licht aansturen dmv. laptop?? (LPT)

Pagina: 1
Acties:
  • 214 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
is er software (en natuurlijk harware) om een kleine licht-instalatie aan te sturen?

het gaat hier om een stroboscoop, een mushroom, 2 stoplichten (elke lamp aparte aansluiting), en wellicht binnenkort meer licht apparatuur...
DMX wordt het waarschijnlijk niet, daar is de zaal te klein voor, en DMX te duur... :)

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:35

Sjaak_Afhaak

Bleh!

misschien moet je denken om via je printerpoort meerdere relais aan te sturen.. Ofzo

Hier staat tekst

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04-2025

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

ja die is er. OP de meeste beurzen staat er altijd wel ergens een standje waar ze zo'n compleet pakket verkopen.
Werkt geloof ik of op ir of op geluid (ultrasone). Bijv. koffie apparaat in wandcontactdoos via een ontvangertje.
Aan je pc zit dan een zendertje. En de software stuurt op het gewenste moment een signaal...

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

• TA2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09-2022

TA2

Je moet zoizo relais aansturen om de verlichting te schakelen.
En er zijn zat proggiez te vinden om dit te doen via je lpt poort.

ff zoeku :)

• snoei
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-08 16:54

snoei

kabels... :D

Verwijderd

In dien het wel DMX word zijn er zat oplossingen zoals:

Martin lightjockey
Sunlite

Deze pakketen heb je compleet met Dmx kaart.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:01

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Conrad had "vroeger" (zeg een jaar of 8 geleden) printjes met 8 relais erop.
Deze print kon aan worden gesloten op je printerpoort.

Het enige wat je hoefde te doen was een proggie maken die karakters (0-255) stuurt naar de printerpoort, zo kon je alle relais afzonderlijk in en uitschakelen.
Toendertijd heb ik voor een jongerencentrum een proggie in DOS (QuickBasic) gemaakt wat hun verlichting bestuurd.

Waar je bij relais even aan moet denken, GOED ontstoren en je kan alleen maar AAN of UIT, niet ertussen in!
Ik heb net op de site van conrad gekeken maar kan dat printje niet meer vinden... :( Die kostte toen ruim F100,-
Ik weet zeker dat je dit soort printjes nog wel kan krijgen, de vraag is alleen waar... ik weet het niet. :?

Je hebt tegenwoordig redelijk goedkope controllers
zoek ff met google of kijk op http://www.licht-geluid.nl/

Alles kan stuk.

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
Op maandag 03 juni 2002 11:39 schreef Driveinshow het volgende:
In dien het wel DMX word zijn er zat oplossingen zoals:

Martin lightjockey
Sunlite

Deze pakketen heb je compleet met Dmx kaart.
wat kan ik nou precies allemaal extra met DMX? ik lees het wel overal, maar niet echt ergens duidelijk met voorbeelden (filmpjes ofzo), alleen maar de theorie over de data enz...

en wat gaat zo'n grapje kosten?

• Guvner
  • Laatst online: 05-04-2022
Wat wil je allemaal weten, ik kan je zo goed als alles over dmx vertellen. Schrijf mijn eigen software voor DMX kaarten namelijk >:) >:) >:) >:) >:)

• jll
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 11:17

jll

Op maandag 03 juni 2002 22:08 schreef Guvner het volgende:
Wat wil je allemaal weten, ik kan je zo goed als alles over dmx vertellen. Schrijf mijn eigen software voor DMX kaarten namelijk >:) >:) >:) >:) >:)
cool vertel eens wat meer ik werk nl bij een drive in show en we gaan waarschijnlijk morgen scans kopen (martin mx1) en nu zit ik te zoeken wat nou handiger is om met tafel te sturen of met de pc

the right tool for the right job__smaken verschillen maar lelijk is niet mooi

• Guvner
als de software goed geschreven is (zoals die van mij) dan is met de pc beter, dat is namelijk precies op jou wensen afgestemd. Maar wil je gewoon iets wat met elke intiligente licht combinatie werkt dan is een tafeltje zoals de 2518 van martin weer beter.
Tis maar net wat je zelf wil.

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-08 22:19
Op school gebruiken wij Horizon van Rosco (www.rosco-et.com). Werkt perfect (alleen zitten we nu met een misterieus defect (knipperend licht als de zooi is aangesloten)waardoor ik 2 voorstellingen met een schuiftafel moest belichten :?)

De software is gratis, de interface (lpt -> DMX converter) kost je een aardige duit.

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Zo'n printje met 8 relais hebben ze geloof ik van Velleman wel.

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-08 00:09
een woord: http://discolitez.com

ik heb zelf een schakelbord gebouwd met 32 relais aangesturud via de LPT (solidstate relais, dat wel, anders klikt het nogal :D)

• remco_k
  • Laatst online: 00:01

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Op maandag 03 juni 2002 22:33 schreef Guvner het volgende:
als de software goed geschreven is (zoals die van mij) dan is met de pc beter, dat is namelijk precies op jou wensen afgestemd. Maar wil je gewoon iets wat met elke intiligente licht combinatie werkt dan is een tafeltje zoals de 2518 van martin weer beter.
Tis maar net wat je zelf wil.
Als je je software goed schrijft kun je ook met intelligente licht combinaties werken. >:)

Alles kan stuk.

• JeeCee
  • Laatst online: 25-01 00:06
Op maandag 03 juni 2002 22:33 schreef Guvner het volgende:
als de software goed geschreven is (zoals die van mij)
Mijn geur-emitter in m'n PC begint een vreselijke stank af te geven....
dan is met de pc beter, dat is namelijk precies op jou wensen afgestemd.
Ja, en het is ook heel handig om in het half-donker je pc te bedienen, laat staan hoe snel je alles kunt bedoienen. Wel eens een slider met de muis bestuurd?
Het ALLERBESTE is een combinatie van een PC (voor de meeste mogeljkheden) i.c.m. met een invoerbord met schuifpotmeters etc.

Mijn advies, als je de kosten beperkt wiolt houden is net als hierboven: DiscoLitez. Als je een UltiBord schema wilt hebben, meel me ff.

DMX is perfect voor de profi's, maar in jouw gevav te overdreven imho.

• Guvner
Ik zie het alweer, jij hebt hier duidelijk geen ervaring mee.
Je hebt namelijk bij de bediening altijd zo'n zwenk lamp op zo'n armpje. Op deze manier zie je zelf wat je doet en hebben de omstanders geen last van het licht wat jij nodig hebt om je knoppen te zien. Je hoeft ook niet met de muis zo'n schuifpotmeter te bedienen, want daar schrijf je van te voren programma's voor die dat voor jou doen. Je maakt er bijvoorbeeld met par lampjes een loop lichie voor. VERY EASY!! De software heeft nog een voordeel: Je kan echt alle combinaties maar maken die jij wil. En wil je een schuifje ergens anders in het beeld, geen probleem. Zie ik nog niet gebeuren met zo'n 2518 van martin. :D HEHE
Maaruh, als je wat meer info wilt hebben over de software of als je intresse hebt moet je maar een schreeuw geven. Meel maar ff naar.
DimensionX@dimensionnet.nl
Is een adres wat is aangemaakt voor de software. :d

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

ik heb vroeger met basic de lpt aangestuurd en dan via een switchdoos de boel geschakelt via triacs..
dat werkte..
:)
amar er zijn vast veel leukere dingen tegenwoordig..

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-08 09:01

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Ik heb hier een programmatje waarmee je je paraelle poort kan aansturen. Je hebt dan alleen nog wat relais nodig. Mail me en ik stuur hem je op.

Verwijderd

Jaja, www.cds.nl, dat is pas licht aansturen met je laptop, en of het nu een mac of pc is, maakt niet uit joh!
Pagina: 1