Het vertekende beeld van de shop-survey

Pagina: 1
Acties:

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-03 20:37
Ik moet zeggen, ik ben nog niet zéér lang actief op zowel de Frontpage als het Forum, maar er moet me nu iets van het hart waar ik me MATELOOS aan irriteer:

De shopsurvey
-=-=-=-=-=-=-

Mijn indruk:

De Shopsurvey wordt voor het overgrote deel gedomineerd door (wanna-be) computer-kenners. Winkels worden afgekamd door de meest lullige 'tekortkomingen' in de ogen van zo'n tweaker. Ook zie je -vaak- dat de gebruikers op- en aanmerkingen hadden over de zg. 'technische kennis' van de winkel, terwijl ze zelf ook niet over de juiste kennis beschikken.

Kortom: Het beeld wat de shopsurvey geeft is vertekend en wel richting beneden.

Ik wil zelfs wel even een paar voorbeelden citeren waar ik op doel -zodat jullie misschien beter begrijpen wat ik bedoel- - dit doe ik onderaan dit bericht, zodat jullie die voorbeelden eventueel kunnen skippen en omdat het de leesbaarheid bevordert...

Kortom: Ik heb nu een aantal voorbeelden uitgezocht uit 1 shop-survey die misschien enigszins vergezocht zijn, maar iig. niet correct zijn. Zeker in het geval waar de shop-survey wordt overheerst door dit soort gevallen komt zo'n winkel er onterecht bekaaid af.

Daar komt nog eens bij dat je sommige winkels eigenlijk -per definitie- moet uitsluiten van de shopsurvey. Waarom? Sommige winkels hebben hun naam zo tegen in de gedachte van de (wanna-be) tweaker, dat zij vrijwel nooit eerlijk worden behandeld. Ik noem Vobis, ik noem Primafoon...

Conclusie
Wil ik dan de shopsurvey afschaffen? Welnee, ik pleit echter wel voor een andere opzet. Zo moet het mogelijk zijn om net als op de frontpage, sommige reacties weg te modden, zo dat ze niet/minder meetellen. Daarnaast lijkt het me wel zo eerlijk dat de winkel een (beperkt) weerwoord mag plaatsen, zodat het i.i.g. nog de schijn heeft van een democratisch proces.

Ik ben benieuwd wat de crew van mijn ideeen en voorstellen vindt.

Voorbeelden
ik pak even de Shop survey van... laten we zeggen Dynabyte erbij (die staat op de FP nu in /etc)
Ik had een Philips Brilliance 151AX TFT-tje gekocht. Na een dag ermee gewerkt te hebben viel het beeld weg (buis kapoet).
Deze gebruiker vindt de technische kennis van Dynabyte slecht (een 5). Nou, als iemand daar over wil oordelen, dan zal 'ie toch moeten weten dat een TFT geen buis heeft..
Ik moest snel een parallelle kabel hebben. Dus naar de dichtstbijzijnde zaak.

De verkoper (jong broekje) bestudeerd alle kabels achter de toonbank en kiest er op gegeven moment een uit. Ik wijs hem er op dat dat een seriele kabel is.
"Nee hoor, dit is een parallelle kabel".
"Welnee."
"Jawel hoor."

Afijn, ik vraag hem dan de kabel maar uit te pakken en op een willekeurige printer aan te sluiten om het zelf te kunnen zien.

"O, u bedoelt een *printerkabel*". En hangt de kabel gauw terug.
a) Waarom is een 'jong broekje' verkeerd? Het staat denigrerend en doet niet ter zake hier.

b) Er is wel degelijk een verschil tussen PARALLELLE KABEL en PRINTER KABEL. Een parallelle kabel gaat tussen de parallelle poort en een apparaat. Gebruik ik zelf weleens voor een aantal electronica-dingetjes. Kortom: De verkoper leek gelijk te hebben (want zo'n parallelle kabel lijkt op een 'brede' seriële kabel).
Ik was van plan een laptop van 5000 gulden bij de zaak van Dynabyte in Nijmegen te kopen. Voor mij best veel geld. Alleen het show model hadden ze nog van dat type en toen we er kwamen (na van te voren gebeld te hebben om onze komst aan te kondigen) moest de laptop nog gereset worden. Dat is nog te overkomen. Maar iets de klant erbij geven (omdat we moesten wachten, het showmodel kregen, 5000 gulden al veel geld is of gewoon als klantenbinding)varierend van een muis, kabel of tas zat er voor 'de baas' van de dag niet in (zelf nog een broekie met weinig zakelijk inicht mijns inziens). Als een zaak zoies niet kan doen, zijn ze wel erg weinig klant- en service gericht.
Ik werk zelf ook in een winkel en hoewel ik me de irritatie wel kan begrijpen van deze poster, vergeet zij dat ze niet zo goed op de hoogte is van de gemiddelde marges die gehanteerd worden in computerland. Als Dynabyte op zo'n laptop al marge 1.45 draait, mogen ze blij zijn. Met het grote risico wat een computerboer loopt, marktgevoeligheid en onvoorspelbaarheid, verlies van waarde van voorraad in razend tempo, kan ik me voorstellen dat zo'n 'cadeautje' er niet zomaar even af kan.

• ErectionJackson
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06-2017

ErectionJackson

Ff testen hoe lang een onderti

Op maandag 03 juni 2002 09:54 schreef joker1977 het volgende:
[..]

Ik werk zelf ook in een winkel en hoewel ik me de irritatie wel kan begrijpen van deze poster, vergeet zij dat ze niet zo goed op de hoogte is van de gemiddelde marges die gehanteerd worden in computerland. Als Dynabyte op zo'n laptop al marge 1.45 draait, mogen ze blij zijn. Met het grote risico wat een computerboer loopt, marktgevoeligheid en onvoorspelbaarheid, verlies van waarde van voorraad in razend tempo, kan ik me voorstellen dat zo'n 'cadeautje' er niet zomaar even af kan.
Na, dit vind ik nergens op slaan. Ik vind dat die jongen groot gelijk heeft. Die marge is voor de klant niet interessant. Wat wel interessant is is dat er met zijn apparaat gesleept is e.d. en dat hij daarom wel een korting oid verdient. Groot gelijk hoor

Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia

• joker1977
Op maandag 03 juni 2002 10:12 schreef ErectionJackson het volgende:

[..]

Na, dit vind ik nergens op slaan. Ik vind dat die jongen groot gelijk heeft. Die marge is voor de klant niet interessant. Wat wel interessant is is dat er met zijn apparaat gesleept is e.d. en dat hij daarom wel een korting oid verdient. Groot gelijk hoor
Hierover ga ik niet lopen discussieren, ik noem een aantal voorbeelden, kun je het mee eens zijn of niet.

Ik wil graag de discussie in dit topic beperken tot het vertekende beeld van de shop-survey. Anders kunnen we overal wel een topic voor openen :)

dus voor iedereen:

Beperk dit topic tot het vertekende beeld van de shop-survey

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Ook al klopt de argumentatie niet altijd, de shop survey voldoet perfect: het verschil aangeven tussen winkels. Dat is dus per definitie relatief.

Dat enige winkels (Vobis, Dixons, Primafoon, ...) er slecht vanaf komen hebben ze vaak toch ook wel aan hunzelf te danken. Vaak zijn dat de grote ketens en daar kom je relatief vaak op provisie beluste verkopers tegen en geen mensen met echte productinfo. Echt slechte winkels hebben nog wel lagere scores.

M.i. werkt de shopsurvey perfect en doet de absolute waardering en argumentatie er niet toe aangezien de cijfers zich wel uitmiddelen.

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Opzich vind ik je beeld van de ShopSurvey iets te negatief.
Ik hou me zelf redelijk vaak met de ShopSurvey bezig, dat houd in:
<li>Echt overdreven korte en onbeargumenteerde reacties eventueel trashen + meel naar user met uitleg.
<li>Typotjes editten als ik ze zie
<li>Reacties aanpassen mocht er redenen voor zijn, dit gaat 99% in overleg met poster en vaak ook de winkel
<li> onzin reacties trashen en waarschuwing naar poster.
<li> posts van mederwerkers in hun eigen ShopSurvey trashen zeker al er getracht wordt de cijfers te beinvloeden.

dat zijn een paar dingen, het probleem waar we niet omheen kunnen is dat het maar een kant is van het verhaal.
Als we alle reacties moeten gaan checken bij de leverancier en poster dan is het einde zoek, en daar is geen tijd voor beschikbaar.
Ik doe m'n best maar nogmaals ik kan niet alle reacties stuk voor stuk gaan checken.
Er zal best wel voorkomen dat een reactie foutief is. De ShopSurvey is en onderdeel van t.net met best veel macht. Ondernemingen zien immers liever een goede waardering dan een slechte, dus als ondermeming kijk je er ook anders na dan als user/bezoeker.

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

• joker1977
Op maandag 03 juni 2002 10:30 schreef GiLeX het volgende:
Opzich vind ik je beeld van de ShopSurvey iets te negatief.
Misschien is de strekking van mijn post hier iets te negatief, maar om iets duidelijk moet je soms een tikkie overdrijven.
Ik hou me zelf redelijk vaak met de ShopSurvey bezig, dat houd in:
<li>Echt overdreven korte en onbeargumenteerde reacties eventueel trashen + meel naar user met uitleg.
<li>Typotjes editten als ik ze zie
<li>Reacties aanpassen mocht er redenen voor zijn, dit gaat 99% in overleg met poster en vaak ook de winkel
<li> onzin reacties trashen en waarschuwing naar poster.
<li> posts van mederwerkers in hun eigen ShopSurvey trashen zeker al er getracht wordt de cijfers te beinvloeden.
Zeer goed dat dat gebeurd.
dat zijn een paar dingen, het probleem waar we niet omheen kunnen is dat het maar een kant is van het verhaal.
Als we alle reacties moeten gaan checken bij de leverancier en poster dan is het einde zoek, en daar is geen tijd voor beschikbaar.
Dat begrijp ik, maar dat is wel een zeer groot probleem. Op het moment dat een winkel géén recht heeft op een weerwoord, vervalt het nut van de shopsurvey OBJECTIEF gesproken. Kijk, je hoeft heus niet alles te dubbelchecken bij een leverancier. Ik zou het echter graag zien dat als je een shop-survey over bedrijf XYZ opent, je een mailtje stuurt naar postmaster@XYZ.nl oid. met info dat er een shopsurvey open is over hun bedrijf en dat ze een eventueel weerwoord terug naar je kunnen mailen, wat jij daar boven plaatst. Lijkt me niet meer dan eerlijk. Nu is de shopsurvey vaak een stuk v/d site waar een ieder z'n frustaties van zich af loopt te typen.
Ik doe m'n best maar nogmaals ik kan niet alle reacties stuk voor stuk gaan checken.
Er zal best wel voorkomen dat een reactie foutief is. De ShopSurvey is en onderdeel van t.net met best veel macht. Ondernemingen zien immers liever een goede waardering dan een slechte, dus als ondermeming kijk je er ook anders na dan als user/bezoeker.
Juist! Ik ben al blij dat ik je niet hoef te vertellen hoeveel potentiele macht er vanuit gaat. Het is echter gebruikelijk, overal, dat de leverancier iig. een weerwoord heeft (recht op commentaar --> kijk consumentenbond, tijdschriften). Dat kan hier al niet en is hard nodig.

Nogmaals: Ik ben maar part-time werkzaam in een winkel en onze winkel is niet gesurvey'ed. Toch vind ik dat de beeldvorming van de huidige shopsurvey niet positief. Misschien een moderator apart voor de SS instellen? Want de SS heeft van alle plekken op jullie site potentieel de meeste macht (!)

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Dat wat jij zegt komt ook voor,
Ik en ik denk ook de andere crewleden zijn als er redenen voor zijn in overleg met de bezoeker en de shop.
En mocht het zo zijn dat een beoordeling inderdaad verkeerd is dan zal die ook verwijderd worden.
Ik persoonlijk laat meestal een reactie van een shop op een reactie eerst staan en meel zowel poster en de shop om verder uitleg over de beoordeling.
Afhankelijk daarvan wordt besloten/overlegd om dan beide reacties weer trashen als er een oplossing is.
Meestal geef ik de poster daarna, Als die dat wil de mogelijkheid om een nieuwe correcte beoordeling te plaatsen. Of de huidige passen we voor hem.

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-03 10:14
Op maandag 03 juni 2002 10:30 schreef GiLeX het volgende:

posts van mederwerkers in hun eigen ShopSurvey trashen zeker al er getracht wordt de cijfers te beinvloeden.
dan zou ik eens kijken bij de vobis shopsurvey

daar zijn een aantal beoordelingen geen zuivere koek.

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:49
Maar zoiets kan je ook als bezoeker wel enigzins filteren, als iemand een 5 geeft omdat de telefoon niet binnen 5 seconden wordt opgenomen of een 9 omdat een bedrijf het na 3 weken en 4 pogingen toch voor elkaar krijgt het juiste te leveren besteed ik aan dat soort waarderingen niet al te veel aandacht.

• harlekein
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-03 13:54

harlekein

Creator Owner

Aan de andere kant krijgen winkels die gewoon snel de spullen opsturen een hoog cijfer. Dan noemt men de service hoogwaardig. Pas als er iets mis gaat en je gaat ermeer naar die winkel zul je merken hoe de service daar is.
Pagina: 1