Ik heb hier een 486DX4-100 laptop met 24MB RAM en een 540MB harddisk. Momenteel draai ik er Win98SE op, bij gebrek aan beters. Zonder meer wordt de hardware door Linux gesupport, probleem is dat het niet krachtig genoeg is om X te draaien, en ik'm vooral voor WYSIWYG word processing nodig heb (tabelgeile docenten
)
Maar ik ben met een migratie bezig van MS weg (liefst naar open source/GNU) en wil ook op m'n laptoppie iets proberen.
Probleem is dus dat Linux schijnbaar afvalt vanwege de logheid van X, dat gaat nooit nuttig draaien op zo'n config.
Enige vereiste van dit bakje is dat het tekst kan verwerken in een grafische omgeving. Secundaire voorwaarde is dat de Accton 10Mb NIC aan de praat te krijgen is.
Verder boeit het weinig en ben ik in voor iets raars.
Volle specs:
IBM Thinkpad 755E
486DX4-100 CPU
24MB FP RAM
540MB IBM HDD (traag)
Western Digital SVGA (ja WD
)
IBM mWave DSP sound/modem combo (modem is volkomen overbodig, ik heb niet eens een telefoonlijn. Sound is leuk, maar niet noodzakelijk)
Accton PCMCIA 10Mb NIC (vrij generic, lijkt het)
OSsen die zeker werken:
DOS 6.x
Win 95, Win98
OS waar ik weinig hoop voor heb:
Linux met X (of 1001 andere Unix/BSD derivaten)
BeOS
Wat blijft over...
OS/2 (ik heb versie 1.0 hier legaal liggen (als de floppen het nog doen), maar dat zal wel niet zulke 'moderne' hardware ondersteunen als in die laptop zit, het dateert uit 1988
)- misschien Warp
Zijn er nog andere OSsen die ik zou moeten overwegen. Let op- hij moet in een grafische omgeving kunnen word processen, ik heb er voor de lol al eens Debian op gezet, ging prima totdat X opstartte, toen kon je koffie zetten voordat iets werkte...
Maar ik ben met een migratie bezig van MS weg (liefst naar open source/GNU) en wil ook op m'n laptoppie iets proberen.
Probleem is dus dat Linux schijnbaar afvalt vanwege de logheid van X, dat gaat nooit nuttig draaien op zo'n config.
Enige vereiste van dit bakje is dat het tekst kan verwerken in een grafische omgeving. Secundaire voorwaarde is dat de Accton 10Mb NIC aan de praat te krijgen is.
Verder boeit het weinig en ben ik in voor iets raars.
Volle specs:
IBM Thinkpad 755E
486DX4-100 CPU
24MB FP RAM
540MB IBM HDD (traag)
Western Digital SVGA (ja WD
IBM mWave DSP sound/modem combo (modem is volkomen overbodig, ik heb niet eens een telefoonlijn. Sound is leuk, maar niet noodzakelijk)
Accton PCMCIA 10Mb NIC (vrij generic, lijkt het)
OSsen die zeker werken:
DOS 6.x
Win 95, Win98
OS waar ik weinig hoop voor heb:
Linux met X (of 1001 andere Unix/BSD derivaten)
BeOS
Wat blijft over...
OS/2 (ik heb versie 1.0 hier legaal liggen (als de floppen het nog doen), maar dat zal wel niet zulke 'moderne' hardware ondersteunen als in die laptop zit, het dateert uit 1988
Zijn er nog andere OSsen die ik zou moeten overwegen. Let op- hij moet in een grafische omgeving kunnen word processen, ik heb er voor de lol al eens Debian op gezet, ging prima totdat X opstartte, toen kon je koffie zetten voordat iets werkte...
Oslik blyat! Oslik!