er mogelijk een 2-paars versie van Gigabit over koper.
The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large
waar ik nu zit gebruikens ze de andere draden (2 of 4Op maandag 03 juni 2002 12:06 schreef Super_ik het volgende:
[..]
heb jij een telefoon met rj45 pluggie
ja, ISDN toestellen hebben RJ-45 pluggen jaOp maandag 03 juni 2002 12:06 schreef Super_ik het volgende:
[..]
heb jij een telefoon met rj45 pluggie
en gebruiken ook de middelste contacten van de stekkers, net als je netwerkOp maandag 03 juni 2002 12:48 schreef RRX het volgende:
[..]
ja, ISDN toestellen hebben RJ-45 pluggen janet zoals je ISDN adapter
8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek
Verwijderd
Nou, voor alle mensen die op HSBOS zitten als je nou eens in de gang lokaal 104 ofzo opzoekt (verdieping onder secretariaat) dan heb je daat een tel. staan plug die eens in en na een mooie 0 kun je bellen.
Je kan 2 vesschillende protocollen bv token ring en ethernet op dezelfde kable laten lopen waar bv. tr er 2 paren gebruikt en ethernet er 2 gebruikt.
Dit is NIET verstandig aangezien de verhoogde kans op overspraak, Next, Fext.
Volgens mij kan het niet met 100mbit ethernet. Laten we het erop houden dat je veel fouten gaat krijgen op je netwerk.
Wel maakt GE gebruik van 4 paren bij utp kabel vandaar. Het gaat hierbij wel over 1 verbinding niet 2 verschillende
Doe het dus niet.
op een utp kabel (rj45 icm. cat 5.) kan je dus max 2 protocollen laten lopen. dus geen 3.
Dit is NIET verstandig aangezien de verhoogde kans op overspraak, Next, Fext.
Volgens mij kan het niet met 100mbit ethernet. Laten we het erop houden dat je veel fouten gaat krijgen op je netwerk.
Wel maakt GE gebruik van 4 paren bij utp kabel vandaar. Het gaat hierbij wel over 1 verbinding niet 2 verschillende
Doe het dus niet.
op een utp kabel (rj45 icm. cat 5.) kan je dus max 2 protocollen laten lopen. dus geen 3.
Pagina: 1