[Sec IDE] Zowel burner als DVD-speler freezen

Pagina: 1
Acties:

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08-04 07:51

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Sinds een jaar heb ik een DVD-speler (Pioneer 106-S). Deed het altijd prima tot een aantal maanden geleden. Toen gaf ie af en toe (bij excessief gebruik) een freeze (dus dat het beeld helemaal stilstaat en ook niks meer doet). Op dat moment had ik niet echt de behoefte om daar veel verder naar te kijken

Sinds gisteren heb ik ook een burner gekocht (Aopen 32-speed). Aangezien ik een bepaalde IDE-drukte heb in mijn compu heb ik (voorlopig) aangesloten in plaats van mijn DVD-speler. De opstelling is nu als volgt:

Primary IDE:
Maxtor HD - Master
Maxtor HD - Slave

Secondary IDE:
IBM HD - Master
Burner - Slave (voorheen zat op deze plaats de DVD-speler)

Maar goed, toen ik een cd wilde gaan branden, freezede het beeld alweer. En dat vond ik vreemd. De fout zit hem dus niet in de apparaten zelf. Waar zit de fout dan? Aan de kabels zou het kunnen liggen, maar die heb ik zojuist allemaal eruit gehaald en geprobeerd te wisselen met een derde IDE-kabel die ik had liggen. Maar dat wilde niet echt baten.

Dus nu vraag ik me af wat het zou kunnen zijn. Hardwarematig of toch sofwarematig?

(ik draai Windows XP op een Athlon 700 op een K7V mobo)

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-03 17:49
wat gebeurd er als je die brander los op de kabel hangt (dvd eraf)

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Op zondag 02 juni 2002 16:47 schreef Bamibal het volgende:
wat gebeurd er als je die brander los op de kabel hangt (dvd eraf)
Ik heb in ieder geval even geprobeerd om alleen de IBM-HD er tussenuit te halen (zodat de burner los aan de sec. IDE hangt), maar dat resulteert in een rare vastloper (Windows start niet op).
Wat ik wel kan doen, is de burner als master op de sec. IDE hangen, dat heb ik nog niet geprobeerd (voornamelijk omdat ik dan de jumper weer helemaal van slave naar master moet omzetten).

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Zojuist heb ik de opstelling om te proberen even omgedraaid. Dit betekent dat de burner op dit moment Secondary Master is, en de IBM-HD Secondary Slave. Bij Primary IDE is alles hetzelfde gebleven.
Maar helaas, ook dit gaf een 'bevroren' beeld toen ik een cd wilde branden.

Er is nog een aantal zaken dat misschien meespeelt bij dit probleem:
- af en toe start mijn compu niet op, omdat hij beide Primary HD's niet initialiseert bij het opstarten. Ook gebeurt het wel eens dat de Secondary Master (voorheen de IBM-HD dus) niet initialiseert en beide Primary's wel. Hierdoor moet ik mijn compu even helemaal uitzetten en weer aanzetten, en dan werkt het de tweede keer altijd.
- bij het burnen in Nero kan ik alleen burnen op 24-speed. 32-speed staat er niet bij. En daarnaast kan ik ook niet kiezen voor de optie Test&Burn

Okee, weet iemand wat het in godsnaam zou kunnen zijn? Of wat kan ik nog uithalen om wat dingen te testen?

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Zou het feit dat de IDE-kabels op dit moment hier en daar wat 'gebogen' door de kast heenlopen een oorzaak kunnen zijn van de vastlopers?

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:42

Valkyre

Kitesurf FTW!

Op maandag 03 juni 2002 08:36 schreef vanDaal het volgende:
Zou het feit dat de IDE-kabels op dit moment hier en daar wat 'gebogen' door de kast heenlopen een oorzaak kunnen zijn van de vastlopers?
nee dat maakt niet uit!!, tenminste als ze niet kapot geknikt zijn zodat ie ligt grijs word!

als je bijv. data van diezelfde kabel waar je brander aan zit kopieert naar een ander hdd (wel een beetje grote bestande >500MB) als ie dan ook vastloopt is het waarschijnlijk je kabel of je IDE controller)

maar wat ik gehoord heb kan het ook WINXP zijn die had ook zo'n soort bug, je kan een ander OS proberen.
(als dat bovenstaande niet werkt!)
evt is er voor winxp een patch die dit soort problemen verhelp, maar we kennen die magisch knop "search wel" :7

iRacing Profiel

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Op maandag 03 juni 2002 12:01 schreef Gohan-san het volgende:
nee dat maakt niet uit!!, tenminste als ze niet kapot geknikt zijn zodat ie ligt grijs word!
Dat is niet het geval, dus kapot is ie waarschijnlijk niet.
als je bijv. data van diezelfde kabel waar je brander aan zit kopieert naar een ander hdd (wel een beetje grote bestande >500MB) als ie dan ook vastloopt is het waarschijnlijk je kabel of je IDE controller)
Ik heb het net geprobeerd en het resultaat is het volgende:
- Bestand van 630mb gaan kopieren naar HD
- Gaat in begin op de goede snelheid
- Processorgebruik stijgt langzaam (het process 'explorer.exe' stijgt van 5% naar 35%)
- Daarna liep ie vast (na 90% gekopieerd te hebben)
evt is er voor winxp een patch die dit soort problemen verhelp, maar we kennen die magisch knop "search wel" :7
Die patch ga ik wel ff zoeken

Maar heeft iemand nog een idee waar het aan kan liggen?

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
*schop* :)

• Rembro
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-02-2024

Rembro

AMD Rules

Dus nu vraag ik me af wat het zou kunnen zijn. Hardwarematig of toch sofwarematig?

(ik draai Windows XP op een Athlon 700 op een K7V mobo)
[/quote]

ik had gister op werk pc met bijna hetzelfde,,
access floppy of d: of e:.. freezed hele pc
nieuwste norton erop. en effe liveupdate,,blijkt dat het een virus was.. de w32/benjamin worm die via kazaa is binnengekomen
effe cleanen en alles deed het weer

http://www.virusalert.nl/?show=virus&id=275&PHPSESSID=b4590d8bc7928a932b4a0f0de81e3c5b

• HooGLaNDeR
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-02 14:33

HooGLaNDeR

- = I am immortal =-

Heb je al een verse her erover gehaald?
Dit wil ook wel helpen....

Ik heb geen achtervolgingswaanzin. Maar dat wil niet zeggen dat niemand mij achtervolgd!!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Op donderdag 06 juni 2002 12:13 schreef energy2 het volgende:
ik had gister op werk pc met bijna hetzelfde,,
access floppy of d: of e:.. freezed hele pc
nieuwste norton erop. en effe liveupdate,,blijkt dat het een virus was.. de w32/benjamin worm die via kazaa is binnengekomen
effe cleanen en alles deed het weer
Hmm... ik draai eigenlijk altijd Norton met Liveupdate, dus ik geloof dat ik wel beschermd ben tegen de laatste virusjes.
Op donderdag 06 juni 2002 12:21 schreef HooGLaNDeR het volgende:
Heb je al een verse her erover gehaald?
Dit wil ook wel helpen....
Nee, maar dat kan ik wel even proberen.

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:42

Valkyre

Kitesurf FTW!

ik neem aan dat je de jumper setting op de secundaire controller op master/slave hebt staan.
maar je zou ze beide ook eens op cable select zetten.
daarbij de grijze master en die ander secundaire.

laat maar ff weten of het werkt, ik denk ut wel!

iRacing Profiel

• HooGLaNDeR
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-02 14:33

HooGLaNDeR

- = I am immortal =-

Op donderdag 06 juni 2002 12:31 schreef vanDaal het volgende:

[..]

Hmm... ik draai eigenlijk altijd Norton met Liveupdate, dus ik geloof dat ik wel beschermd ben tegen de laatste virusjes.
[..]

Nee, maar dat kan ik wel even proberen.
Laat effe weten als het herretje werkt of die jummpers?

Ik heb geen achtervolgingswaanzin. Maar dat wil niet zeggen dat niemand mij achtervolgd!!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Op donderdag 06 juni 2002 17:55 schreef HooGLaNDeR het volgende:
Laat effe weten als het herretje werkt of die jummpers?
Okee, weer even wat dingen uitgeprobeerd.

Ondertussen staat er een verse install van XP erop. Helaas, dit heeft niet geholpen.

Ook heb ik geprobeerd om de jumpers van het Secondary IDE kanaal te veranderen. De burner staat nu op cable select (als master). Toen ik de IBM op cable select zette, weigerde mijn compu hem te initialiseren. Dus die staat nu op slave. Maar helaas, nog steeds dezelfde problemen.

Het ziet er dus naar uit dat mijn IDE-controller naar de gallemiezen is :(. Iemand ideeën om dit op te lossen?

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Op zondag 09 juni 2002 18:53 schreef vanDaal het volgende:
Het ziet er dus naar uit dat mijn IDE-controller naar de gallemiezen is :(. Iemand ideeën om dit op te lossen?
*schopje*

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Ik kick deze nu maar even voor de laatste keer, want ik ben toch wel benieuwd wat ik nu het beste kan doen. Zijn er misschien nog andere hardware- of softwarematige ideeën die ik kan uitproberen? Of moet ik inderdaad op zoek gaan naar een nieuwe (losse?) IDE-controller?

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Op donderdag 13 juni 2002 15:55 schreef vanDaal het volgende:
Of moet ik inderdaad op zoek gaan naar een nieuwe (losse?) IDE-controller?
Hmm... met mijn huidige setup heeft een RAID-controller weinig zin. En je kunt er ook geen brander op zetten. Moet ik dan een heel nieuw moederbord gaan kopen? :(

Oh... nog iets anders. Niet alleen klopt het hardwarematig niet (omdat ie af en toe niet wil booten omdat 2 van de 4 IDE-apparaten niet worden gedetecteerd), maar ook softwarematig is er iets vreemd aan de hand. Want in mijn Device Manager, bij Secondary IDE Channel Properties (tab Advanced Settings), wil Device 0 (das toch de master?) niet op DMA-mode staan. Nu staat de Current Transfer Mode van mijn brander (das de master) op "PIO mode", terwijl de Transfer Mode op "DMA if available" staat. Ik krijg hem dus niet op DMA gezet.
Pagina: 1