110GB partitie zomaar verdwenen

Pagina: 1
Acties:

• Se7enth_son
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-03 10:18

Se7enth_son

Eindelijk mn Supra mkIV!

Topicstarter
Ik heb sinds een paar dagen een RAID0 systeem geinstalleerd onder Win98 (Engels) met een C-partitie van 10GB en een D-partitie met de rest (=110GB). De gebruikte schijven zijn 2x IBM Deskstar 120GXP 60GB met een losse Promise FastTrak TX2 controller.

Nu gebeurde er het volgende: na het installeren van GTA3 op m'n D-schijf, ging ik het spel starten. Toen stopte met spelen wilde ik mp3's luisteren, die ook op de D-schijf staan. Maar dit werkte niet meer. Ik heb windows opnieuw gestart, en het bleek dat ie m'n hele D-schijf niet meer zag!!! Hij zag hem nog wel, maar het label was weg en ik kon niet zien wat erop stond. Telkens kreeg ik de melding: A device attachted to the system is not functioning.

Na vele reboots en power-offs hield ik dit probleem. Met Fdisk en partition magic gekeken, en het blijkt dat m'n hele partitie weg is. De programma's geven aan dat de extended partitie er nog is, maar dat de logische partitie erin is verdwenen.

Mijn vraag is allereerst hoe dit zomaar kan gebeuren, en nog veel belangrijker: Hoe kan ik m'n data terugkrijgen??? Ik heb het ECHT heel hard nodig (er staat 5 jaar studie op :( ). Bestaat er zoiets als 'unfdisk' of iets wat m'n gegevens uit de verdwenen partitie weer terugkrijgt? Ik heb expres niets meer aan m'n computer veranderd, in de hoop dat jullie me nog kunnen helpen.

pleazzzze.....

Openbaar vervoer is iets wat je brengt van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je niet naar toe moet, op een moment dat het je niet uitkomt | Supra specs

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Als je je 10GB partitie al die tijd in tact hebt gehouden, en verder niks hebt gedaan met de D, is dit een vreemd verschijnsel. Wellicht kan je proberen om met Partition Magic de 110GB partitie alsnog aan te maken. Misschien dat je data nog in tact is. Suc6!

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• Hans van Eijsden
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-03 09:37
Gewoon geen Windows 98 gebruiken, ben je van alle ellende af >:)

https://www.hansvaneijsden.com

Verwijderd

nee, daar heeft ie wat aan zeg :)

eerst idd even alsnog de partitie proberen aan te maken, en anders met easyrecovery oid de data terug proberen te halen. gaat prima zonder fat...

Verwijderd

misscihen helpt dit ook nog: [topic=510418/1/25]

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Je hebt geluk, met een GNU/Linux bootdisk kan je die partitie gewoon terug aanmaken, ik heb dit al tientallen malen gedaan en het mislukt enkel als het fs al is oveschreven ofzo.

Als je niet met GNU overweg kan zouk ik het met PM proberen, FORMATTEER DE PARTITIE DIE GE AANMAAKT NIET .
Veel chance.

• Se7enth_son

Se7enth_son

Eindelijk mn Supra mkIV!

Topicstarter
Ik heb met beide partities niets meer gedaan, dus da's mooi. Maar als ik het goed begrijp kan ik met Partition Magic gewoon weer een logische partitie in m'n (nog bestaande) extended partitie maken, met alle data intact?

En heel belangrijk: mocht ie m'n data niet zien als ik dit heb gedaan, welk programma kan da alsnog m'n data terugvinden?

Edit: Ik heb nu de volgende programma's gedownload:
- Ontrack EasyRecovery Pro v5.1
- Ontrack SystemSuite v4.0

Kan ik deze gebruiken, of heb ik andere nodig?

Openbaar vervoer is iets wat je brengt van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je niet naar toe moet, op een moment dat het je niet uitkomt | Supra specs

• SnowDude
  • Laatst online: 27-03 09:43
* * Kick * *

Se7enth_son ik heb Partition magic voor je kom ik zo meteen wel ff langs brengen. kweet waar je woont

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:07

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Op zondag 02 juni 2002 12:06 schreef Se7enth_son het volgende:

Edit: Ik heb nu de volgende programma's gedownload:
- Ontrack EasyRecovery Pro v5.1

Kan ik deze gebruiken, of heb ik andere nodig?
Probeer eerst dit programma, moet je alleen wel een andere schijf hebben waar je de data op kunt zetten. het programma schrijft verder niet naar de schijf toe, dus als het niet werkt kun je altijd nog iets anders proberen. B.t.w., het is lullig dat ik het nu moet zeggen, alleen je bent niet echt slim bezig als je een raid 0 maakt, en dan geen backups hebt, en je er belangrijke gegevens op hebt staan. |:(

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• HooGLaNDeR
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-02 14:33

HooGLaNDeR

- = I am immortal =-

Ik heb precies hetzelfde gehad. Van de 1 op de andere dag was mijn logische partitie pleitte. Ik heb meteen besloten dat ik nooit meer aan RAID 0 of 1 begin.

Dat zijn mijn negatieve ervaringen hiermee. Overigens bij mij was het onder winxp...

Ik heb geen achtervolgingswaanzin. Maar dat wil niet zeggen dat niemand mij achtervolgd!!

• Se7enth_son

Se7enth_son

Eindelijk mn Supra mkIV!

Topicstarter
HooGLaNDeR schreef op 06 juni 2002 @ 12:44:
Ik heb precies hetzelfde gehad. Van de 1 op de andere dag was mijn logische partitie pleitte. Ik heb meteen besloten dat ik nooit meer aan RAID 0 of 1 begin.

Dat zijn mijn negatieve ervaringen hiermee. Overigens bij mij was het onder winxp...
Zou het aan het RAID gebeuren liggen dan? Ik dacht eerder aan een bug in win98 (bijvoorbeeld dat ie partieties groter dan xxGB niet aan kan), maar als jij in WinXP hetzelfde hebt gehad moet het dus ergens anders aan liggen.

Heeft iemand ook ervaringen met dit probleem?? Ik wil namelijk graag weten waar het aan ligt, ik wil niet nogmaals alles kwijtraken. Ik heb die 110GB partitie overigens opgedeeld in 2x 55GB, en voorlopig draait alles prima...Nu maar hopen dat het probleem weg is

Verwijderd

Ik had gistermiddag het probleem dat mijn PC niet meer wou booten.
Blijkt op eens dat mijn RAID controller mijn schijven niet meer als RAID ziet
maar als 'gewone' losse schijven.
Ik heb alles geprobeerd maar het was mooi weg.
Zo'n 90 GB data weg. :'( Maar ik had gelukkig nog een back up van een paar dingen. ;)
Ik weet dus hoe je je nu voelt.

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

(jarig!)
Se7enth_son schreef op 17 september 2002 @ 16:47:
[...]

Zou het aan het RAID gebeuren liggen dan? Ik dacht eerder aan een bug in win98 (bijvoorbeeld dat ie partieties groter dan xxGB niet aan kan), maar als jij in WinXP hetzelfde hebt gehad moet het dus ergens anders aan liggen.

Heeft iemand ook ervaringen met dit probleem?? Ik wil namelijk graag weten waar het aan ligt, ik wil niet nogmaals alles kwijtraken. Ik heb die 110GB partitie overigens opgedeeld in 2x 55GB, en voorlopig draait alles prima...Nu maar hopen dat het probleem weg is
da's wel mooi allemaal, maar nu willen je mede-tweakerds natuurlijk ook weten of je je data nu terug hebt of niet :)

Hoi

• Expander
  • Niet online
Is toch typisch dat ik ineens zoveel mensen RAID zie gebruiken. Het zit d8 ik ook op nieuwere moederborden.. Ik zit mezelf steeds af te vragen hoe dit komt.

Expanding the inexpandable

• mlevd
  • Laatst online: 11-02-2025
Sorry hoor, ik vindt het echt heel vervelend voor je. Maar er staat 5 jaar studie op, dus ik denk belangrijk voor je, en dan geen backup..................

Ik hoop trouwens voor je dat je op kan lossen.

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

(jarig!)
Expander schreef op 17 september 2002 @ 23:46:
Is toch typisch dat ik ineens zoveel mensen RAID zie gebruiken. Het zit d8 ik ook op nieuwere moederborden.. Ik zit mezelf steeds af te vragen hoe dit komt.
goeie vraag... van wat ik ervan hoor denk ik niet dat het echt veel waard is als je niet 24/7 DivX zit te kopiëren van de ene naar de andere HD, en tja... 1 hd kapot is alle data weg dat sux ook wel natuurlijk :{

O well :)

Hoi

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Se7enth_son schreef op 02 juni 2002 @ 03:42:
Ik heb het ECHT heel hard nodig (er staat 5 jaar studie op :(
En weer ontdekt iemand (te laat) het nut van backuppen.

Beetje dom hoor, des te meer omdat je op Raid0 werkt.

Veel geluk bij het restoren! ;)

Siditamentis astuentis pactum.

• Se7enth_son

Se7enth_son

Eindelijk mn Supra mkIV!

Topicstarter
NoBody schreef op 17 september 2002 @ 23:41:
[...]

da's wel mooi allemaal, maar nu willen je mede-tweakerds natuurlijk ook weten of je je data nu terug hebt of niet :)
Nee, da's helaas NIET meer gelukt. Ik heb ruim 10 recovery-programma's gebruikt, maar geen van allen kon iets terugvinden van m'n twee RAID-schijven. Dat is ook de reden waarom ik graag wil weten hoe het is ontstaan, zodat ik niet nog een keer al m'n data kwijt ben...

Die 5 jaar studie heb ik van een oude harde schijf (die wat rot was geworden) naar m'n Raid gekopieerd en toen heb ik hem geformateerd. Nadat m'n RAID was weggevallen heb ik die oude Maxtor gerestored (met een paar van die progies) en zo heb ik een hoop terug. Het voornaamste wat ik nu kwijt ben ik alles wat van internet afkomt: muziek, films, progs, games enz...
Ben meteen weer begonnen met alles downloaden en via vrienden ook weer een hoop teruggekregen. Al met al heeft het me twee maanden gekost om alle data weer boven water te krijgen...

Jammer dat die restore-programma's er ook niets meer van konden maken....

[ Voor 0% gewijzigd door Se7enth_son op 12-10-2002 16:52 . Reden: kleine wijzingingen in zin... ]

• Se7enth_son

Se7enth_son

Eindelijk mn Supra mkIV!

Topicstarter
Varienaja schreef op 18 september 2002 @ 08:06:
[...]

En weer ontdekt iemand (te laat) het nut van backuppen.

Beetje dom hoor, des te meer omdat je op Raid0 werkt.

Veel geluk bij het restoren! ;)
Het risico van RAID0 ken ik al heel lang en heeft voornamelijk te maken met de kans op schijfuitval. Het probleem wat ik nu had kan ook met een gewone 110GB partitie gebeuren. Het enige vreemde van dit alles is dat m'n hele systeem pas een week draaide en alles echt gloednieuw was.

Inmiddels is de Maxtor weer benoemd tot houder van backupdata :)

• NuKeM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-03 08:01
Als het een NTFS partitie was kan je best 'GetDataBack for NTFS' gebruiken... wel spijtig dat je dit programma eerst moet 'aanpassen' of kopen (als je begrijpt wat ik bedoel), voor je je data kan terugkrijgen. Dit programma heeft mijn leven ook ooit eens gered ;) Ik weet wel niet of het met raid partities overweg kan...
Partition magic zou ik persoonlijk niet gebruiken... dat programma heeft bij mij al meer slecht dan goed gedaan... maar ja.

Tip: Volgende keer die 2 schijfjes in Raid 1 zetten ;) Vroeger had ik 4 schijven in raid 0 nu staan die 4 in 2 x raid 1 ... ik voel mij stukken veiliger nu!

Verwijderd

waarom niet gewoon in raid 5 ?

• NuKeM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-03 08:01
Verwijderd schreef op 13 oktober 2002 @ 12:56:
waarom niet gewoon in raid 5 ?
zo 'gewoon' gaat dat niet.
Voor raid 5 zijn meestal (voor de consument) erg prijzige controllers nodig. Hierdoor blijkt het meestal veel goedkoper om ipv 3 schijven in raid 5 te zetten, gewoon 2 schijven op een goedkope controller in raid 1 te zetten (of zelfs zonder extra controller, gewoon op de standaard aansluitingen en dan in windows raid 1 instellen).
Zo zie je maar :)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
je zegt 5 jaar studie... het enigste wat je nu opnoemt is....

warez warez en warez... dus... :{

• Drogo
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 29-03 14:47
Vorkie schreef op 13 oktober 2002 @ 19:44:
je zegt 5 jaar studie... het enigste wat je nu opnoemt is....

warez warez en warez... dus... :{
Z'n 5 jaar studie heeft ie terug zegt ie. En met 'games van Internet' bedoeld ie natuurlijk shareware, freeware, demo's en abandonware 8)
Pagina: 1