Toon posts:

[Win98]SB Live! Platinum ruzie met netwerkkaart?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nu ben ik afgelopen week bezig geweest om bij een vriend van me een netwerkkaartje te installeren zodat de Chello-aansluiting die zijn broertje beneden heeft doorgetrokken kan worden naar boven. Alles geïnstalleerd, maar geen verbinding krijgen met de andere PC hoor... Totdat ik opmerkte dat er een IRQ-conflict was tussen zijn SB Live! Platinum en de geïnstalleerde netwerkkaart. Dus ik deïnstalleer even tijdelijk zijn SB Live! Platinum, en ja hoor... prima verbinding en alles werkt prima. Mooi zo, dacht ik. En nu even opnieuw die SB Live! installeren en klaar is Sha-Baz.. maar ja, toen dook uiteraard het zelfde probleem weer op. Andere drivers al geprobeerd te downloaden, alleen Creative levert alleen updates van de meegeleverde drivers dus ik denk niet dat dat veel zal helpen. Zodra SB Live! weer geïnstalleerd is, vraagt Windows '98 namelijk bij elke restart opnieuw om de drivers van de netwerkkaart, en is de verbinding met de andere PC weer weg.
Mijn laatste optie is om Win'98 eraf te kicken en XP erop te zetten, maar dat heeft met SB Live! geloof ik ook nog aardig wat voeten in aarde...
Heeft iemand de gouden tip voor mij? Zie ik iets belangrijks over het hoofd?
In ieder geval vast bedankt.

Sha-Baz

Verwijderd

Vinkje al gezet bij

Configuratie -> Systeem -> SB 16 Emulation - tabblad Settings : [X] Allow LPT Interupt sharing

??

Indien je IRQ's shared met een ISA netwerkkaart is het inderdaad problematisch, echter PCI is er o.a. voor gemaakt om IRQ's te kunnen sharen.

Als je een USB muis gebruikt ipv PS/2 kun je de PS/2 port ook gelijk disablen, en houdt je daardoor IRQ 12 over.
Wordt er helemaal geen USB devices gebruikt, dan kun je in de Bios de USB porten uitschakelen, op deze manier houdt je ook weer een IRQ over (zit op de PCI bus gewired via de chipset, dus mag eigenlijk ook sharen).

Indien het een Realtek netwerkkaart is i.c.m. Windows 98 SE, en hij is geinstalleerd als NE2000 compatible ipv de RealTek driver, dan kan het zijn dat hij zelfs 2 IRQ's gebruikt (in mijn ervaring IRQ 2 en 9 tegelijk). Gewoon bij Systeem->NE2000->Eigenschappen even de driver updaten voor de juiste Realtek versie (in mijn ervaring een RTL8019AS in ISA uitvoering).

Suck6

Verwijderd

Topicstarter
Goed... jij hebt hier verstand van. Hartstikke bedankt voor de tips, ik ben er van overtuigd dat ik er wat aan zal hebben. De USB's worden namelijk niet gebruikt, en dat vinkje waarover je het hebt heb ik nog nooit gezien, dus daar zal ik ook eens naar kijken.
Het gaat inderdaad om een RealTek netwerkkaart, maar die staat op zich wel goed geïnstalleerd. Het gekloot begint pas na het installeren van SB Live. Het gaat trouwens niet om Win'98SE maar om de eerste editie (ik weet het... niet mijn PC)

ThNx

• rontemp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-05 11:59

rontemp

MUHAHA

een stoelendans met je pci kaarten wil ook weleens helpen ;)

Asrock 939Dual-SATA2, AMD 3200 Venice, 2x512 Mb, Radeon9800Pro, Compaq V1000 21",Blaster live!,samsung SP1614N (160Gb/8Mb),IBM 40GB 7200rpm, 2xmaxtor 40 Gb (raid0), Intellimouse Explorer win98se/win2k/XP

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 13:39
ik krijg altijd een confilvt met een netwerkkaart en dos- sb16 emulatie, ook met een sb-live trouwens, dus ik heb gewoon de sb16 dos emulatie uitgezet en ik heb geen problemen meer

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:10
gebruik je weleens dos Games ofzo, dan moet je die SB16 emulatie aan laten staan

dot.blaat

Pagina: 1