3d geluid welke kaart/techniek

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:09
Ik heb zelf een terratec DMX Xfire 1024, met hardwarematige a3d 1.0, softwarematige a3d 2.0 (maar niet in winXP), Sensaura en nog wat van die mooie technieken die helaas niet meer gebruikt worden in nieuwe games.

Welke techniek is er tegenwoordig? Creative Audigy kaarten maken geloof ik een combinatie van de technieken van A3d, EAX, en nog wat nieuwe dingen

Ik kan alleen geen info vinden over hoe dat in elkaar zit, en of dat iets is. Wie weet daar wat over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:29
ligt eraan welke spellen je speelt :?

EAX is geen echte 3D techniek... meer een soort galm...

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Het gaat erom dat a3d echt 3d geluid gaf, maar tegenwoordig vrijwel niet meer ondersteund wordt in nieuwe spellen.

Ik GELOOF dat Creative a3d opgekocht heeft en nu die technieken bijvoorbeeld in de Audigy inbouwt.

Ik kan alleen geen objective artikelen vinden die beschrijven hoe die audigy precies werken.

(zoals ik ooit een artikel vond dat precies uitlegde hoe a3d werkte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

A3D wordt tegenwoordig niet meer gemaakt, en het wordt door zeer weinig spellen ondersteund, dus daar heb je eigenlijk weinig aan. Maar Audigy kaarten hebben een nieuwe generatie EAX genaamd EAX Advanced HD. Dus als je goede 3d-technieken wil, is een Audigy best aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:40
EAX is geen 3d geluidsunit, maar een filter om geluiden te vervormen, de programmeur kan die efecten aanspreken, bijvoorbeeld als onder NFS4 onder een tunnel doorijdt zorgt EAX voor een echo'end geluid

echt 3d geluid wordt berijkt door een 5.1 setje
maar daar biedt je geluidskaart geen ondersteuning voor

dot.blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Nee, 5.1 geeft geen 3d geluid, wel geluid uit 4 (5) hoeken.

Met A3d daarentegen is het mogelijk om met 2 speakers (het beste is een koptelefoon) in een cirkel van 360 graden geluid te laten komen. In feite ook niet 3d, maar 3d genoemd omdat stereo over het algemeen 2d genoemd wordt.

In - min of meer - theorie was het zelfs mogelijk om geluid (met 2 speakers) in een bol van 360 graden te zetten. ECHT 3d geluid dus, nl. x,y en z-as van geluidspositie.

Hoe dat werkt? Het geluid wordt door a3d omgekeerd voorberekend volgens dezelfde "berekeningen" als je oren geluidposities bepalen. After all: je gebruikt maar 2 ontvangers - je oren - en kunt toch bepalen of een geluidsbron zich voor, achter, links, rechts, boven of onder je bevindt. Je hebt dus maar 2 ontvangers/speakers nodig om 3d geluid te horen danwel weer te geven.

A3d "fopt" dus als het ware je oren door je 2 ontvangers met 2 speakers een geluid voor te schotelen dat je hersenen laat denken dat een geluid zich op een bepaalde positie bevindt.

Helaas is a3d niet meer zover doorontwikkeld, maar opgekocht en in de prullenbak geflikkerd door die homo's van Creative ten gunste van hun BAGGER eax... :{

Anyway, ik meende dat in de Audigy dus de door Creative opgekochte a3d technieken deels verwerkt zijn, maar kan hier geen info over vinden...Mijn vraag is nog niet helemaal beanwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The PyroPath
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-09 16:52

The PyroPath

Go Tweak your ass off

De audigy doet ook gewoon softwarematige A3D net als die terratec met sensaura3D.

Sensaura is niet echt een geluidstechniek, maar hij berekent het geluidsgebeuren en vertaaqld dat naar DS3D calls. Dus dat zal in de toekomst met DX mee evolueren, maar is daar dus weel deels van afhankelijk.

DS3D is dus eigenlijk de enige 3D geluid wat nog gebruikt wordt en het ziet er naar uit dat daar niet snel verandering in zal komen.

Dus neem een kaart, die wat leuke zooi ondersteunt en dan komt het wel goed!

Breek je nek voorzichtig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 20:41

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

heb je een voorbeeld van 'een leuke card'? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ik heb hier zowel een audigy als een Hoontech Iphone(a3d 2.0). Via koptelefoon is de iphone idd een stuk beter, maar via mn stereoinstallatie die nu 6 kanaals aan mn audigy hangt klinkt het toch echt leuker. Alleen mis ik boven/onder geluid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik speel de meeste games toch met koptelefoon, vanwege de voicecomms.

Daarbij is het geluid van 6 speakers misschien beter, maar het 3d effect kan daardoor niet geevenaard worden.

Mijn Terrateckaartje ondersteund dus A3d 1.0 standaard (zoals de meeste), a3d 2.0 met betadrivers, alleen weer niet onder winXP.
Ik moet dus voor CS een speciale win98boot hebben om a3d 2.0 te kunnen gebruiken, maar ja, dat is dan ook wel erg gaaf.

Misschien nog maar eens ergens een echte aurealkaart op de kop tikken met a3d 3.0 onderstuening voor naast de audigy :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Probeer een kaart op de kop te tikken met een Aureal Vortex II chip. Deze kan hardwarematig A3D 3.0 aan.
Bedenk wél dat Aureal niet meer bestaat en bijvoorbeeld drivers een probleem kunnen worden.

Als alternatief kun je de SBAudigy (of SBLive!) overwegen. Dan heb je 2D surround geluid en erg mooie Environmental Audio effecten.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 04 juni 2002 11:03 schreef Tyrian het volgende:
Probeer een kaart op de kop te tikken met een Aureal Vortex II chip. Deze kan hardwarematig A3D 3.0 aan.
Bedenk wél dat Aureal niet meer bestaat en bijvoorbeeld drivers een probleem kunnen worden.

Als alternatief kun je de SBAudigy (of SBLive!) overwegen. Dan heb je 2D surround geluid en erg mooie Environmental Audio effecten.
ik zoek maar kan nergens vinden ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 03 juni 2002 21:53 schreef stefijn het volgende:
Ik speel de meeste games toch met koptelefoon, vanwege de voicecomms.

Daarbij is het geluid van 6 speakers misschien beter, maar het 3d effect kan daardoor niet geevenaard worden.

Mijn Terrateckaartje ondersteund dus A3d 1.0 standaard (zoals de meeste), a3d 2.0 met betadrivers, alleen weer niet onder winXP.
Ik moet dus voor CS een speciale win98boot hebben om a3d 2.0 te kunnen gebruiken, maar ja, dat is dan ook wel erg gaaf.

Misschien nog maar eens ergens een echte aurealkaart op de kop tikken met a3d 3.0 onderstuening voor naast de audigy :)
ik heb een hercules fortismo
weet je toevallig ook of a3d 2 ook bij mij onder win98 of me werkt ??

trouwens a3d onder cs wordt beweerd dat het een cheat is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Op dinsdag 04 juni 2002 11:09 schreef WebSniper het volgende:

[..]

ik heb een hercules fortismo
weet je toevallig ook of a3d 2 ook bij mij onder win98 of me werkt ??

trouwens a3d onder cs wordt beweerd dat het een cheat is ;)
Hercules Fortissimo II is gelijk aan de Terratec DMX Xfire 1024. Sterker: de drivers van Hercules voor die kaart zijn 10x beter te gebruiken voor de terrateckaart dan de drivers van terratec zelf!! Ik heb dus een Xfire 1024 met de drivers voor de Fortissimo!

A3d 2.0 werkt alleen als je daarvoor (win98) betadrivers installeerd van www.vortexofsound.com.

Dan werkt het bij Halflife en mods. Anders games geen ervaring mee.

en NEE, a3d is geen cheat.

ontopic aub, geen jankerige discussie hierover aub in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 04 juni 2002 12:15 schreef stefijn het volgende:

[..]

Hercules Fortissimo II is gelijk aan de Terratec DMX Xfire 1024. Sterker: de drivers van Hercules voor die kaart zijn 10x beter te gebruiken voor de terrateckaart dan de drivers van terratec zelf!! Ik heb dus een Xfire 1024 met de drivers voor de Fortissimo!

A3d 2.0 werkt alleen als je daarvoor (win98) betadrivers installeerd van www.vortexofsound.com.

Dan werkt het bij Halflife en mods. Anders games geen ervaring mee.

en NEE, a3d is geen cheat.

ontopic aub, geen jankerige discussie hierover aub in dit topic.
thx voor de hulp
trouwens ik zeg alleen dat het wordt beweerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:31
Op maandag 03 juni 2002 21:53 schreef stefijn het volgende:
Op dinsdag 04 juni 2002 11:03 schreef Tyrian het volgende:

Amaai, wat een gezever! :) Laat ik even proberen om het één ander ander recht te zetten:

Eerst en vooral: A3D 3.0 bestaat niet, de laatste versie is A3D 2.0 en die is vele malen beter dan A3D 1.0
A3D is trouwens ook vele malen beter dan EAX :) omdat A3D inderdaad "echt" 3D-geluid is zoals hierboven al uitgelegd is.

Ook wil ik nog even zeggen dat A3D de naam van de technologie is. Aureal is (was) de naam van het bedrijf. Dat is dus inderdaad failliet gegaan en Creative heeft de technologie opgekocht.

De Audigy kaarten gebruiken volgens Creative geen technologie van Aureal. In een volgende generatie geluidskaarten zou Creative echter wel A3D-technologie gebruiken (ook dit volgens Creative).

De Vortex2-chipset is een chipset van Aureal die hardwarematig A3D 2.0 ondersteunt, de "gewone" Vortex ondersteunt A3D 1.0
A3D is trouwens ontwikkeld voor het gebruik in simulatoren van het US-Army.

De laatste tijd zijn er dus wel games op de markt gekomen die gebruik maken van A3D (1.0 en 2.0). Het eerste waar ik aan denk is GTA3.

Ikzelf heb een Diamond MX300 met Aureal Vortex2 chipset.
Onder Win98 heb ik geen problemen en met de laatste beta-drivers van VortexOfSound heb ik naast support voor A3D en A3D 2.0 zelfs ondersteuning voor EAX!
MAAR, onder Win2K en XP werkt A3D2.0 NIET. Een oplossing hiervoor weet ik niet. Wel jammer aangezien ik eigenlijk al mijn games speel onder Win2K. Ik heb onder Win2K dus enkel A3D 1.0

Hopelijk is dit een beetje duidelijk, indien er nog vragen zijn, vuur ze maar af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Op dinsdag 04 juni 2002 12:15 schreef stefijn het volgende:

[..]

Nog even dit, als ik mij niet vergis hebben de XFire en de Fortissimo geen Vortex-chipset, kan dat?
De mensen die wel een geluidskaart hebben met Vortex-chipset installeren inderdaad best de drivers van www.vortexofsound.com en niet deze van de fabrikant zelf.
Er bestaat trouwens een klein proggie dat toont welke chipset je hebt, ik denk dat ik het nog ergens heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerst en vooral: A3D 3.0 bestaat niet, de laatste versie is A3D 2.0 en die is vele malen beter dan A3D 1.0
Oh nee? Zoek dan maar eens op google.com naar de SQ3500 van Aureal >:)
MAAR, onder Win2K en XP werkt A3D2.0 NIET.
Onder 2000 werkt het wel, maar je crasht meteen in HL :r
Onder XP moet het wel kunnen werken. Ja a3d 2.0 idd.
Nog even dit, als ik mij niet vergis hebben de XFire en de Fortissimo geen Vortex-chipset, kan dat?
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Op woensdag 05 juni 2002 09:32 schreef Pizzaboer_JA het volgende:

[..]

Oh nee? Zoek dan maar eens op google.com naar de SQ3500 van Aureal >:)
OK, foutje van mij. Ik denk niet dat ik er al ooit van gehoord had. Maar er is dus geen speciale chipset voor nodig. A3D 3.0 zou theoretisch gezoen moeten werken op iedere geluidskaart, net als A3D 2.0 trouwens. Dit gebeurt door het spel idd te laten werken met A3D 2.0 (of 3.0) maar de drivers "vertalen" dit naar DirectSound3D.
Maar ik vraag mij af of er werkelijk gebruikt gemaakt wordt van A3D 3.0. Ik heb nog nooit een game tegen gekomen met ondersteuning er voor. Altijd A3D 1.0 en/of A3D 2.0. Misschien is een echte release nooit doorgegaan vanwege het faillisement want de ontwikkeling van de SQ3500 is stil gelegd geweest.
Eventjes voor de mensen die niet weten wat SQ3500 is, dit is de benaming van een geluidskaart van Aureal die dus blijkbaar A3D 3.0 moest ondersteunen. Op deze kaart zit trouwens een Vortex II chipset maar wel nog wat extra hardware er bij om andere effecten te kunnen realiseren.
En misschien is dit wel de reden waarom we nergens A3D 3.0 tegen komen. Je weet het misschien (of net niet) maar Aureal verkocht dus chipsets aan geluidskaart-fabrikanten maar Aureal ontwikkelde zelf ook geluidskaarten. Plots is men met de verkoop van de chipsets gestopt, waarschijnlijk met de bedoeling om zelf meer geluidskaarten te verkopen en dus grotere winsten te behalen. Dit is echter een domme zet geweest en dit ligt trouwens voor een groot deel aan de basis van het faillisement.
Dus ik vrees dat we A3D 3.0 net zo dood mogen beschouwen als Aureal. Hoe jammer het ook is...
[..]

Onder 2000 werkt het wel, maar je crasht meteen in HL :r
Onder XP moet het wel kunnen werken. Ja a3d 2.0 idd.
Dus werkt het niet onder Win2K! :) En het crasht niet enkel in HL, alle games waarmee ik A3D 2.0 heb geprobeerd crashen. Enkel A3D 1.0 werkt.
In XP werkt het meestal niet, maar ik heb inderdaad gehoord dat het wel werkend te krijgen is onder XP en daarbij heb ik mij laten wijsmaken dat je de standaard-XP drivers moet gebruiken. Dat weet ik dus niet zeker maar ik heb dus al meer mensen horen klagen dat het niet werkt dan dat het wel werkt. Dat is trouwens ook moeilijk te testen of het wel 100% werkt...
[..]

Klopt.
Idd, wat ik dus net zei, deze geluidskaarten ondersteunen hardwarematig A3D 1.0 maar enkel softwarematige A3D 2.0. Dit is dus mogelijk door die "vertaling" naar DS3D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 14:48
Sorry voor deze schop, hij is nog niet al te oud :P Maar is het ergens mogelijk om in games bijv echt de rockets van achter naar voren te horen? Stel iemand staat een eind achter je en schiet wat rockets op je af en ze raken je niet, maar gaan langs je af. Is het dan mogelijk om dus dat echte 3D geluid te horen? Van achter naar voren toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ligt aan et spel :Y)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 14:48
Zijn die er dan nog echt? Die dat soort spul ondersteunen? Ik dacht dat A3D enzo niet meer werkte tegenwoordig ofzoiets? Of ligt het niet aan A3D dat ervoor zorgt dat het geluid zo realistisch overkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-09 13:09
Waarom heeft niemand het over die edge kaarten van Philips? Ik hoor overal dat die zo goed zijn.

Hop,hop,hop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
benchMarc schreef op 03 september 2002 @ 08:47:
Sorry voor deze schop, hij is nog niet al te oud :P Maar is het ergens mogelijk om in games bijv echt de rockets van achter naar voren te horen? Stel iemand staat een eind achter je en schiet wat rockets op je af en ze raken je niet, maar gaan langs je af. Is het dan mogelijk om dus dat echte 3D geluid te horen? Van achter naar voren toe?
Als je a3d 2.0 hebt dan kan dat inderdaad: als je bijv. in HL (CS) met a3d 2.0 in een deur schiet dan hoor je het hout kraken, en als je op dat moment de deur voorbij loopt dan gaat het geluid perfect langs je heen.
Verder kun je van tegenstanders hun positie perfect bepalen door naar hun voetstappen te luisteren! De 3d geluidsweergave is (met een koptelefoon) dan zó goed dat je ze als het ware achter een muur kunt "zien" lopen. Daarom beginnen mensen soms te zeiken dat a3d een cheat is... :O
benchMarc schreef op 03 september 2002 @ 08:54:
Zijn die er dan nog echt? Die dat soort spul ondersteunen? Ik dacht dat A3D enzo niet meer werkte tegenwoordig ofzoiets? Of ligt het niet aan A3D dat ervoor zorgt dat het geluid zo realistisch overkomt?
Wellicht is het niet teveel moeite om dit topic door te lezen :O Lijkt me niet dat je nog veel vragen kunt hebben na dit topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

best wel ok ja.. zijn die kaarten..

de reden dat a3d niet meer gebruikit word is volgendends mij (durf niet met zekerheid te zeggen) is dat et teveel rekenkracht kostte.. en het maar een fase verschuivingen zijn..

maar je gebruikt het voor spelletjes he? > hmz..anders had ik gezegd : Audiotrak 7.1 gold :)
(edit : ik lees niet alles.. ben altijd te druk bezig :P )

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
gitaarwerk schreef op 03 september 2002 @ 10:24:
de reden dat a3d niet meer gebruikit word is volgendends mij (durf niet met zekerheid te zeggen) is dat et teveel rekenkracht kostte.. en het maar een fase verschuivingen zijn..
Onzin ... allebei de dingen die je zegt (lees boven voor de onderbouwing). Qua rekenkracht maakt het zowieso vrijwel niets uit, zeker niet in relatie tot de huidige hardware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan ik dus A3D2.0 werkend krijgen op een soundblaster live?? Ik speel veel quake, en ik (geloof) dat die A3D2.0 heeft... ik heb fps1000 speakers, maar wil niewe (4pointsurround)... ik heb nu geloof ik een klein filetje wat a3d misschien omzet naar eax ofzo... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ordos20
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:18
basset schreef op 03 september 2002 @ 08:54:
Waarom heeft niemand het over die edge kaarten van Philips? Ik hoor overal dat die zo goed zijn.
IDD ik hoor hier alleen maar over creative shit.... ikzelf heb de seismic edge.... hoer sit dat met 3d geluid dan? (zit er zelf nog niet zo in vandaar)

oh ja en daarbij een A3.500 setje (4.1 geluid)

MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Verwijderd schreef op 03 september 2002 @ 18:17:
Kan ik dus A3D2.0 werkend krijgen op een soundblaster live?? Ik speel veel quake, en ik (geloof) dat die A3D2.0 heeft... ik heb fps1000 speakers, maar wil niewe (4pointsurround)... ik heb nu geloof ik een klein filetje wat a3d misschien omzet naar eax ofzo... :?
Nou volgens mij gaat dat dus echt NIET
Ordos20 schreef op 03 september 2002 @ 18:28:
[...]

IDD ik hoor hier alleen maar over creative shit.... ikzelf heb de seismic edge.... hoer sit dat met 3d geluid dan? (zit er zelf nog niet zo in vandaar)

oh ja en daarbij een A3.500 setje (4.1 geluid)
Ken ik niet die kaarten. Ik zou de specs er even op naslaan, zal vast wel iets instaan over welke standaarden ie ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farmacop
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-05 14:41

farmacop

Use the Delta Force Luke !!!!

De door aureal toegepaste techniek werkte door faseverschuivingen in het geluid dwz dat als het geluid van rechts moest komen, dat er een klein tijdsverschil werd ingebouwd in het geluid zodat het geluid eerder uit de rechter speaker komt dan uit de linker speaker. Als je dit tijdsverschil varieert kun je verschillende posities rondom weergeven. Een object met geluid VOOR je hoeft geen tijdsverschil te hebben: het geluid komt tegelijk bij beide oren. (ietwat beknopt, ik weet het) Dit effect kan worden versterkt door het geluid harder/zachter te laten klinken. Objecten verder weg klinken uiteraard zachter. Het geluid kon ook nog realtime gemanipuleerd worden zodat er hoogte/diepte hoorbaar was. Zodoende kon je geluidsbronnen laten klinken, dat het lijkt alsof je hoofd in een bol zit waar vanuit elk punt geluid kan komen. Dit werkte het beste met een koptelefoon, want daarbij staat vast waar het hoofd zich bevind tov de speakers omdat dat bepalend is voor hoe de effecten dienen te worden toegepast...

[ Voor 0% gewijzigd door farmacop op 03-09-2002 19:13 . Reden: typo's ]

Intel E8400 @ 3,6 Ghz / 4GB Corsair PC6400 / MSI P35 FR / 80GB Intel SSD mk1 / Ati HD6950 / Synology DS209 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
gitaarwerk schreef op 03 september 2002 @ 10:24:
De reden is dat Aureal failliet is. Punt uit. ;(
A3D 2.0 was (is) heel goed maar zoals je misschien wel weet haalt niet altijd de beste techniek op de markt het. (Denk maar aan VHS en Betamax (?denk ik?)) De goedkoopste is meestal de overwinnaar. Ook marketing speelt een rol en vooral het feit dat Creative de grootste was en nog steeds is.
Verwijderd schreef op 03 september 2002 @ 18:17:
Theoretisch zou het mogelijk moeten zijn. Dat was ook de bedoeling van Aureal. Dat iedere geluidskaart softwarematig A3D moest kunnen ondersteunen. Dit heb ik al vermeld in dit topic. Simpel gezegd gebeurt het door een vertaling van A3D naar DirectSound3D en dat ondersteund een Live wel. Maar je mag het toch vergeten hoor. Creative zal zeker geen drivers releasen die A3D ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Je zou de a3d312 betadrivers kunnen proberen op www.vortexofsound.com...die maken van mijn Terratec a3d 1.0 (hardwarematig) kaart een a3d 2.0 softwarematige kaart

Wel bij elk spel de eventueel in de gamedir aanwezig spel-eigen a3d.dll (of iets dergelijks) verwijderen, zodat ie in de windowsdir gaat zoeken naar de nieuwe .dll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
stefijn schreef op 08 september 2002 @ 22:52:
Je zou de a3d312 betadrivers kunnen proberen op www.vortexofsound.com...die maken van mijn Terratec a3d 1.0 (hardwarematig) kaart een a3d 2.0 softwarematige kaart

Wel bij elk spel de eventueel in de gamedir aanwezig spel-eigen a3d.dll (of iets dergelijks) verwijderen, zodat ie in de windowsdir gaat zoeken naar de nieuwe .dll
Werkt het toevallig onder XP of Win2k? ;P Bij mij niet dus... :(
Pagina: 1