Toon posts:

Wat als de ruimte niet bestond en wat is de ruimte

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat laaste na tedenken over van als de ruimte nu niet bestond wat dan en wat is de ruimte?

Is de ruimte nu echt oneindig of niet allemaal vragen van die je gewoon kan beantwoorden.
Als de ruimte nu niet bestond dat bestaat er niks geen levensvorm of wat.

Zijn we een onderdeel van een onderdeel? Of zijn we het onderdeel dat boven alle onderdelen staan.
Zullen we ooit instaat zijn om deze antwoorden te kunnen beantwoorden?

Nouw wil ik graag jullie mening weten over hoe jullie nu denken over de ruimte en als het niet bestond wat dan?

Ik denk zelf als de ruimte niet had bestaan alles helemaal zwart waarbij je nergens heen kon. Je zat vast het lijkt of je verplaats maar in het echt is dat dan niet zo.

Nu jullie!

Verwijderd

Het lijkt mij dat er gewoon helemaal nix zou zijn, dus ook geen zwart, maar echt nix, hoe je je dat moet voorstellen weet ik ook niet, maarja zo denk ik erover.

• EL_Loco
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-11-2023

EL_Loco

alias Haco

Op zondag 02 juni 2002 03:23 schreef Esmer het volgende:
Ik zat laaste na tedenken over van als de ruimte nu niet bestond wat dan en wat is de ruimte?

Is de ruimte nu echt oneindig of niet allemaal vragen van die je gewoon kan beantwoorden.

Zijn we een onderdeel van een onderdeel? Of zijn we het onderdeel dat boven alle onderdelen staan.

Nouw wil ik graag jullie mening weten over hoe jullie nu denken over de ruimte en als het niet bestond wat dan?

Ik denk zelf als de ruimte niet had bestaan alles helemaal zwart waarbij je nergens heen kon. Je zat vast het lijkt of je verplaats maar in het echt is dat dan niet zo.

Nu jullie!
Er is gewoon niets, ben een paar jaar gelden blind geweest aan 1 oog, best kut, je probeert te kijken met dat oog, maar je ziet niets, geen licht, geen zwart, je net zogoed kijken met je grote teen... ;)
zo denk ik dat de ruimte er dan uit zou "zien"

geweldige woordkueze ;)

rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!

• Essence
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09-2011
Ik denk niet dat ruimte bestaat, er bestaan alleen dingen die ruimte innemen !

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-01 09:00
Ik weet niet hoe het eruit zou zien als er geen ruimte was, maar het zou in ieder geval erg krap zijn. :)

• CV_SmileY
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-01 15:07

CV_SmileY

JackOfAllTrades MasterOfNone

Op zondag 02 juni 2002 15:34 schreef Essence het volgende:
ja maar dan de vraag : hoe 'leeg' moet het zijn voordat je het leeg kan noemen? is leeg
< 1 atoom mm^3
< 1 atoom km^3
< 1 atoom lichtjaar^3

• Marten
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-08-2025
Op zondag 02 juni 2002 16:09 schreef CV_SmileY het volgende:

[..]

ja maar dan de vraag : hoe 'leeg' moet het zijn voordat je het leeg kan noemen? is leeg
< 1 atoom mm^3
< 1 atoom km^3
< 1 atoom lichtjaar^3
Leeg is gewoon het volume tussen die < 1 atoom in. >:)

Nu jullie!
* Marten zat laatst te denken als Esmer nou eens wat duidelijker schreef (met iets meer punctuatie en betere zinsbouw) :)

• Essence
Op zondag 02 juni 2002 16:09 schreef CV_SmileY het volgende:

[..]

< 1 atoom mm^3
< 1 atoom km^3
< 1 atoom lichtjaar^3
Theoretisch natuurlijk nul atomen per oneindig^3 ;) Nu begrijp je mijn argument ook: er is alleen maar leegte tussen materie in, sterker nog: er is geen leegte *zonder* materie.
In de quantummechanica bestaat vacuum feitelijk ook niet, je zou het kunnen zien als een constant spontaan ontstaan en weer opnieuw annihileren van een deeltje-anti-deeltje paar met samen energie nul. Uit de algemene relativiteitstheorie volgt onder andere dat wat in het ene referentieframe vacuum is, het in een ander niet hoeft te zijn.

• 4of9
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12-2024
ruimte is niet oneindig...

het heelal dijt namelijk uit...

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

• Yoozer
  • Laatst online: 21-12-2025

Yoozer

minimoog

Ik zat laatst na te denken over van als de ruimte nu niet bestond wat dan; en wat is de ruimte?

als de ruimte niet bestond dan zat je hier niet. wat is ruimte? de aanwezigheid van een dimensie hoger dan 2.

stel je voor, je wil kijken waar de grafiek y = 1/x eindigt. je pakt een verdomd groot vel ruitjespapier en gaat tekenen. als je op 0 uitkomt (en niet als je rekenmachine het opgeeft!) zit je bij oneindig. vraag is dan natuurlijk nog wel of je dan op deze planeet zit, of in dit universum.

weet ik niet. onze definitie van ruimte is 3-dimensionaal. als er ook 2-dimensionale wezens (Flatland) bestaan, nou, dan heb je dus wel een levensvorm. vraag blijf natuurlijk hoe ze eten.

Zijn we een onderdeel van een onderdeel? Of zijn we het onderdeel dat boven alle onderdelen staat?

we staan ergens 'boven', in een zeker opzicht. maar we zijn niet het beste dat evolutie kan produceren.

hangt er van af. of je dan nog daar bent om die vragen te stellen is een tweede.

Nou wil ik graag jullie mening weten over hoe jullie nu denken over de ruimte en als het niet bestond wat dan?

over de vraag of ruimte wel of niet bestaat - over de vraag of deze dan oneindig is of niet kan ik niet echt discussiëren. er kunnen wel zekere logische gevolgtrekkingen gemaakt worden naar de aard van 't universum, maar ik vind hawking's model van de bolletjes wel grappig. zoals ik al zei, als 't niet bestond zat je hier niet.

Nu jullie!

het niet bestaan van ruimte is in feite de 0e dimensie. of die zwart is ligt eraan. als zwart een gebrek aan energie, dimensie, massa, kracht en licht is, dan is 't zwart. het is echter wel gekleurd door onze menselijke definitie.

teveel zooi, te weinig tijd

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:11

Yucko

One clown to rule them all !

Op maandag 03 juni 2002 23:51 schreef 4of9 het volgende:

Ja oke, maar waarna toe :?

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de ruimte oneindig is. Maar evengoed toch ook weer wel, want wat zou er gebeuren als je aan de uiterste rand van de ruimte komt?

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Verwijderd

Vraagje, hoe kan het helal uitdijen als het oneindig groot is?

Het kan toch niet oneindig groot+1 worden?
Om uit te dijen zou het eindig moeten zijn, maar dan vraag ik me weer af wat er dan weer na het helal is en verder.

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:11

Yucko

One clown to rule them all !

damn dit is diep :P

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• Essence
Op dinsdag 04 juni 2002 09:58 schreef The_Fur het volgende:
Het door ons waarneembare gedeelte van het heelal is niet oneindig groot. Ik geloof dat de schattingen gebaseerd op objecten (zoals quasars) die zich aan de grenzen van het visuele heelal lijken te bevinden, een grootte aangeven in de orde van 10-20 miljard lichtjaar. Maximale uitbreidingssnelheid (aan de rand) is natuurlijk lichtsnelheid.

Verwijderd

Op zondag 02 juni 2002 15:34 schreef Essence het volgende:
Interressant, dit heb ik zelf ook wel eens gedacht. Ik denk dat er weliswaar grenzen zijn aan wat waarneembaar is, maar dat de ruimte in principe eindeloos is (oftewel je kunt eindeloos in iedere richting gaan)

Ik denk ook niet dat het heelal een begin heeft gehad. Het is niet zo dat ik niet in een 'big bang' of 'gnab gib' geloof, maar ik denk dat er daarvoor ook al een heelal was.

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Op zondag 02 juni 2002 19:18 schreef Essence het volgende:
In de quantummechanica bestaat vacuum feitelijk ook niet, je zou het kunnen zien als een constant spontaan ontstaan en weer opnieuw annihileren van een deeltje-anti-deeltje paar met samen energie nul. Uit de algemene relativiteitstheorie volgt onder andere dat wat in het ene referentieframe vacuum is, het in een ander niet hoeft te zijn.
Uit de Algemene Relativiteitstheorie in haar huidige vorm lijkt in ieder geval te volgen dat het vacuum om ons heen wel degelijk energie 'bevat'. (Denk aan de kosmologische constante, of quintessence - het verschil tussen die twee kan ik echt niet uitleggen voordat iemand daar naar vraagt. :) ) Het lijkt mij dan ook dat je wel degelijk kan zeggen dat ruimte bestaat, in tegenstelling tot wat jij beweert. Het valse vacuum dat wij 'ruimte' noemen is duidelijk iets anders dan het perfecte vacuum dat wij 'niets' noemen.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

Ruimte kun je natuurlijk ook zien als een stukje van het heelal waar niet per definitie materie hoeft te zitten, maar waar het wel zou kunnen zitten. M.a.w. bij een perfect vacuum is er nog steeds ruimte, alleen met 0 wat-voor-deeltjes-dan-ook per m^3.

Het heelal is misschien oneindig op een andere manier dan sommigen denken. Misschien is ons heelal wel zodanig gebogen in een hogere ruimtelijke dimensie dat het begin- en het eindpunt hetzelfde zijn. Als je het oppervlak van de aarde bijvoorbeeld als een 2-dimensionale ruimte zou zien (je kunt alleen naar voren/naar achteren en naar links/naar rechts) en je zou de derde dimensie niet zien of kunnen voorstellen, dan zou je niet (meteen) begrijpen waarom je steeds weer op hetzelfde punt terugkomt als je constant in een (voor jou) rechte lijn zou bewegen. Dat zou voor ons heelal ook kunnen gelden. Stel dat je eeuwig in een rechte lijn zou bewegen en je vertrekt vanaf de aarde, dan kom je misschien ook vanzelf weer terug op aarde. In die zin zou je kunnen zeggen dat het heelal oneindig is :7.

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-01 09:51
Ik zat ik even doelloos te kijken naar de TV, ik kwam toen op Yorin Event Horizon tegen. Het gaat over een of ander hypermodern ruimteschip dat door een speciale techniek 'sneller kon reizen dan het licht'.

Meneer de uitvinder legde de techniek even uit hoe dat kan en dat was als volgt: Een soort van generator was in staat om de tijd/ruimte omgeving om te buigen op een dusdanige manier dat de huidige tijd/ruimte plek op dezelfde plek terecht kwam als je tijd/ruimte van de plaats van bestemming ontzettend ver weg. Hierdoor kon men direct lichtjaren reizen.

Hier wordt dus in feite de ruimte afgebogen (maar ruimte is vrijwel vacuum). Het klinkt erg onwaarschijnlijk vind ik, maar toch denk ik dat het wel kan, aangezien ik dit al vaker heb gehoord (ook met zwarte gaten geloof ik. Het schijnt dat die dingen ongeveer hetzelfde doen alleen is dat niet erg duidelijk bewezen aangezien zwarte gaten nogal moeilijk te definieren zijn).

Iemand die hier iets meer over weet??

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Op dinsdag 04 juni 2002 09:58 schreef The_Fur het volgende:
Stel je de verzameling van alle gehele getallen voor. Dus 1, 2, 3, 4, ... Dit lijkt mij duidelijk een oneindige verzameling.

Doe nu alle getallen maar 2 en voeg voor elk getal a een getal a-1 toe. Je krijgt dan 2, 4, 6, 8, ... en daaraan voeg je 1, 3, 5, 7, ... toe.

Het lijkt mij duidelijk dat je nu je orginele verzameling 'groter' hebt gemaakt. Hij is uitgedijt. Je hebt alle getallen verder uit elkaar geduwd, en in de gaten nieuwe getallen gestopt.

Toch was je originele verzameling oneindig, en is je nieuwe verzameling dat ook. Ze zijn evengroot. Sterker nog, in dit geval zijn ze zelfs identiek!

Werken met oneindigheden is niet altijd even intuïtief.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

4of9 schreef:
Oneindig wat? Oneindig blauw, lelijk, bestaand of groot?
Oneindig groot is het, voorzover we denken, inderdaad niet, hoewel het voor alle praktische zaken wel als oneindig groot beschouwd kan worden.
Alleen is dit, zoals door Diadem uitgelegd, daar niet het goede argument voor.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Toch was je originele verzameling oneindig, en is je nieuwe verzameling dat ook. Ze zijn evengroot. Sterker nog, in dit geval zijn ze zelfs identiek
maar de machtsverzameling van die nieuwe verzameling is ook oneindig, en groter.

Verwijderd

Op donderdag 06 juni 2002 11:29 schreef Fused het volgende:

Oneindig wat? Oneindig blauw, lelijk, bestaand of groot?
Oneindig groot is het, voorzover we denken, inderdaad niet, hoewel het voor alle praktische zaken wel als oneindig groot beschouwd kan worden.
Gewoon oneindig met niks erachter, dus in de betekenis "zonder einde".

Verwijderd

Op donderdag 06 juni 2002 10:28 schreef toeter het volgende:
Ik zat ik even doelloos te kijken naar de TV, ik kwam toen op Yorin Event Horizon tegen. Het gaat over een of ander hypermodern ruimteschip dat door een speciale techniek 'sneller kon reizen dan het licht'.

Meneer de uitvinder legde de techniek even uit hoe dat kan en dat was als volgt: Een soort van generator was in staat om de tijd/ruimte omgeving om te buigen op een dusdanige manier dat de huidige tijd/ruimte plek op dezelfde plek terecht kwam als je tijd/ruimte van de plaats van bestemming ontzettend ver weg. Hierdoor kon men direct lichtjaren reizen.

Hier wordt dus in feite de ruimte afgebogen (maar ruimte is vrijwel vacuum). Het klinkt erg onwaarschijnlijk vind ik, maar toch denk ik dat het wel kan, aangezien ik dit al vaker heb gehoord (ook met zwarte gaten geloof ik. Het schijnt dat die dingen ongeveer hetzelfde doen alleen is dat niet erg duidelijk bewezen aangezien zwarte gaten nogal moeilijk te definieren zijn).

Iemand die hier iets meer over weet??
Hetzelfde doen ze in de star trek series. Alleen daar heet het warp drive. In theorie is dit mogelijk. Wat er in feite gebeurt, is het volgende:

Sneller dan het licht voortbewegen is onmogelijk. Dit is bewezen en gestaaft met experimenten (deeltjesversnellers). Deze belemmering kun je omzeilen door niet echt te bewegen, maar door de ruimte te verplaatsen waarin je je bevindt. Bijvoorbeeld door de ruimte voor je enorm samen te persen en de ruimte achter je uit te laten zetten. Op die manier wordt het stuk ruimte waarin je zit naar je bestemming geduwd, waardoor de feitelijke afstand die je af dient te leggen enorm klein wordt. Ruimte zelf kan dus wel sneller dan het licht bewegen >:). Bedenk hierbij dat ruimte geen fysieke aanwezigheid is. Ruimte en materie moet je los van elkaar zien. Bij een perfect vacuum is er nog steeds ruimte. Waar geen ruimte is, kan zich niks bevinden, ook geen vacuum!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

rsmit schreef:
Gewoon oneindig met niks erachter, dus in de betekenis "zonder einde".
In de natuur heeft niets een betekenis wanneer je er geen eenheid achter vermeld. "1" Is niets, 1 koe, 1 Tesla of 1 hoofdstuk zijn wel dingen. Hetzelfde geldt voor oneindig.
"Het heelal is oneindig" is een betekenisloze uitspraak. Vergelijk: "Deze koe is Pi"

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• BOCmetalhead
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-11-2025
Ik denk dat als de ruimte niet bestaan had wij ook niet hadden bestaan aangezien het feit onze aarde daar ergens in rondhangt!

en de ruimte oneindig groot? het zou me nix verbazen... de ruimte is al 1 groot zwart gat... ik bedoel daar zal geen einde aan komen denk ik... gewoon 1 grote leegte...

maar ja mocht er wel een einde aan zijn hoe zou dat er uit zien... hoe zal je het erkennen als je er bent? herken je het uberhaubt wel??? ik bedoel zwart is zwart... of zou je gewoon heel hard tegen een soort 'muur' aan knallen...

hmmz dit is best wel interresant als je er zo over na denkt...

maar ik denk dat in iedergeval de komende 100 jaar de ruimte voor ons oneindig groot zal zijn vooral vanwege het feit dat er zulke grote afstanden gereisd moeten worden wil je ergens komen dat je dat nooit in 1 leven kan bereiken alleen al bij mars komen duurt geloof ik 80 jaar ofzo...als dit al niet langer duurt...

Metal to the bone

• Yoozer
  • Laatst online: 21-12-2025

Yoozer

minimoog

80 jaar? leuk, maar fout. anders hadden ze dit dingetje er nooit opgekregen.

http://www.kidsastronomy.com/mars_explorer.htm

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

Stel:

Het helaal is ROND....
Onderbouwing: planeten zijn rond, samen met de zon zijn we rond, atomen wordt van aangenomen (zwak punt, maar toch) dat ze rond zijn, onze melkweg draait rond, waarom kan dan het helaal / de ruimte niet rond zijn?? Zou toch iets raars opleveren..

Je vertrekt in richting A, komt een andere planeet tegen, blijkt het dezelfde te zijn, maar dan uit richting B..

Het principe is mogelijk, maar een cirkel / bol heeft de nare neiging ergens in te zitten, dus zou er iets moeten bestaan (of juist helemaal niets) waarin de ruimte zich dan weer bevindt..

Greetzzzz

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-01 21:35

FCA

Op vrijdag 07 juni 2002 13:47 schreef Wingman het volgende:
Stel:

Het helaal is ROND....
Onderbouwing: planeten zijn rond, samen met de zon zijn we rond, atomen wordt van aangenomen (zwak punt, maar toch) dat ze rond zijn, onze melkweg draait rond, waarom kan dan het helaal / de ruimte niet rond zijn?? Zou toch iets raars opleveren..
Waarom zou dat raar zijn? Huidige waarnemingen lijken trouwens te wijzen dat het heelal niet rond is, dus niet gesloten, maar open.
Je vertrekt in richting A, komt een andere planeet tegen, blijkt het dezelfde te zijn, maar dan uit richting B..
Zelfde principe wat eerst zo raar leek voor de Middeleeuwers. Je vaart alsmaar rechtdoor, en je komt op dezelfde plek uit....
Het principe is mogelijk, maar een cirkel / bol heeft de nare neiging ergens in te zitten, dus zou er iets moeten bestaan (of juist helemaal niets) waarin de ruimte zich dan weer bevindt..
Dat hoeft helemaal niet. In de wiskunde kun je best iets wat de metriek van een bol (waar je dus terugkomt op je beginpositie als je alsmaar rechtdoor gaat) heeft definieren zonder het ergens in te bedden. Dat heten varieteiten.

Verder is het onnodig om onder je post iets van greetzzz ofzo te zeggen. Voor dat soort dingen heb je je sig.

Om even on-topic te gaan:
Zonder ruimte geen beweging. Zonder beweging geen processen. Zonder processen geen leven. Zonder leven geen mensen. Zonder mensen geen GoT. Zonder GoT deze discussie niet?

De eerste 2 processen zijn enigszins discutabel, hier een enigszins technische verklaring:
Als er geen ruimte was, dan was de dimensie van de ruimte 0.
Dat wil zeggen, alle deeltjes in het universum zitten op dezelfde plek. Nu zegt het Pauli exclusie principe dat 2 deeltjes (fermionen dan) nooit in precies dezelfde toestand kunnen zitten. Dus moeten er extra vrijheidsgraden worden ingevoerd, die zich volgens mij net zo gedragen als de ruimte dimensies die wij kennen.

Verandert z'n sig te weinig.

Verwijderd

Leest niemand eerdere onderwerpen in deze categorie?? Er staat al precies eenzelfde discussie op dit forum...

Zoekfunctie!! |:(

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Campo_Blanco: je kan niet altijd maar in dezelfde topics door blijven discussieren, want niemand gaat eerst 300 posts lezen voordat hij eens iets zegt, tenzij in zeer uitzonderlijke gevallen. Verder is het niet direct nuttig om hier een hoofdbeuk-msiley te gebruiken - dat is eerder storend. :)
Op maandag 03 juni 2002 23:51 schreef 4of9 het volgende:

Dat zegt niets. Het uitdijen van het heelal kan je ook niet zien als een ontstaan van nieuwe ruimte aan de rand, maar als een ontstaan van nieuwe ruimte op iedere plaats. (Dit is een populaire interpretatie.) Dan hoeft het heelal dus helemaal niet eindig te zijn om uit te kunnen dijen.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Pagina: 1