zilvershit om koelblok te verzilveren

Pagina: 1
Acties:
  • 246 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hier zo'n flesje verzilveringsspul staan (meegekregen bij een bestelling van TELL_SELL (NOOIT MEER DOEN!!! VEEL TE VEEL GELD VOOR KUTSPUL!) )

daarmee kun je koper en staal verzilveren door het er op te wrijven. Als ik dit nu 10x doe of zo aan de onderkant van mn gepolijste heatsinkje, zou dit erg veel ffkt hebben?

Zilver geleid wamte toch beter dan aluminium? of kan ik dan beter gelijk mn hele blok verzilveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

weet je zeker dat het echt zilver is. dat kan eigenlijk al nie eens, want dat kun je nie smeren. dus gaat dat wel goed?? misschien kan da spul wel nie tegen die hoge temps, en het heeft denk ik alleen effect als er echt een hoog percentage zilver inzit. als het alleen zilverkleurig is helpt et nie veel.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
er zit wel echt zilver in, alleen niet in vaste vorm, maar waarschijnlijk een of ander zilverzout. als je staal ermee inwrijft slaat er wel zilver in vaste vorm neer, als is het een superdun laagje.

ik weet niet of het op aluminium werkt.

daarnaast, volgens mij heeft het helemaal geen zin. het zilver geleid warmte wel beter, maar de warmte moet toch echt nog steeds ook door het aluminium. je weet ook niet of het aluminium wel een mooi glad laagje vormt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zondag 02 juni 2002 17:15 schreef ionize het volgende:
Zilver geleid wamte toch beter dan aluminium? of kan ik dan beter gelijk mn hele blok verzilveren?
Zuiver zilver geleid beter dan aluminium... Die 'troep' die jij hebt zal dat zeker niet doen...

Ik raad je aan het niet te doen iig, tenzij je een zilverkleurig koelblok mooi vindt en het niet erg vindt dat ding weg te gooien als blijkt dat ie ineens slechter warmte opneemt/afgeeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou het ook niet doen nee.. Gaat niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 02 juni 2002 17:15 schreef ionize het volgende:
ik heb hier zo'n flesje verzilveringsspul staan (meegekregen bij een bestelling van TELL_SELL (NOOIT MEER DOEN!!! VEEL TE VEEL GELD VOOR KUTSPUL!) )

daarmee kun je koper en staal verzilveren door het er op te wrijven. Als ik dit nu 10x doe of zo aan de onderkant van mn gepolijste heatsinkje, zou dit erg veel ffkt hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 19:16
Ik durf te wedden dat er amper zilver inzit, want zilverzouten zijn vreselijk duur (en mega giftig). Ik geloof dat Zilvernitraat bv zo'n 150 euro per gram kost en dat is dan nog 1 van de meest gangbare.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 02 juni 2002 17:37 schreef universal creations het volgende:
Ik durf te wedden dat er amper zilver inzit, want zilverzouten zijn vreselijk duur (en mega giftig). Ik geloof dat Zilvernitraat bv zo'n 150 euro per gram kost en dat is dan nog 1 van de meest gangbare.
Dat is ook wat overdreven, maar je strekking klopt inderdaad: zilverzouten (met hoge zuiverheid) zijn nauwelijks particulier te verkrijgen en erg duur. Het lijkt me dus vrijwel onmogelijk dat jij dat bij een Tell Sell- bestelling gekregen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralpy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:35
ik denk niet dat je er veel mee opschiet.

Want de warmte moet in het aluminium komen en normaal zit er alleen koelpasta tussen.

Dadelijk zit er koelpasta en zilverlaagje tussen dus dan is de warmteweerstand altijd groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Op zondag 02 juni 2002 17:41 schreef Penaa het volgende:

[..]

Dat is ook wat overdreven, maar je strekking klopt inderdaad: zilverzouten (met hoge zuiverheid) zijn nauwelijks particulier te verkrijgen en erg duur. Het lijkt me dus vrijwel onmogelijk dat jij dat bij een Tell Sell- bestelling gekregen hebt.
Echt overdreven is het niet. Ik heb als TOA zijnde een paar bestelboeken van 2 jaar oud liggen en daar kost 99% (nog niet eens heel erg zuiver) Zilvernitraat al 250 gulden per gram. Met de huidige prijsstijging dankzij de euro denk ik dat ik een behoorlijke schatting heb gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

misschien is die troep nuttig om je hs mooi effen te maken, maar voor de rest...

eens testen met een ouwe pc die temp. sensort heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op zondag 02 juni 2002 20:14 schreef universal creations het volgende:

[..]

Echt overdreven is het niet. Ik heb als TOA zijnde een paar bestelboeken van 2 jaar oud liggen en daar kost 99% (nog niet eens heel erg zuiver) Zilvernitraat al 250 gulden per gram. Met de huidige prijsstijging dankzij de euro denk ik dat ik een behoorlijke schatting heb gemaakt.
Nu snap ik waarom ze op school zo pissig waren dat ik per ongeluk zo'n potje heb weggegooit. (was een potje van 5g 99.9%)

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eeh swah, ik zou het er niet op wagen hoor de kans bestaat dat je een behoorlijke warmte weerstand opbouwd dus doe me een lol en denk er a.u.b. niet aan, veel te link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
Op zondag 02 juni 2002 20:14 schreef universal creations het volgende:

[..]

ik vind het wel nogal overdreven. Voor dit soort toepassingen is 99% zuiverheid al vrij hoog. en 250 piek per gram is extreem duur. industriële kwaliteit zilvernitraat kost echt veeeel minder. hier http://www.geocities.com/thaibu69/agno3.html vind je zilvernitraat voor fotografische toepassingen voor 225 dollar/kilo. dat zijn droge kristallen, daar haal je dus wel meer kilo's oplossing uit. per gram 22.5 dollarcent dus, dat zijn wel andere bedragen dan 250 gulden per gram. een factor 500 verschil. en dat is de prijs als je een kilo koopt. je hoeft niet bijzonder slim te zijn om in te zien dat een fabriek die silverlife (of hoe heet die zooi) maakt het wel goedkoper krijgt.

je hebt dan misschien geen 99% zuiverheid, maar dat is ook helemaal niet nodig voor zo'n proces. je hebt totaal geen zuiver zilvernitraat nodig.
misschien is het geen zilvernitraat. in ieder geval, zilverzouten zijn echt niet zo belachelijk duur. de zilverprijs is momenteel ongeveer 170 euro/kg. je hebt er weinig van nodig voor dit product, een paar gram lijkt me zat. in ieder geval, er zit gewoon zilver in dat spul.

conclusie: als je niet weet waar je over praat, geef dan geen advies

edit: hier http://www.proscitech.com/get_frames.htm?c8.htm heb je zilvernitraat, 99.99% voor 550 ausdollar/kg, dus 326 euro/kg. 99.99% zuiver voor 33 eurocent per gram ipv 250 gulden/gram. misschien de verkeerde leverancier uitgezocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt doe-het-zelf verzilver- en verguld-setjes kopen. O.a. bij Conrad voor 50 piek/23 euro.
Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/530/G1/530514G1.JPG
Waarschijnlijk ook te koop bij de lokale elektronicaboer.

Moeders laten wel eens babyschoentjes verzilveren. Hoeveel kost dat? :)

Voordeel van zilver is dat je geen koper met watervlekken hebt. Of een microscopisch dun laagje zilver ook de warmtegeleiding verbetert weet ik niet. Zou mooi zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik heb vandaag nog maar eens gekeken naar de prijs van Zilvernitraat. Ok, ik zat er 1 nulletje naast, maar met kwantumkorting kom ik nog niet goedkoper uit dan 2000 gulden per kg. Dit is bij verschillende leveranciers de prijs voor 99 % zuiver zilvernitraat. Die fotozaak waar jij de prijzen vandaan haalt, heeft een veel mindere kwaliteit zilvernitraat, waardoor je ook andere metalen kunt aantreffen.

De prijs voor 1 gram is ongeveer 30-35 gulden zeg maar 15 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

iig niet doen. je blok krijgt (in het beste geval) een zilverlaagje. Daar moet de warmte doorheen, en dan nog door je huidige blok. Dus het werkt alleen maar negatief.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scsirob
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-08 11:55
Met die verzilversetjes heeft het geen zin. Dat laagje is veeeeeel te dun.

Het zou wel zin hebben als het een dikkere laag was, omdat zilver ook een heel zacht metaal is. Daardoor worden alle oneffenheden aan de CPU en de aluminium kant opgeheven. Het zilver vormt zich dan als het ware naar de oppervlakten.

Overigens zijn die verzilversetjes ook bij Barend Hendriksen te krijgen (http://www.xs4all.nl/~barendh/). Heel handig om printen te verzilveren, goed voor zender spul en soldeert heel fijn. Wel uitkijken, het is echt gore bende...

To terminate or not to terminate, that's the question...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 17:26
Op maandag 03 juni 2002 01:48 schreef augustus het volgende:
Je kunt doe-het-zelf verzilver- en verguld-setjes kopen. O.a. bij Conrad voor 50 piek/23 euro.
[afbeelding]
Waarschijnlijk ook te koop bij de lokale elektronicaboer.

Moeders laten wel eens babyschoentjes verzilveren. Hoeveel kost dat? :)

Voordeel van zilver is dat je geen koper met watervlekken hebt. Of een microscopisch dun laagje zilver ook de warmtegeleiding verbetert weet ik niet. Zou mooi zijn!
Gewoon artic silver 3 nemen ( 99% gemicroniseerd zilver)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 03 juni 2002 01:48 schreef augustus het volgende:
als of zilver niet oxideerd... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Op woensdag 12 juni 2002 14:04 schreef Fatboy het volgende:

[..]

als of zilver niet oxideerd... :?
nee. is edelmetaal. het oxideert wel maar we zullen het niet meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 12 juni 2002 14:08 schreef Oxigun het volgende:

[..]

laat me niet lachen...het oxideert als een gek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je in de buurt van schoonhoven woont kan je ook vragen in de plaatselijke vakschool of ze dat ding willen verzilveren

Ik heb daar wel eens dingen laten verzilveren

uhhhhhhhh zit op de vlisterweg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Niet online

[..]

Flikker toch op man. Wij hebben thuis een zilveren servies. Om de maand moet het zeer goed schoongemaakt worden omdat het anders zwart wordt (AgO)

Gezocht!
Router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-09 12:24

[..]

Dan mag jij me eens uitleggen waarom mijn zilveren ring steeds zwart wordt. Volgens mij is dat toch echt een chemische reactie. Goud oxideert niet, het reageert ook haast niet, maar zilver wel.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Niet online
Op woensdag 12 juni 2002 14:13 schreef koffercomputer het volgende:
Goud oxideert niet
Jammer maar helaas. Goud oxideert ook. Zelfs platina.

Gezocht!
Router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 11:19

chem

Reist de wereld rond

Op woensdag 12 juni 2002 14:13 schreef koffercomputer het volgende:

[..]

Dan mag jij me eens uitleggen waarom mijn zilveren ring steeds zwart wordt. Volgens mij is dat toch echt een chemische reactie. Goud oxideert niet, het reageert ook haast niet, maar zilver wel.
dat noemen we ook wel eens goedkope ringen, want goede zilveren ringen worden niet zwart (en geven ook geen vlekken).

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Daarom wil ik ook een gouden laagje om mijn waterblokken... tegen de oxidatie. Hoeft dus niet goed te geleiden (onderkant polijst ik het goud wel weer af, dat wordt toch geïsoleerd met neopreen :)), alleen oxidatie tegen te houden. Kan ik daar gewoon die meuk van Conrad voor gebruiken?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

hoe kan het verbeteren?? het kan alleen achteruit omdat je een laag TOEVOEGD. je maakt het blok niet zilver, je doet er iets bovenop dat ook warmte tegenhoudt.
AS3 is al eerder genoemd. Daar staat zelfs bij een zo dun mogelijk laagje.... Waarom denk je dat? Het is toch zilver :? Maar AS3 heeft een ander nut en dat is contactoppervlak vergroten. Dat doe je niet door je blok te verzilveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
Op dinsdag 11 juni 2002 17:49 schreef universal creations het volgende:
Ik heb vandaag nog maar eens gekeken naar de prijs van Zilvernitraat. Ok, ik zat er 1 nulletje naast, maar met kwantumkorting kom ik nog niet goedkoper uit dan 2000 gulden per kg. Dit is bij verschillende leveranciers de prijs voor 99 % zuiver zilvernitraat. Die fotozaak waar jij de prijzen vandaan haalt, heeft een veel mindere kwaliteit zilvernitraat, waardoor je ook andere metalen kunt aantreffen.

De prijs voor 1 gram is ongeveer 30-35 gulden zeg maar 15 euro.
je hebt deze link gechecked?

http://www.proscitech.com/get_frames.htm?c8.htm

deze leverancier levert dus 99.99% zuiver zilvernitraat voor 33 eurocent per gram

kijk, ik weet niet wat voor leveranciers jij kent, maar ik kan me zo voorstellen dat als ze dat spul in hele kleine hoeveelheden leveren aan scholen e.d., dat de prijzen dan veel hoger liggen. maar dat is natuurlijk niet relevant voor een fabriek die verzilverspul maakt. die koopt het in per ton.

aangezien je al bij hoeveelheden van 100g prijzen kan krijgen van 33 eurocent per gram, kan je je wel voorstellen dat de prijzen bij bestellingen van tonnen nog wel wat lager liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equinoxe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05-2024
Op woensdag 12 juni 2002 14:13 schreef thedolf het volgende:

[..]

[..]

Flikker toch op man. Wij hebben thuis een zilveren servies. Om de maand moet het zeer goed schoongemaakt worden omdat het anders zwart wordt (AgO)
Zilver oxideert, en zelfs sneller als het in aanraking van onedele metalen komt (zie verdringingsreeks der metalen) metaaloxidatie is geen onbekend probleem bij zilver.
Daarnaast werken zouten en vocht ook nog eens snel in op zilver (bruine/zwarte vlekken op plekken waar je met je tengels hebt gezeten.)

Als je wilt verzilveren, gebruik goedkope industriele zilverzouten zoals zilvernitraat, al is het maar 98 % zuiver, dit maakt weinig uit, de metalen die erbij zitten verontreinigen de zilverlaag nauwelijks.
Die 99.999 % zuivere is voor analytische doeleinden.

Een dunne laag zal idd nauwelijks uitmaken.

* equinoxe The EquinoXe heeft toch wat geleerd op de laboratoriumschool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-09 10:02
Ik zou het niet doen iig want A schiet je er niks mee op en ten tweede zou het ook nog een NEGATIEVE invloed kunnen hebben op de warmte + dat als je het niet goed aanbrangt je schilfers in je pc krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Op vrijdag 14 juni 2002 13:54 schreef aatos het volgende:

[..]

je hebt deze link gechecked?

http://www.proscitech.com/get_frames.htm?c8.htm

deze leverancier levert dus 99.99% zuiver zilvernitraat voor 33 eurocent per gram

kijk, ik weet niet wat voor leveranciers jij kent, maar ik kan me zo voorstellen dat als ze dat spul in hele kleine hoeveelheden leveren aan scholen e.d., dat de prijzen dan veel hoger liggen. maar dat is natuurlijk niet relevant voor een fabriek die verzilverspul maakt. die koopt het in per ton.

aangezien je al bij hoeveelheden van 100g prijzen kan krijgen van 33 eurocent per gram, kan je je wel voorstellen dat de prijzen bij bestellingen van tonnen nog wel wat lager liggen.
Ik heb even naar je link gekeken, maar het is inderdaad erg goedkoop. De bestellingen bij ons komen oa. van Acros, Merck en Fluke.

Pagina: 1