[debian] en mounten

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:54
ik had eigenlijk 2 vraagjes mbt het mounten na een bruut goede stabiele debian instal is alles gelukt behalve dit:

1. het mounten van een windows share auto bij booten
2. ook mount rechten geven aan normal users

dat eerste zijn wel eerdere posts van maar die waren mij te onduidelijk nouja ik snap het niet laat ik het zo zeggen :)

en die 2de ik denk dat het in me fstab meegegeven moet worden maar heb geen idee hoe?

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Andersom :) Om een Windows-share automatisch te mounten @ boottime, zul je je fstab aan moeten passen. Kun je anders hier je fstab posten. Kunnen we zien waar het probleem ligt.

Mount rechten voor normal users. Ik moet zeggen dat mijn linux kennis een beetje stoffig is geworden, maar volgens mij kun je een heel eind komen door de rechten van het mount-commando te wijzigen. Dat kan met chmod, maar ik zal even op moeten zoeken hoe dat precies werkt.

/edit:

Foutje van mij... Je kunt inderdaad ook in de fstab aangeven door wie welke entries gemount kunnen worden. Met entries bedoel ik dan bijvoorbeeld /dev/hda1 /dev/cdrom etc...

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:09
Op zondag 02 juni 2002 23:36 schreef The_Dart het volgende:
1. het mounten van een windows share auto bij booten
Kan gewoon in de fstab gezet worden. Wordt iets in de trend van:
code:
1
//COMPU/SHARE   /mnt/point   smbfs   <opties> 0 0

Opties kan hierbij de gebruikersnaam en ww bevatten om aan te melden voor die share.
2. ook mount rechten geven aan normal users
Hoe bedoel je precies? Wil je kunnen zeggen dat alle users elke willekeurige mount mogen doen of mogen ze alleen een aantal specifieke gevallen mounten (floppy / cdrom / etc)?

Eerste geval weet ik niet echt een oplossing anders dan een sudo in te stellen voor mounten of (waarschijnlijk niet echt veilig...) mount te suid-en.

Tweede geval is een stuk makkelijker, gewoon bij de mount opties in fstab user ertussen zetten en dan mag elke user deze mountpoint mounten.

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

Verwijderd

man mount, man fstab, [topic=163843]

Dit zijn wel erg basic vraagjes, die je makkelijk zelf op kunt lossen met bovenstaande documenten.

Succes :)

Dit topic is gesloten.