Tiptoets op com-poort

Pagina: 1
Acties:

• bammetje81
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-04 20:41
Onlangs heb ik het tiptoets systeem gebouwd dat in het '[CM/EL] 'Glowpad' tiptoetsen in plexiglas' topic werd genoemd.
Het gaat om dit schema:
Afbeeldingslocatie: http://www.vego.nl/13/03/03_04_01.gif
op: http://www.vego.nl/13/03/03_04.htm
Ik wil dit gebruiken om via de compoort winamp aan te sturen.
Het schema is voor 9 volt en werkt met een externe voeding hierop uitstekend. Als ik het zaakje op de compoort hang (dcd als voeding) krijgt het systeem 10,45V en werkt niet of nauwelijks.
Ik heb in het genoemde topic ook mensen gezien die het met 5 volt werkend hadden.
Zou iemand met een behoorlijke elektro kennis mij een beetje op weg kunnen helpen om dit schema zo aan te passen zodat het wel op een compoort werkt?

Bijvoorbaat dank,
Bammetje

Een dagje niet gelachen is een dagje niet geleefd

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
zet je nou spanning op je compoort van buiten???!?

maar ja volgens mij is de DCD spanning +5V hoor..

Btw. [topic=309815/1/50]

• hoebenp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-02 19:56
Op zondag 02 juni 2002 19:58 schreef insan1ty het volgende:
Btw. [topic=309815/1/50]
Bammetje
Aantal posts: 9

welkom op GoT

• SEFje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-03 11:51
Op zondag 02 juni 2002 17:00 schreef Bammetje het volgende:
Onlangs heb ik het tiptoets systeem gebouwd dat in het '[CM/EL] 'Glowpad' tiptoetsen in plexiglas' topic werd genoemd.
Het gaat om dit schema:
[afbeelding]
op: http://www.vego.nl/13/03/03_04.htm
Ik wil dit gebruiken om via de compoort winamp aan te sturen.
Het schema is voor 9 volt en werkt met een externe voeding hierop uitstekend. Als ik het zaakje op de compoort hang (dcd als voeding) krijgt het systeem 10,45V en werkt niet of nauwelijks.
Ik heb in het genoemde topic ook mensen gezien die het met 5 volt werkend hadden.
Zou iemand met een behoorlijke elektro kennis mij een beetje op weg kunnen helpen om dit schema zo aan te passen zodat het wel op een compoort werkt?

Bijvoorbaat dank,
Bammetje
Je hebt dus een werkende tiptoets liggen? Ik wil die dingen ook gaan gebruiken om mijn PC aan te zetten maar ik kom er weinig concreets over te weten... :{ moet je die van jou echt aanraken of kun je er ook een afstandje van nemen?

• bammetje81
Op zondag 02 juni 2002 21:53 schreef SEFje het volgende:

[..]

Je hebt dus een werkende tiptoets liggen? Ik wil die dingen ook gaan gebruiken om mijn PC aan te zetten maar ik kom er weinig concreets over te weten... :{ moet je die van jou echt aanraken of kun je er ook een afstandje van nemen?
Je moet 1 contactpunt aanraken. Het werkt door inductie van het 50Hz net om ons heen. Dit contactpunt kan een draadje zijn of een metalen plaatje daaraan vastgesoldeerd.
Om je pc aan te zetten lijkt het me prima geschikt. Het maakt een prachtig bloksignaal aan zodra de toets wordt aangeraakt. Ik weet alleen niet hoeveel spanning de power connector op het mobo levert. Het moet meer zijn dan 5 voor voor de schmitt trigger.

Voor insan1ty: dcd lijn is ietsje meer dan 10V, het systeem zou in principe moeten kunnen werken.

Voor hoebenp: bedankt voor je uiterst nuttige bijdrage...

Verwijderd

Probeer voor R2 eens een weerstand in de buurt van de 260K ohm ipv 470K, eerst ffen testen op een externe spanning natuurlijk of het werkt. Heb je die 10 volt op je com poort gezet?

• bammetje81
Op zondag 02 juni 2002 22:23 schreef Piotr het volgende:
Probeer voor R2 eens een weerstand in de buurt van de 260K ohm ipv 470K, eerst ffen testen op een externe spanning natuurlijk of het werkt. Heb je die 10 volt op je com poort gezet?
Nee ik gebruik de interne dcd als voeding. die is iets meer dan 10V.
Wat is het effect als de weerstand lager is? Ik heb helaas te weinig theoretische kennis van elektrotechniek om te kunnen berekenen welke waarden ik voor de C en de R moet zetten. Ik heb wel een weerstand achter de voedingsbron gezet van 470k, toen werkte het zaakje ineens op 12V prima en op 9V beroerd.

Verwijderd

Op zondag 02 juni 2002 22:30 schreef Bammetje het volgende:

[..]

Wat is het effect als de weerstand lager is? Ik heb helaas te weinig theoretische kennis van elektrotechniek om te kunnen berekenen welke waarden ik voor de C en de R moet zetten. Ik heb wel een weerstand achter de voedingsbron gezet van 470k, toen werkte het zaakje ineens op 12V prima en op 9V beroerd.
Als je weerstand R2 lager maakt word de spanning op punt C groter. Dat houd in dat de schakeling het gaat doen bij een lagere voedingsspanning. Ik weet de werking van zo'n schmitt-trigger-poort niet dus ik kan me vergissen.

Wat jij gedaan hebt door een extra weerstand ertussen te doen(ik neem aan dat je dat serieel gedaan hebt). Maakt weerstand R2 groter, het tegenovergestelde van wat ik net uitgelegd heb.

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Spyro bookmarkt dit ff want dit wil ik ook gaan maken.....

Kun je ook niet gewoon stroom uit je seriele poort trekken? daar staat toch 5 volt op? Of was dat de printerpoort?

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-08 15:13

AcouSE

Swedish Chef

Hmmm, zo ff uit de losse pols; gebruikt de Winamp-plugin niet DCD als uitgang? Ik bedoel dat DCD geen constante spanning is maar een soort puls? Je meet gewoon DC spanning, terwijl je IC's helemaal op hol slaan. Kun je geen spanning van je gameport halen? (of gewoon een molex-verlengstukje maken...)

• bammetje81
Op maandag 03 juni 2002 12:33 schreef AcouSE het volgende:
Hmmm, zo ff uit de losse pols; gebruikt de Winamp-plugin niet DCD als uitgang? Ik bedoel dat DCD geen constante spanning is maar een soort puls? Je meet gewoon DC spanning, terwijl je IC's helemaal op hol slaan. Kun je geen spanning van je gameport halen? (of gewoon een molex-verlengstukje maken...)
Dat is misschien wel een aardig idee, ik heb helaas geen oscilloscope bij de hand om het signaal te peilen. Ik meet echter een steady spanning op de dcd lijn van 10,4 volt. Ik denk dat ik maar een 78l09 achter een 12V molex zet om een mooie 9V te genereren (of achter de dcd lijn zoals met de IR ontvanger). Ik vraag me alleen af of het dan mogelijk is om dat signaal terug te sturen naar de compoort.
Ik weet niet of een com-poort stroom of spanningsgestuurd is.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-08 15:13

AcouSE

Swedish Chef

Zelf zou ik voor een 7809 aan een molex gaan. Koop gewoon een 3,5mm jack (female connector + male plug) en knutsel die in een bay-afdekplaatje. Twee ontkoppelcondensatoren (100nF op in en uitgang) en een bufferelco (10uf) op de uitgang. Dde 7809 soldeer je dan direct aan die female in je kast en voila! je hebt een 9V uitgang in je kast

• bammetje81
Op maandag 03 juni 2002 14:00 schreef AcouSE het volgende:
Zelf zou ik voor een 7809 aan een molex gaan. Koop gewoon een 3,5mm jack (female connector + male plug) en knutsel die in een bay-afdekplaatje. Twee ontkoppelcondensatoren (100nF op in en uitgang) en een bufferelco (10uf) op de uitgang. Dde 7809 soldeer je dan direct aan die female in je kast en voila! je hebt een 9V uitgang in je kast
Lijkt me op zich wel een leuke optie maar loop je dan geen kans dat de 'vreemde' zelfgegenereerde signalen de com poort vernaaien?

Pagina: 1