Toon posts:

PC: Zelfbouw of merk?

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist had ik op een verjaardag een fikse discussie met een andere computer-fanaat. Hij was stellig van mening dat het de laatste tijd onverantwoord is om een zelfbouw-pc samen te stellen, aangezien meer en meer hardware niet met elkaar door 1 deur kan. Het is dan ook praktisch onmogelijk om een stabiel systeem te krijgen. Hij koopt z'n pc liever bij Dell, HP, Compaq en consorten. Deze zijn qua specificaties misschien wel niet zo snel als zelfbouw-pc's, maar in de praktijk zijn ze stukken sneller, omdat alle componenten prima met elkaar overweg kunnen.

Graag hoor ik jullie mening hieromtrent, aangezien ik het voor geen meter met hem eens ben. Tuurlijk komt het voor dat bepaalde hardware gewoon niet met elkaar werkt, maar dat is volgens mij meer sporadisch dan regulier. En wat gaat er nou boven een pc waarvan je elk schroefje zelf hebt samengesteld? :9

• _Guevara_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-12-2024
Wat een gigantische onzin!! Darn.. wat zijn sommige mensen dom. Dat je daar uberhaupt nog een discussie over gaat houden. Laat hem lekker een Dell kopen.. Wahahe en dan upgrade.. nee j0h meteen weer een paar honderd euro teveel uitgeven aan de volgende Dell.

Laat ons Tweakers dan maar zelf schroevenn.. Wij strijken wel met onze snelheids eer! >:)

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 08:42

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Tja, ik heb ook regelmatig discusies met dat soort mensen.
Maar als zij per se meer willen betalen voor een trager systeem :+

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• Jodi
  • Laatst online: 19-08 12:41

Jodi

No Matches Found

Ik heb hier een Dell staan.... En heb er spijt van als haren op m'n kop :)
Dat doen we dus niet meer! Het werd al gezegd, als je iets wil upgraden.... Vergeet het! Van de zomer ga ik nieuwe spullen kopen... En ZELF(!!!) bouwen! >:) Is leuker, sneller, beter, etc etc.

Normaal doen, daar word je pas echt gek van! :: I reject reality, and substitute my own.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op maandag 03 juni 2002 00:11 schreef Duracell het volgende:
Tja, ik heb ook regelmatig discusies met dat soort mensen.
Maar als zij per se meer willen betalen voor een trager systeem :+
Idd. Ik werk bij de helpdesk van een van die PC merken, en eentje die tenminste redelijke componenten neemt (PB).

Als een klant enorm gaat zitten zeuren over hoe traag z'n nieuwe bak is neem ik ff 5 minuten de tijd om puur softwarematige tweaks aan te brengen (vooral onze eigen shit dat in de systray resources hogt uitzetten), en het is opeens 2x zo snel. Voila, weer een tevreden klant, maar het is te :'( dat de preload zelf zo inefficient is dat dat kan.

Bovendien zijn bijv. de memory timings in BIOS zo oer-conservatief ingesteld dat een zelfbouw bak van 20% trager zo'n A-merk ding inhaalt. Enige remedie is indien mogelijk een retail BIOS voor de mobo vinden (niet makkelijk bij ons, onmogelijk bij Dell, Compaq & IBM) en erover flashen.

En dan dat van hardware incompatibiliteiten...

Alsof de A-merken daar geen last van hebben. Het gaat net zo vaak op, maar de oplossing is: upgrades worden NOOIT gesupport (dat geldt zelfs voor die simpele 3Com NIC voor je kabel internet), sommige fabrikanten maken het zelfs technisch bijna onmogelijk iets te installeren (Compaq soms, of Dell en haar afwijkende ATX connectors :( )...

Intern hebben wij bijvoorbeeld net zo goed de Via/SBLive issue gehad, de andere A-merken ook.

Als je zelf bouwt en van tevoren nagaat wat met elkaar gaat werken dan heb je een veel beter afgestelde systeem dan welke A-merk ook kan bieden. Het enige is dat je zelf wel het werk moet verrichten. Zomaar een stapel 'goede' hardware halen op goed geluk is vragen om moeilijkheden.

Oslik blyat! Oslik!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-08 19:59

Wok

Dakloos...

Die zogenaamde 'computer-fanaat' heeft dus absoluut ongelijk. Het is nog steeds zeer goed mogelijk om zelf een PC samen te stellen waarbij alle hardware zonder problemen werkt.

Het is wel een feit dat A-merken niet altijd state-of-the-art hardware monteren (lees: meestal al verouderd) en dit heeft meestal betrekking op de videokaart of geluidkaart. Ook willen ze af en toe nog wel eens bezuinigen op het geheugen, maar dat komt tegenwoordig minder vaak voor.

Wat mij wel opvalt is dat veel A-merken volledig de mist in gaan bij Pentium 4 systemen. Vaak zie je dat ze een P4 aanbieden met SDRAM (:r).

Zelf ben ik van mening dat A-merken prima systemen aanbieden, maar dan vooral voor kantooromgevingen. Dat is in principe ook de core-business van deze fabrikanten. In kantoor-omgevingen is snelheid van ondergeschikt belang. Betrouwbaarheid staat hier op nummer 1.

Zelf zal ik niet snel een systeem van Dell, Compaq, HP of whatever aanschaffen. Dit puur vanwege het feit dat ik veel te graag zelf mag sleutelen en bovendien heb ik moet ik het saldo op mijn bankrekening in de gaten houden ;)

Een punt waarop A-merken (met name Dell) een streepje voor hebben, is service. De (meestal) wat hogere prijs die je betaalt voor een systeem van deze fabrikanten, vertaalt zich (meestal) ook in een goede service. Dit is dan ook een belangrijk argument voor bedrijven om een dergelijk systeem aan te schaffen in plaats van een 'samenraapsel'

/edit:
Met een beetje research, kun je een systeem samenstellen uit 'bij elkaar geraapte' componenten dat een willekeurig A-merk systeem compleet wegblaast.

Om een voorbeeld te geven: zelf heb ik een samenraapsel van niet al te hoogstaande onderdelen (AMD TB 1GHz, TNT2 M64, 512 MB SDRAM, MSI K7T Turbo, 40GB Maxtor D740X) en dit degradeert de computer van mijn stagebegeleider tot 'kneus'. In vrijwel alles is mijn computer sneller.

Mijn stagebegeleider heeft een HP computer op zijn bureau en bij die computer wordt pijnlijk duidelijk hoe erg erg bezuinigd wordt op onderdelen: Pentium 4 1,8 GHz in combinatie met 512 MB SDRAM (:r), onboard nVidia Vanta video met 16 MB geheugen (:'(; kan maximaal 1280x1024@75Hz) op een 21" monitor...

Tot overmaat van ramp hangen ze er dan ook nog een 5400 rpm HDD in en wordt er Windows XP op geïnstalleerd. Dat ding is gewoon baggertraag in vergelijking met mijn computer en die van mij is ondertussen een jaar oud en die van hem is drie weken oud... |:(

Wel moet ik zeggen dat de meeste A-merk computer een groot voordeel hebben t.o.v. 'samenraapsels'. Ze zijn ontzettend stil. Je hoort ze domweg niet, terwijl mijn PC niet onderdeed voor een stofzuiger. Met een beetje modden, heb ik mijn PC wel stiller gekregen, maar hij is nog steeds nadrukkelijk aanwezig. Dat kun je van de HP van mijn stagebegeleider niet zeggen -> muisstil.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• smvs
  • Niet online
je moet een compaq kopen die zijn het stabielst williams bmw gebuikt ze ook en die gebruiken echt geen shit man

met intel zeon processor die kan de motor uitrekenen van de bwm

ik liet me even gaan.
ik heb me op een compaq als eens met grof gereedschap uit staan leven om er een cd-rom drive in te kunnen plaatsen. als dat al niet normaal kan waar houdt het dan op. van mijn part kunnen alle merk pc's aan de gaspijp. compaqs vind ik toch met stip de ergsten. en dell valt nog wel enigszins mee, samen met nec, wat gewoon echt standaard is verder.

maar goed wij verdienen er weer vet geld aan. want die dingen worden verkocht bij zaken waar ze er de ballen verstand van hebben. (omdat ze niet geassembleed en geinstalleerd hoeven te worden kan elke debiel ze verkopen) en als de windows in de soep ligt komen ze dus bij ons. elk nadeel heb ze voordeel he.

• Wok

Wok

Dakloos...

Zelf heb ik zeer slechte ervaringen met Compaq. Heb op ene Compaq PC gewerkt tijdens mijn vorige stage. Niet stabiel te krijgen en megatraag. Ik weet alleen dat er en PII 266 inzat en de rest van de hardware wil ik niet eens weten. :r

Begrijp me niet verkeerd: een PII 266 is NIET synoniem voor traag. Ik heb zelf drie jaar lang met een zo'n ding gewerkt dat ging prima. Het werd uiteindelijk wel tijd voor wat nieuws, omdat op een gegeven moment de processor de 'bottleneck' werd na een paar hardware upgrades...

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik weet het, een enorme dubbelpost, maar effies mijn hart luchten ;)

Wat een onzin. Misschien is zijn verhaal ten dele waar, maar:

A) Een beetje Tweakert weet wel hoe die een goede stabiele computer moet bouwen.

B) Het kost bakken vol met geld meer.

C) Last en allesbehalve least: Het upgraden in zo'n bak is half onmogelijk. Ze hebben van die custom-kasten, die speciaal gemaakt worden. Van die maffe Micro-ATX kasten waar alles precies in past. Upgraden is echt zo goed als onmogelijk. Met van die aangepaste Biossen en aangepaste geheugenslots, waar je 'speciale' DIMMs voor moet kopen, omdat er een extra sleufje inzit en zij dus extra cash voor vangen. Je moet die kasten echt met een drilboor te lijf gaan.

Werkt die vriend van jou niet gewoon als sales-manager bij Dell ofzo? :?

* anandus i heeft een vreselijke hekel aan die krengen :(

[Nofi-modus]
Op maandag 03 juni 2002 00:43 schreef smvs het volgende:
van mijn part kunnen alle merk pc's aan de gaspijp.
Sorry, ik vind dat deze opmerking echt niet kan, maar dat is mijn mening...
[/Nofi-modus]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

D'r is hier al een paar keer gezegd dat de A-merken de mist in gaan met P4 configs, maar dat is niet waar. Hun doel is geld verdienen. En de koper kijkt blijkbaar niet verder dan aantal GHz.

Daarom worden OEM bakken zo vaak van een P4 2400 voorzien met i845 en SDR-SDRAM en een 16MB VGA kaartje met trage 3d en wazige 2D, gewoonweg omdat als je er een even dure bak naast zet met een P4 2000 (of voor mijn part een Athlon XP2000+), DDR, een 7200RPM HDD en een fatsoenlijk videokaart (2D en 3D), de P4-2000 (VEEL) sneller zal zijn, maar Jan-met-de-Pet koopt eerder de 2400.

Iedere keer dat er iets in de media is springen ze er allemaal op in- net die aspect overdreven benadrukken. Dat zag je met die krampachtige pogingen firewire onder Win98 aan de praat te krijgen 2 jaar terug, OS ondersteunde het nauwelijks, maar firewire was in en iedereen stopte het er dus in.

Uitgebalanceerde hardware verkoopt slechter dan één of twee dingen erg belicht en de rest bagger.

Met een A-merk PC koop je dus niet een uitgebalanceerde PC, maar een modeproduct :r

Oslik blyat! Oslik!

• PtrO
  • Laatst online: 17-08 20:02
Voor beide en andere opties valt (heel) wat te zeggen.

M'n mening hieronder, wat lang verhaal, is hoe ik er tegenaan kijk. Ik zou bijna zeggen dit is een discussie die thuis kan horen in SG.

Het 'eigen' werk is natuurlijk zeer bevredigend en biedt veel meer (speel)mogelijkheden. Echter wanneer je zelf gaat bouwen onstaat alras het probleem wat te doen als het niet werkt of als je gewoon geen tijd (meer over) hebt.

Uren danwel weken zitten rotzooien om je 'tigste' systeem aan de gang te krijgen wordt op een zeker moment gewoon vervelend. Zeker wanneer je voor een laag budget gaat, heb ik de ervaring dat dingen wel 's niet werken vanwege pure hardware mismatches etc en ga dan maar 's verhaal halen. Hoewel ik moet zeggen dat dergelijke problemen m.i. veel minder frequent voorkomen dan zeg 2-3 jaar geleden.

Het gaat mij persoonlijk voor m'n hobby PC's te ver om een Dell, Compaq, HP etc. aan te schaffen want die machines zijn mij te conservatief, te eigengereid gefrabriceerd en kosten gewoon (te)veel geld.

Maar een kant en klare - gangbare - kloon kopen is allezins te overwegen. Eén van m'n recente machines is bijv. die Aldi P4/2Ghz bak. Geloof me maar voor het bedrag dat je ervoor betaald kan je eigenlijk zelf niet meer aan de gang. (Gelieve geen herhalende discussie starten over Aldi a.u.b.) Vervolgens ga ik zo'n basis machine verder verbeteren en uitbouwen. Zo heb ik die Aldi, stil gemaakt, kan ik 'm draaien op 2.2Ghz, vv. 768Mb DDR, 160Gb disk etc.

Verder hang het er van af voor waarvoor, wie en hoe je een PC gaat bouwen.

Voor mensen die ik alleen voor een dubbeltjes 'PC' zie langskomen, zeg ik vrolijk ga maar naar Vobis of Dixons en koop maar wat je wil betalen. Heb ik er ook geen schuld aan noch (latere) lasten. Helaas een wat mindere mentaliteit, maar uit (veel) ervaring wat wijzer geworden.

Daarnaast heb je dan de business toepassingen waar merknaam, betrouwbaarheid en service van meerwaarde zijn. Die groepen adviseer ik eigenlijk alleen maar een A-merk-PC. Zelfbouwen is daar eingelijk alleen maar besparen door risico te nemen.

Vervolgens heb je nog de O&C categorie die fetelijk niets anders willen/kunnen zelfbouwen omdat hun exotische en veelal bijzondere machines gewoon niet kant en klaar te koop zijn.

Kortom het is een keuze die afhangt van je wensen en (geldelijke) mogelijkheden.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

• Wok

Wok

Dakloos...

Op maandag 03 juni 2002 01:19 schreef PtrO het volgende:

[..]

Maar een kant en klare - gangbare - kloon kopen is allezins te overwegen. Eén van m'n recente machines is bijv. die Aldi P4/2Ghz bak. Geloof me maar voor het bedrag dat je ervoor betaald kan je eigenlijk zelf niet meer aan de gang. (Gelieve geen herhalende discussie starten over Aldi a.u.b.) Vervolgens ga ik zo'n basis machine verder verbeteren en uitbouwen. Zo heb ik die Aldi, stil gemaakt, kan ik 'm draaien op 2.2Ghz, vv. 768Mb DDR, 160Gb disk etc.

[..]
Hier ben ik het volledig mee eens! :) Een vriend van me heeft doe ook aangeschaft en dat ding draait als een tierelier. Ook wat betreft de gebruikte hardware is het een topper!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op maandag 03 juni 2002 01:19 schreef PtrO het volgende:
Voor beide en andere opties valt (heel) wat te zeggen.

[...]

Verder hang het er van af voor waarvoor, wie en hoe je een PC gaat bouwen.
Daar ben ik wel mee eens- ik heb schurft aan de A-merken, maar een Aldi/Lidl PC of overigens een PC van een fatsoenlijke PC boer (Computerland, Paradigit etc) is een zeer goede keus als je geen zin hebt/niet in staat bent alles zelf uit te zoeken. B/C merken leveren vaak goede waar voor hun geld.
Voor mensen die ik alleen voor een dubbeltjes 'PC' zie langskomen, zeg ik vrolijk ga maar naar Vobis of Dixons en koop maar wat je wil betalen. Heb ik er ook geen schuld aan noch (latere) lasten. Helaas een wat mindere mentaliteit, maar uit (veel) ervaring wat wijzer geworden.
Ook deze mensen zijn beter af met B/C merken- A-merk is vaak PURR service (PC wordt opgehaald, 5 dagen later heb je hem hopelijk weer werkend terug), bij de winkel om de hoek kun je direct ermee verhaal halen.
st heb je dan de business toepassingen waar merknaam, betrouwbaarheid en service van meerwaarde zijn. Die groepen adviseer ik eigenlijk alleen maar een A-merk-PC. Zelfbouwen is daar eingelijk alleen maar besparen door risico te nemen.
Um, dan hangt het ervan af welke ze nemen. De echt zakelijk gerichte PCs met bijbehorend garantiepakket zijn echt dingen met meerwaarde, waar je bij zelfbouw of Aldi niet tegenop kunt.

Maar (ik werk zoals gezegd bij de klantenservice van zo'n merk) je wil niet weten hoe vaak ik enorme klachten over me heen krijg van zakelijke gebruikers die dachten te bezuinigen door de 'normale' thuisgebruik garantie te nemen en dan opeens verteld worden dat ze een week zonder hun PC moeten (backups :? wat zijn dat :? |:( :z ) en door het lint gaan dat het onacceptabel is etc...

Die lui kunnen stevig de pot op, maar ik heb het idee dat de meesten idd denken met een Compaq Presario of een Packard Bell of een HP Pavillion een 'professioneel' apparaat in huis te hebben. En dat is nou juist niet zo.
Vervolgens heb je nog de O&C categorie die fetelijk niets anders willen/kunnen zelfbouwen omdat hun exotische en veelal bijzondere machines gewoon niet kant en klaar te koop zijn.

Kortom het is een keuze die afhangt van je wensen en (geldelijke) mogelijkheden.
Ach, idd die laatste groep mag je ook wijzigen in degenen die het geld niet hebben voor het nieuwste van het nieuwste maar toch nog iets redelijks willen bakken.

Mijn Duron 750 is in gewoon gebruik sneller dan de P4-2400 die mijn rijke klanten kopen. Waarom :? Gewoon goed op elkaar afgestemde hardware en geoptimaliseerde software. Daarom doe ik het zelf.

Oslik blyat! Oslik!

• kauwgomballen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-06-2025
Ik heb zelf een IBM systeempje. Eigenlijk wou ik ook zelf bouwen, maar in verband met mijn studie, en de aanbieding van mijn vader om voor mij een pc te kopen, en omdat hij IBM reseller is en korting krijgt, was het niet te doen om voor hetzelfde bedrag zelf een snellere pc te bouwen. In tegenstelling tot wat velen zeggen, is dat ding heerlijk te upgraden:
- Zelf nieuwe videokaart erin gezet
- Brander erbij in
- SCSI kaart erbij in (in 1 van 5 vrije PCI sloten)
- Extra HD van 40 gig (IBM :P) erin gezet
- Soundblaster Live (Onboard audio op het Intel moederbord suckt)

Verder is ie van binnen heel netjes afgewerkt; niets is te krap, en het is door middel van een klemsysteem zonder schroefjes extreem makkelijk om een kaart erin te zetten.

De bios kan ik gewoon flashen met een bios 'die ik wil'; het is een Intel D850GB, de Intel firmware werkt gewoon. Ik krijg van tijd tot tijd een emailtje van IBM dat er weer nieuwe firmware is.

Wat wel een nadeel is, is het voorgeinstalleerde OS. Bij mij stond er Windows 2000 op. Als je em opnieuw wil installeren, heb je de "recovery cd" nodig, en die plukt ook nog shit van een hidden partitie op je HD. Beetje jammer. Maarja, toen ik em kreeg was WinXP toch net uit, dus dat was het eerste wat ik installeerde :P

Met dit verhaal wil ik een einde maken aan het idee dat een gebouwde PC slechter is dan een zelfgemaakte. Ik zeg niet dat ie sneller is, dat ligt natuurlijk aan wat erin zit...

plaatje van het MOBO:
Afbeeldingslocatie: http://www.intel.com/design/motherbd/gb/dgb850_board.jpg

plaatje van PC:
Afbeeldingslocatie: http://10.0.0.1:22222/ws.jpg
(wat er allemaal onder staat klopt niet helemaal meer. tsja, te lui om te updaten he :7)

Verwijderd

Op maandag 03 juni 2002 00:21 schreef wokmaster het volgende:
Wat mij wel opvalt is dat veel A-merken volledig de mist in gaan bij Pentium 4 systemen. Vaak zie je dat ze een P4 aanbieden met SDRAM (:r).
Ach daar is heel goed mee te leven hoor, goede PC2700 SDRAM erin met een cas2 en het vliegt bijna net zo hard (en goedkoper)
Wel moet ik zeggen dat de meeste A-merk computer een groot voordeel hebben t.o.v. 'samenraapsels'. Ze zijn ontzettend stil. Je hoort ze domweg niet, terwijl mijn PC niet onderdeed voor een stofzuiger. Met een beetje modden, heb ik mijn PC wel stiller gekregen, maar hij is nog steeds nadrukkelijk aanwezig. Dat kun je van de HP van mijn stagebegeleider niet zeggen -> muisstil.
Neem ipv coolermaster (tussen 34 en 56 dB vaak) een case fan en evt een fan op je heatsink van Papst.
Een 8412NGL maakt slecht 12dB , die hoor je dus echt niet.

Heb er zelf 5 draaien en je hoort ze niet :P

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
Op maandag 03 juni 2002 02:56 schreef boss63 het volgende:

[..]

Ach daar is heel goed mee te leven hoor, goede PC2700 SDRAM erin met een cas2 en het vliegt bijna net zo hard (en goedkoper)
hij bedoelt de eerdere versie van de 845 met pc133 sdram ondersteuning. Dus geen DDR. en die waren idd zwaar brak

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Ik bouw al jaren systemen, en niet alleen voor mijzelf. Je moet van tevoren wel goed uitzoeken of er geen conflicten zullen ontstaan. Maar das het enige. Als je verstand van zaken hebt, en je weet dus wat je doet, kan het bijna niet misgaan. Die "andere computer-fanaat" is dus een n00b of hij werkt stiekum bij Dell :+

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• misterpro
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05-2024

misterpro

Pretentious Bastard

Zelfbouw is ALTIJD beter...

Op voorwaarde da ge gene n00b zijt, dan laat ge da beter door iemand anders doen, ma dan zou'k nog zelfbouw kiezen...

Gene prefab-Compaq brol waar quasi niks aan te updaten valt (en da het dubbel kost van de prijs van de onderdelen da derin steken)

A busstation is where the bus stops
A trainstation is where the train stops
On my desk, I've got a workstation...

• Perphide
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-04-2024
hehe je kan toch ook gewoon naar de winkel gaan offerte aanvragen van een goed werkend systeem en dan die zelf in elkaar bouwen }:O

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:44

Valkyre

Kitesurf FTW!

Volgens mij is het tegenwoordig steeds meer compatible met elklaar!!

2 jaar geleden kocht ik losse onderdelen, en toen konden mijn videokaart (geforce 1 annhilator 256) en mijn Mobo niet konden samenwerken. |:(
misschien was het wel toeval.

maar tegenwoordig is alles veel meer universeel, en werkt het veel beter met elkaar! :D

iRacing Profiel

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Bij zelfbouw weet je zelf welke merken je erin stopt :) Bij Compaq :r e.d. wordt vaak b-merk geheugen, b-merk hd's en dergelijke gebruikt. Zie hier m'n Deskpro EXD P800, zit een Fujitsu schijf van 10 GB in die zo brak als de ziekte is. Van de 25 WS-en hier op de afdeling hebben er al 15 een head-crash gehad. Tevens zit er van dat vage b-merk geheugen in :(
Als ik zelf bouw, dan weet ik in ieder geval wat ik erin stop :) En ik kan lekker alles upgraden :)

webOS all the way!

• moser
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03-2022

moser

And then there was silence

Het enige dat ik van merkcomputers gebruik zijn de workstations van Dell. We hebben zelf identieke workstations samengesteld qua proef en die van Dell zijn evensnel en net iets stabieler. En dat ze een goeie support bieden is professioneel ook een groot pluspunt.
En Back-ups zijn bij ons de normaalste zaken van de wereld.

En ga nu niet roepen dat ze slecht zijn samengestoken en zo want we hebben het gedaan met Ingenieurs Computerwetenschappen (en ik hoop dat zij er toch iets van kennen)

A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Op maandag 03 juni 2002 10:30 schreef Gohan-san het volgende:
Volgens mij is het tegenwoordig steeds meer compatible met elklaar!!

2 jaar geleden kocht ik losse onderdelen, en toen konden mijn videokaart (geforce 1 annhilator 256) en mijn Mobo niet konden samenwerken. |:(
misschien was het wel toeval.

maar tegenwoordig is alles veel meer universeel, en werkt het veel beter met elkaar! :D
Dat had twee jaar geleden ook gewoon moeten werken hoor. Er is weinig veranderd tussen toen en nu wat het nu beter zou maken.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:04
Bij merkcomputers word je gewoon gedwongen de recovery CDs te gebruiken. Een hele tijd geleden met een compaqje met i810 aan de slag, gast was z'n CDtje kwijt.
Ikke dus Win98SE erop, intel INF drivers installeren, i810 videodrivers installeren, drivers bij dat Diamond winmodem zoeken, ESS geluidschip drivers installeren, klaar DACHT IK
Ondertussen had de ACPI controller dus mooi een conflict met een ander ding op het mobo, en had dat ding net zoveel ATX functies als een 486: geen :(

Geef mij maar een normale computer die ik zelf gebouwd heb. Ik heb al heel wat PCs gebouwd, en heb dus al heel wat ervaring. Na veel geklooi met VIA, vermijd ik die dingen dus gewoon en ga ik alleen nog voor SiS en Intel :) . Hoezo een merkcomputer nemen om het stabiel te krijgen? Gewoon de juiste componenten kopen.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Op maandag 03 juni 2002 00:02 schreef Cardin het volgende:
[..]
Het is dan ook praktisch onmogelijk om een stabiel systeem te krijgen. Hij koopt z'n pc liever bij Dell, HP, Compaq en consorten. Deze zijn qua specificaties misschien wel niet zo snel als zelfbouw-pc's, maar in de praktijk zijn ze stukken sneller, omdat alle componenten prima met elkaar overweg kunnen.
Waarom zou Dell, Compaq & HP het WEL kunnen, en iemand anders het dan NIET? Vette bullshit. Alle hardware uit een Compaq/HP/Dell kan jij ook gewoon aanschaffen hoor (behalve de mamaplank, die meestal bij hun zelfvandaankomen, irri bios'en altijd).

Door die uitpraak van die gast kan ik eruit halen dat'ie zichzelf niet eens vertrouwd om een mooi systeem te assembleren.

Ik wil zelf niet eens aan die A-merk computers, probeer maar eens te upgraden.. Lekker zelf bouwen, veel leuker ook :)

Ey!! Macarena \o/

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Waarom geen A-merk: [topic=513180/1/25]

Daarom!! :)

Ey!! Macarena \o/

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op maandag 03 juni 2002 10:50 schreef moser het volgende:
Het enige dat ik van merkcomputers gebruik zijn de workstations van Dell. We hebben zelf identieke workstations samengesteld qua proef en die van Dell zijn evensnel en net iets stabieler. En dat ze een goeie support bieden is professioneel ook een groot pluspunt.
En Back-ups zijn bij ons de normaalste zaken van de wereld.

En ga nu niet roepen dat ze slecht zijn samengestoken en zo want we hebben het gedaan met Ingenieurs Computerwetenschappen (en ik hoop dat zij er toch iets van kennen)
Hmm, dan ben ik benieuwd naar specs van die bakken. Op zich is Dell een van de minst kwalijke qua software configs, al vind ik hun 'eigen' ATX voedingsspecificatie waardoor standaard spul uitbrand als het erop gezet wordt bijna crimineel, maar toch verbaast het me dat jullie de boel niet sneller krijgen.

Ik heb bij wijze van proef dat namelijk bij zowel Compaqs al Packard Bells gedaan (en dan hebben we het in het laatste geval over een goede BX mobo (de MSI-6119 om precies te zijn)), toch scheelde het tussen de OEM preload en m'n eigen bouwsels op basis van hetzelfde mobo chipset altijd meer dan 10% in het voordeel van de eigen bouwsels.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Niet dat ik pro Compaq ofzo ben maar
ik heb een ouwe compaq deskro met een pentium pro erin en deze kon ik moeiteloos updraden
niet compaq geheugen erbij
grotere hd
brander en andere cd rom
allemaal geen probleem totdat je een andere voeding of kast wil dat gaat niet vanwege de vreemde construcites

daarom dus zelfbouw
dat is nogsteeds het leukst
en je krijgt als je het goed doet een snel en stabiel systeem

• MinddiggerNL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 15:17
Op maandag 03 juni 2002 13:15 schreef dion_b het volgende:
Hmm, dan ben ik benieuwd naar specs van die bakken. Op zich is Dell een van de minst kwalijke qua software configs, al vind ik hun 'eigen' ATX voedingsspecificatie waardoor standaard spul uitbrand als het erop gezet wordt bijna crimineel, maar toch verbaast het me dat jullie de boel niet sneller krijgen.
Wat kun je dan niet aansluiten op een Dell? Een vriend van me heeft ook zo'n snol, maar heeft volgens mij al diverse dingen probleemloos vervangen waaronder een HD. Kun je dat eens nader verklaren met die eigen ATX voedingsspecificatie want naar mijn weten is Dell nog het beste kant-en-klare merk...stabiel en standaard (kwaliteits)hardware.

En ff reageren op anderen...hoezo moet je persé een recovery cd gebruiken als die erbij zit? Mijn pa heeft sinds kort een Compaq laptop en daar stond XP Home Edition op...heb gewoon de hele HD opnieuw gepartitioneerd en XP Prof erop gezet. Geen enkel probleem gehad!

Edit: ff wat typo's weg gehaald :)

• Mad_Demon
  • Laatst online: 12-08 22:19
Mijn mening:
Omdat zelfbouw velen malen goedkoper is dan kant-en-klaar. Bovendien kan je met zelfbouw een pc helemaal naar jou smaak/budget maken. Met kant-en-klare moet je je altijd aan een aantal restricties(is dit nederlands?) houden.

En dat hardware niet door een deur kan: we zijn toch Tweakers? Alle problemen zijn (vaak) met een patch te verhelpen :)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Vele malen goedkoperen is wel erg optimistisch. Volgens mij scheelt het kwa prijs niet zoveel.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 20:18
Doelgroep, doelgroep, daar draait 't om. Voor o.a. thuisgebruik kun je imo uitstekend zelf een bak bouwen. Als je goede onderdelen neemt en van te voren wat 'research' doet kan er in feite weinig misgaan :) Zelf moet ik niet aan een OEM PC denken; ik heb mijn specifieke wensen, wil precies die en die onderdelen, vind het leuk om zelf te sleutelen en testen en het maakt 't upgraden makkelijker. Aan de andere kant kan ik me zo een paar doelgroepen voor de geest halen waar OEM spul de beste keus zou zijn.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Flex
  • Laatst online: 27-07 12:56
Op maandag 03 juni 2002 14:38 schreef OlafvdSpek het volgende:
Vele malen goedkoperen is wel erg optimistisch. Volgens mij scheelt het kwa prijs niet zoveel.
Het zal inderdaad niet zoveel schelen.
Dat ding moet gebouwd worden dus het beetje meer wat je ervoor betaald zullen wel manuren zijn die ze eraan verspijkeren.
Zelf kocht ik mijn eerste pc ook bij Vobis....jaja schaam schaam :)toen deze pc te langzaam werd ben ik er zelf 1 gaan bouwen.
Als je hem zelf bouwt heb je vaak wel dat je voor hetzelfde geld een snellere cpu en/of videokaart erin heb zitten.

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-08 14:15

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Zelfbouw.
Dan weet je zeker wat je erin propt, die geweldige Dixons systemen ofzo hebben een hele snelle processor, maar bezuinigen weer op bijv. de grafische kaart, zodat je nog niet fatsoenlijk kunt gamen. Gewoon lekker zelf bouwen...

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• Masterdam
  • Registratie: December 2000

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Op maandag 03 juni 2002 14:47 schreef AOG het volgende:

[..]

Het zal inderdaad niet zoveel schelen.
Dat ding moet gebouwd worden dus het beetje meer wat je ervoor betaald zullen wel manuren zijn die ze eraan verspijkeren.
Zelf kocht ik mijn eerste pc ook bij Vobis....jaja schaam schaam :)toen deze pc te langzaam werd ben ik er zelf 1 gaan bouwen.
Als je hem zelf bouwt heb je vaak wel dat je voor hetzelfde geld een snellere cpu en/of videokaart erin heb zitten.
Ik heb m'n 1e ECHTE PC zelf gebouwd, ben in '99 naar de HCC gegaan, losse onderdelen gekocht. Later heb ik gekeken wat een zelfde computer nieuwbouw kostte, maar ik was ongeveer 2x zo goedkoop uit.
november '99 volgens mij...
AMD K6/2-400+koeler+mobo
32MB SDRAM
15GB HDD
FDD
32X CD-ROM
Voodoo Banshee
SB16
14" 1024x768 SVGA
Toetsenbord/muis/gamepad
Voor f930,- in totaal :)

Specs

Verwijderd

Dat zelf PC bouwen is allemaal vast heel erg snel en zo, maar wel een stuk duurder. Ik heb hier een 3e hands Compaq Deskpro 4000 staan (je zou 'm bijna niet meer herkennen). Origineel was 'ie:
-PII 233 MMX
-3.2 GB IDE HD
-Matrox Mystique
-64 MB SD-Ram
-On-board LAN
-15 Inch beeldscherm
Nu is 'ie:
-Overclocked naar 300 Mhz
-20 GB boot IDE
-7 GB SCSI voor /home partitie
-384 MB SDRAM
-Dubbel LAN
-Matrox Mystique
-15 Inch voor terminal etc.
-2x ATI Rage 3D (ja ik weet het maar met Xinerama is het :9~
-2x 17 Inch voor desktop, helaas is er nu 1tje kapot :'(
Trouwens, dat 'zelf upgraden wordt niet ondersteund' is ook onzin. Pak eens een Deskpro en kijk aan de binnenkant van de kast (ik heb er nu 2, eentje werkt niet). Er staat zelfs een beschrijving van de jumpers en hoe je moet overclocken!

Maar zelf bouwen is wel veel leuker en je hebt dan ook véél betere hardware.

(PS dit is dus geen flame, maar ervaring met Compaq)

Verwijderd

die lui van Packard Hell, willen je nog weleens troep meeverkopen

ken iemand die had 1.5 jaar geleden zo'n systeem gekocht, platinum
het was een PIII 600Mhz ( slot 1 ), Samsung 4/4/24 brander
en er zat zelfs een Soundblaster 16 in, PCI op de driver hoesje stond '97 op, uiteraard geen enkele driver te vinden voor winNT

• HooGLaNDeR
  • Laatst online: 19-04 15:35

HooGLaNDeR

- = I am immortal =-

Effe over service gesproken. bij Dell moet je niet op SERVICE rekenen. Slechte servicedesk. Zelfs voor bedrijven met 3500+ systemen...dus als particulier ben je aan de goden overgeleverd, of was dat nou Gotter's *D

das mijn ervaring met dell, bedrijfsmatig.....

edit:

ow ja, mijn idee is dus lekker zelf bouwen. Meer waar voor je geld ;)

Ik heb geen achtervolgingswaanzin. Maar dat wil niet zeggen dat niemand mij achtervolgd!!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Op maandag 03 juni 2002 14:49 schreef Tom_Pelzer het volgende:
Zelfbouw.
Dan weet je zeker wat je erin propt, die geweldige Dixons systemen ofzo hebben een hele snelle processor, maar bezuinigen weer op bijv. de grafische kaart, zodat je nog niet fatsoenlijk kunt gamen. Gewoon lekker zelf bouwen...
Als je bij een goede computerwinkel een systeem koopt kun je ook precies kiezen wat erin komt hoor.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Op maandag 03 juni 2002 15:05 schreef CybErik het volgende:
Dat zelf PC bouwen is allemaal vast heel erg snel en zo, maar wel een stuk duurder.
En hoe kom je daar bij?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zelf heb ik hier in huis 4 merkbakken staan.
2 daarvan zijn notebooks dus upgraden valt niet mee (
hoewel mijn sony alles vreet).

verder nog 2 compaqs... tjeemig wat zijn die gaar. de prijs viel mee (gratis, en ehh, gratis) waren dan ook 2 486s. 1 geprobeerd te upgraden, zat 350meg in (hdd) geprobeerd 540 in te zetten, kreng boot gewoon niet meer, verder geprobeerd om geheugen erbij te zetten, gaf ook gezeik in het begin, verder een geluidskaart dat ging gelukkig goed.

die ander gebruikt als server... kreng pakt alleen dure 3coms en een accton kaartje, werkt wel, maar wat een geklooi..

Verder als ik de advertenties zie wat voor een geweldige pc het is, erg leuk, maar er zit enkel SDram in de meeste bakken, zonde van je dikke XP.

Zelfs met mijn duron 800 trek ik de meeste 1700XPs er nog wel uit. gewoon doordat ik niet bezuinig op mijn videokaart en hdd.
En ook omdat ik niet 359 proggies laad in mijn geheugen bij het booten. en omdat ik niet 128MB duw in een 1500 mhz bakkie :X :X :X :X

sorry hoor, voor mij geen OEMbak, bouw ze wel zelf.

* TERW_DAN is nu bezig met zijn XPtje :)

Verwijderd

ja ik heb ook heel vaak een discussie met een jongetje uit me klas genaamd Nick die denkt ook dat Dell super is en dat computerland allemaal maar B merken verkoopt of zo (dat zei computerland, en ook dat dell veel beter was dan compuland) En dat het geheugen niet van computerland in een dell pc werkt komt omdat Dell gewoon super geheugen heeft of zo :? whatever :+ (ow ja een amd processor is alleen maar voor knutselaars volgens hem :D )

Verwijderd

Ik zou de gouden tussenweg nemen als ik jouw was. Je computer laten bouwen uit componenten die je zelf kiest. Kies een goede winkel (shopsurvey.....) en het scheelt nauwelijks iets in prijs. Op die manier heb je namelijk ook meteen garantie en dergelijke service van de winkel.

• marko75
  • Laatst online: 15-08-2022
Ik bouw liever zelf omdat ik geen zin heb in bijvoorbeeld een P4 2.0GHz met 133 MHz SDRAM geheugen en een TNT II M64 videokaart (en zulke configuraties zijn er echt...).

Ik zoek leiver de onderdeln zelf bij elkaar die ik graag wil hebben.

Voor bedrijven ligt dit natuurlijk allemaal heel anders, daar wil je stabiliteit en een goeie support. En vooral dat laatste kun je bij zelfbouw natuurlijk wel vergeten...

MSI K7T266 Pro2 + XP 1600+@1,53(1800+)(10.5 x 146) + 512mb DDR Crucial PC2100 + Leadtek GF3 Ti200 @ 235/535

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op maandag 03 juni 2002 14:13 schreef timothee het volgende:

[..]

Wat kun je dan niet aansluiten op een Dell? Een vriend van me heeft ook zo'n snol, maar heeft volgens mij al diverse dingen probleemloos vervangen waaronder een HD. Kun je dat eens nader verklaren met die eigen ATX voedingsspecificatie want naar mijn weten is Dell nog het beste kant-en-klare merk...stabiel en standaard (kwaliteits)hardware.
De ATX connector pinout is bij Dell anders, dus als je een non-Dell mobo erin wil doen, moet je ook de voeding vervangen (of omgekeerd als je nieuwe voeding zoekt). Doe je dat niet, dan kan er een en ander gaan doorbranden. Dell zet overigens merk-componenten erin, alleen doen de mobobakkers speciale oplagen om die ATX pinout te regelen.
Geplaatst door J4ZP3R - maandag 03 juni 2002 15:07
die lui van Packard Hell, willen je nog weleens troep meeverkopen
ken iemand die had 1.5 jaar geleden zo'n systeem gekocht, platinum
het was een PIII 600Mhz ( slot 1 ), Samsung 4/4/24 brander
en er zat zelfs een Soundblaster 16 in, PCI op de driver hoesje stond '97 op, uiteraard geen enkele driver te vinden voor winNT
Sorry, maar hier ben jij de prutser. De chip die op die mobo's zit is een ESS 1371/3 oftewel SB64V, werkend via het AC'97 kanaal. Als je de moeite had genomen je kast open te trekken en naar de chip te kijken, had je dat gezien. En rara, voor WinNT zijn er ZAT drivers voor de SB64/ESS1371.

Hier word ik wel moe van :( - ik heb zat onderbouwde redenen om wel of geen A-merk PC voorbij zien komen, maar van die mensen die begot niet weten waar ze mee bezig zijn die dan een keer bij een A-Merk iets willen doen wat niet lukt en dan de A-Merk de schuld geven, of omgekeerd die zelf niet genoeg gekeken hebben en bij zelfbouw net een 686B southbridge met een SBLive en een BT868 TVkaart proberen te combineren. Goh, gek dat het niet werkt |:(

En daarom zou zelfbouw (of A-merk) zuigen :?

Nee, onwetendheid en de neiging je PC de schuld te geven voor eigen blunders is vaak het echte kwaal, A-merk of niet.

* dion_b geeft toch ook niet Coolermaster koelers de schuld voor z'n gecrunchde P3 core, omdat hij nota bene met de kast banjerde :? :7

Sorry, moest gewoon ff wat kwijt ;)

Oslik blyat! Oslik!

• brouwerpower
  • Laatst online: 20-08 07:56
Ik ben echt voor zelfbouw: goedkoper, je weet zelf wat erin zit en als er toch iets kapot gaat is het ook veel gemakkelijker met garantie.
Stel eens een PC samen bij een winkel zoals paradigit en vergelijk de prijs dan eens met computers van bijvoorbeeld AH, dat scheelt echt flink!

• Gabriel-LG
  • Laatst online: 16-08 21:41
Op maandag 03 juni 2002 00:02 schreef Cardin het volgende:
...computer-fanaat...
Comouter-nitwit :o

Mijn ervaring is dat een goed samengesteld systeem net zo stabiel is als een compaq, dell, HP oid.

Maar dat het samengestelde systeem beter aan de gestelde eisen voldoet (mits je er verstand van heb/goed geadviseerd bent), goedkoper is, in sneller dan de vergelijkbare kant-en-klaar PC (van de KK PC's kun je verwachten dat alles erinzit wat op de doos staat, en verder alles wat niet/vaag beschreven is de goedkoopste uitvoering is)

Een voordeel aan de KK PC's is dat ze vaak een mooi design hebben...

• Masterdam
  • Registratie: December 2000

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Op maandag 03 juni 2002 17:05 schreef Gabriel-LG het volgende:

[..]

Comouter-nitwit :o

Mijn ervaring is dat een goed samengesteld systeem net zo stabiel is als een compaq, dell, HP oid.

Maar dat het samengestelde systeem beter aan de gestelde eisen voldoet (mits je er verstand van heb/goed geadviseerd bent), goedkoper is, in sneller dan de vergelijkbare kant-en-klaar PC (van de KK PC's kun je verwachten dat alles erinzit wat op de doos staat, en verder alles wat niet/vaag beschreven is de goedkoopste uitvoering is)

Een voordeel aan de KK PC's is dat ze vaak een mooi design hebben...
Ik heb hier een HP-P200 systeem een paar jaar gehad, maar dat was alleen maar ellende, vooral met die :r recovery CD.

Specs

• Flex
  • Laatst online: 27-07 12:56
Op maandag 03 juni 2002 15:50 schreef marko75 het volgende:
Ik bouw liever zelf omdat ik geen zin heb in bijvoorbeeld een P4 2.0GHz met 133 MHz SDRAM geheugen en een TNT II M64 videokaart (en zulke configuraties zijn er echt...).
En daar verdienen ze nou juist op bij een kant & klare pc.
Ben je tevreden met de pc oke,maar als je wat extra geheugen/ruimte of snelheid wilt dan kom je duur uit.

Feit is wel dat als je een nono op pcgebied ben en je wilt gewoon een beetje internetten of klaverjassen dan ben je niet slecht uit bij Vobis oid.
Werkt ie niet dan breng je hem terug,je heb er verder geen hoofdpijn aan.
Heb je bepaalde wensen en je wilt wat geld overhouden en je heb ook af en toe nog eens tijd over dan bouw je je eigen pc :)

• moser
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03-2022

moser

And then there was silence

Op maandag 03 juni 2002 15:23 schreef HooGLaNDeR het volgende:
Effe over service gesproken. bij Dell moet je niet op SERVICE rekenen. Slechte servicedesk. Zelfs voor bedrijven met 3500+ systemen...dus als particulier ben je aan de goden overgeleverd, of was dat nou Gotter's *D

das mijn ervaring met dell, bedrijfsmatig.....

edit:

ow ja, mijn idee is dus lekker zelf bouwen. Meer waar voor je geld ;)
Wij hebben geen enkel probleem met de service van Dell maar wij kennen de mensen van Dell. misschien maakt dat iets uit, ze weten ook dat als zij er niet snel genoeg zijn wij zelf de boel openleggen met als gevolg zij geen geld. >:) zo is het af gesproken dus dan komen ze wel snel :)

En we hebben niet altijd de tijd om veel workstations samen te stellen.

A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.

• mhr-zip
  • Laatst online: 20-08 23:04
mja een kennis van mij heeft zo'n HP met windows ME dat ding crasht bij het leven, recovery cd erin. Want weet jij veel wat er allemaal is geinstalleerd door die noobs, maar hij blijft crashen.

Verder is het bij een zelfbouw makkelijker om nieuwere drivers er bij te zoeken, dan bij al die a-merken waar van je niet weet wat voor onderdelen er in zitten.

Maar dan nog wat, wat moet je als je noob bent net als 99% van de nederlanders. Ik durf te wedden dat 99% van de nederlanders windows niet kan instaleren, vervolgens nog een 0,5% die het wel kan, als er maar geen extra drivers nodig zijn. En dan houd je nog een 0,5% over en die zwerven hier op tweakers ergens rond.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Exe-cuter
  • Laatst online: 11-09-2023
conclusie : Ben je n00b,koop een zelfbouw,maar laat hem bouwen.Ben je Tweaker(r) dan koop je zelfbouw en bouw je hem zelf.Punt uit !

• mhr-zip
  • Laatst online: 20-08 23:04
Op maandag 03 juni 2002 17:35 schreef EXE-cuter het volgende:
conclusie : Ben je n00b,koop een zelfbouw,maar laat hem bouwen.Ben je Tweaker(r) dan koop je zelfbouw en bouw je hem zelf.Punt uit !
Mja maar als je hem in elkaar laat zetten, krijg je er nog geen recovery cd bij. Dus moet je als noob nog gaan zitten prutsen met drivers enzo. Maar ja als noob kan je dat niet dus moet je weer een tweaker in schakelen, want die aardige knul is toch zo handig met computers, net of ik niks beter te doen heb.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Exe-cuter
  • Laatst online: 11-09-2023
Op maandag 03 juni 2002 17:55 schreef mhr-zip het volgende:

[..]

Mja maar als je hem in elkaar laat zetten, krijg je er nog geen recovery cd bij. Dus moet je als noob nog gaan zitten prutsen met drivers enzo. Maar ja als noob kan je dat niet dus moet je weer een tweaker in schakelen, want die aardige knul is toch zo handig met computers, net of ik niks beter te doen heb.
tja,het is toch nooit goed hé :P

Verwijderd

[..]

Ja en dan blijven ze je voor de komende 5 jaar voor computer klusjes vragen |:( zonder vergoeding ook nog..

Verwijderd

Zelf bouwen is toch nog is leuker ook :)
kan je alles eens lekker bekijken en discussies houden over je hardware ed

das toch leuker dan zo`n :r merk ding

en zo`n merk ding werkt toch nooit optimaal :) of je kan weer geen drivers vinden voor iets wat ze er in hebben geprikt oid

met zelfbouw heb je alles in je eigen hand :)

En je heb niet alle zooi wat je niet wil

Meeste kant en klare dingen hebben een intern modem.. WAT MOET IK DAAR MEE?! als ik kabel heb ?

:)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op maandag 03 juni 2002 18:12 schreef Dannyke het volgende:
Meeste kant en klare dingen hebben een intern modem.. WAT MOET IK DAAR MEE?! als ik kabel heb ?

:)
Ook zoiets ja, wat moet ik met een modem? die dingen worden verleden tijd, zorg ervoor dat die dingen er standaard gewoon niet meer bijzitten.

• robbert
  • Laatst online: 18-08 20:49
En al die troep zoals onboard videokaart geluidskaart netwerkkaart etc wat moet je daar nou weer mee. Gewoon als een losse kaart erop is veel beter handiger etc >:) Dus zelfbouwen RULEZZ >:)

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-08 10:51
[offtopic]leuk he dion_b werken bij NEC in wijchen met die koreanen/jappaners)[/off topic]

behoort sky ook tot de "a merken" want in hun folders hebben ze wel redelijke mobo's en zo er instaan?

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

[..]

Doe ik toevallig wel ;) EeN recovery cd met een Ghost-image en een diskette waarmee ie opstart. eigen menutje gemaakt, ja of nee antwoorden et voila, 10 min later weer een schone windows MAAR DAN GELIJK MET AL ZIJN FAVORIETE SOFTWARE / INTERNET SETTINGS ETC.ETC.

Daar kunnen ze met die recovery-cd's een puntje aan zuigen :+

En natuurlijk doe ik er ook een cd bij met alles los erop , drivers etc.

Werkt perfect, de meeste klanten hoor ik nooit want ze hebben me gewoonweg niet nodig. Behalve als ze iets anders willen dan...

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Een kennis van mij heeft een HP. En, alleen maar problemen! Hij loopt constant vast, hij heeft het systeem de afgelopen maand al 5 keer opnieuw geinstalleerd, en de problemen komen steeds maar weer terug.

Even nieuwe drivers installeren is er ook niet bij, omdat zelfs HP zelf niet weet welke onderdelen erin zitten.

Wanneer we het probleem voorleggen aan HP, dan zeggen ze zoiets als: Probeert u het maar eens met de herstel CD, en anders weten wij het ook niet.

Trouwens een beetje domme vraag op een tweakers forum

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:55
Op maandag 03 juni 2002 19:28 schreef BartRoos het volgende:
Een kennis van mij heeft een HP. En, alleen maar problemen! Hij loopt constant vast, hij heeft het systeem de afgelopen maand al 5 keer opnieuw geinstalleerd, en de problemen komen steeds maar weer terug.

Even nieuwe drivers installeren is er ook niet bij, omdat zelfs HP zelf niet weet welke onderdelen erin zitten.

Wanneer we het probleem voorleggen aan HP, dan zeggen ze zoiets als: Probeert u het maar eens met de herstel CD, en anders weten wij het ook niet.

Trouwens een beetje domme vraag op een tweakers forum
Idd, wilde ik net posten. Wie vraagt zo iets op een Tweakers forum? De uitslag is dan al bekend.