Toon posts:

K7S5A start niet op: geheugenfout?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag aan de slag gegaan met het installeren van m'n nieuwe mobo, de ECS K7S5A met de AMD Athlon 1600 XP, Coolermaster fan en 384MB SDRAM (1x128MB en 1x256MB), TNT2/M645/32MB kaart in een kast met 300W ATX voeding.

Helaas geeft de BIOS een foutmelding in beepcodes: 1 beep, 10 seconden later gevolgd door 3 beeps. Omdat er 10 seconden tussen zit, neem ik aan dat het 2 verschillende foutcodes zijn. Volgens de informatie van AMI betekent dit:

1 - refresh failure
3 - base 64k memory failure

Nu heb ik de SDRAM getest in mijn oude pc (Celeron 300 systeem), waarin hij wel werkt. Ik heb de BIOS ge-reset om te proberen of het daar aan lag, maar dat helpt niks. Extra aandrukken, even eruit en weer erin, veranderen van de volgorde, 1 bank in plaats van 2; het helpt allemaal niks.

Vraag: kan de K7S5A niet overweg met bepaalde SDRAM-modules? Het board zou zowel DDR als SDRAM ondersteunen, maar de handleiding zegt niets over andere instellingen.

Zou de voeding het probleem zijn? Die levert 14A bij 3.3V. Maar zonder extra uitbreidingskaarten moet dat toch wel genoeg zijn, of vergis ik me???

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

De K7S5A kan wel eens problemen geven met bepaalde soorten SDRAM :( Probeer het eens met 1 reepje of een ander merk. Het beste kan je het met DDR testen. Check ook ff of je clear CMOS jumper niet per ongeluk nog op enable staat!

webOS all the way!

Verwijderd

Probeer eens je BIOS te updaten naar de nieuwste versie, kan misschien wel helpen m.b.t. die XP processor.

Verwijderd

staat in de handleinding van het MoBo pagina 2.
een tabel met geheugen wat gegararandeerd werkt op de K7S5A.
Dat houd in dat er dus ook geheugen is wat het niet goed doet...

en als het geheugen uit die oude celeron 300 komt is het misschien PC66

en dat werkt niet op een socket A

• Teun
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-10-2025

Teun

Was YoMaN

1 short DRAM refresh failure
2 short Parity circuit failure
3 short Base 64K RAM failure
4 short System timer failure
5 short Process failure
6 short Keyboard controller Gate A20 error
7 short Virtual mode exception error
8 short Display memory Read/Write test failure
9 short ROM BIOS checksum failure
10 short CMOS shutdown Read/Write error
11 short Cache Memory error
1 long, 3 short Conventional/Extended memory failure
1 long, 8 short Display/Retrace test failed

1x lang, 2x kort: Fout in grafische kaart of dipswitch (XT)
2x lang, 1x kort: Foutieve beeldsysnchronisatie
2x kort: Parity-Error (geheugen-test verkeerd)
8x kort: Foutief schrijven naar video-RAM

weet niet of je hier nog wat aan hebt en ik zal het even schreeuwen want gewoon zeggen is meestal niet genoeg.

ALS JE GEEN BEELD KRIJGT ZOU IK JE VIDEOKAART ER WAT DIEPER IN STAMPEN, WANT DIE MOET ER HELEMAAL IN.

----~----~<{ Join [DPC]Division Brabant!! }>~----~-----

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 02 juni 2002 14:31 schreef Hermanvh het volgende:
De K7S5A kan wel eens problemen geven met bepaalde soorten SDRAM :( Probeer het eens met 1 reepje of een ander merk.
Het beste kan je het met DDR testen. Check ook ff of je clear CMOS jumper niet per ongeluk nog op enable staat!
1 reepje: heb ik geprobeerd. Ander merk: heb ik niet en zeker geen DDR.

De clear CMOS jumper staat zeker niet op enable, ik heb hem gereset dus erop gelet hoe die staat.

De SDRAM is overigens zeker geen PC66, het is pas aangeschaft, PC133 spul.

En wat die AGP-kaart betreft, die zal ik eens door een andere vervangen (en goed aanstampen).

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 02 juni 2002 23:18 schreef pgielen het volgende:

[..]
En wat die AGP-kaart betreft, die zal ik eens door een andere vervangen (en goed aanstampen).
En dat hielp. Ik las in het support-forum op de ECS dat het AGP-slot 'ingewijd' moet worden (of hoe zeg je dat: 'needs breaking in'). Blijkt dus bij mij ook het geval te zijn geweest. :)
Pagina: 1