Toon posts:

[ELEC] Digitaal IC 0 en 1

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig een quizbord aan't maken voor eindproject digitaaltechniek. Nu is er een probleem waardoor mijn IC's niet correct kunnen werken:

Een "1" meet ik als 5V (dit is een normale waarde)
Bij een "0" meet ik rond de 1.35V, volgens mij is deze waarde te hoog om de IC's correct te laten werken.

(In mijn project zijn er 4x 74LS00 en 1 74LS20)

De 1.35V waarde meet ik echter alleen maar bij mijn inputs:
Ik gebruik het volgende: +5V - drukknop - R 2K2 - 74LS00

Als ik de drukknop induw, dan meet ik 5V over de pin.
Als ik ze niet indruk, dan meet ik 1.35V (deze waarde is te hoog, maar ik weet niet hoe dat het komt)

Mijn fout bij een 74LS00 (4 Nand poorten):

0 en 1 moet normaal "1" zijn (NAND); ik meet dus bij de ingangen 5V, 1.35V. Bij de uitgang meet ik echter 0.34V (da's dus een logische "0").

Ik heb al andere IC's geprobeerd, maar da's juist hetzelfde resultaat :'(

Is er iemand die een oplossing weet zodat mijn drukknop bij een "0" ook een waarde geeft van maar 0,..V ?

Verwijderd

Als project voor natuurkunde hebben we ook zoiets gedaan met IC's. Heb je ook alle ingangen (kan ook wel uitgangen zijn) geaard met een weerstandje? Misschien moet je bij elke ingang een diode nemen zodat je alleen een stroompje krijgt de kant op die jij ook wilt? Als hier een oplossing voor komt wil ik dit graag weten want ons is het toen niet gelukt wegens ruimtegebrek op de printplaat en tijdgebrek. ;(

Verwijderd

Heb je de IC's ontkoppeld?
Elk IC met een 100nF Ctje.

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik nu 7 IC's en heb er 2 sebatietcondensatoren van 100nF er tussen gestoken

Verwijderd

'k weet niet of het daaraan ligt, want ik doe zelf niks met dat soort IC's, maar de bedoeling is dat elk IC een ontkoppelCtje zo dicht mogelijk bij de voedingspennen krijgt.

Verwijderd

Topicstarter
zal het nu eens proberen en zien of het lukt

• equinoxe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05-2024
bij ttl ic's moet je erop letten dat je de ingang van de niet gebruikte poorten op de gnd zet, anders krijg je wazige effecten!

Verwijderd

Topicstarter
Dit klopt echter niet helemaal > Bij bv de 74LS20, 74LS00,... moet de ongebruikte ingang op de +5V en niet op de Gnd.
Pagina: 1