Toon posts:

Raid wil niet werken in windows!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wordt er helemaal ziek van.Ik heb 4 schijven maar ik ben nu maar met 2 tegelijk bezig.

http://www.seagate.com/support/disc/specs/ata/st32122a.html

De schijven moeten dus op Master en Slave. Niet op reserved?

:l:
l::

De instalatiesoftware ziet hem (promise monitor) en sandra2002 ziet hem maar bij windows verkenner staat hij er niet bij. Ik heb hem eerder al in 4 hd-stripe gezet. Toen pakte hij maar 1 van de schijven.

Wat moet ik doen?

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Volgens de installation manual (PDFje via link op die pagina) :

Power-connector 246 ATA-connector
Power-connector 135 ATA-connector

heb je de opties :

A - nothing jumpered : slave
B - 5-6 jumpered : master + single drive
C - 3-4 jumpered : cable-select
D - 3-4 & 5-6 jumpered : master with non-ATA slave

Als je dus alleen de middelste gejumpered hebt (optie C), zul je die nooit zien tenzij de de daarvoor bedoelde kabels gebruikt en beide drives zo jumpert.
Aangezien je geen non-ATA drive hebt, is ook 3-4 & 5-6 zinloos, aangezien de betreffende drive wel degelijk ATA-compatible is.
Ofwel, de ene moet niets gejumperd hebben (slave, optie A) en de andere alleen 5-6 (master, optie B).

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Topicstarter
zelfs als ik er een schijf bij doe die niet onder raid staat vind die kolere windowsverkenner hem nog niet (andere programma;s inclusief configscherm wel). Is er ergens de stationstoewijzing te regelen? Want overal waar je hem ziet is hij onveranderbaar.

Verwijderd

Topicstarter
Sodeju, kijk dat soort pasklare antwoorden verwacht je dan weer niet....

Bedankt, ik zet hem er metteen op.

Verwijderd

Topicstarter
nee, dat doet hij nog niet.... Ik probeer dan maar cable select.

Verwijderd

Topicstarter
Tja... wat kan er nu mis zijn?

Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik 2 schijven via de raid controller goed geinstalleerd. En twee schijven aan mijn mobo controller goed geinstalleerd. Wat krijg ik in verkenner? 1 schijf. Wat is dat nu voor ge-eikel? Ik wordt er echt helemaal schijt ziek van. Zou ik die 3 schijven nu al verkracht hebben met mijn constante ge-etter met die jumpers?

Verwijderd

Topicstarter
Monoloog conclusie: Al bij het begin was er slechts 1 hd die werkte. Niet omdat de array niet werkte was deze slechts 2,1 gig groot maar omdat de enige hd die werkte zo groot was.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
aapnootmies: je kan tot 24 uur na het posten je bericht je reactie nog aanpassen met deze knop: Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif. Zou je dit in het vervolg willen doen? Bedankt :)

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

ja, ik vermoed het probleem al.

1) Wat die jongen liet zien over het jumperen is helemaal goed.

2) WAT jij ook aanklooit, gebruik GEEN cable-select !!!

3) de twee master-schijven komen aan het EIND van de kabels, de slave-schijven in het midden.

Vraag me niet waarom, maar dit schijnt de controller het prettigst te vinden. Heb al een paar keer mensen uit de brand geholpen die het juist andersom deden.

dus ff tekenen... stel ff je ide-kabel voor:

|------------------------|--------|
Mobo Slave Master (GOED)

|--------|------------------------|
Master Slave Mobo (GOED)

|------------------------|--------|
Mobo Master Slave (FOUT)

|------------------------|--------| (FOUT)
Slave Master Mobo

(mobo= moederbord ide-controller) :+

Oke, je masters zijn gejumpert en je slaves niet (geheugensteuntje)

4) Je raid-config moet je altijd schoon setup-pen.
D.w.z. alle partities verwijderen die er eventueel zijn en helemaal opnieuw beginnen.

5) Voordat je opnieuw gaat fdisken, zet je eerst je RAID-controller in de gewenste config.

Gedaan?

6) Ga nu fdisken

Klopt de grootte ?

ja? ga naar 7
nee? ga terug naar 3 en controlleer alles nog eens.

7) Ga nu formatteren

Nu zou je in principe klaar moeten zijn voor je Windows-setup. Windows zal ook al je partities laten zien als het goed gedaan hebt.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Topicstarter
Fantastisch. Hij lijkt het te doen. Ik gooi er even wat spullen op om te checken of hij voorbij de 2 gb komt.

Ik heb nooit geweten dat de master het verste van de mobo af moest zitten. Ik was geleerd dat de hd master en dichtbij zat omdat hij nu eenmaal het vaakst gebruikt wordt.

Wederom bedankt, tweakers.

Verwijderd

Topicstarter
Volgende vraag:

Hoe krijg ik hem als bootarray voor windows? Het leek me een leuk idee om win98 van mijn huidige schijf te copieren en zo van de snelheidswinst gebruik te maken. Helaas start hij niet op. Moet ik op bepaalde bestanden letten (verborgen) of zal ik windowsupdate moeten draaien om hem werkend te krijgen. En zo ja, blijven de instellingen etc dan een beetje intact?

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

1) na het kopieren (doe je dat met ghost ofzo) moet je in je bios gaan. Zet SCSI als eerste in de boot-opties.

En natuurlijk niet vergeten om je RAID-config als "Active partition" aan te merken. Je moet natuurlijk ook je ouwe Active partitie (of bootable partition) uitschakelen. Niet vergeten anders krijg je conflicten.

Suc6

ps: je kan niet klakkeloos gaan kopieren. zoals je zelf al merkt, dit werkt niet. Hiervoor heb je een image-tool nodig, zoals Ghost of Drive-Image. Er is nog wel een andere optie, maar da's een tricky one. Daar wil ik je niet aan blootstellen ;)

Als je niet weet wat Ghost is, mail me anders ff ;)

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1