Toon posts:

Radeon 8500 overkill voor PIII 800??

Pagina: 1
Acties:
  • 65 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hier zijn mijn specs:

ECS P6BAP-A+ MB
PIII 800EB 133Mhz met standaard Intel-koeler
384 MB SDRAM @ 133Mhz
20 GB QUANTUM FIREBALL lct15
16x/40x Pioneer DVD
16x/10x/40x Plextor CD-writer
52x LG CD-ROM
Philips Acoustic Edge 5.1 Sound Card
ATI Fury MAXX videokaart
WinXP

Het is de bedoeling van mij een nieuwe videokaart te kopen omdat WinXP geen goeie drivers heeft voor mijn Fury MAXX ( Geen DirectX ondersteuning en geen OpenGL ondersteuning, 2D is ook schokkerig).
Ik had gedacht aan een ATI Radeon 8500 (geen LE) en meer bepaald de GIGABYTE MAYA DELUXE AP128DG-H met 128MB DDR. Deze kaart komt normaal binnen enkele dagen of weken uit.

Wat ik nu vrees is dat deze kaart een beetje overkill zal zijn voor mijn toch al bijna 2 jaar oud systeem. :?

Zal dit zo zijn? Zoja, hoe erg en wat kan ik er aan doen zonder een nieuw MB en CPU te kopen. Mettertijd zal dit toch gebeuren, maar het zal niet voor direct zijn.
Zijn er nog dingen waar ik moet op letten of dingen die ik nog ga moeten veranderen om mijn Radeon een beetje deftig te laten draaien?

Thx
*D

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
is overkill jah...je kan een goedkopere kaart kopen, of wel de radeon en dan over een tijdje gewoon de rest van je sysje gaan upgraden :)

lijkt me best logisch eigelijk :? :)

• Mickos
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-07-2015
Hm, ja, ligt er een beetje aan, idd zoals Veldmuis al zegt, als je over een tijdje je hele systeempje gaat upgraden dan kun je wel een Radeon 8500 nemen. Ik weet niet of de Radeon sowieso sneller is in dat systeem dan een goedkoper kaartje of dat hij door het te langzame systeem niet echt een hogere fps zal opleveren. De Radeon heeft iig wel betere beeldkwaliteit dan GeForce 2 of zow :)

Verwijderd

Op zondag 02 juni 2002 11:19 schreef veldmuis het volgende:
is overkill jah...je kan een goedkopere kaart kopen, of wel de radeon en dan over een tijdje gewoon de rest van je sysje gaan upgraden :)

lijkt me best logisch eigelijk :? :)
Idd.. Een GF2 GTS of GF4 MX ofzo is wel genoeg :)

Maarja, als je binnenkort ook de rest gaat upgraden kan je ook wel meteen een goeie kaart kopen :o (al 2x gezegd ondertussen)

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Kijk die radeon zal je computer heus wel een nieuwe boost geven, maar je zal nooit de optimale prestaties halen van de Gigabyte Radeon, ik zou het ff afwegen met je systeem. En kijken van wat zijn de latere plannen.

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Verwijderd

Topicstarter
Upgraden zal ik zeker doen, maar ik denk niet dat het voor de eerste maanden zal zijn. Ik denk dat ik die radeon toch ga kopen, anders loop ik weer achter met men videokaart bij een CPU-upgrade. Vanaf welke CPU zou die Radeon dan een beetje normaal lopen?

Heel erg bedankt voor de reacties!
*D

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Mhh boven de 1ghz zal die wel lekker gaan draaien, ligt er ook hoe snel je mobo enzo is DDR blablabla, iedergeval ik heb uhm op een Duron 1300 draaien, en hij draait heerlijk voor verdere spec's zie mijn sig.

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 22:12
Luister niet naar dat geblaat hierboven man, gf2 en 4mx hebben nopes dx8.x functies, dus UT2003 etc zal je perfect kunnen draaien met die radeon, zelfs in de hoogste resolutie, de gf2 en 4mx zullen minder mooi beeld hebben (geen dx8.x features, dot3 bump, embm, vertex/pixel shaders bijvoorbeeld) + een pak lagere fps, die radeon is echt gigantisch veel beter dan een brakke dx7 gf2 of gebooste versie daarvan.
Mocht die maya wat te duur zijn zou ik eens kijken naar de nieuwe kaartjes van hercules;
8500 128MBLE
8500 128MB 275/275
Omdat je cpu niet supersnel meer is zou ik zeggen; koop die HERCULES 8500 128MB LE, waarom? perfecte beeldkwaliteit en dankzij de extra 64MB krijg je een mooie boost is speed op de hogere resoluties en ook in nature scenes met veel pixel/vertex shader programs (morrowind bijv.), de 275/275MHz zal geen enkel merkbaar voordeel opleveren tenzij je speelt in 1600*1200*alles max, en dan nog is het de meerprijs niet echt waard.
3D Prophet 8500 128MB will be available for $269.99 (USD).
3D Prophet 8500 LE 128MB will be available for $199.9(USD).
Ik zou zeggen gaan voor dat beestje, overkill= bullshit, de extra kracht zal binnen enkele maandjes vereist zijn als je lekker wilt gamen, gf2 wordt tot het allerlaatste moment uitgemolken, binnenkort worden ze uit de handel genomen en vervangen door een dx8.1 compatible gf4( een nieuwe mx), het is niet voor nix dat ze nu gedumpt worden aan bodemprijzen.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:35
ik zou zeker die Radeon 8500 kopen. Want als je nu een gf4mx gaat kopen onder het mom van 'die radeon draait toch niet optimaal' dan moet je strax weer geld uitgeven aan die radeon, en ben je dus geld 'kwijt'

en misschien wil je straks wel andere dingen kopen, en kom je in de problemen omdat die GF4MX niet goed genoeg is voor de nieuwe spellen...

dus gewoon die radeon. :Y)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Waarom niet de 64mb ddr versie?
Die ga ik halen omdat die 128mb eigenlijk maar een marketings geval is, hij is trager als de 64mb en het prijs verschil is 1 euro.Dus waarom dan 128mb :?

Verwijderd

Topicstarter
Als het maar één luttele euro is, dan koop ik toch wel een 128 mb versie. Ook al is het maar een marketinggeval. Over één euro val ik niet hoor.

btw weet iemand precies wanneer die MAYA uitkomt? Hier in België wordt er nog nergens een woord over gerept. via via ben ik te weten gekomen dat Gigabyte ze kon leveren tegen einde mei. Dat is nog niet zo lang geleden, maar nu mag het echt niet meer lang duren héé.

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 22:12
128MB is vanaf 1280*1024 10%snelheidswinst, in de 3dmark nature scene 100%(!) met de extra64MB, als je het niet geloofd zoek dan maar eens naar wat benchmarks.

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 14:15
je gaat met een 8500 op je huidig systeem het verschil tussen gamen op een res. van 1600x1280 of 640x480 niet merken. cpu is de bottleneck. Is een voordeel toch :7

Verwijderd

Bij een traag systeem altijd eerst de CPU en hgeheugen upgraden, videokaarten worden in de tussentijd toch alleen maar goedkoper en je zult pas een niewe videokaart NODIG hebben zodra UT2003 uitkomt. Tot die tijd trek je waarschijnlijk de meeste winst uit een sneller systeem.

Verwijderd

Op zondag 02 juni 2002 11:51 schreef Kawa het volgende:
je gaat met een 8500 op je huidig systeem het verschil tussen gamen op een res. van 1600x1280 of 640x480 niet merken. cpu is de bottleneck. Is een voordeel toch :7
Dat is dus echte bullshit he. Die kaart zal je systeem gruwelijk veel vooruit laten gaan in spelletjes. Op 640x480 is het je videokaart die de bottleneck is. En als jij 1600x1280 wil draaien met bijvoorbeeld Unreal Tournament of Quake III dan trek je dat makkelijk op een framerate die nog een beetje lekker kijkt voor je ogen.
De CPU is wel de bottleneck op zo`n superhoge resolutie als dit. Maar op 640x480 is dat de videokaart. Ook al heb je een 2 GHz systeem.

Verwijderd

Topicstarter
Prioriteit 1 is mijn videokaart omdat de combinatie WinXP-ATI Fury MAXX gewoon gruwelijk is. Geen DirectX, geen OpenGL, crappy 2D. echt niet om aan te zien. Ik kijk hier al bijna 10 maanden op dus ik ben het kotsbeu. :r

cpu wordt dus zeker tweede prioriteit.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:35
Op zondag 02 juni 2002 12:06 schreef 1Nismo1 het volgende:

[..]

Dat is dus echte bullshit he. Die kaart zal je systeem gruwelijk veel vooruit laten gaan in spelletjes. Op 640x480 is het je videokaart die de bottleneck is. En als jij 1600x1280 wil draaien met bijvoorbeeld Unreal Tournament of Quake III dan trek je dat makkelijk op een framerate die nog een beetje lekker kijkt voor je ogen.
De CPU is wel de bottleneck op zo`n superhoge resolutie als dit. Maar op 640x480 is dat de videokaart. Ook al heb je een 2 GHz systeem.
volgens mij is op 640*480 juist de processor de bottleneck :?
de videokaart word dan toch juist *NIET* belast :?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Kawa
Op zondag 02 juni 2002 12:06 schreef 1Nismo1 het volgende:

[..]

Op 640 is het juist je cpu die de bottle neck is en op 1600 je videokaart.

Bij minder snelle (trage staat zo kut) cpu's profiteerd een videokaart puur van de fillrate. Poly's e.d moeten door de cpu berekend worden. (Nee geld ook als je kaart 100% t&l ondersteund). Of je nou 50k poly's op 640 of 50k poly's op 1600 in beeld maakt voor de cpu dus geen ene flikker uit.

Verwijderd

valt wel mee lijkt me...

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:20
Ik zit nu met hetzelfde, ik heb een P3 500. Toch wil ik ook een Radeon 8500 gaan kopen, om 2 redenen:
• Ik wil geen NVidia (heeft iets met m'n huidige 3dfx kaart te maken en dat nvidia geen driversupport meer levert blablabla, maar die discussie wil ik hier niet starten)
• Als ik iets koop doe ik het liever meteen goed. Later gooi ik er nog wel een 1 ghz p3 in ofzo.

Verder zat ik me af te vragen: in de xbox zit ook maar een 700 mhz processor.....

• Kawa
Op zondag 02 juni 2002 12:55 schreef MikeN het volgende:
Ik zit nu met hetzelfde, ik heb een P3 500. Toch wil ik ook een Radeon 8500 gaan kopen, om 2 redenen:
• Ik wil geen NVidia (heeft iets met m'n huidige 3dfx kaart te maken en dat nvidia geen driversupport meer levert blablabla, maar die discussie wil ik hier niet starten)
• Als ik iets koop doe ik het liever meteen goed. Later gooi ik er nog wel een 1 ghz p3 in ofzo.

Verder zat ik me af te vragen: in de xbox zit ook maar een 700 mhz processor.....
de games voor xbox zijn helemaal fagestemd op de hardware in de xbox.. je kunt dit dus niet vergelijken met een pc.

• MikeN
Op zondag 02 juni 2002 12:58 schreef Kawa het volgende:

[..]

de games voor xbox zijn helemaal fagestemd op de hardware in de xbox.. je kunt dit dus niet vergelijken met een pc.
sjah, maar khad nog wat meer redenen ;)

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-08 23:10

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Heeft hier IEMAND praktijk ervaringen met een Radeon 8500 in een sloom systeem?

Nouw, ik wel...

Ik was al tijden van plan een nieuw systeem te kopen (deze dus ;) ) omdat m'n oude PIII 450 @ 504 met een TNT2 eigelijk niks meer trok...

Ik had om te beginnen een Ati Made Radeon 8500 gekocht ( 275*275)
Nouw, ik kan je vertellen dattat zeker weten beter draait... (3D mark 2001 scores: before: 1100, after: 3600)

Op jouw systeem zal het dus stukken beter draaien nog he ;)

Toch zou ik dit alleen doen als je binnen nu en niet al te lange tijd (laten we zeggen een half jaar) van plan bent een nieuw systeem te kopen... Anders is het alleen maar zonde van het geld...

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• MikeN
Ah nice, ik moet toch zowiezo een andere videokaart dus ik denk dak toch maar een radeon koop. Geld maakt me niet zow heel veel uit, heb toch net m'n vakantiegeld binnen en heb geen zin om te sparen voor een compleet nieuw systeem. Die komt begin volgend jaar wel.
[edit]
Volgens de 3dmark ORB zal ik ongeveer van 900 naar 3600 gaan. Dus das al redelijk. Later nog een wat snellere proc en het zal voorlopig wel weer gaan ;)

• taz3d_nl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02 12:08
snellere proc is idd beter

• MikeN
Op zondag 02 juni 2002 17:09 schreef taz3d_nl het volgende:
snellere proc is idd beter
Uh? Toch leuk dat allemaal mensen hier dingen dwars door elkaar heen beweren. Al zet je nog zo'n snelle proc erin met mijn Voodoo 3 of de Ati Fury MAXX van Casimir zal er dan weinig veranderen.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Koop gewoon lekker goedkoop een GF2 MX 400 ofzo met 32MB veel meer is overbodig voor je huidige systeem en als je nu een top kaart koopt en over een jaar een nieuw systeem loopt je videokaart weer achter...

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• MikeN
Op zondag 02 juni 2002 17:14 schreef FastBunny het volgende:
Koop gewoon lekker goedkoop een GF2 MX 400 ofzo met 32MB veel meer is overbodig voor je huidige systeem en als je nu een top kaart koopt en over een jaar een nieuw systeem loopt je videokaart weer achter...
Ik wil geen NVidia ;)
Maar misschien dat dit wel een id is voor de topicstarter.

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik al eerder zei. Mijn videokaart moet eerst geupgrade worden. En nu nog een MX kopen vind ik ook wel een beetje stom. De redenatie en argumenten van corpseflayer en Tampie2000 waren logischer

btw... ik wil ook geen nVidia. Ik ben vooral gericht op die radeon en op ATI omdat ze betere TV-OUT functies aanbieden dan nVidia. Het is de bedoeling van lekker DVD'kes te bekijken op mijn tv en het feit dat die Gigabyte maya een VIDEO-IN functie heeft, geeft mij de mogelijkheid om te experimenteren met men eigen beeldmateriaal.

Ik was onder win98 heel tevreden over mijn ATI Fury MAXX. DVD's bekijken was echt de 'maxx' :)
Die hardware-codec voor mpeg2 van ATI bevalt me wel.
nVidia ondersteunt dit nog allemaal niet, of niet goed en daarom wil ik geen nVidia.

greetz
*D

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:17
Hercules heeft dan wel aardige kaarten, maar ze hebben geen hydravision support omdat ze maar 1 ramdac hebben. Ga dan gewoon voor de point of view of club3d. Hou je nog geld in je zak ook. Zeker geen 128MB kopen tenzij het niks uitmaakt.

Is trouwens zoiezo dieverij want heb je de prijzen van de geheugens wel eens gezien?

Hop,hop,hop!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-08 18:36
als je voor die radeon 8500 pro gaat
mail mme dan even

cryptapix@xcl-clan.com

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:51
Zojuist even bij Hercules gekeken, had zelf een 8500LE met 128Mb besteld

----------------------------------------------------------
DUAL DISPLAY with HYDRAVISION: flexible display and extended desktop mode (different display on 2 screens): VGA + TV or VGA + DVI or DVI + TV

Dus bovenstaande opmerking dat Hercules geen Hydravision support heeft klopt niet helemaal.

"If it ain't broke, don't fix it!"

Verwijderd

Lijkt me geen overkill misschien weet exirion daar meer over omdat die moderator bij processors is.

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:48

dlmh

Lo-Fi

Op zondag 02 juni 2002 23:18 schreef KlereBak het volgende:
Zojuist even bij Hercules gekeken, had zelf een 8500LE met 128Mb besteld

DUAL DISPLAY with HYDRAVISION: flexible display and extended desktop mode (different display on 2 screens): VGA + TV or VGA + DVI or DVI + TV

Dus bovenstaande opmerking dat Hercules geen Hydravision support heeft klopt niet helemaal.
Ja, je kan ook wel 2 monitoren gebruiken, echter alleen met dezelfde resolutie en frequentie. Heb hier een TFT èn een CRT monitor staan en wil toch wel graag wat meer dan 1024x768@75Hz gamen!!! Tenzij je de DVI uitgang ook daadwerkelijk aan een DVI-TFT scherm hangt, dan kan 't wel (don't ask me why!).
Heb ook een Radeon gekocht voor de 2D beeldkwaliteit èn hardware-DVD support. Had hiervoor een GF2MX400-64MB en er is nu echt een wereld voor me open gegaan mbt kleuren, helderheid en detail!
Ook de HydraVision software van Ati is zéér goed te noemen (alhoewel ik de voorkeur geef aan UltraMon omdat ik dan twee 'startbalken' heb).
En het verschil is ook zeker te merken op 'n wat 'langzamer' systeem als de jouwe!
N.B. ik heb de Point-of-View Radeon 8500 Pro (64MB) en ben er dus èrg tevreden over. Is goed over te clocken (al was dat niet mijn eerste bedoeling) en heeft dus twee ramdac's!

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Verwijderd

ach... een X-box cpu is ook maar 600mhz
trek je conclusie.

Je zult het echt wel merken .
(volgende maand een XP-tje met 256 ddr en klaar is kees)

Verwijderd

Topicstarter
Kijk nu eens wat ik gevonden heb op de site van Gigabyte. Ze blijven maar lekkere kaartjes uitbrengen... :P

Radeon 8500XT op 300/300 met 128MB DDR-RAM op 3,3ns en VIDEO-IN

http://www.giga-byte.com/products/agp_index.htm

njammie
*D

Verwijderd

Draai zelf sinds zaterdag een Hercules Radeon 8500LE 128Mb samen met een PIII-933. 3dmark2001 is natuurlijk niet erg hoog qua score (5800), maar QIII en UT2003 speel ik op 1024x768, 32 bits met een heel plezierige framerate. QIII highest settings =80 fps en UT2003 niet gemeten, maar geen schokkerige beelden. Ook online (via @home) geen vertragingen of schokkerige beelden.

Met mijn oude Asus V7100 GF2 MX haalde ik ongeveer 60 bij 800x600 32 bits.

Ben wel blij ;)

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-08 13:17
code:
1
 Door Casimir - Monday 03 June 2002 00:20

code:
1
 Door 4Togo - Monday 04 November 2002 15:29

:?

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 20:36
een snelle blik op madonion.com leert mij dat voor een maximale score bij een processor tot 800 Mhz een geforce4 Ti4200 voldoet, ben je voor 150 euro klaar
een Radeon 8500 kan ook, als die flink goedkoper is zou ik die nemen, want zoveel minder 3dmarks haal je daar ook weer niet mee
overkill is het in elk geval niet, want minder geeft je minder performance, het is natuurlijk wel zo dat die videokaart niet voluit draait.
vanaf geforce4 Ti4400 is het wel overkill (jaja, ik heb er ook zo een maar ik kreeg 'm via PC prive)
Dat is dus zonde van het geld tenzij je van plan bent binnen niet al te lange tijd te upgraden

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Aub voortaan graag opletten hoe oud het topic is waarin je post. Dit is niet echt een nuttige kick namelijk :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.