Toon posts:

alle processor sockets?

Pagina: 1
Acties:
  • 85 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet voor school een presentatie maken over moederborden, en nou moet ik alle processor sockets/sloten hebben. maar dit is lastiger dan ik dacht.
tot nu toe heb ik:

- Socket A voor de nieuwste AMD CPUs
- Slot A voor AMD CPUs
- Socket 478 voor de nieuwste Intel P4
- Socket 423 voor eerste Intel P4
- Socket 1 voor P2 en P3
- Socket 5/7 voor P1
- Socket PPGA voor Celeron 1
- Socket FCPGA voor Celeron 1, Celeron 2 en P3
- Socket FCPGA2 voor Celeron 1, Celeron 2, P3, P3 Tulatin

weet iemand nog meer, of kan iemand een fout vinden in mijn lijst?

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06-2025

Francis

Kawa Versys 1000

Huiswerk????
Dat mag volgens mij hier niet....

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:54
socket 1 ken ik niet, maar ik denk dat je slot 1 bedoelt (voor P2 en P3)

en je hebt nog socket 3.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
Dat klopt, huiswerk mag hier niet en opsomstopics ook niet. EN dit kan je met google ook vinden ! :{

dikzak

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:39
Ik vergeet't ook steeds welke combinatie, op de site van Asus staat heel mooi een lange tabel (nou ja, menu) met welke procs erop moeten. Of doe eens raar en search :Y)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-08 21:25

Qwerty-273

Meukposter

Slot 1 voor de PII
Slot 2 voor de Xeon ergens toch nog?

Socket 8 voor de PPro
socket 7 voor pentium I reeks vanaf 166 toch?
super socket 7 voor snelheden boven de 233 :? (AMD procs vooral)

socket 5 voor de 486?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• MGSNK
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-08 21:47
doe n's een beetje vriendelijk mensen... damn wat een losers zeg, als je niks nuttigs te vertellen hebt, doe dat dan ook niet. Ik weet dat het leuk is een paar woorden te vertellen en daarmee nog een posting te verdienen, maar dit slaat nergens op. GROW UP!

p.s socket 1 = denk ik slot1

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

Verwijderd

Oh oh oh... Via google natuurlijk zoeken.

Verwijderd

Socket 1, 169 pins voor 5v, 16-33 MHz 486 SX, 486 DX, 486 DX2 en DX4 Overdrive. Een gewone 486 Socket dus.

Socket 2, 238 pins voor 5v, 25-50 MHz 486 SX, 486 DX, 486 DX2, 486 DX4, DX4 en Pentium Overdrive. Een nieuwere variant van de Socket1 met Pentium Overdrive ondersteuning.

Socket 3, 237 pins voor 3.3 en 5v processors, 25-50 MHz 486 SX, 486 DX, 486 DX2, 486 DX4, DX4 en Pentium Overdrive. Dit is het laatste 486 socket.

Socket 4, 273 pins voor 5v, 60/66 MHz Pentiums 60/66 en Pentium Overdrive. Deze kon alleen maar 5v processors aan.

Socket 5 had verschillende formaten met een andere hoeveeheid pinnetjes voor 3.3v, 50/60/66 MHz Pentium 75 - 133MHz, Pentium Overdrive. Typerend is dat hier juist alleen 3.3v processors op mochten.

Socket 6 is erg zeldzaam en was meer een socket3 dan wat aners 235 pins voor 3.3v, 25-40MHz, 486 DX4, Pentium Overdrive.

Socket 7 296 pins voor Pentium 75-233, AMD k5, AMD k6 en Cyrix CPU's. Dit met FSB's van 66Mhz.

Super Socket 7 voor 100Mhz AMD k6 processors.

Socket 8 voor de Pentium Pro e.a micro processors.

Socket370 Voor PPGA Celerons, FCPGA Celerons en FCPGA Pentium3's.

Socket 423 voor de Pentium4.

Socket 478 voor de Pentium 4.

Slot 1 voor de SECC Celeron, De PII, en de P3 katmai/coppermine.

Slot 2 voor de Xeon's.

Slot A voor de Classic Athlon en de SECC Thunderbird.

Socket A voor de Duron, de Athlon Thunderbird en de AthlonXP.

Bron: http://www.hardwareforum.nl/viewtopic.php?t=7885

• Jamaicaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
wat maakt dat nou uit, of het huiswerk is. tjeess hoe moet je anders dat vinden dan? google helpt ook niet altijd hoor.

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-08 08:54
Op zondag 02 juni 2002 12:51 schreef RIKZ het volgende:
Slot 1 voor de PII
Slot 2 voor de Xeon ergens toch nog?

Socket 8 voor de PPro
socket 7 voor pentium I reeks vanaf 166 toch?
super socket 7 voor snelheden boven de 233 :? (AMD procs vooral)

socket 5 voor de 486?
ik heb een Socket 5 pentium 60,

edit
en de Sparc procjes en andere
64 bit processors, die hebben ook een socket
en hoe zit het met de sockets voor de 80?86 procjes
die hebben toch ook sockets

dot.blaat

Verwijderd

Op zondag 02 juni 2002 12:58 schreef janwvg het volgende:

[..]

ik heb een Socket 5 pentium 60,

edit
en de Sparc procjes en andere
64 bit processors, die hebben ook een socket
en hoe zit het met de sockets voor de 80?86 procjes
die hebben toch ook sockets
Zie hier voor 486's

• Access
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 19:54
Heel vroeger zaten de cpu's direct gesoldeerd op het mobo.

Oh ja,deze hadden jullie nog niet :):

• Socket 603, Intel Xeon 4
• Socket 754, AMD ClawHammer
• Socket 940, AMD SledgeHammer

Good luck! :)

Verwijderd

Op zondag 02 juni 2002 13:02 schreef Access het volgende:
Heel vroeger zaten de cpu's direct gesoldeerd op het mobo.
<= 386's ja.

• Memendo
  • Laatst online: 14-08 20:27

Memendo

V4-power/Team BSD

Op zondag 02 juni 2002 12:48 schreef keuken het volgende:
- Socket PPGA voor Celeron 1
- Socket FCPGA voor Celeron 1, Celeron 2 en P3
- Socket FCPGA2 voor Celeron 1, Celeron 2, P3, P3 Tulatin
PPGA(is het zelfde als pga) FCPGA en FCPGA2 zijn allemaal socket 370. (FC)PGA(2) is allemaal een packaging en heeft te maken met de pinlayout vd CPU en eventuele heatspreader.

Verwijderd

havana had een hele tabel gemaakt, misschien heb je daar iets aan..

[topic=372763]

Verwijderd

Op zondag 02 juni 2002 15:32 schreef slamm het volgende:
havana had een hele tabel gemaakt, misschien heb je daar iets aan..

[topic=372763]
er is er nog een ! die van ALPHA mobo die firoz laatst had gepost @ GoT :P

Verwijderd

Zijn die socket 423 voor P4 eigenlijk goed?

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 13:39

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op zondag 02 juni 2002 15:38 schreef Multisync het volgende:

[..]

er is er nog een ! die van ALPHA mobo die firoz laatst had gepost @ GoT :P
Bij mijn Alpha (266 MHz) zit de proc op een printplaat gesoldeerd die in het moederbord gestoken zit... een soort enorme Slot1-cartridge :P

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zondag 02 juni 2002 12:54 schreef Bizkit het volgende:
Socket 1, 169 pins voor 5v, 16-33 MHz 486 SX, 486 DX, 486 DX2 en DX4 Overdrive. Een gewone 486 Socket dus.
Niet helemaal, deze zie je veel minder dan de nieuwere So3

[...]
Socket 3, 237 pins voor 3.3 en 5v processors, 25-50 MHz 486 SX, 486 DX, 486 DX2, 486 DX4, DX4 en Pentium Overdrive. Dit is het laatste 486 socket.
Nope, de (vrij nutteloze en vrijwel nooit in het wild geconstateerde So6 kwam later). Deze is gewoon het meest veelzijdige. Als de chipset het pikte draaide hier alles op.
[...]

Socket 5 had verschillende formaten met een andere hoeveeheid pinnetjes voor 3.3v, 50/60/66 MHz Pentium 75 - 133MHz, Pentium Overdrive. Typerend is dat hier juist alleen 3.3v processors op mochten.
Nee, er waren ook de VRE 3.45V P54C CPU's, instabiele factory-overclocks van Intel, die dus op hogere voltage draaide op So5 systemen. Aantal pins was overigens 320.
Socket 6 is erg zeldzaam en was meer een socket3 dan wat aners 235 pins voor 3.3v, 25-40MHz, 486 DX4, Pentium Overdrive.
Maw gewoon een So3 zonder 5V ondersteuning.
Socket 7 296 :? pins voor Pentium 75-233, AMD k5, AMD k6 en Cyrix CPU's. Dit met FSB's van 66Mhz.

Super Socket 7 voor 100Mhz AMD k6 processors.
De klassieke fout. Er is geen enkel verschil tussen de Socket op de eerste i440FX So7 plank en de laatste Aladdin7 plank 5 jaar later. SuperSocket7 is een marketingterm voor een aantal chipset features (AGP, 100MHz FSB, VCore tot 2.0V en lager etc), maar daar had de (overigens 321-pin) socket niets mee te maken. Die extra pin tov de So5 was voor de multipliers van 2.5 en 3.0.
Latere K6/Cyrix CPUs pakten gewoon een gemodificeerde aardepin voor de multipliers van 4.0 tot 5.5.
Socket 8 voor de Pentium Pro e.a micro processors.
En welke andere :? Muv de zeldzame P2-overdrive en een rare powerleap Celeron-op-So8 geval ken ik er geen.
Socket370 Voor PPGA Celerons, FCPGA Celerons en FCPGA Pentium3's.
Hier is er wel een wezenlijk verschil tussen de drie, omdat de pinout anders is. memendo, dat kun je niet negeren, omdat anders je net zo goed de Slot 1 en Slot A hetzelfde kunt noemen.

PPGA werd alleen door Mendocino Celera ondersteund
FC-PGA door Coppermine cores en soms Mendocino (hangt af van mobo ontwerp, bijv. CUSL2 wel, CUSL2-C niet)
FC-PGA2 door Coppermine en Tualatin
[...]

Slot 1 voor de SECCSEPP Celeron, De PII, en de P3 katmai/coppermine in SECC of SECC2

Slot 2 voor de Xeon's.
Nee, voor de P2/3 Xeon. Toen Xeon later zonder het Pentium naam erbij werd gereleased, was het voor de So603
[... ]

Socket A voor de Duron, de Athlon Thunderbird en de AthlonXP.
En de Duron Morgan en de Athlon MP en ook de Thoroughbred.

Oslik blyat! Oslik!

• Memendo

Memendo

V4-power/Team BSD

Op zondag 02 juni 2002 16:19 schreef dion_b het volgende:

Hier is er wel een wezenlijk verschil tussen de drie, omdat de pinout anders is. memendo, dat kun je niet negeren, omdat anders je net zo goed de Slot 1 en Slot A hetzelfde kunt noemen.

PPGA werd alleen door Mendocino Celera ondersteund
FC-PGA door Coppermine cores en soms Mendocino (hangt af van mobo ontwerp, bijv. CUSL2 wel, CUSL2-C niet)
FC-PGA2 door Coppermine en Tualatin
Mha je geeft zelf al aan dat er ook cumines zijn met een FCPGA2 packaging. De pinlayout daar van veschilt echter niet van een FCPGA Cumine en past dus op een socket 370 die een fcpga packaging ondersteund (en wellicht ook PGA). Dus er is geen FCPGA2 socket maar wel een socket 370. De packaging en ook de pinlayout (stukje packaging) zijn verschillen en de socket is het zelfde.
Tuurlijk is er een verschil, maar dat verschil zit hem niet in de socket. Ik zie wel in dat je een socket nodig bent die de packaging ondersteund, maar het is niet het zelfde.

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:10

Scatman_II

R9500 Pro >:)

waar zitten die leuke 286 stuffjes op dan?

Ennuhm, een Commodore? Of heb die geen cpu :P

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zondag 02 juni 2002 16:37 schreef memendo het volgende:

[..]

Mha je geeft zelf al aan dat er ook cumines zijn met een FCPGA2 packaging. De pinlayout daar van veschilt echter niet van een FCPGA Cumine en past dus op een socket 370 die een fcpga packaging ondersteund (en wellicht ook PGA). Dus er is geen FCPGA2 socket maar wel een socket 370. De packaging en ook de pinlayout (stukje packaging) zijn verschillen en de socket is het zelfde.
Tuurlijk is er een verschil, maar dat verschil zit hem niet in de socket. Ik zie wel in dat je een socket nodig bent die de packaging ondersteund, maar het is niet het zelfde.
Packaging heb ik het helemaal niet over, ik beschreef de sockets- ik zeg dat de FC-PGA2 pinout backwards compatible is met FC-PGA CPUs. Omgekeerd moet je niet zonder modden, evenmin als dat je een Mendocino op een FC-PGA2 kunt vrotten.

Op moment dat je met mods de pinout moet gaan wijzigen lijkt met me terecht om te spreken van een andere socket. Ik bedoen, geen haan die kraait naar de overeenkomsten tussen So2, So3 en So6 (enig verschil is 5V only, 3.3V en 5V (en soms ook 3.45V), en tenslotte 3.3V only), of So5 en So7 (1 pinnetje die je simpel zat met een ander kunt verbinden om die extra multilpier toch te krijgen). Als dat soort minieme verschillen een aparte socketnaam verdienen, dan is het verschil tussen FC-PGA en FC-PGA2 wel groter.

Oslik blyat! Oslik!

• Memendo

Memendo

V4-power/Team BSD

Op zondag 02 juni 2002 16:54 schreef dion_b het volgende:

[..]

Packaging heb ik het helemaal niet over, ik beschreef de sockets- ik zeg dat de FC-PGA2 pinout backwards compatible is met FC-PGA CPUs. Omgekeerd moet je niet zonder modden, evenmin als dat je een Mendocino op een FC-PGA2 kunt vrotten.
En hoe verklaar je dan het feit dat er Cumines zijn met FCPGA2 packaging die in een socket 370 gaan die alleen de pinlayout van de normale (fcpga) cumines ondersteund? packaging en pinlayout staan dus ook nog eens een keer los van elkaar (in de meeste gevallen is er 1 pinlayout bij 1 packaging, maar zoals je met de Cumine kunt zie is dit niet altijd het geval)
Nogmaals het is allemaal socket 370 die een bepaalde pinlayout moet ondersteunen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zondag 02 juni 2002 17:55 schreef memendo het volgende:

[..]

En hoe verklaar je dan het feit dat er Cumines zijn met FCPGA2 packaging die in een socket 370 gaan die alleen de pinlayout van de normale (fcpga) cumines ondersteund? packaging en pinlayout staan dus ook nog eens een keer los van elkaar (in de meeste gevallen is er 1 pinlayout bij 1 packaging, maar zoals je met de Cumine kunt zie is dit niet altijd het geval)
Nogmaals het is allemaal socket 370 die een bepaalde pinlayout moet ondersteunen.
Hoe ik dat verklaar :?

Simpel, die CPU's met de 'FC-PGA2' package hebben nog steeds de FC-PGA1 pinout/socket. Intel zit door package en socketnamen gelijk te stellen de boel minder duidelijk te maken.

In dit geval heb je dus de socket layout (ten alle tijde dezelfde 370 pins), socket pinout (PPGA, FC-PGA en FC-PGA2) en daarnaast nog CPU packaging (PPGA. FC-PGA en FC-PGA2 en dat ding van Cyrix (had dacht ik een andere naam), waarbij ondanks dezelfde namen de packaging en socket pinout niet altijd overeen hoeven komen.

Vandaar dus.

Oslik blyat! Oslik!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 08:42

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Op zondag 02 juni 2002 16:48 schreef Scatman_II het volgende:
waar zitten die leuke 286 stuffjes op dan?

Ennuhm, een Commodore? Of heb die geen cpu :P
Die procs zaten gewoon vasrtgesoldeerd op het mobo

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-08 16:53
Op zondag 02 juni 2002 18:11 schreef Duracell het volgende:

[..]

Die procs zaten gewoon vasrtgesoldeerd op het mobo
Mijn MSX heeft anders gewoon een losse CPU... DIL-60 ofzoiets, gewoon een groot IC... Z80 0wnzz

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:10

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Op zondag 02 juni 2002 18:14 schreef DJSmiley het volgende:

[..]

Mijn MSX heeft anders gewoon een losse CPU... DIL-60 ofzoiets, gewoon een groot IC... Z80 0wnzz
Hmz, ik heb 2 commodores 64 in de kast liggen, 1 gratis meegekregen op een rommelmarkt en eentje van een schilder die hier ooit was gekregen :)

Vette bakken hoor ;) Hoeveel data gaat er eigelijk op een cassettebandje?

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• thettes
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05-2025
je hebt natuurlijk de namen van de hammer sockets. kijk gewoon ff hoeveel pinnetjes athlon hammer en opteron hammer hebben, en dat wordt dan ook de naam denk ik.

• PrutsGoeroes
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-04 16:06
Hoe zit het dan met de 387 en de 487, oftewel de co-processoren van de 386 en de 486 ???

Die horen toch ook nog in een een of andere socket ???

Hoi,

I wish there was a button on my monitor to turn up the intelligence. There's a button called 'brightness', but it doesn't work...

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op maandag 03 juni 2002 00:12 schreef PrutsGoeroes het volgende:
Hoe zit het dan met de 387 en de 487, oftewel de co-processoren van de 386 en de 486 ???

Die horen toch ook nog in een een of andere socket ???

Hoi,
Tja, zoiets heet een co-pro socket. De 8087 had iig een DIPP mounting, 80287 weet ik niet meer, ik meen zowel DIPPs als vierkante sockets gezien te hebben. 80387 was vierkant (maar voor de 386SX moest je weer de 287 gebruiken), pas bij de 486 begon het op een echte socket te lijken (de Coprocessor/Overdrive socket heette het als ik me niet vergis)

Oslik blyat! Oslik!

• EXX
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Op zondag 02 juni 2002 18:14 schreef DJSmiley het volgende:

[..]

Mijn MSX heeft anders gewoon een losse CPU... DIL-60 ofzoiets, gewoon een groot IC
Precies. De oude 8-bitters en ook de eerste 16 bitters waren of vastgesoldeerd of in een DIL socket gepropt: DIL - Dual In Line. Dat zijn dus van die gewone rechthoekige IC-voetjes. De Z80 was overigens DIL-40. Van zo een handeltje voor de ZIF (Zero Insertion Force) voorziening hadden ze bij CPU toen nog noooit gehoord. CPU eruit halen: schroevendraaiertje of IC wippertje gebruiken (en weer de pootjes krom). Als je de CPU probeerde met je vingers eruit te trekken wilde het IC wel eens "omklappen" en had je de pootjes in je vingertop staan. Aaauauwaaa!! :P

Een plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.redhill.net.au/jpg/c-z80.jpg
... Z80 0wnzz
Yes!! :)

edit:

Veel over CPU's en hun packaging kun je vinden op http://www.redhill.net.au/iu.html

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:00

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zondag 02 juni 2002 12:48 schreef keuken het volgende:
Ik moet voor school een presentatie maken over moederborden, en nou moet ik alle processor sockets/sloten hebben. maar dit is lastiger dan ik dacht.
tot nu toe heb ik:
Zelf zelf even zou ik zeggen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.