[ Delphi ] Enter na invullen editbox

Pagina: 1
Acties:

• Tryharder
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-08 17:00
Als de gebruiker een edit box invult en na het invullen meteen op enter drukt, hoe kan ik het programma laten doen alsof er als het ware een bepaalde button werd ingedrukt?

Thanx!

Verwijderd

eeeehmmm je roept de button.onclick() functie aan na de onchange van het veld ?

Verwijderd

Op maandag 03 juni 2002 09:50 schreef Zoepnek het volgende:
eeeehmmm niet na de onchange want dan doet ie iedere keer button.onclick() als je een karakter in typt.. ;)
Je moet bij die textarea en ingedrukte karakters afvangen en als het enter is dan moet je button.onClick() doen. Zal vast wel een standaard functie voor zijn textfield.onKeyPress() en dan kijken of de key 'enter' is...

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Op maandag 03 juni 2002 09:50 schreef Zoepnek het volgende:
Dan wordt de OnClick iedere keer dat er een letter wordt ingetyped aangeroepen. Dat wil hij niet denk ik.

Bij een Button heb je 2 properties 'Default' en 'Cancel'. Als je de Default property op True zet, dan wordt de OnClick van die Button aangeroepen als je op Enter drukt. Zet je Cancel op True, dan wordt de onClick aangeroepen als je op Esc drukt.

https://fgheysels.github.io/

• Tryharder
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-08 17:00
maar doet hij dan niet de hele tijd die functie als ik iets verander in de edit box ? hij moet het alleen doen als de gebruiker een getal in vult en dan op enter drukt.

Verwijderd

Volgens mij heeft delphi een OnKeyPress event voor een edit-box. Dus daar moet je aageven wat je wil dat gaat gebeuren. Als je ff de KeyID voor de enter toets zoekt kun je aangeven dat dit alleen onder de Enter toets gebeurt.

• Tirillo
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Tirillo

Joker of Unauwen

Op maandag 03 juni 2002 09:52 schreef Tryharder het volgende:
maar doet hij dan niet de hele tijd die functie als ik iets verander in de edit box ? hij moet het alleen doen als de gebruiker een getal in vult en dan op enter drukt.
Hij doet de functie dan inderdaad iedere keer als je iets verandert, maar dat maakt niet zoveel uit als je alleen iets laat gebeuren als er op een enter gedrukt is(if Key = VK_RETURN ofzo bij een onkeypress- of onkeydown- ofzo-event)
Als de key iets anders is kun je de functie gewoon uitgaan zonder dat er iets merkbaars is gebeurd.
Als je alleen wilt als er een getal is ingetypt moet je even kijken of de string in de editbox een getal nadat er een enter is geconstateerd..

...

• whoami
  • Nu online
Zet gewoon de Default property van die button op True. Zie mijn vorige post.
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. (Dit werkt dan wel voor alle controls op de form).

Verwijderd

procedure TForm1.FormKeyDown(Sender: TObject; var Key: Word; Shift: TShiftState);
begin
if (Key=VK_RETURN) then
begin
...
end;
end;

• Tirillo
  • Niet online

Tirillo

Joker of Unauwen

Hij heeft volgens mij geen Button, alleen maar een editbox, maar als het dus ook werkt bij een editbox geef ik je helemaal gelijk :)..

...

• whoami
  • Nu online
Op maandag 03 juni 2002 10:14 schreef Tirillo het volgende:
Hij heeft volgens mij geen Button, alleen maar een editbox, maar als het dus ook werkt bij een editbox geef ik je helemaal gelijk :)..
Hij heeft wel een Button, want hij wil dat de code die achter de OnClick van een button zit uitgevoerd wordt als er op Enter gedrukt wordt.

• ArieProductions
  • Laatst online: 27-11-2024
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
procedure TForm1.FormKeyPress(Sender: TObject; var Key: Char);
begin
  if Key = #13 then
  begin
    // roep hier de onclick van je button aan...  
  end;

end;

"Quidquid latine dictum sit, altum videtur" (Whatever is said in Latin sounds profound)

• Kappie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:45

Kappie

Tell me your secrets...

Zet bij de bewuste button de eigenschap default op true. Weet niet zeker maar volgens mij is dat de truc

He does fit the profile perfectly. He's intelligent, but an under-achiever; alienated from his parents; has few friends. Classic case for recruitment by the Soviets.

Pagina: 1