Toon posts:

5 GB 15000 RPM HD, waar kopen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi, kwil een nieuw systeempje in elkaar zetten, ik zat te denken aan de nieuwste 15000 rpm Seagate Cheetah of de newe van Fuji.

Het probleem is dat die krengen fokking duur zijn.
Ze zijn ook groot voor slechts het doel dat ik voor ogen heb.

Geen probleem dacht ik, ik wilde die schijf toch alleen maar voor supersnel booten, want op dit gebied is je HD meestal de bottleneck.
Ik wil gewoon alleen windows op die schijf zetten en voor de rest nix, zodat windows lekker snel loopt en boot.

Dus ben ik op zoek naar een kleine schijf...5 of 6 GB maar dan wel 15000 RPM en het liefste met zo klein mogelijke accestimes etc etc.
Oh ja....en goedkoop mag het best zijn, want superrijk ben ik niet.

Waar kan ik zoiets kopen, ik zie bij pricewatch alleen maar grote schijfen van 15000 rpm?

Thanx.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
15k rpm is er vanaf 18GB helaas.

een oude 5 GB scsi schijf zal nooit zo snel zijn als nieuwe, dus automatisch grotere, scsi schijven.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-04 16:09
Zoals ik het begrijp wil je 15k u3 SCSI voor thuisgebruik???

En NIEUW kopen???

Skip that, is gewoon VEEL te duur. Gewoon een IDE-RAID config bouwen... Voor prive net zo snel, en stukken goedkoper.

Of wil je een complete heavy-use databeest erop installeren ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, ook niet van andere merken zeg maar?
Ik noemde hier Seagate en Fuji, maar het mag ook best een ander merk zijn.

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Ik geef je weinig kans, het kleinste wat je zal vinden is denk ik 9,1gb, maar dat is dan weer max 10.000rpm...

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 02 juni 2002 17:54 schreef DJSmiley het volgende:

En NIEUW kopen???

Skip that, is gewoon VEEL te duur. Gewoon een IDE-RAID config bouwen... Voor prive net zo snel, en stukken goedkoper.

Ik ben een workstation in elkaar aan het bastelen, en de software die ik draai is idd heavy.
Mijn ervaring hiermee is, dat als windows soepeltjes loopt op een aparte schijf voor zichzelf alleen, dat die software dan ook soepeler loopt.

Verwijderd

Ik raad je een 18GB 10k schijf aan van bv. Maxtor Atlas 10k, een ideaal schijfje. Je kan er dan ook meer op kwijt dan alleen je OS :)
Enne, ide-raid kan sneller zijn, maar dat geldt ALLEEN voor doorvoersnelheid, op toegangstijd loop SCSI 10k/15k rondjes rond ide/ide-raid systeempies. Wat ik ook een groot nadeel vind van ide-raid is de het geklooi met drivers voor een 'ander' OS :r

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-04 14:55
Supersnel booten??
Met het booten merk je niet zo veel van 15k rpm SCSI hoor. in windows wel (lekker lage toegangstijd)
15k rpm scsci hd's zijn er volgens mij ook niet kleiner dan 18GB (ik heb zelf een Seagate X15-36 u320 15k rpm 18GB scsi hd.
Maar voor het booten moet je het niet doen...

Verwijderd

Topicstarter
Ik doe het ook om lekkerder te kunnen werken in windows met zware software.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
vergeet ook niet dat je een goede scsi controller nodig bent om van die disk te kunnen genieten...

kost dus wel een paar centjes om 'snel windows te kunnen booten'... :)

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Een tekram 390U2W of 390U3W is perfect ervoor en die zijn niet zo duur (heb zelf een U3W >:)

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:32

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik vind het ook niet echt zinvol om alleen voor het booten een snellere schijf te kopen. Windows XP start tegenwoordig best snel op. Dat doe je één keer per dag en daarna kun je lekker werken. Een doos met veel geheugen hoeft nauwelijks te swappen dus ook daar is de snelheid van de harddisk niet zo belangrijk voor.

SCSI is wel lekker als je met veel data werkt en lekker vlot veel applicaties wilt gebruiken. Je merkt het zeker, alleen realiseer je het na verloop van tijd niet meer (zelfde met dual CPU) totdat je een normale doos met IDE (en één processor op vergelijkbare kloksnelheid) moet gebruiken. Die lijkt dan opeens op vreemde momenten erg traag.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op zondag 02 juni 2002 18:40 schreef supernix het volgende:
Enne, ide-raid kan sneller zijn, maar dat geldt ALLEEN voor doorvoersnelheid, op toegangstijd loop SCSI 10k/15k rondjes rond ide/ide-raid systeempies. Wat ik ook een groot nadeel vind van ide-raid is de het geklooi met drivers voor een 'ander' OS :r
Het geldt ook voor average service times hoor. Een RAID config kan twee requests die kleiner zijn dan de block size tegelijk afhandelen.

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Op zondag 02 juni 2002 17:54 schreef DJSmiley het volgende:

En NIEUW kopen???

Ik heb ook een 15 krpm in mn Systeem zitten, 18,6 gb Ik zag & zie nog steeds wel het nut ervan in, Windows boot supersnel programmas laden snel (ik gebruik heel veel Photoshop), kortom alleen maar voordelen (uche de prijs) maar het is het waard, alleen moet je ook goede SCSI kaart hebben, die zij ook prijzig, ik ben ook niet rijk en ik schrok me ook de pleuris maar ik heb het toch gedaan, en ik ben er blij mee :)
Pagina: 1