[XML/XSL] special characters

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• zoepercavia
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-12-2025
hoe toon ik speciale characters (zoals ë, è, ï) na een transformatie van XML naar HTML met XSL?
Er komt nu namelijk een mooi blokje te staan, waar ik niks aan heb. Ik genereer de XML-tree in ASP en transformeer deze vervolgens met XSL naar HTML. Ik weet zeker dat de data in de XML goed is:
code:
1
<voornaam>Fréke</voornaam>

transformeer ik deze nu met XSL, dan ontstaat dit
code:
1
Fr<hier blokje>

ik heb al geprobeerd dit
code:
1
<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>

en
code:
1
<xsl:output method="html" version="4.0" encoding="iso-8859-1"/>

allebei zonder resultaat... iemand een idee?

Panacea.NL als je geinteresserd bent in IT en Geneeskunde!

Verwijderd

Western (ISO-8859-1) kent die speciale tekens niet, dat moet je dus met entities doen, zoals é
Unicode (UTF-8) bevat die tekens wél.

Maar je moet natuurlijk de encoding die je opgeeft in die xml tag ook gebruiken in je pagina. En entiteiten moeten uiteraard ook in je DTD worden gedefinieerd.

• zoepercavia
ah.. het probleem is een beetje dat die data met ë enzo uit een database komt, dus ben ik niet zo blij als ik alles handmatig om moet gaan zetten...

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zondag 02 juni 2002 21:00 schreef Cheatah het volgende:
Western (ISO-8859-1) kent die speciale tekens niet, dat moet je dus met entities doen, zoals é
Sinds wanneer niet :?

• Limhes
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-08 19:06
Op zondag 02 juni 2002 21:04 schreef zoepercavia het volgende:
ah.. het probleem is een beetje dat die data met ë enzo uit een database komt, dus ben ik niet zo blij als ik alles handmatig om moet gaan zetten...
haal je dat met een scriptingtaal uit die database? dan kun je vast ook wel replacen naar htmlentities

• zoepercavia
oh fuck.. das waar ook... dat is inderdaad veel slimmer om de data voor te bewerken, maar nu vraag ik me af hoe dit in ASP kan... ik weet dat het zeer gemakkelijk in PHP kan, maar is er ook zoiets voor ASP?

• Limhes
kan geen asp, maar is er geen htmlspecialchars/htmlentities versie? anders kun je ze natuurlijk afzonderlijk replacen (ff een lijstje van google halen ofzo)

• zoepercavia
voor zover ik weet bestaan die functies niet in vbscript/asp... allemaal replacen kan idd, maar wordt lekker werkje...

• Rense Klinkenberg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08 19:19
Heb je in je output html ook aangegeven welke encoding de html heeft? dus dat het er ongeveer zo uit ziet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<!DOCTYPE html
        PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
        "DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
    <title>titel</title>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
</head>
<!-- body -->

Dan hoef je nl. als het goed is niet zo moeilijk te doen om die tekens naar entities om te zetten. Daarbij moet je nl. oppassen, want een entitie als © bestaat nl. niet standaard bij xml.

• Limhes
Op maandag 03 juni 2002 00:24 schreef freak007 het volgende:
Dan hoef je nl. als het goed is niet zo moeilijk te doen om die tekens naar entities om te zetten.
Maar dat wil nog niet zeggen dat je sowieso beter met entities kunt werken omdat browsers altijd rare dingen kunnen gaan doen als je per ongeluk een encoding-regeltje bent vergeten (en dat is ook niet gek :)).

• zoepercavia
bedankt het werkt!
overigens krijg ik die doctype niet aan de praat... als ik de dtd url vervang door die van w3 (http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd) pakt ie em niet...
als je deze in de browser bekijkt geeft ie zelfs een error (neem aan dat dit aan ms ligt en dat niet de dtd van w3 kapot is)

Pagina: 1