Toon posts:

Installatie FreeBSD 4.5 hopeloos!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een aantal dagen bezig met het installeren van freebsd 4.5 op een p200. Ik rond steeds de installatie af maar dan doe ik iets waardoor ik weer bij het begin aan kom. Ik was er net achter gekomen dat hij de packages gelijk installeerd en dat ik op een gegeven moment gewoon weer bij de main menu aankom. Erg onhandig om niet even dat te vermelden bij de FAQ.

Nu heb ik steeds het probleem dat ik ongeldige partities heb. Ik heb bij de installatie ervoor gekozen om hem op te starten via de MBR omdat ik toch geen andere os'es wil gebruiken.

Waarom zit er zo'n raar systeem in deze os? En hoe los ik het probleem op met die ongeldige partities?

Ik vind het niet zo raar dat zo weinig mensen freebsd gebruiken aangezien de installatie vol met foutjes zit en je er erg lang over moet doen om alles te begrijpen.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Met het eerste kan ik je niet echt helpen, behalve je de tip geven om je hardware eens danig te controleren. Wis tijdens deistallatie alle parties, ken vervolgens alles aan FreeBSD toe en kies bij het volgende scherm over de indeling voor de 'default' indeling.

Hoe groot is die harde schijf?

Problemen met de installatie klinkt me raar in de oren, want je hoeft bijna niets te doen en het systeem installeert zichzelf wel.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 02 juni 2002 13:12 schreef Rukapul het volgende:
Met het eerste kan ik je niet echt helpen, behalve je de tip geven om je hardware eens danig te controleren. Wis tijdens deistallatie alle parties, ken vervolgens alles aan FreeBSD toe en kies bij het volgende scherm over de indeling voor de 'default' indeling.

Hoe groot is die harde schijf?

Problemen met de installatie klinkt me raar in de oren, want je hoeft bijna niets te doen en het systeem installeert zichzelf wel.
Ik heb 2 hdd's

De ene is 10gb en wordt gebruikt voor /home. De andere is 2gb en heeft / als mountpoint.

De installatie aboard best wel vaak zodat je alles via dat conf menuutje moet doen. Dan zijn meestal de packages gewist en dan moet je uit je hoofd weer packages selecteren die de setup al heeft gedaan.

Uiteraard heb ik allang de partitietabel weer schoongemaakt en opnieuw ingedeeld. Met linux gebruikte ik deze opstelling met ext2 ook dus de drives werken hoor!

Verwijderd

Op zondag 02 juni 2002 13:06 schreef mark4sen87 het volgende:
Ik ben al een aantal dagen bezig met het installeren van freebsd 4.5 op een p200. Ik rond steeds de installatie af maar dan doe ik iets waardoor ik weer bij het begin aan kom.
Misschien eerst eens kijken naar wat je op dat moment doet, en wat er fout gaat ?
FreeBSD de schuld ervan geven is nogal makkelijk.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ik vind het niet zo raar dat zo weinig mensen freebsd gebruiken aangezien de installatie vol met foutjes zit en je er erg lang over moet doen om alles te begrijpen.
Euh...ja....dus is de installatie nu vol met foutjes of ligt het er aan dat jij het niet begrijpt? Ik heb FreeBSD geinstalleerd op een 486 25 MHz met 8 MB RAM en 400 MB HD, zonder voorkennis over BSD (wel over Linux), alleen met de documentatie/install-guide, zonder een enkel probleem dat ik niet kon oplossen door de FAQ/guide te lezen. En op een 25 MHz computer wil je geen domme foutjes maken tijdens de installatie, dus dan let je wel beter op :)

Ik durf dus wel te suggereren dat het ten minste voor een deel ook wel aan jou zal liggen dan ;)

Anyway, wat voor probleem met 'ongeldige partities' heb je dan :? Wat is er 'ongeldig' aan, en wie of wat zegt dat?

• wzzrd
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

Installeer je vanaf CD of vanaf internet?

Oh, en het is "abort", niet "aboard".

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

If you are coming to FreeBSD from the Linux world you will notice that while Linux puts everything under one root partition "/", FreeBSD by default gives "/", "/usr" and "/var". This makes it easy to use programs like dump(8) also. But there are security advantages as well.
Dus niet 1 root partitie maken, maar een root van zo'n 128MB, een /var van 256MB en een /usr voor de rest. Ook moet de home directory niet gemount worden als /home, maar als /usr/home.
Da's een niet zo'n slimme opmerking als je nog hulp wilt van andere FreeBSD-gebruikers :P. Ga jezelf even in een hoekje zitten schamen.

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ben al een aantal dagen bezig met het installeren van freebsd 4.5 op een p200. Ik rond steeds de installatie af maar dan doe ik iets waardoor ik weer bij het begin aan kom. Ik was er net achter gekomen dat hij de packages gelijk installeerd en dat ik op een gegeven moment gewoon weer bij de main menu aankom. Erg onhandig om niet even dat te vermelden bij de FAQ.
Moeten ze ook nog vermelden in de FAQ dat de achtergrondskleur van het setup-screen blauw is?
Nu heb ik steeds het probleem dat ik ongeldige partities heb. Ik heb bij de installatie ervoor gekozen om hem op te starten via de MBR omdat ik toch geen andere os'es wil gebruiken.
En hoe los ik het probleem op met die ongeldige partities?
Het gemakkelijkste is: In de setup kiezen "None, leave mbr untouched". De bootslice (in Windows termen partitie) die je maakt wel bootable maken. Vervolgens met een DOS bootflop starten. Met fdisk eventueel controleren of je partitie echt bootable is. En in ieder geval "fdisk /mbr" doen. Dan kan het niet meer mis gaan.
Wees ook eens wat duidelijker in je omschrijving..ongeldige partities..waar uit dat zich in? Krijg je meldingen?
Waarom zit er zo'n raar systeem in deze os?
Niet alles dat je niet kent is raar.
-1 troll
Dus als jij problemen hebt, zit de installatie vol foutjes.
Die installatie is voor zover ik weet foutloos.
FreeBSD wordt minder gebruikt als Linux omdat je er wat meer voor moet rtfm-en en daar hebben de meeste mensen geen zin in |:(
Op zondag 02 juni 2002 13:20 schreef mark4sen87 het volgende:

Ik heb 2 hdd's

De ene is 10gb en wordt gebruikt voor /home. De andere is 2gb en heeft / als mountpoint.

De installatie aboard best wel vaak zodat je alles via dat conf menuutje moet doen. Dan zijn meestal de packages gewist en dan moet je uit je hoofd weer packages selecteren die de setup al heeft gedaan.
aboard???
Leg dit probleem eens in heldere bewoordingen uit, want ik snap je niet.
Uiteraard heb ik allang de partitietabel weer schoongemaakt en opnieuw ingedeeld. Met linux gebruikte ik deze opstelling met ext2 ook dus de drives werken hoor!
Je hebt toch wel partitions gemaakt binnen je slices mag ik hopen?

Tipje voor de topicstarter: LEES HET HANDBOOK.
Zo kun je lezen dat FreeBSD een ander partitie/slice systeem heeft als Linux en Windows. Linux lijkt nog wel wat op Windows met 1 filesystem op 1 partitie, maar FreeBSD werkt met een soort van subpartities, partitions genoemd. De dingen die Windows en Linux "partitions" noemt, heten in FreeBSD slices. Maar ja dat valt allemaal in het handboek te lezen: http://www.nl.freebsd.org/handbook/

Verwijderd

Topicstarter
Het menusysteem loopt altijd vlekkeloos bij mij maar soms is er geen exit functie, pas nadat je een package hebt geselecteerd en weer gedeselecteerd is er een manier om terug te gaan.

Soms "vergeet" het systeem ook wat je net hebt ingesteld. Bijvoorbeeld op het laatst als je alles hebt afgerond en je wil de packages nog een keer checken zie je dat alles weer leeg is en je partitie tabel weer vrolijk met sterretjes is versiert.

Ook heb ik het handbook gelezen maar de fouten die ik tijdens de installatie krijg staan daar niet in. Als ik voor de zoveelste keer de bin moet gaan installeren krijg ik allerlei fouten.

Maar, ehh... de gebruikers voelen zich nu beledigt omdat ik zeg dat ik het niet gek vindt dat zo weinig mensen het gebruiken omdat de installatie erg lastig in elkaar zit?

Misschien hebben andere mensen deze problemen niet... ik heb toevallig hardware die bij alle os's tegestribbelt behalve op linux.

Verwijderd

Het FreeBSD installatieprogramma zegt inderdaad geen "installation complete" maar gaat na installatie terug naar het hoofdmenu. Dat betekent niet dat er iets fout is gegaan, alles is gewoon perfect geinstaleerd.

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op zondag 02 juni 2002 21:27 schreef mark4sen87 het volgende:
Soms "vergeet" het systeem ook wat je net hebt ingesteld. Bijvoorbeeld op het laatst als je alles hebt afgerond en je wil de packages nog een keer checken zie je dat alles weer leeg is en je partitie tabel weer vrolijk met sterretjes is versiert.
Hier snap ik dus echt geen snars van. Ben je nu nog met de installatie bezig of heb je al een keer opgestart. Je kunt die packages ook achteraf installeren. Wat betreft het menu; geef eens exact aan waar het fout gaat 'soms' kan ik niets mee, sorry.

Verwijderd

Op zondag 02 juni 2002 21:27 schreef mark4sen87 het volgende:
Misschien hebben andere mensen deze problemen niet... ik heb toevallig hardware die bij alle os's tegestribbelt behalve op linux.
Welke hardware stribbelt tegen in FreeBSD ?

• Rukapul
  • Nu online
Op zondag 02 juni 2002 13:20 schreef mark4sen87 het volgende:

[..]

Ik heb 2 hdd's

Welke schijf geeft dan die problemen?

Op zich kan de combinatie van p-200+mobo problemen geven met schijven groter dan een paar GB, maar gezien je eerst van die van 2 GB boot lijkt me dat wel ok.

Zoals reeds gezegd heeft FreeBSD een compleet andere manier van schijfindeling.
Pagina: 1