MSI KT3 Ultra onboard soundcard AC'97 disabelen?

Pagina: 1
Acties:

• Pe7er
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-04 12:50
Ik heb een KT3 Ultra (Via KT333 chipset based) mobo. De geluidsweergave van de onboard soundcard AC'97 vind ik redelijk. Opnemen van een externe geluidbron vind ik echter een stuk minder goed: het bromt een beetje.

Nu wil ik m'n oude Soundblaster 128 er maar weer op aansluiten, maar nu heb ik een vraag: Moet ik behalve het disabelen van de AC'97 in de BIOS, ook nog iets met de jumpers op het mobo doen? :?
Het boekje is absoluut onduidelijk over het disabelen van de onboard soundcard....

(na disabelen in de bios, en inbouwen van SB128 hoor ik alleen waarschuwingspiepjes en wil PC niet opstarten. Na verwijderen SB128 is er niet aan de hand :(

• Joeroenho
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
?
Vaag... Probeer eens een ander PCI-slot, het zou gewoon moeten werken. Ik heb hier in hetzelfde moederbord een SB Live gewoon naast de AC '97 draaien, niet eens gedisabled dus.
Werkt prima, kan je in winXP aangeven welke geluidskaart hij moet gebruiken.

Amateurcoureur en fervent banktukker

Verwijderd

Wel ff in het bios onchip sound disabled zetten.
En onboard legacy audio ook op disabled zetten

Verwijderd

Op zondag 02 juni 2002 23:20 schreef El_GringO het volgende:
?
Vaag... Probeer eens een ander PCI-slot, het zou gewoon moeten werken. Ik heb hier in hetzelfde moederbord een SB Live gewoon naast de AC '97 draaien, niet eens gedisabled dus.
Werkt prima, kan je in winXP aangeven welke geluidskaart hij moet gebruiken.
Volgens mij werkt dat niet met de 128,ik had het ook al geprobeerd.

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05:03

@r!k

It is I, Leclerq

Ik weet dat er met via chipsets iets was dat je de creative geluidskaart in het derde slot moest steken omdat je anders problemen zou kunnen krijgen.

Mijn live 5.1 werkt uitstekend met onboard audio alleen in het bios uitgezet.

Een hele rij microsoft certificeringen.

• Joeroenho
  • Niet online
Op maandag 03 juni 2002 16:09 schreef ErikH het volgende:
Ik weet dat er met via chipsets iets was dat je de creative geluidskaart in het derde slot moest steken omdat je anders problemen zou kunnen krijgen.

Mijn live 5.1 werkt uitstekend met onboard audio alleen in het bios uitgezet.
Klopt, in het 4e pci-slot werkte het niet bij mij. In het derde slot gedrukt, en het werkt probleemloos.

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:03

SkyStreaker

Move on up!

Ik heb dus gisteren hetzelfde moederbord gekocht als wat jij hebt.

Had jij ook problemen met de CVE?

[topic=514140/1/25]

Misschien dat jij toevallig iets weet, je weet maar nooit.

Bedankt alvast! :)

Richard

StabilityMatrix Discord -> (persistent invite linkje)

• Pe7er
Op dinsdag 04 juni 2002 11:51 schreef tranztaz het volgende:
Ik heb dus gisteren hetzelfde moederbord gekocht als wat jij hebt.

Had jij ook problemen met de CVE?

[topic=514140/1/25]

Misschien dat jij toevallig iets weet, je weet maar nooit.

Bedankt alvast! :)

Richard
Bedankt voor jouw topic. Nee gelukkig geen probleem gehad met CVE/CPU. Wel dat m'n PC open op tafel stond en na enkele onderdelen overzetten ineens niet meer op wilde starten. Na hem op de grond te hebben gezet en even te hebben gewacht, werkte ie weer: had (net als ik) last van de warmte hier in huis :)

Ik weet nog niet of ik m'n SB128 aan de praat ga krijgen, heb de afgelopen dagen nog geen tijd gehad. Maar de tip (thanks!) om het 3e slot te gebruiken ga ik zeker testen! Ik had hem in een willekeurig vrij slot (geloof 5e) gezet. Ik laat het jullie nog weten!

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Ik heb dus ook een SB Vibra 128 PCI geplaatst in het slot naast dat kleine bruine slotje... die NRC slot ofzo... nog kleiner dan de AGP slot. Hij doet het gewoon. Kopieer de installatiefiles naar de HD en installeer de drivers in safemode, maak wel zeker dat je de onboard soundcard hebt gedisabled en dat de JAUD1 jumpers op uit staan, raadpleeg ff het boekje van de mobo daarvoor. Hij doet het prima bij mij... Alleen Deus Ex doet heel erg vaag.... :?

• Pe7er
Ik begrijp er helemaal niets meer van... |:(

BIOS gechecked: AC soundcard was disabeled, MIDI & onboard gameport ook op disabeled gezet (was ik eerst vergeten -> SB128 heeft ook MIDI & Gameport!) JAUD1 jumpers eruit gehaald (eerst huidige positie genoteerd :-)

SB128 in slot PCI5 gedaan, m'n PC minitower lag op de zijkant. PC aan, GEEN waarschuwingspiepjes! :) Het opstarten ging goed. PC weer uit.
JAUD1 jumpers op oude positie geplaatst. SB128 ook even in slot PCI3 gedaan,PC aan, GEEN waarschuwingspiepjes! :)

CDRom+CDbrander audio kabels op SB128 aangesloten. PC rechtopgezet. PC aan-> WEL waarschuwingssignaal! :( PC weer uit.

PC weer op z'n kant. PC aan -> GEEN waarschuwingssignaal! :)PC uit. Meteen de kast nagekeken of losse kabeltjes misschien ergens ongewenste contact maakten; dat was niet het geval.
PC weer aan (nog steeds op z'n kant) -> WEL weer waarschuwingssignaal! :(

Begrijp jij het? :?

Volgens mij ligt het niet aan de jumpers op het mobo. Ook niet aan de settings in BIOS (AC soundcard, MIDI & Gameport zijn disabeled). M'n PCI porten staan in het BIOS allemaal op AUTO. Moet ik daar misschien iets aan veranderen?

• steven2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08 12:40
Welk patroon van piepjes hoor je?

ASUS Sabertooth X79, Intel Core i7 3930@3800MHz, 16 GB DDR3 (G.Skill F3-17000CL9Q-16GBZ), XFX Radeon R9 290, Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, 1x 256 GB Samsung 840 pro SSD, 1x 1 TB Samsung Spinpoint F3, 1 x 3 TB Seagate ST3000DM001

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Probeer dit:

- Heb je al een biosupdate uitgevoerd?
- Maak de contactjes van je soundcard schoon met schoonmaakspul. (Oorwatje gebruiken met schoonmaakspul)
- PCI Bus mastering & PCI Latency (iets in die richting heet het) op Enable zetten

Werkt het nog niet?

- Hard gillen... Want dan weet ik het ook niet meer

Succes

• Pe7er
Op woensdag 05 juni 2002 15:22 schreef steven2 het volgende:
Welk patroon van piepjes hoor je?
PC aan, pieppiep____piep__piep__piep__piep__piep__piep__piep__piep
motor van floppydrive loopt even
pieppiep___piep
en dan niets.... :'(

• Pe7er
Op woensdag 05 juni 2002 20:52 schreef tranztaz het volgende:
- Heb je al een biosupdate uitgevoerd?
- Maak de contactjes van je soundcard schoon met schoonmaakspul. (Oorwatje gebruiken met schoonmaakspul)
- PCI Bus mastering & PCI Latency (iets in die richting heet het) op Enable zetten
- BIOS is V5.4B3 van 24 april 2002, verder werkt alles goed dus doe ik nog liever niet... Trouwens net even op de site van MSI gekeken, maar er is nog geen betere update uit.
- Contactpuntjes heb ik net schoongemaakt...
- PCI Bus mastering= enabled & PCI Latency Timer (als je dat bedoeld) =32

Thanks voor de tips, maar Bah, het werkt nog steeds niet...
Misschien moet ik maar aan de aanschaf van een SB live gaan denken.....

• Joeroenho
  • Niet online
Op donderdag 06 juni 2002 00:31 schreef Pe7er het volgende:

[..]

- BIOS is V5.4B3 van 24 april 2002, verder werkt alles goed dus doe ik nog liever niet... Trouwens net even op de site van MSI gekeken, maar er is nog geen betere update uit.
- Contactpuntjes heb ik net schoongemaakt...
- PCI Bus mastering= enabled & PCI Latency Timer (als je dat bedoeld) =32

Thanks voor de tips, maar Bah, het werkt nog steeds niet...
Misschien moet ik maar aan de aanschaf van een SB live gaan denken.....
Ook al verschillende PCI-slots geprobeerd? Wil nog wel eens uitmaken. Mijn SB Live werkte ook niet in het laatste PCI-slot, in 1tje hoger wel.
't proberen waard..?

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Dat zou ook wel kunnen... Gewoon alleen de videokaart laten zitten. En alle andere slots leeghalen en de geluidskaart in elk slot proberen.

Is de BIOS trouwens ingesteld op Plug and PLay aware OS? Probeer dat, yes or no. Zijn er gereserveerde IRQ's? Misschien is er een conflict op je moederbord?

Succes

• Pe7er
Op donderdag 06 juni 2002 09:28 schreef tranztaz het volgende:
Dat zou ook wel kunnen... Gewoon alleen de videokaart laten zitten. En alle andere slots leeghalen en de geluidskaart in elk slot proberen.

Is de BIOS trouwens ingesteld op Plug and PLay aware OS? Probeer dat, yes or no. Zijn er gereserveerde IRQ's? Misschien is er een conflict op je moederbord?
De Videokaart is nog even de enige kaart in m'n PC. Ik heb PCI slot 2 t/m 5 geprobeerd (1 gaat niet, want m'n grafische AGP kaart zit daarvoor in de weg). Tevens heb ik in de BIOS de IRQs ook nog even handmatig aangepast ipv op AUTO.

Ook de FAQ op de site van MSI bood geen oplossing.
Helaas het mocht niet baten, maar wel bedankt voor jullie advies!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 14:18
kan iemand mij vertellen met welk pci slot de promise controller een irq deelt? of doet ie dat niet (en daarom maar 5pci ipv 6)?

• Pe7er
Op donderdag 06 juni 2002 22:43 schreef weareborg het volgende:
kan iemand mij vertellen met welk pci slot de promise controller een irq deelt? of doet ie dat niet (en daarom maar 5pci ipv 6)?
Volgens de handleiding heeft Promise ATA 133 "INT D#" onder "Order 1". PCI Slot 4 heeft ook "INT D#", dwz dat beiden hetzelfde willekeurige IRQ delen (wordt automatisch toegewezen als het in BIOS op AUTO staat.

AGP INT A#
PCI 1 INT A#
PCI 2 INT B#
PCI 3 INT C#
PCI 4 INT D#
PCI 5 INT B#
NEC USB2.0 INT C#
Promise ATA 133 INT D#
(alleen "Order 1" heb ik hierboven genoteerd)

Volgens mij zou PCI 2 & 5 dan het minste problemen moeten geven, (mits ze beiden vrij zijn) aangezien die geen IRQs delen met andere onderdelen van het mobo...

• Pe7er
Helaas is het niet meer gelukt om de SB128 aan de praat te krijgen, wat er nu precies aan de hand was :?

Op de MSI homepage ben ik toch maar even op zoek gegaan naar wat de error-piep-code nu eigenlijk betekende. Niets te vinden. Ok, de BIOS fabrikant AMI geprobeerd, en voila: het blijkt een error code voor errors met hardware te zijn (helaas wist ik dat natuurlijk zelf al).

Anyway, nu toch maar vervroegd een "SoundBlaster Live 5.1" gekocht (geen audigy: nu nog geen firewire nodig). In de BIOS weer de AC soundchip uitgezet, evenals de gameport en de Midi port. SBLive ingeplugd en het werkte meteen perfect.... :)

Waarschijnlijk had ik een oude SB128 (misschien een eerdere serie of zo) die niet goed overweg kon met de PCI op m'n mobo?

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

FF slomo reactie :D

Ik ben er ondertussen achter gekomen, iig "van horen zeggen", dat die oude geluidsplankjes niet geschikt zijn voor die retesnelle ceepeejoes van tegenwoordig. Ze beginnen te schokken gewoon en het heeft iets met de voor het geluidsplankje te snelle bussnelheid te maken ofzo? Het antwoord was een beetje erg te L337 voor mij. :D:D

• Pe7er
Op dinsdag 25 juni 2002 22:04 schreef tranztaz het volgende:
Ik ben er ondertussen achter gekomen, iig "van horen zeggen", dat die oude geluidsplankjes niet geschikt zijn voor die retesnelle ceepeejoes van tegenwoordig. Ze beginnen te schokken gewoon en het heeft iets met de voor het geluidsplankje te snelle bussnelheid te maken ofzo?
ik denk ook zoiets. En misschien dat de oudere SB128 minder geschikt zijn dan nieuwere SB128...
Pagina: 1