Die zogenaamde 'computer-fanaat' heeft dus absoluut
ongelijk. Het is nog steeds zeer goed mogelijk om zelf een PC samen te stellen waarbij alle hardware zonder problemen werkt.
Het is wel een feit dat A-merken niet altijd state-of-the-art hardware monteren (lees: meestal al verouderd) en dit heeft meestal betrekking op de videokaart of geluidkaart. Ook willen ze af en toe nog wel eens bezuinigen op het geheugen, maar dat komt tegenwoordig minder vaak voor.
Wat mij wel opvalt is dat veel A-merken volledig de mist in gaan bij Pentium 4 systemen. Vaak zie je dat ze een P4 aanbieden met SDRAM (

).
Zelf ben ik van mening dat A-merken prima systemen aanbieden, maar dan vooral voor kantooromgevingen. Dat is in principe ook de core-business van deze fabrikanten. In kantoor-omgevingen is snelheid van ondergeschikt belang. Betrouwbaarheid staat hier op nummer 1.
Zelf zal ik niet snel een systeem van Dell, Compaq, HP of whatever aanschaffen. Dit puur vanwege het feit dat ik veel te graag zelf mag sleutelen en bovendien heb ik moet ik het saldo op mijn bankrekening in de gaten houden
Een punt waarop A-merken (met name Dell) een streepje voor hebben, is service. De (meestal) wat hogere prijs die je betaalt voor een systeem van deze fabrikanten, vertaalt zich (meestal) ook in een goede service. Dit is dan ook een belangrijk argument voor bedrijven om een dergelijk systeem aan te schaffen in plaats van een 'samenraapsel'
/edit:
Met een beetje research, kun je een systeem samenstellen uit 'bij elkaar geraapte' componenten dat een willekeurig A-merk systeem compleet wegblaast.
Om een voorbeeld te geven: zelf heb ik een samenraapsel van niet al te hoogstaande onderdelen (AMD TB 1GHz, TNT2 M64, 512 MB SDRAM, MSI K7T Turbo, 40GB Maxtor D740X) en dit degradeert de computer van mijn stagebegeleider tot 'kneus'. In vrijwel alles is mijn computer sneller.
Mijn stagebegeleider heeft een HP computer op zijn bureau en bij die computer wordt pijnlijk duidelijk hoe erg erg bezuinigd wordt op onderdelen: Pentium 4 1,8 GHz in combinatie met 512 MB
SDRAM (

), onboard nVidia Vanta video met 16 MB geheugen (:'(; kan maximaal 1280x1024@75Hz) op een 21" monitor...
Tot overmaat van ramp hangen ze er dan ook nog een 5400 rpm HDD in en wordt er Windows XP op geïnstalleerd. Dat ding is gewoon baggertraag in vergelijking met mijn computer en die van mij is ondertussen een jaar oud en die van hem is drie weken oud...
Wel moet ik zeggen dat de meeste A-merk computer een groot voordeel hebben t.o.v. 'samenraapsels'. Ze zijn ontzettend stil. Je hoort ze domweg niet, terwijl mijn PC niet onderdeed voor een stofzuiger. Met een beetje modden, heb ik mijn PC wel stiller gekregen, maar hij is nog steeds nadrukkelijk aanwezig. Dat kun je van de HP van mijn stagebegeleider niet zeggen -> muisstil.