Blokkerige beeldjes in avi na comprimeren

Pagina: 1
Acties:

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Topicstarter
Heb de DVD van End Of Days 'gebackupped' ;), ziet er ondertussen strak uit, maar krijg heel af en toe blokvorming.
Voor wie de film kent is het in het begin met die grote vlammen op de voorgrond en het kruis op de achtergrond.

Heb MPEG2V12 -b C:\filename.vob -f0 -q0 -r2 -3X 656 -3Y 368 -1 640 360 -o8 c:\filename.avi als commando gebruikt. Size avi file moet op 700Mb blijven voor CDR. Is met 10keys per frame en 815kbps op low-motion codec gemaakt.

Iemand een idee hoe je in dit soort situaties de blokvorming eruit kan halen?

specs | 3360wP met SE3000

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Dit hou je met je lage bitrate, je kan nog proberen de filtering van Hicubic op nearest neighbour te zetten. Hoe dat moet op een commando regel weet ik niet.
Happy FlaskMpeg gebruiker...:)

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 17:39
Blokvorming -> Low-motion codec.

Nog een keer met de fast-motion codec en ze zijn weg :)

Geef mij maar een Warsteiner.

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
"...nog een keer met de high-motion code..." je bedoelt de avi die gedaan is met de low-motion nog een keer doen, maar dan met de highmotion??
Ik wist niet dat dat zomaar kan. Je krijgt dan toch geen rare verschijnselen of grotere bestanden toch?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:46
Nee, hij bedoelt: huidige AVI wegsmijten en vanaf origineel (VOB-bestanden van DVD) opnieuw proberen te comprimeren naar AVI, maar nu met fast-motion codec ipv low motion codec.

Je moet eigenlijk ALTIJD fast-motion codec gebruiken. Low-motion is alleen voor de meest supersaaie films met bijna stilstaand beeld :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Topicstarter
Excuse me?!?!
Altijd high-motion gebruiken?? Ik heb al heel wat artikelen gelezen van digital-digest en die zeggen allemaal dat je veel beter de low-motion codec kan gebruiken omdat de high-motion gelimiteerd is wat betreft scherpte enzo.

Ga maar eens zelf lezen. www.divx-digest.com/articles/mpeg4-quality.html

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

High Motion sucks, dan moet je je Low motion gewoon beter configureren...

Verwijderd

High-motion zuigt zwaar. Ja, het blok-effect is bij actie-scenes vaak iets minder maar de rest ziet er gewoon niet uit.

Nee, je moet bij het coderen de keyframe op 1 sec zetten en de smoothness op maximaal in de low-motion codec properties.

Bij het afspelen moet je de CPU-quality op highest/maximaal o.i.d. zetten in de properties van de codec (MPlayer 6.4.xxx, movie openen, properties/advanced/<selecteer codec>/properties).

Dan wordt het beeld behoorlijk gefilterd en heb je praktisch geen blokken meer (tenzij je veel meer dan twee uur op 1 cdtje zet, dan zie je zelfs met het maximale smooth-filter nog blokken).

Ok, van 10 cm afstand ziet het er allemaal minder scherp uit, maar op tv-afstand juist enorm goed. Ik mik dus ook alle fims tot een uur of twee gewoon op 1 cd (en de rest ook trouwens, liever 2 films in iets mindere kwaliteit dan 1 film op 2 cd's; als ik echt goede kwaliteit wil, koop ik de DVD wel :+ ).

Tenslotte kun je, als je eigenlijk meer bandbreedte nodig hebt omdat de blokken echt niet te voorkomen zijn maar je wilt het toch op 1 cd mikken, gewoon de resolutie naar beneden doen. Zelf doe ik de meeste films gewoon op 400*xxx, want als je een hele film op 1 cd wilt, heb je toch niet veel aan hogere resoluties want daar heb je de bandbreedte niet voor (en dus krijg je dan een blokkerig beeld).
Hogere resolutie heeft eigenlijk alleen zin bij korte films (5 kwartier ofzo) of als je het resultaat op 2 cd's gaat zetten. En met een lagere resolutie is een film ook beter afspeelbaar voor de zielepoten die geen Athlon hebben ;)
Pagina: 1