[Access] Variabelen

Pagina: 1
Acties:
  • 46 views sinds 30-01-2008

• hornage
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-08 16:39
Ik ben bezig in een Access database met records. Nu heb ik in een query in dat rapport een variabele gezet. Er wordt om een waarde gevraagd als je het rapport wilt zien. Nu wil ik nog meer gaan doen met deze variabele maar dan moet ik voor elke keer dat die variabele erin staat dezelfde waarde invoeren. Hoe kan ik dit makkelijker maken zodat er maar 1 keer om de variabele wordt gevraagd en dat ie hem dan dus opslaat? Kan ik dit doen met een macro? of is dit gewoon niet mogelijk met Access?

• Paxlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-02 10:40

Paxlie

chaos en inslag

Moet je VBA gaan gebruiken
Zit achter access zeg maar (de code die je zelf typt dan)

waarschijnlijk dat je bij een bepaalde druk op een knop ofzow die waarde nodig heb. Dit kan je ook allemaal in VBA doen. Dus dan geef je gewoon die waarde steeds door.

Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
braque© zijn is een keuze

• hornage
Op maandag 03 juni 2002 10:57 schreef Paxlie het volgende:
Moet je VBA gaan gebruiken
Zit achter access zeg maar (de code die je zelf typt dan)

waarschijnlijk dat je bij een bepaalde druk op een knop ofzow die waarde nodig heb. Dit kan je ook allemaal in VBA doen. Dus dan geef je gewoon die waarde steeds door.
wil je dan uitleggen hoe ik dit moet doen want ik heb daar helemaal geen ervaring mee. Ik kan wel programmeren.

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-02 13:46

ATS

In dit geval kan je het makkelijkste een functie maken die de waarde teruggeeft aan de query. Deze functie laat je kijken of hij de waarde al heeft. Zo niet, dan laat je hem het de gebruiker vragen, zo ja, dan geef je hem gewoon terug.

De variabele moet je ergens opslaan. Het ligt natuurlijk aan de rest van je database waar en hoe je dat doet. Twee opties zijn een static in de functie zelf of een global in een willekeurige module. In pseudocode zou dat er zo uit kunnen zien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Public Function getMyValue() As String
Static MyString as String
If MyString="" then
    MyString={Ask user for the string}
End If

getMyValue=MyString
End Function

Hoe dit precies implementeerd moet je even zelf uitzoeken. De help is geduldig... Let op de volgende potentiele problemen:
-Als je de query meerdere keren gebruikt, moet je natuurlijk wel steeds een andere waarde in kunnen vullen
-Misschien wil de gebruiker wel een lege string gebruiken als argument, let erop hoe je de check implementeerd.
-De gebruiker kan van alles en nog wat invoeren, ook argumenten die je query ongeldig maken!

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• hornage
Dank je wel voor je hulp
Hornage zelf kan niet reageren hij zit in de kast

Project Team Tcn Groningen dankt u! hoofdletter

• hornage
Mmm toch nog een vraagje.
code:
1
2
If MyString="" then
    MyString={Ask user for the string}

Wat moet er op de plaats van het commentaar staan? Hij doet het zo nl niet.....

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 12:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Een aanroep voor een dialog box? Kom kom.. Ik denk dat je nu wel redelijk goed op weg geholpen bent.. Er wordt hier geen cursus VBA gegeven. Net is het jullie ook al gelukt om een dialog te krijgen, dan zal het nu ook we moeten lukken toch......

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.