• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-03 13:02

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Heej mensen,

Het is al eerder aan het licht geweest (ergens in het Grote Grote digicam topic) maar ik vraag het nog maar een keertje. Is er veel verschil merkbaar als je een UV/sper-filter gebruik i.p.v zonder?

Ik heb binnenkort mijn Coolpix 885

Daarbij wil ik deze converter en lens kopen.

Afbeeldingslocatie: http://www.nikonstore.com/images/p0020606b.jpg

Converter om lensen te gebruiken etc.

Afbeeldingslocatie: http://www.koopdigitaal.nl/images/626.jpg

B & W Digital Pro Filter 28mm 486 UV Infrarood Sperfilter

Wie kan er even een aantal samples plaatsen met en zonder filter. Mijn dank is groot. :)

Whatever.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-03 16:27

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik heb nog geen verschil kunnen ontdekken, UV-filter is vooral handig hoog in de bergen en azie/australie. Ik heb het vooral gekocht als bescherming voor m'n lens en reis naar Tjechie, zat daar toch wat hoger in de bergen dus zal het daar wat meer effect hebben. Als daar m'n lens kapot zou gaan zou ik geen foto's meer kunnen maken. Nu gebruik ik hem voornamelijk voor mijn macroringlamp: [topic=512141/1/100]

Niet echt nodig een UV-filter, maar kan soms wel handig zijn.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Ik heb ook nog nooit verschil gemerkt maar ik gebruik m eigenlijk meer als lensbescherming. Verder zou ik niet voor de B+W gaan, is veel te duur. Heb er zelf 1 van Hama, scheelt zowat de helft in prijs.

Verwijderd

Een UV filter schijnt op een digicam niet zo nuttig te zijn, omdat de chip toch al veel minder gevoelig is voor UV licht dan een film. Alleen als lensbescherming heb je er dus iets aan.

Zelf gebruik ik nu een hoya super hmc pro 1 filter, en ik zie in ieder geval geen verschil in kwaliteit.

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Wie kan er meer duidelijkheid over geven?
Is er ergens een testje ofzo? Ik vind het allemaal zo vaag, de een zegt dat het wel uitmaakt... terwijl de ander geen verschil merkt. :X :?

Whatever.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op woensdag 05 juni 2002 23:24 schreef meendering het volgende:
Wie kan er meer duidelijkheid over geven?
Is er ergens een testje ofzo? Ik vind het allemaal zo vaag, de een zegt dat het wel uitmaakt... terwijl de ander geen verschil merkt. :X :?
Ga jij maar eens met je toestelletje naar een fotowinkel op een mooie, zonnige dag.

Schiet een foto met en een foto zonder UV-filter (probeer op dat moment gewoon een B&W). Zie het verschil. Met mijn Pro90IS was het verschil in ieder geval te zien....

Waarom B&W?
1) Omdat dat toch zo ongeveer de beste lenzen zijn, waardoor je dus het meeste effect kan zien.
2) Omdat sommige goedkopere merken een melkerige waas geven :( Ik heb geen B&W gekocht, maar een Hama... dat verschil zie je niet met een B&W op mijn toestel, maar je voelt het verschil wel in je portemonnaie)

Ach... en al zie je het verschil tussen wel/geen UV-filter niet... het is nog altijd een goede bescherming voor je lens. (mijn voornaamste reden om er 1 aan te schaffen)

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Okeej, ik krijg binnenkort mijn coolpix 885.
Hier zit standaard geen schroefdraad op. Maar ik kan er dus een converter voor kopen. Wie heeft er ervaringen met zulke conversters? Wordt je camera er bijvoorbeel veel lomper van?

Thnx.

Whatever.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op vrijdag 07 juni 2002 11:48 schreef meendering het volgende:
Okeej, ik krijg binnenkort mijn coolpix 885.
Hier zit standaard geen schroefdraad op. Maar ik kan er dus een converter voor kopen. Wie heeft er ervaringen met zulke conversters? Wordt je camera er bijvoorbeel veel lomper van?

Thnx.
Ik zie geen converter staan op http://www.dpreview.com/reviews/nikoncp885/page4.asp

Ik heb nog even verder gezocht, maar ik kan die adapter nie vinden.... Ook heb ik geen ervaring met die adapter (ook al weet ik wel hoe groot die camera is; een vriend van me heeft zo'n ding)... dus echt een oordeel geven kan ik sowiezo niet.

Maar als ik het baseer op basis van je plaatje... mwoa... veel bulkier wordt hij er echt niet van. Zeker niet als je hem vergelijkt met mijn Pro 90 IS
Pagina: 1