Op maandag 03 juni 2002 21:53 schreef stefijn het volgende:
Misschien nog maar eens ergens een echte aurealkaart op de kop tikken met a3d 3.0 onderstuening voor naast de audigy

Op dinsdag 04 juni 2002 11:03 schreef Tyrian het volgende:
Probeer een kaart op de kop te tikken met een Aureal Vortex II chip. Deze kan hardwarematig A3D 3.0 aan.
Bedenk wél dat Aureal niet meer bestaat en bijvoorbeeld drivers een probleem kunnen worden.
Als alternatief kun je de SBAudigy (of SBLive!) overwegen. Dan heb je 2D surround geluid en erg mooie Environmental Audio effecten.
Amaai, wat een gezever!

Laat ik even proberen om het één ander ander recht te zetten:
Eerst en vooral: A3D 3.0 bestaat
niet, de laatste versie is A3D 2.0 en die is vele malen beter dan A3D 1.0
A3D is trouwens ook vele malen beter dan EAX

omdat A3D inderdaad "echt" 3D-geluid is zoals hierboven al uitgelegd is.
Ook wil ik nog even zeggen dat A3D de naam van de technologie is. Aureal is (was) de naam van het bedrijf. Dat is dus inderdaad failliet gegaan en Creative heeft de technologie opgekocht.
De Audigy kaarten gebruiken volgens Creative geen technologie van Aureal. In een volgende generatie geluidskaarten zou Creative echter wel A3D-technologie gebruiken (ook dit volgens Creative).
De Vortex2-chipset is een chipset van Aureal die hardwarematig A3D 2.0 ondersteunt, de "gewone" Vortex ondersteunt A3D 1.0
A3D is trouwens ontwikkeld voor het gebruik in simulatoren van het US-Army.
De laatste tijd zijn er dus wel games op de markt gekomen die gebruik maken van A3D (1.0 en 2.0). Het eerste waar ik aan denk is GTA3.
Ikzelf heb een Diamond MX300 met Aureal Vortex2 chipset.
Onder Win98 heb ik geen problemen en met de laatste beta-drivers van VortexOfSound heb ik naast support voor A3D en A3D 2.0 zelfs ondersteuning voor EAX!
MAAR, onder Win2K en XP werkt A3D2.0
NIET. Een oplossing hiervoor weet ik niet. Wel jammer aangezien ik eigenlijk al mijn games speel onder Win2K. Ik heb onder Win2K dus enkel A3D 1.0
Hopelijk is dit een beetje duidelijk, indien er nog vragen zijn, vuur ze maar af.