Toon posts:

[XMMS] Grote playlist een probleem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb meerdere keren gehad dat met extreeem grote playlist xmms wel opstart maar 3 van de 10 keer crasht.
Het lijkt erop dat tijdens 't opzoeken van de tracktijden hij niet gestoord wil worden. Ik heb dan 'read info on load' en 'read info on demand' aan staan.
Het lijkt ook een probleem als de playlist een aantal mp3's bevat die op een windows share staan. Het is meestal xmms 1.2.7 (Debian Woody) die ik gebruik.
Met een kleine playlist (ongeveer 3000 mp3's) gebeurt 't ook heeeel soms...
heeft xmms een logfile?

btw. extreem groot is bij mij een playlist 100 a 200gb of groter.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-08 23:10

deadinspace

The what goes where now?

Draai XMMS eens vanuit een terminal, misschien dat hij dan wat nuttigs uitspuugt voordat hij crasht...

En anders moet je misschien eens contact opnemen met de author(s)... Het zou wel kunnen dat er gewoon een (ontwerp-) fout in zit waardoor je problemen krijgt bij hele grote playlists, waar ze geen rekening mee hebben gehouden...

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-08 23:01

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ehm, wacht. Een playlist van >100GB? Duizend regels in mijn playlist nemen ongeveer 45kB zie ik hier. Dat maakt meer dan twee miljard entries in je playlist om aan die 100GB te komen...ik mag hopen dat ik het verkeerd begrijp, zo veel muziek kun je van je leven niet luisteren :7... :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 02 juni 2002 18:25 schreef odysseus het volgende:
Ehm, wacht. Een playlist van >100GB? Duizend regels in mijn playlist nemen ongeveer 45kB zie ik hier. Dat maakt meer dan twee miljard entries in je playlist om aan die 100GB te komen...ik mag hopen dat ik het verkeerd begrijp, zo veel muziek kun je van je leven niet luisteren :7... :).
Ik neem aan dat hij een paarhonderd gig aan mp3s in zijn playlist bedoelt :)
Dan is 100 GB mp3s met 5 MB per MP3 => 20.000 MP3s, dat zou nog kunnen (wel veel btw).

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:36
mijn mp3 lijst zon 600 stuks gehe niet veel maar genoeg :) staan allemaal op een windows share en bij mij crashed Xmms nooit dus dat zou het dnek ik niet wezen ik use dezelfde versie als compukid ik heb alleen Sid ipv woody :)

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
uit puur interesse ... wat doe je met een tig-duizend nummers in je playlist? Of gaat die meer om een theoretisch probleem?

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:30
In het kader van 'ik zet NU een muziekje op en wil de komende 3 maanden m'n computer niet aanraken' ofzo?

Volgens mij overdrijf je het wel een beetje....maar toch is het jammer dat xmms er op crasht. Misschien is het handig toch wat minder extreme playlists samen te stellen, of als dat dan toch moet die opties die je noemt uit te zetten?

Kan me namelijk niet voorstellen dat die info ook maar enigszins interesseert als je toch 20.000+ nummers tegelijk in je playlist hebt staan....

• Redlum
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-06 21:39
Met 60gig aan mp3's heeft die hier geen enkele moeite.
Compile xmms zelf is, dat zal al wel schelen ;)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 02 juni 2002 21:21 schreef GrimLord het volgende:
Compile xmms zelf is, dat zal al wel schelen ;)
Waarom zou dat al wel schelen?

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002

MadEgg

Tux is lievvv

Op zondag 02 juni 2002 17:50 schreef compukid het volgende:
200 gb aan mp3tjes word rond de 60000 mp3tjes, en dat geloof je zelf ook nog wel? Wie zet er in godsnaam 3 HD's stampvol met MP3'tjes?

Tja

• GeeMoney
lijkt mij idd ook een beet extreem hoor 100 a 200gb aan mp3 dan weet ik niet hoeveel jij uur achter je pc'tje luisterd maar ik raad je aan te minderen :7
en ja een entry of 20.000 in je playlist dat ie dan "af en toe" crashed nou vooruit zou ik dan denken hoor, je kan niet alles hebben :P

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Op zondag 02 juni 2002 22:25 schreef The_Dart het volgende:
lijkt mij idd ook een beet extreem hoor 100 a 200gb aan mp3 dan weet ik niet hoeveel jij uur achter je pc'tje luisterd maar ik raad je aan te minderen :7
en ja een entry of 20.000 in je playlist dat ie dan "af en toe" crashed nou vooruit zou ik dan denken hoor, je kan niet alles hebben :P
Vinnik ook. Met een playlist van 1000 entries heb je ook genoeg varieteit voor urenlang muziek. Hoef je echt geen 60000 of zelfs maar 10000 voor te hebben.

Tja

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 02 juni 2002 22:27 schreef MadEgg het volgende:
Vinnik ook. Met een playlist van 1000 entries heb je ook genoeg varieteit voor urenlang muziek. Hoef je echt geen 60000 of zelfs maar 10000 voor te hebben.
Dan hoeft XMMS nog niet te crashen.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Op zondag 02 juni 2002 22:54 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Dan hoeft XMMS nog niet te crashen.
Probeer een 1000 programma's tegelijk te compileren. Wedden dat ie crashed? :7

Tja

• Redlum
  • Laatst online: 08-06 21:39
Op zondag 02 juni 2002 21:52 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Waarom zou dat al wel schelen?
Omdat xmms blijkbaar moeite heeft met het grote aantal mp3's die hij allemaal moet inladen. Elke vorm van optimalisatie zal hierbij helpen lijkt mij.
Omdat het niet altijd gebeurt lijkt me dit de voornaamste reden.

• GeeMoney
de voornaamste optie is gewoon ff rm -rf aan een gig of 50 :P

• luc
  • Niet online

luc

Op zondag 02 juni 2002 17:50 schreef compukid het volgende:
Ik heb meerdere keren gehad dat met extreeem grote playlist xmms wel opstart maar 3 van de 10 keer crasht.
Het lijkt erop dat tijdens 't opzoeken van de tracktijden hij niet gestoord wil worden. Ik heb dan 'read info on load' en 'read info on demand' aan staan.
Het lijkt ook een probleem als de playlist een aantal mp3's bevat die op een windows share staan. Het is meestal xmms 1.2.7 (Debian Woody) die ik gebruik.
Met een kleine playlist (ongeveer 3000 mp3's) gebeurt 't ook heeeel soms...
heeft xmms een logfile?

Ik had 't al bij een kleine 5000 mp3's, zodra je read info on load and demand uitzet is 't over.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 02 juni 2002 23:24 schreef MadEgg het volgende:
Probeer een 1000 programma's tegelijk te compileren. Wedden dat ie crashed? :7
Om te beginnen: Wat is dat voor rare vergelijking? Je compiled geen 1000 programma's tegelijkertijd, omdat dat prima serieel kan (of een paar parallel, voor de efficientie) kan.

20,000+ mp3s in XMMS is iets heel anders.
XMMS moet of zeggen dat hij niet meer MP3s kan laden of gewoon werken. Punt. Een crash is gewoon een bug.

En om je bewering te ontkrachten: ik heb net even geprobeerd 1000 programma's tegelijkertijd te compilen: en er crashte helemaal niks.

Ik heb een programma progje.c gemaakt, en deze gecompiled met de volgende regel:
code:
1
for((i=0;i<1000;i++)); do (sleep 20; gcc -o p_${i} progje.c) & done

Die sleep is om te zorgen dat er eerst wordt geforked voordat het compilen start. Als het compilen eenmaal gestart is, dan zal het forken namelijk langzamer gaan, waardoor niet alle compile-jobs tegelijk plaatsvinden.

Ik heb dit gedaan op een pIII-933, met 512 MB pc133 SDRAM en 1 GB swap.

Het compilen duurde slechts 5 minuten, en de load heeft gepiekt op 967, maar er crashte helemaal niks. Output van uptime, direct na het compilen:
code:
1
2
[marcelm@soyuz fs]$ uptime
 02:43:55 up 3 days, 10:53,  3 users,  load average: 530.92, 529.29, 273.54

Het aantal files in de directory na het compilen (die ene extra is progje.c):
code:
1
2
[marcelm@soyuz test]$ ls | wc -l
   1001
Op zondag 02 juni 2002 23:38 schreef GrimLord het volgende:
Omdat xmms blijkbaar moeite heeft met het grote aantal mp3's die hij allemaal moet inladen. Elke vorm van optimalisatie zal hierbij helpen lijkt mij.
Omdat het niet altijd gebeurt lijkt me dit de voornaamste reden.
Dat gaat hoogstwaarschijnlijk geen zier helpen, en als het al helpt, dan is het een zeer onbetrouwbare oplossing.
Een crash is een bug, en die moet gewoon gefixt worden. Niet met workarounds als 'zelf compilen', 'load on demand uitzetten' of 'niet zoveel mp3s laden'.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
Op maandag 03 juni 2002 02:53 schreef deadinspace het volgende:

Dat gaat hoogstwaarschijnlijk geen zier helpen, en als het al helpt, dan is het een zeer onbetrouwbare oplossing.
Een crash is een bug, en die moet gewoon gefixt worden. Niet met workarounds als 'zelf compilen', 'load on demand uitzetten' of 'niet zoveel mp3s laden'.
Ben ik het helemaal mee eens, hoewel je nu waarschijnlijk iets doet wat de makers van het product absoluut niet bedoeld hadden, zou het dan een foutmelding moeten geven, crashen is altijd fout. Het is dus een bug...ik weet niet of je op www.xmms.org bugreports kunt submitten (vast wel) en als het kan: doe dat dan!

Verder kunnen wij je hier denk ik niet helpen....

• GeeMoney
ik weet alleen nou niet of dit nou echt een bug is dat binnen no-time opgelost moet of zelfs Hoeft worden, ik bedoel hoeveel gekken heb je die nou meer dan 20.000 mp3's hebben beetje vaag hoor.
misschien dat 1 op de miljoen mensen zoveel mp3's hebben en dan nog maar afvragen op welk os/programma ze daarvoor gebruiken.
dit lijkt mij "zoeken" naar een bug in xmms imo

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Op maandag 03 juni 2002 12:25 schreef The_Dart het volgende:
En patsen natuurlijk :7
Ff vertellen dat hij 3000 mp3'tjes een KLEINE(!!) playlist vind...

Tja

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Op maandag 03 juni 2002 03:02 schreef Wilke het volgende:

[..]

Ben ik het helemaal mee eens, hoewel je nu waarschijnlijk iets doet wat de makers van het product absoluut niet bedoeld hadden, zou het dan een foutmelding moeten geven, crashen is altijd fout. Het is dus een bug...ik weet niet of je op www.xmms.org bugreports kunt submitten (vast wel) en als het kan: doe dat dan!

Verder kunnen wij je hier denk ik niet helpen....
Bugs reporten op:

http://bugs.xmms.org/

Tja

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Op maandag 03 juni 2002 02:53 schreef deadinspace het volgende:
[..]
Om te beginnen: Wat is dat voor rare vergelijking? Je compiled geen 1000 programma's tegelijkertijd, omdat dat prima serieel kan (of een paar parallel, voor de efficientie) kan.
Het gaat om de vergelijking tussen twee volstrekt nutteloze dingen.
20,000+ mp3s in XMMS is iets heel anders.
XMMS moet of zeggen dat hij niet meer MP3s kan laden of gewoon werken. Punt. Een crash is gewoon een bug.
Op zich wel, maar evengoed, WAT HEEFT HET VOOR NUT OM 60000 MP3'tjes te laden, om de ID3 tags ook nog on load te laden ook...
En om je bewering te ontkrachten: ik heb net even geprobeerd 1000 programma's tegelijkertijd te compilen: en er crashte helemaal niks.

Ik heb een programma progje.c gemaakt, en deze gecompiled met de volgende regel:
code:
1
for((i=0;i<1000;i++)); do (sleep 20; gcc -o p_${i} progje.c) & done

Die sleep is om te zorgen dat er eerst wordt geforked voordat het compilen start. Als het compilen eenmaal gestart is, dan zal het forken namelijk langzamer gaan, waardoor niet alle compile-jobs tegelijk plaatsvinden.

Ik heb dit gedaan op een pIII-933, met 512 MB pc133 SDRAM en 1 GB swap.

Het compilen duurde slechts 5 minuten, en de load heeft gepiekt op 967, maar er crashte helemaal niks. Output van uptime, direct na het compilen:
code:
1
2
[marcelm@soyuz fs]$ uptime
 02:43:55 up 3 days, 10:53,  3 users,  load average: 530.92, 529.29, 273.54

Het aantal files in de directory na het compilen (die ene extra is progje.c):
code:
1
2
[marcelm@soyuz test]$ ls | wc -l
   1001
Ik heb het dus ff nagedaan, met de file progje.c:
code:
1
2
3
4
int main(){
 printf("hallo\r\f");
 return 0;
}

Vervolgens jou code om dat 1000 keer te compileren.
Het systeem stond gedurende 15 minuten volledig vast, en na die tijd had ik slechts 259 files, met willekeurige files die ertussen uit miste...
GCC crashte dus wel degelijk.

Dit is geprobeerd op een PIII-450 met 384 MB RAM, 768 MB swap...

Tja

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 03 juni 2002 15:41 schreef MadEgg het volgende:

Op zich wel, maar evengoed, WAT HEEFT HET VOOR NUT OM 60000 MP3'tjes te laden, om de ID3 tags ook nog on load te laden ook...
Ik zou misschien bij een kleine radiozender 't systeem van win2k omzetten naar Linux. (o.a. vanwege 't lagere aantal virussen)
Het is logisch dat zo'n systeem betrouwbaar moet zijn. Het zou dan dienen als playlist voor de nacht. En dan heb je snel de neiging om de directory /mp3 te laden. Het is makkelijk zoeken als je dan direct al de id3 tags inleest, en het moet n00b proof zijn. (en ja die zetten dat soort opties aan)
Op m'n eigen pc heb ik uiteraard niet zo'n grote playlist, en ook niet zo'n grote verzameling mp3'tjes.
Ik heb het dus ff nagedaan, met de file progje.c:
code:
1
2
3
4
int main(){
 printf("hallo\r\f");
 return 0;
}

Het systeem stond gedurende 15 minuten volledig vast, en na die tijd had ik slechts 259 files, met willekeurige files die ertussen uit miste...

en nog een gratis :P error gekregen?
en stond er als je dmesg intikt not iets over out of memory ofzo?
misschien heb je anders wel een bug gevonden in gcc. :) (maar wie compiled er nou 1000 programma's tegelijk? >:) )

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 03 juni 2002 12:25 schreef The_Dart het volgende:
ik weet alleen nou niet of dit nou echt een bug is dat binnen no-time opgelost moet of zelfs Hoeft worden, ik bedoel hoeveel gekken heb je die nou meer dan 20.000 mp3's hebben beetje vaag hoor.
misschien dat 1 op de miljoen mensen zoveel mp3's hebben en dan nog maar afvragen op welk os/programma ze daarvoor gebruiken.
Daar ben ik het niet mee eens.
Ik vind dat software dat gewoon aan moet kunnen. Als iets netjes gemaakt is, dan gaat het goed met 10 MP3s, en ook met 10,000.
Een error geven dat hij er niet meer aankan is tot daar aan toe, maar crashen is gewoon fout.
Op maandag 03 juni 2002 15:41 schreef MadEgg het volgende:

Neuh, gcc crashte niet, maar
1. Er werden instances afgemaaid door de kernel bij gebrek aan ram (OOM situatie)
2. Een hoop gccs konden niet gestart worden vanwege 'fork: Resource temporarily unavailable'.

1 GB ram+swap (ongeveer wat jij hebt) is namelijk een beetje krap aan voor zo'n stunt.

Verder zit er een limiet op het aantal processes dat gestart kan worden. Met 384 MB ram kan één user ongeveer 3000 processes starten. Maar om één progje te compilen heb je 4 of 5 processes nodig (meerdere gccs, een linker, een bash), dus dat past ook niet.

Vergroot je swap eens naar pak-em-beet anderhalve gig (maak even een swapfile aan), en verdubbel het maximum aantal processes (staat in /proc/sys/kernel/max-threads).
Probeer het dan nog eens.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Op maandag 03 juni 2002 23:49 schreef compukid het volgende:

[..]

Ik zou misschien bij een kleine radiozender 't systeem van win2k omzetten naar Linux. (o.a. vanwege 't lagere aantal virussen)
Het is logisch dat zo'n systeem betrouwbaar moet zijn. Het zou dan dienen als playlist voor de nacht. En dan heb je snel de neiging om de directory /mp3 te laden. Het is makkelijk zoeken als je dan direct al de id3 tags inleest, en het moet n00b proof zijn. (en ja die zetten dat soort opties aan)
Op m'n eigen pc heb ik uiteraard niet zo'n grote playlist, en ook niet zo'n grote verzameling mp3'tjes.
Ruim 60000 mp3'tjes keer gemiddeld 3 minuten is 180000 minuten muziek is 3000 uur muziek is 125 dagen muziek. En jij denkt dat je dat nodig hebt voor een nacht?
en nog een gratis :P error gekregen?
en stond er als je dmesg intikt not iets over out of memory ofzo?
misschien heb je anders wel een bug gevonden in gcc. :) (maar wie compiled er nou 1000 programma's tegelijk? >:) )
Ik dus duidelijk. En ik kreeg wel errors dat er too many processes waren en too few memory en dergelijke, maar evengoed kapt hij het programma af. Hij moet dan een melding geven dat hij op dit moment niet kan starten en dat hij het automatisch over 1 minuut weer probeerd... anders is de kernel niet fool-proof... :7

Tja

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-08 23:01

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op dinsdag 04 juni 2002 08:47 schreef MadEgg het volgende:
Ik dus duidelijk. En ik kreeg wel errors dat er too many processes waren en too few memory en dergelijke, maar evengoed kapt hij het programma af. Hij moet dan een melding geven dat hij op dit moment niet kan starten en dat hij het automatisch over 1 minuut weer probeerd... anders is de kernel niet fool-proof... :7
Nee, dat moet hij niet. Om zoiets bij te houden moet de scheduler nog meer werk gaan verrichten en er moet dan nog meer informatie opgeslagen worden, terwijl je dat helemaal niet wilt en het in het geval van het geheugen zelfs niet kan. Je dient als gebruiker er voor te zorgen dat je niet al je geheugen opgebruikt, anders weigert hij gewoon extra dingen te doen. Stel dat hij het wel zou doen, dan zou de load (die dan al heel hoog is) nog eens omhoog gaan en zou er RAM gereserveerd moeten worden voor informatie die op dat moment helemaal niet nuttig is...dat kan dus niet, die OOM-killer is de juiste oplossing. En de kernel is zeker wel fool-proof, want hij crasht er niet door en geeft netjes een melding terug :P.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

http://freshmeat.net/projects/longplayer/?topic_id=113

Dat is een speler die voor dit soort misbruik bedoeld schijnt te zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 05 juni 2002 11:29 schreef Valium het volgende:
http://freshmeat.net/projects/longplayer/?topic_id=113

Dat is een speler die voor dit soort misbruik bedoeld schijnt te zijn.
Quote van freshmeat.net
LongPlayer extends the functionality of a traditional MP3 player
longplayer is vooral om grote playlist hanteerbaarder te maken, door middel van ratings e.d.
Een handige tool, maar het lost dit probleem niet op.
Pagina: 1