Hallo allemaal, ik ga vandaag even wat QoS rules instellen op een linux bak die een Casema DEMOS (112500bit) connectie deelt.
Helaas kan ik op dit moment even niet bij de server terecht, maar wil toch even aan de QoS experts vragen of de volgende regels kunnen werken:
Het idee (gejat van een howto) is dus om kleine pakketjes (http, ssh traffic) een hogere prioriteit te geven dan grote pakketjes (ftp-data enzo).
De hogere prioriteit pakketjes (mark 3) krijgen een vaste bandbreedte en mogen eventueel bandbreedte van de 2e klasse gebruiken.
Over de zaken in vet gedrukt ben ik niet helemaal zeker, dus zou iemand met wat ervaring er even snel naar willen kijken?
Helaas kan ik op dit moment even niet bij de server terecht, maar wil toch even aan de QoS experts vragen of de volgende regels kunnen werken:
Het idee (gejat van een howto) is dus om kleine pakketjes (http, ssh traffic) een hogere prioriteit te geven dan grote pakketjes (ftp-data enzo).
De hogere prioriteit pakketjes (mark 3) krijgen een vaste bandbreedte en mogen eventueel bandbreedte van de 2e klasse gebruiken.
Over de zaken in vet gedrukt ben ik niet helemaal zeker, dus zou iemand met wat ervaring er even snel naar willen kijken?
iptables -t mangle -A OUTPUT -m length --length 0:500 -j MARK --set-mark 3
iptables -t mangle -A OUTPUT -m length --length 500:1500 -j MARK --set-mark 4
iptables -t mangle -A PREROUTING -i eth0 -m length --length 0:500 -j MARK --set-mark 3
iptables -t mangle -A PREROUTING -i eth0 -m length --length 500:1500 -j MARK --set-mark 4
tc qdisc add dev ppp0 root handle 10: cbq bandwidth 112Kbit avpkt 1000 mpu 64
tc class add dev ppp0 parent 10:0 classid 10:1 cbq bandwidth 112Kbit \
rate 6Kbit allot 1514 prio 1 maxburst 10 avpkt 100 isolated
tc class add dev ppp0 parent 10:0 classid 10:2 cbq bandwidth 112Kbit \
rate 106Kbit allot 1514 prio 8 maxburst 2 avpkt 1500 bounded
tc filter add dev ppp0 parent 10:0 protocol ip handle 3 fw flowid 10:1
tc filter add dev ppp0 parent 10:0 protocol ip handle 4 fw flowid 10:2