Ik moet zeggen, ik ben nog niet zéér lang actief op zowel de Frontpage als het Forum, maar er moet me nu iets van het hart waar ik me MATELOOS aan irriteer:
De shopsurvey
-=-=-=-=-=-=-
Mijn indruk:
De Shopsurvey wordt voor het overgrote deel gedomineerd door (wanna-be) computer-kenners. Winkels worden afgekamd door de meest lullige 'tekortkomingen' in de ogen van zo'n tweaker. Ook zie je -vaak- dat de gebruikers op- en aanmerkingen hadden over de zg. 'technische kennis' van de winkel, terwijl ze zelf ook niet over de juiste kennis beschikken.
Kortom: Het beeld wat de shopsurvey geeft is vertekend en wel richting beneden.
Ik wil zelfs wel even een paar voorbeelden citeren waar ik op doel -zodat jullie misschien beter begrijpen wat ik bedoel- - dit doe ik onderaan dit bericht, zodat jullie die voorbeelden eventueel kunnen skippen en omdat het de leesbaarheid bevordert...
Kortom: Ik heb nu een aantal voorbeelden uitgezocht uit 1 shop-survey die misschien enigszins vergezocht zijn, maar iig. niet correct zijn. Zeker in het geval waar de shop-survey wordt overheerst door dit soort gevallen komt zo'n winkel er onterecht bekaaid af.
Daar komt nog eens bij dat je sommige winkels eigenlijk -per definitie- moet uitsluiten van de shopsurvey. Waarom? Sommige winkels hebben hun naam zo tegen in de gedachte van de (wanna-be) tweaker, dat zij vrijwel nooit eerlijk worden behandeld. Ik noem Vobis, ik noem Primafoon...
Conclusie
Wil ik dan de shopsurvey afschaffen? Welnee, ik pleit echter wel voor een andere opzet. Zo moet het mogelijk zijn om net als op de frontpage, sommige reacties weg te modden, zo dat ze niet/minder meetellen. Daarnaast lijkt het me wel zo eerlijk dat de winkel een (beperkt) weerwoord mag plaatsen, zodat het i.i.g. nog de schijn heeft van een democratisch proces.
Ik ben benieuwd wat de crew van mijn ideeen en voorstellen vindt.
Voorbeelden
ik pak even de Shop survey van... laten we zeggen Dynabyte erbij (die staat op de FP nu in /etc)
b) Er is wel degelijk een verschil tussen PARALLELLE KABEL en PRINTER KABEL. Een parallelle kabel gaat tussen de parallelle poort en een apparaat. Gebruik ik zelf weleens voor een aantal electronica-dingetjes. Kortom: De verkoper leek gelijk te hebben (want zo'n parallelle kabel lijkt op een 'brede' seriële kabel).
De shopsurvey
-=-=-=-=-=-=-
Mijn indruk:
De Shopsurvey wordt voor het overgrote deel gedomineerd door (wanna-be) computer-kenners. Winkels worden afgekamd door de meest lullige 'tekortkomingen' in de ogen van zo'n tweaker. Ook zie je -vaak- dat de gebruikers op- en aanmerkingen hadden over de zg. 'technische kennis' van de winkel, terwijl ze zelf ook niet over de juiste kennis beschikken.
Kortom: Het beeld wat de shopsurvey geeft is vertekend en wel richting beneden.
Ik wil zelfs wel even een paar voorbeelden citeren waar ik op doel -zodat jullie misschien beter begrijpen wat ik bedoel- - dit doe ik onderaan dit bericht, zodat jullie die voorbeelden eventueel kunnen skippen en omdat het de leesbaarheid bevordert...
Kortom: Ik heb nu een aantal voorbeelden uitgezocht uit 1 shop-survey die misschien enigszins vergezocht zijn, maar iig. niet correct zijn. Zeker in het geval waar de shop-survey wordt overheerst door dit soort gevallen komt zo'n winkel er onterecht bekaaid af.
Daar komt nog eens bij dat je sommige winkels eigenlijk -per definitie- moet uitsluiten van de shopsurvey. Waarom? Sommige winkels hebben hun naam zo tegen in de gedachte van de (wanna-be) tweaker, dat zij vrijwel nooit eerlijk worden behandeld. Ik noem Vobis, ik noem Primafoon...
Conclusie
Wil ik dan de shopsurvey afschaffen? Welnee, ik pleit echter wel voor een andere opzet. Zo moet het mogelijk zijn om net als op de frontpage, sommige reacties weg te modden, zo dat ze niet/minder meetellen. Daarnaast lijkt het me wel zo eerlijk dat de winkel een (beperkt) weerwoord mag plaatsen, zodat het i.i.g. nog de schijn heeft van een democratisch proces.
Ik ben benieuwd wat de crew van mijn ideeen en voorstellen vindt.
Voorbeelden
ik pak even de Shop survey van... laten we zeggen Dynabyte erbij (die staat op de FP nu in /etc)
Deze gebruiker vindt de technische kennis van Dynabyte slecht (een 5). Nou, als iemand daar over wil oordelen, dan zal 'ie toch moeten weten dat een TFT geen buis heeft..Ik had een Philips Brilliance 151AX TFT-tje gekocht. Na een dag ermee gewerkt te hebben viel het beeld weg (buis kapoet).
a) Waarom is een 'jong broekje' verkeerd? Het staat denigrerend en doet niet ter zake hier.Ik moest snel een parallelle kabel hebben. Dus naar de dichtstbijzijnde zaak.
De verkoper (jong broekje) bestudeerd alle kabels achter de toonbank en kiest er op gegeven moment een uit. Ik wijs hem er op dat dat een seriele kabel is.
"Nee hoor, dit is een parallelle kabel".
"Welnee."
"Jawel hoor."
Afijn, ik vraag hem dan de kabel maar uit te pakken en op een willekeurige printer aan te sluiten om het zelf te kunnen zien.
"O, u bedoelt een *printerkabel*". En hangt de kabel gauw terug.
b) Er is wel degelijk een verschil tussen PARALLELLE KABEL en PRINTER KABEL. Een parallelle kabel gaat tussen de parallelle poort en een apparaat. Gebruik ik zelf weleens voor een aantal electronica-dingetjes. Kortom: De verkoper leek gelijk te hebben (want zo'n parallelle kabel lijkt op een 'brede' seriële kabel).
Ik werk zelf ook in een winkel en hoewel ik me de irritatie wel kan begrijpen van deze poster, vergeet zij dat ze niet zo goed op de hoogte is van de gemiddelde marges die gehanteerd worden in computerland. Als Dynabyte op zo'n laptop al marge 1.45 draait, mogen ze blij zijn. Met het grote risico wat een computerboer loopt, marktgevoeligheid en onvoorspelbaarheid, verlies van waarde van voorraad in razend tempo, kan ik me voorstellen dat zo'n 'cadeautje' er niet zomaar even af kan.Ik was van plan een laptop van 5000 gulden bij de zaak van Dynabyte in Nijmegen te kopen. Voor mij best veel geld. Alleen het show model hadden ze nog van dat type en toen we er kwamen (na van te voren gebeld te hebben om onze komst aan te kondigen) moest de laptop nog gereset worden. Dat is nog te overkomen. Maar iets de klant erbij geven (omdat we moesten wachten, het showmodel kregen, 5000 gulden al veel geld is of gewoon als klantenbinding)varierend van een muis, kabel of tas zat er voor 'de baas' van de dag niet in (zelf nog een broekie met weinig zakelijk inicht mijns inziens). Als een zaak zoies niet kan doen, zijn ze wel erg weinig klant- en service gericht.