CAT5 of CAT5e met kabelmodem

Pagina: 1
Acties:

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-08 21:58
Ik heb een kabelmodem (type Terayon) bij mijn provider. Deze staat vlakbij de TV om zo min mogelijk signaalverlies te krijgen. Daar vandaan heb ik een CAT5e kabel naar mijn SiteCom breedbandrouter gelegd. Na enig gepruts met de bekabeling om UTP aan te leggen vanaf het modem naar mijn router/switch, bleek er -naar mijn idee- iets raars te zijn. Vanaf het modem een UTP5e kabel aangelegd naar de switch toe. De switch krijgt in de meeste gevallen netjes een IP adres, maar Email, news en WWW waren niet mogelijk. Servers pingen daarentegen wel!

(schematisch: kabelmodem --> 20 meter CAT5e --> Sitecom switch --> PC)

Aanvankelijk leek het er op, alsof één van de UTP-connecties niet goed geknepen waren, dus beide connecties opnieuw geknepen. Met opnieuw exact hetzelfde resultaat. Een kabeltester gaf netjes aan dat het signaal in orde was. Daar leek het dus niet aan te liggen.

Vervolgens een gewone CAT5 kabel tussen het modem en de switch aangelegd en dat ging goed.

Daarna de reeds aangelegde CAT5e-kabel met een gewone CAT5-kabel verlengd m.b.v. een RJ45 extender(dus eerste stuk CAT5 en daarna nog eens 20 meter CAT5e erop aangesloten) en die op het modem aangesloten. En nu doet zich -voor mijn idee- iets merkwaardigs voor: perfecte verbinding !

(Schematisch: Kabelmodem --> 5 meter CAT5 --> RJ45 extender --> 20 meter CAT5e --> Sitecom switch --> PC)

Het lijkt er dus op, dat het kabelmodem niet goed overweg kan met CAT5e en dat het alleen op te lossen is met CAT5 (of in mijn geval: een 5 meter CAT5 er tussen te doen en de rest van de bekabeling CAT5e te gebruiken).

Het lijkt er in mijn ogen nu op, dat dat stukje CAT5 de zaak "geschikt" maakt voor de rest van de bekabeling. Zover ik kan achterhalen, moet CAT5e volledig backwards compatibel zijn met CAT5, dus snap ik niet waarom dat kabelmodem daar dan problemen mee heeft.

(CAT5e = Enhanced CAT5 en biedt meer bandbreedte dan CAT5. Impedantie is in beide uitvoeringen gelijk. CAT5 kan tot 100 MHz overweg itt CAT5e die tot 350 MHz gaat).

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:28

Predator

Suffers from split brain

Dat mag gewoon niets uitmaken.

Er ligt hier ook CAT5E naar m'n kabelmodem.

Volgens mij is er dan gewoon iets mis met jouw kabel.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 20:02
Zonde van die kabel. CAT3 volstaat al voor je kabelmodem. Hoeft maar 10Mbit te trekken.

Waarschijnlijk zit je modem of router je te frutten met de afscherming van die CAT5e die je effectief onderbreekt door die (neem ik aan) simpele 8-8-pin RJ45 extender.

Overigens hoef je kabel modem echt niet dichtbij je TV(-aanluiting) te staan). Bij mij heeft UPC/Sjello er keurig een meterje of 15 coax tussen gezet. Wilde het modem ergens anders neerzetten.

Trouwens wel interessant >:) zo'n CAT5e brandmuur. Wel Internet maar geen Mail enzo. Lijk me wel wat 8-)

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Lijkt er meer op dat de 5e kabel wel of juist niet twisted is.

Juist

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:24
Cat 5e werkt altijd, het is echt onzin dat het daar aan zou kunnen liggen. Als je die servers pingt, ping je dan het ip-adres, dan staan de DNS servers waarschijnlijk niet goed ingesteld op de router.

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-08 21:58
Op zondag 02 juni 2002 12:35 schreef Pc123 het volgende:
Cat 5e werkt altijd, het is echt onzin dat het daar aan zou kunnen liggen. Als je die servers pingt, ping je dan het ip-adres, dan staan de DNS servers waarschijnlijk niet goed ingesteld op de router.
In veel gevallen -maar niet altijd- kreeg ik (wanneer ik uitsluitend gebruik maakte van de CAT5e kabel) netjes een IP-adres (daar zorgt mijn Sitecom voor) en kon ik vanaf een PC gewoon op naam een domein pingen. Voor de rest kon ik niks doen.

Het vreemde is, dat wanneer ik eerst een CAT5e-kabel op het modem aansluit en vervolgens met een RJ45-extender de kabel verleng met een gewone CAT5-kabel naar mijn switch, dat het dan óók werkt.

Mbt die DNS server, daar heb ik weinig invloed over. Mijn Sitecom krijgt netjes een IP adres en bijbehorende DNS servers toegewezen van de DHCP server bij mijn ISP. En mijn PC's gebruiken de Sitecom als gateway.

Verwijderd

Op zondag 02 juni 2002 12:19 schreef PtrO het volgende:
Zonde van die kabel. CAT3 volstaat al voor je kabelmodem. Hoeft maar 10Mbit te trekken.
Zo zonde is dat helemaal niet. CAT5E is nauwelijks/niet duurder dan CAT5 (cat 3 is zo oud en kun je niet eens meer in elke shop krijgen, dus laten we het daar niet over hebben) en je krijgt veel meer:
A) minder storingsgevoelig = minder packetloss i.v.m. afscherming
B) evt later upgraden naar Gigabit ethernet ....

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 20:02
Bladiebla:
Je hebt natuurlijk gelijk :+ , met nieuw aanleggen zooi neem je hedentendage natuurlijk CAT5(e).
Probeerde hiermee alleen maar aan te geven dat, voor je Terayon modem, CAT3 10Mbit volstaat, zeker als Sjello daar toch maar maximaal 1.5Mbit overheen laat gaan.

Zie trouwens wel uit naar de dag :) dat UPC snelheden gaat leveren die mij noden om over te stappen naar CAT5e.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-06 11:13

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

hehe presies naar die dag kijk ik rijkhalsend uit :D

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

Pagina: 1