Toon posts:

Computer piept na wijziging CPU-settings

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb recent een Abit IT7 met een Pentium 4 2,26Ghz 533FSB en 512 Mb PC266 DDR geheugen gekocht. Als ik deze nu aanzet, dan moet ik eerst in de bios het CPU type goed gaan zetten. Als ik deze vervolgens op de correcte frequentie zet (2266 Mhz, de rest vult hij zelf in), dan gaat de monitor bij opstarten op standby en blijft hij lange pieptonen geven. Vervolgens moet ik dan de CMOS resetten om weer op te kunnen starten.

Als ik probeer om de CPU manual in te stellen, en deze dan correct instel, dan start hij wel goed op met de correcte CPU frequentie. Als ik vervolgens de computer dan weer uitzet begint hij weer te piepen en begint het verhaal dus weer opnieuw.

De grafische kaart kan het denk ik niet zijn want die heeft in mn vorige PC altijd prima gewerkt, en alles moet wel goed zitten anders zou die helemaal nooit opstarten..

Ik hoop dat iemand een oplossing heeft.

Verwijderd

hij piept omdat het blijkbaar niet goed staat ingesteld,
probeer eens een biosupdate...

• Friedchicken
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06-2015
Als je nu eerst eens zoekt en meld wat deze piepjes zijn ?
Aangegeven in je boekje van je moederbord uiteraard.

Allicht iets met of Temp te maken of CPU instellingen..
Want koud-booten doet ie dus niet ! :(

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 02 juni 2002 23:38 schreef tantal0s het volgende:
hij piept omdat het blijkbaar niet goed staat ingesteld,
probeer eens een biosupdate...
Alles staat goed ingesteldvan de CPU, dat weet ik zeker.
En de standaard instellingen voor de CPU zoals Abit die erin heeft gezet zouden toch gewoon moeten werken?

• Friedchicken
Dan waarschijnlijk toch even je BIOS Flashen zoals al eerder genoemd is..

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 02 juni 2002 23:39 schreef Friedchicken het volgende:
Als je nu eerst eens zoekt en meld wat deze piepjes zijn ?
Aangegeven in je boekje van je moederbord uiteraard.

Allicht iets met of Temp te maken of CPU instellingen..
Want koud-booten doet ie dus niet ! :(
Over de piepjes staat er niks in het boekje, wel over de CMOS codes waar een tellertje voor is op het mobo. Hier zou het probleem dan aan af te lezen zijn.
De code is echter A7, en die staat niet in het rijtje van codes in het boekje.

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:36

dlmh

Lo-Fi

Weet je zeker dat je een 2266MHz hebt? Ik zou 't ff checken op de chip!

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

• Friedchicken
Misschien doet de Abit site wonderen ??? http://www.abit.com.tw

Er is dus helaas alleen een first release van de BIOS versie aanwezig...

Verwijderd

Topicstarter
De abit site (www.abit.com.tw trouwens) heeft alleen maar de first release van de bios voor de IT7, en geen updates.

En dat de snelheid 2,26 Ghz is daar twijfel ik niet aan omdat ik de CPU in een Intel doosje (gesealed met certificates of authenticaty en die troep) gekregen heb.

• dlmh

dlmh

Lo-Fi

Zet ie z'n FSB toevallig niet te hoog?
Lange piepen zijn over 't algemeen eigenlijk de VGA kaart.. misschien heeft ie je AGP poort overgeclocked?
Of ondersteunt je VGA kaart geen AGP 4x? Dat kan ook... volgens mij heeft ie dan nl. 5V ipv. 3.3V en dat geeft problemen! Wat voor 'n VGA kaart gebruik je?

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 02 juni 2002 23:48 schreef SerialThrillaZ het volgende:
Zet ie z'n FSB toevallig niet te hoog?
Lange piepen zijn over 't algemeen eigenlijk de VGA kaart.. misschien heeft ie je AGP poort overgeclocked?
Of ondersteunt je VGA kaart geen AGP 4x? Dat kan ook... volgens mij heeft ie dan nl. 5V ipv. 3.3V en dat geeft problemen! Wat voor 'n VGA kaart gebruik je?
De kaart is een Leadtek Geforce3 Ti500, hij ondersteunt AGP 4x.

En het kan toch niet de VGA kaart zijn, want dat zou niet verklaren waarom hij soms wel opstart als ik hem manual instel, en soms niet.

• dlmh

dlmh

Lo-Fi

Hmz... dan zou ik toch ff (als 't mogelijk is) met een andere CPU proberen... kan je dat iig uitsluiten!

• Friedchicken
Staat een review over het mobo op HardOCP hier is de link...

Heb je misschien wat aan.. Screencaptures zijn aanwezig van het BIOS

http://www.hardocp.com/article.html?art=Mjkz

Suc6 met zoeken
Deze jongen zoekt zijn bed op..... >:)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op zondag 02 juni 2002 23:50 schreef BeatWise het volgende:

[..]

De kaart is een Leadtek Geforce3 Ti500, hij ondersteunt AGP 4x.

En het kan toch niet de VGA kaart zijn, want dat zou niet verklaren waarom hij soms wel opstart als ik hem manual instel, en soms niet.
wat doet hij dan op Automatisch??? welke snelheid geeft ie dan aan

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• Friedchicken
Voltages toevallig ook niet aangezeten ?? Anders BIOS defaults laden en Fail/Safe Setting... :P

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 02 juni 2002 23:53 schreef ThaNetRunner het volgende:

[..]

wat doet hij dan op Automatisch??? welke snelheid geeft ie dan aan
Als ik in de bios de CPU snelheid op 2266 Mhz zet, dan past hij de instelling zelf aan (multiplier, FSB, frequentie AGP, PCI).

Als ik hem manual instel is het enige wat ik verander aan die standaard instellingen dan ik de 533 FSB handmatig instel en ik die niet 'by cpu' laat bepalen.
Voltages toevallig ook niet aangezeten ?? Anders BIOS defaults laden en Fail/Safe Setting...
De voltages heb ik niet aangezeten.

Verwijderd

Topicstarter
Nog ff een interessant puntje: De interne kloksnelheid van de CPU staat op 1.7 Ghz.

Maar dit heeft er waarschijnlijk niks mee te maken.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:13

Shunt

Boe

Op zondag 02 juni 2002 23:56 schreef BeatWise het volgende:

[..]

Als ik in de bios de CPU snelheid op 2266 Mhz zet, dan past hij de instelling zelf aan (multiplier, FSB, frequentie AGP, PCI).

Als ik hem manual instel is het enige wat ik verander aan die standaard instellingen dan ik de 533 FSB handmatig instel en ik die niet 'by cpu' laat bepalen.
[..]

De voltages heb ik niet aangezeten.
als ik je dus goe begrijp probeer jij ddr op 533 Mhz te laten lopen ???
dan kan ik me wel wat bedenken waarom hij niet boot :+

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Friedchicken
Het punt dat je PC niet kan koud-booten komt doordat je CPU net niet genoeg voltage doorkrijgt.. Tenminste zo zijn mijn ervaring probeer het eens met een paar kleine stapjes van verhoging...

Volgens Intel site wil ie 1.5V hebben...

• Friedchicken
Geheugen draait toch A-Synchroom met het geheugen ?? Dus niet mee met clocksnelheid ??!?!?!

Correct me please if i'm wrong :)

Verwijderd

Topicstarter
Nee de FSB is ingesteld op 133, die 533 komt voort uit die quad pumped dinges.

En het voltage is 1.5 voor de Core, en 2.5 voor het geheugen.

Sommige mensen denken dat het geheugen kapot is en dat daarom de lange piepjes komen.

Een CPU kan toch geen piepjes produceren?

• Friedchicken
Nee het zijn natuurlijk nooit de componenten zelf die de piepjes maken. Maar het is het moederbord wat via de pc speaker een acoustic signaal geeft. Dat signaal kan je weer verklaren aan de hand van je mobo-boekje waar de betekenis ervan instaat... :)

Verwijderd

je hebt beeld, dus niet je VGA kaart, ook is het niet je beeldscherm, want daar zie je iets op, stel es in je BIOS in dat ie elke fout moet negeren, kijken wat ie dan doet, anders terug naar maker...

Verwijderd

Topicstarter
Ok, hier ff een update: Het probleem zit in de interne klokfrequentie die verkeerd gedetecteerd wordt. Als ik handmatig de multiplier, de FSB en de snelheid van het geheugen aanpas (het geheugen en de FSB moeten op 100 Mhz), en dan opnieuw opstart, dan wordt de interne kloksnelheid wel als 2,26 Ghz gedetecteerd. Als ik vervolgens dan de kloksnelheid gewoon op 2266 Mhz zet dan werkt alles.

Tot ik hem uitzet...

Want de volgende dag begint het verhaal gewoon weer opnieuw en start hij weer piepend op.
Nu weten we in ieder geval waar we moeten zoeken. Suggesties?
Pagina: 1