[oc] haalbaar? suggesties+tips

Pagina: 1
Acties:

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:43

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Topicstarter
ja je denkt misschien dat oc overclocken betekent, toch niet :) Ik zat laatst namelijk eens te denken over Oil Cooling, een paar mensen hier op GoT hadden hun hele mobo al in de olie gedropped enzow. Nou leek het me cool om zoiets in een case te maken, dus dat niet alle hdd's ergens langs een bak liggen enzow. Dus ben maar eens een beetje gaan tekenen en toen is dit er uit gekomen:
Afbeeldingslocatie: http://members.brabant.chello.nl/~a.hoppenbrouwers/pc2.JPG
Neem deze tekening aub wat serieuzer dan hij er uit ziet :D
de kast zelf wordt helemaal van plexiglas, ongeveer dezelfde breette en hoogte als een standaard kast, maar alleen wat langer.
Ik heb de diskdrives en de psu gescheiden van de olie-bak, die kunnen daar niet zo goed tegen gok ik ;)
zoals je ziet lopen de ide kabels en de power kabels door een plexiglazen wand. hoe ik dit precies ga doen weet ik nog niet, maar ik denk dat er flink wat siliconenkit aan te pas gaat komen :)

Het pompsysteem wordt niet erg ingewikkeld zoals je ziet, 1 relatief krachtige pomp (ik denk dat je wat meer capaciteit nodig hebt als bij een standaard watercoolinkje)
En een radiator voorin.

De videokaart enzow, heb ik ook ff over na gedacht, ik denk dat ik ze gewoon er in ga bouwen en met siliconenkit een oplossing bedenken, want ik wil dit als het even kan zonder het los solderen van connectors.

Ik wil van jullie nou horen of dit een haalbaar idee is en hoe ik het het beste kan gaan aanpakken. Ik heb er momenteel niet eens een computer voor, maar zodra ik er eentje over heb voor dit experiment wil ik het zeker gaan proberen.

-welke richting kan je de olie het beste op pompen?
-Tast olie printplaten aan? kan ik niet beter een andere niet geleidende vloeistof gebruiken?

ow en hier de eerste schets die ik gemaakt heb :)
http://members.brabant.chello.nl/~a.hoppenbrouwers/pc.jpg

Let wel op dat niet alle draden getekend zijn, dus ga daluk niet aankomen: waar is de powerkabel naar je hdd :? want het is niet nodig om die te tekenen :)

Verwijderd

Heb je nog een extyra mobo en andere shit over want ik weet het niet hoor heb er een zwaar hoofd |:( in maar als het lukt PICS !!!!! *D

Verwijderd

olie is wel erg dik waardoor je een zeer zware pomp nodig zal hebben

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Op zondag 02 juni 2002 22:50 schreef klikodog het volgende:
olie is wel erg dik waardoor je een zeer zware pomp nodig zal hebben
mjah ligt er aan, de ene olie is weer dikker dan de andere. zonnebloem olie is weer dunner dan olijfolie enz.. ik weet het niet, er zijn toch nog wel andere niet geleidende vloeistoffen?

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Er is zoals je hebt gelezen iemand geweest die z'n hele mobo in een bak olie gooide. Hij kreeg er (dacht ik) op een gegeven moment last van dat de olie niet meer zuiver was. Of het ging om de zuiverheid weet ik niet meer, maar het was in ieder geval zo dat het ging geleiden.

Je zou dus goed moeten kijken bij welke olieën er geen reacties optreden, en je systeem zou lucht / stof dicht moeten zijn.

Verder lijkt het me wel cool (hahahaha, woordgrap |:() als het lukt, maar hoe zit het met de warmte opname/afgifte van olie ?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Op zondag 02 juni 2002 22:56 schreef Jojk het volgende:
Er is zoals je hebt gelezen iemand geweest die z'n hele mobo in een bak olie gooide. Hij kreeg er (dacht ik) op een gegeven moment last van dat de olie niet meer zuiver was. Of het ging om de zuiverheid weet ik niet meer, maar het was in ieder geval zo dat het ging geleiden.

Je zou dus goed moeten kijken bij welke olieën er geen reacties optreden, en je systeem zou lucht / stof dicht moeten zijn.

Verder lijkt het me wel cool (hahahaha, woordgrap |:() als het lukt, maar hoe zit het met de warmte opname/afgifte van olie ?
dat stofdicht gaat heel aardig lukken denk ik, het wordt een gesloten systeem met een afdekplaat, ik denk ook dat je voor je het mobo er in frut dat je dan alles heel goed schoon en stofvrij moet maken.

Verwijderd

ik denk dat je met hetvolgende probleem zit:

de warmte opname van olie zit wel ok, je systeem word heerlijk cool

maar als je ststeem en paar uur runt word de olie ook warm, en hij is luchtdicht (moet omdat anders de olie niet zuiver meer is) dus kan je olie zijn warmte niet afgeven, een peltier is hier de beste oplossing lijkt me, maar dan heb je er wel meerdere/sterke nodig.

voor de rest is het haalbaar, zeker als je een neutrale, dunne olie gebruikt (ik zit te denken aan olie voor een scooter, heerlijk dun, en vaak een kleurtje)

edit: typo

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Op zondag 02 juni 2002 23:01 schreef Vers-Tappen het volgende:
ik dnek dat je met hetvolgende probleem zit:

de warme opname van olie zit wel ok, je systeem wor heerlijk cool

maar als je ststeeme en paar urr runt word de olie ook warm, en hij is luchtdicht (moet omdat anders de olie niet zuiver meer is) dus kan je olie zijn warmeniet afgeven, een peltier is hier de beste oplossing lijtk me, maar dan heb je er wel meerdere/sterke nodig

voor de rest is het heelbaar, zeker als je een neutrale, dunne olie gebruikt (ik zit te denken aan olie voor een scooter, heerlijk dun, en vaak een kleurtje)
denk je dat die radiator niet genoeg afdoet? hmmmm u may have a point

Verwijderd

je radiator moet natuurlijk wel in die bak passen, dus dat word een relatief kleine readiator, een peltier is een beter plan

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Op zondag 02 juni 2002 23:20 schreef Vers-Tappen het volgende:
je radiator moet natuurlijk wel in die bak passen, dus dat word een relatief kleine readiator, een peltier is een beter plan
check de tekening, dat is toch nog best een redelijke radiator hoor.

als ik het met pelts ga doen krijg ik zo veel gehannes, dan moet ik een extra psu hebben, en een extra pomp, om die pelts weer te coolen, en trouwens, enig id voor hoeveel euro pelts ik nodig heb om die bak te coolen?
wat dacht je van 4x172 watt? hehehe, KACHINNGGG $$$
Pagina: 1