Toon posts:

[OC] hoe mijn koppige celeron 700 overclocken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn celeron 700 is blijkbaar een heel moeilijk beesje om te overclocken. Komt daar nog bij dat mijn mobo zich ook nie graag overwerkt. Ik heb een M754LMR mobo van Ali (specs op http://www.pcchips.com.tw/M754LMR.html).
Ik heb al eens die jumpertjes verplaatst zodat ik FSB 100 had maar da had geenenkel effect :?

Het is mij ook opgevallen dat de jumpers die mijn multiplier bepalen helemaal niet aanwezig waren. En zo'n configuratie is niet mogelijk volgens de manual. Is dat omdat de multiplier in BIOS wordt ingesteld? Dat heb ik ook al eens verhoogd van 4.5 naar 10.5.

Nog zoiets dus: celerons draaien FSB 66MHz en ik vermenigvuldig met 4.5, dus eigenlijk zou mijn proc maar 300MHz draaien, terwijl er overal aangeven wordt dat ik 700 MHz haal...

Wie weet hoe dit komt en hoe ik mijn pc'tje kan overclocken ???

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
De multiplier van je CPU is gelockt, die kun je dus niet veranderen.

Dat ie het niet doet als je 'm op 100mhz FSB zet is logisch, dat trekt ie gewoon niet. Probeer maar eens 75mhz fsb.

Verwijderd

Topicstarter
Niet in BIOS en ook niet hardwarematig ???
Dus het enige wat nog overblijft is FSB verhogen.
Maar ook da bleek nie te werken...

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op zondag 02 juni 2002 19:58 schreef kommorov het volgende:
Niet in BIOS en ook niet hardwarematig ???
Dus het enige wat nog overblijft is FSB verhogen.
Maar ook da bleek nie te werken...
De FSB moet je dus niet meteen op 100 zetten, dat kan die celeron niet aan.
En de MP is echt niet te veranderen.

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

De multiplier heeft geen zin, want die is gelocked, en er is nog geen manier gevonden om Intel's te unlocken. Zelf heb ik ook een Celeron 700, en heb die dus alleen overgeclocked door middel van FSB en voltage.

Eerst had ik de FSB op 100.3 gezet, zodat hij op 1050 MHz liep. Om hem echter stabiel hierop te krijgen moest ik het standaard voltage van 1.70V verhogen naar 1.95. De processor werd hierdoor een stuk warmer, maar liep wel snel. Toch als ie 2 uur had gedraait met }:O (100% CPU usage dus) hing hij soms zomaar. Na een week vondt ik dit irritant, en ook de temperatuur vondt ik wat hoog (dikke 47oC).
Nu heb ik hem dus een stapje lager draaien op 877 MHz. Het voordeel meteen dat het voltage nog maar op 1.75V staat, en de temperatuur dus een stuk lager is!

Juist

• Memendo
  • Laatst online: 20-02 22:01

Memendo

V4-power/Team BSD

In de FAQ staat denk ik wel wat waar je heel veel mee kunt doen. zoals niet in 1 x van 66 naar 100 mhz FSB en het hele verhaal rond de mp mbt intel CPU's
Als je niet eens weet dat intel CPU mp locked zijn, dan vind ik het niet gek dat het oc je niet lukt.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn mobo laat enkel FSB 66, 100, 105 en 133 toe.
Dus lager dan 100 kan ik niet als ik wil opdrijven.
En van die voltage heb ik geen verstand... hoe moet ik dat veranderen?

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Op zondag 02 juni 2002 19:54 schreef kommorov het volgende:

Het is mij ook opgevallen dat de jumpers die mijn multiplier bepalen helemaal niet aanwezig waren. En zo'n configuratie is niet mogelijk volgens de manual. Is dat omdat de multiplier in BIOS wordt ingesteld? Dat heb ik ook al eens verhoogd van 4.5 naar 10.5.
OMFG, van 4.5 naar 10.5 ? Volgens mij zou je computer dan niet eens meer opstarten of wel ?

Multiplier kan je denk ik niet verhogen, maar ik neem aan dat de fsb (of is het nou fbs) wel moet kunnen ?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Verwijderd

Op zondag 02 juni 2002 20:02 schreef Jojk het volgende:

[..]

OMFG, van 4.5 naar 10.5 ? Volgens mij zou je computer dan niet eens meer opstarten of wel ?

Multiplier kan je denk ik niet verhogen, maar ik neem aan dat de fsb (of is het nou fbs) wel moet kunnen ?
the magic word is : /me read

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 02 juni 2002 20:01 schreef memendo het volgende:
... Als je niet eens weet dat intel CPU mp locked zijn, dan vind ik het niet gek dat het oc je niet lukt.
Wist ik idd niet, maar ik ben toch al even aan het researchen. Blijkbaar niet goed genoeg.

Shame on me :P

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan trouwens in BIOS wel verhogen hoor. Van 4.5 tot 10.5 step 0.5, maarreuh, blijkbaar zijn celeron's dus locked. Dus opstarten deed hij wel, maar zonder OC-resultaat.

Nu dus nog FSB en voltage over.

(welkom sophietje)

• McBoom
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-02 07:48

McBoom

Broem

De Celeron 700 heeft als een multiplier van 10,5, dus je kan 'm (als het ie niet gelockt was) alleen maar lager zetten. Dat mobo is ook niet echt een oc bordje, aangezien je de fsb niet per megahertz kan verhogen. Op een CUSL2-c kon ik 'm op zo'n 900Mhz krijgen.

The ramblings of an idiot

Verwijderd

Topicstarter
Hmm wel raar McBoom, want standaard stond mijn MP in BIOS op 4.5, maar wat is er nog een verassing he aan mijn pc... pfff ;( hopelijk krijg ik nooit nog een pc van mijn ouders, moeten ze de volgende keer gewoon geld geven dan kies ik 'm zelf wel >:)

Verwijderd

Hmm als je hem meteen op 100 zet zou het wel eens kunnen dat hij dat nie trekt. met mijn mobo kan ik mijn fsb op 70,73,83 (geloof ik kzou nog eens moeten verifieren) zetten ipv 66. (met celeron 400) Maar mijn hd Kan zo een hoge fsb niet aan en schrijft dan wat brakke data. En dan kan ik ofwel windoos repareren ofwel niet, dus niet zo goed. Maar alles hangt dus af van je mobo.

Verwijderd

Topicstarter
ok liesbeth, kan da zijn dat gij RAM's ript van uw ma?
Ik weet het man, het leven van een gebudgeteerde OC'er kan hard zijn...

Verwijderd

offtopic
ok Ik beken
En als je die celeron 700 voor een zacht prijsje wil verkopen of als je hem wil schenken (om mijn leven van een gebudgeteerde OC'er ietwat te verzachten), je weet me wonen.
/offtopic

Verwijderd

je kan ook via software (onder windows) ook je bus verhogen

in de faq staat het in
dus wie zoekt zal vinden

Verwijderd

Topicstarter
thanx suikerbuik, maar weet je zeker dat die software je systeem niet vertraagd ? ;)

Vanavond lees ik de FAQ in mijn bedje (en voor mijn pc want dat is zo ongeveer hetzelfde ;))

• Memendo
  • Laatst online: 20-02 22:01

Memendo

V4-power/Team BSD

Op zondag 02 juni 2002 22:34 schreef kommorov het volgende:
thanx suikerbuik, maar weet je zeker dat die software je systeem niet vertraagd ? ;)

Vanavond lees ik de FAQ in mijn bedje (en voor mijn pc want dat is zo ongeveer hetzelfde ;))
nee gewoon softfsb downen dat vertraagt je comp niet. Maar je moet wel weten welke controller er op je mobo zit.

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Op zondag 02 juni 2002 23:05 schreef memendo het volgende:

[..]

nee gewoon softfsb downen dat vertraagt je comp niet. Maar je moet wel weten welke controller er op je mobo zit.
Het werkt wel met SoftFSB, alleen kan je je voltage niet aanpassen onder Windows.

Juist

Verwijderd

Topicstarter
OK dat zal ik ff proberen, maar hoe kom ik het snelst te weten wat voor controller ik heb??? Het wordt al redelijk laat...

• ShadowrunR
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-02 10:30
Werkt softfsb niet enkel bij moederborden waar je de mhz'en mhz per mhz kunt instellen?
Of heb'k het nu helemaal verkeerd? :?

Anders moet'k dringend dat proggie nog eens checken

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er geen id van shadowrunr, mijn mobo staat niet eens in de lijst...

Weeral useless lijkt me.

Verwijderd

Topicstarter
Nog iemand een ideetje? Ik zou mijn FSB willen verhogen van 66 naar 100 MHz, is dit verstandig? Ik kan namelijk niet Mhz per Mhz verhogen, 100 Mhz is de eerstvolgende op 66 |:. Need a new mobo
Pagina: 1