Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Alleen denk ik dat het wel wijs is om een verstrooiend filter voor de leds te doen.... voor wat egaler licht.
Is niet echt nodig hoor, al vanaf 15 centimeter zie je nog maar 1 ronde lichtbundel. Pas als je hem dichterbij dan 5 centimeter houdt zie je pas de weerkaatsing van de 6 individuele LED's.Op zaterdag 01 juni 2002 23:55 schreef wfvn het volgende:
Fraai
Alleen denk ik dat het wel wijs is om een verstrooiend filter voor de leds te doen.... voor wat egaler licht.
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Check dan deze foto. Ik vind het effect van de leds echt absoluut tof qua hoeveelheid licht. Alleen niet mooi egaal belicht.Op zaterdag 01 juni 2002 23:59 schreef Johnny64 het volgende:
[..]
Is niet echt nodig hoor, al vanaf 15 centimeter zie je nog maar 1 ronde lichtbundel. Pas als je hem dichterbij dan 5 centimeter houdt zie je pas de weerkaatsing van de 6 individuele LED's.

Het valt nog veel beter te zien op deze foto:

Snappez vous wat ik bedoel?
Ik heb het dus niet over het zien van vlekjes van de afzonderlijke leds
Verwijderd
Je hebt trouwens geen last van het vignetting als je een onderwerp in het midden fotografeert en de achtergrond aan de zijkant verder weg is.
Op die foto van het bureau is het aan de onderkant erger omdat ik fotografeerde onder een schuine hoek.
Ik denk dat dat weinig zin heeft omdat een led bijna voor de volle 100% naar voren straalt en niet naar opzij/naar achteren (in ieder geval die witte leds van jou), dus zal een 'spiegel' aan de achterkant weinig zin hebben.Op zondag 02 juni 2002 00:26 schreef Johnny64 het volgende:
Ik dacht zelf aan aluminiumfolie om zo het reflecteerend bereik van de witte ring wat te verhogen.
duhJe hebt trouwens geen last van het vignetting als je een onderwerp in het midden fotografeert en de achtergrond aan de zijkant verder weg is.
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
En als dat stukkie pvc-buis in een grotere past kan ik het nog als een zuinige zaklamp gebruiken wanneer ik geen macrofoto's wil maken.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ik had na de nieuwspost op Tweakers ook al zoiets van "das handig", maar ja.....geen nikon
Ik ga d'r zelf ook één maken, alleen zo dat ie op m'n 2600Z past (geen idee nog hoe ik dat ga doen, kom er nog op terug).
Ik zat ook eertte denken aan een PVC buis te gebruiken, zou denk ik ook best gaan.Op zondag 02 juni 2002 01:20 schreef athlonkmf het volgende:
Damn, ben je wat sneller dan ikke. Ik was ook van plan om zoiets te maken, maar dan met een stukkie pvc-buis zodat het om de lens geschoven kan worden ipv geschroefd.
Deze heb ik vannacht even snel met exact dezelfde instellingen maar bij de tweede met de macroringlamp aan.
Dit is idd veel goedkoper dan een nikon geval.
Hmmz, lijkt mij ook wel grappig om te maken, moet alleen eerst mijn digicam aankomen. Heb deze week mijn coolpix 775 verkocht. Van de week krijg ik een coolpix 885.
Hier kunnen ook lensen op etc, dus ga ik ervanuit dat er schroefdraad op zit. Kan iemand dit bevestiggen?
Whatever.
Heb ik dan zo'n vreemde definitie van 'macro' ?Op zaterdag 01 juni 2002 23:59 schreef Johnny64 het volgende:
[..]
Is niet echt nodig hoor, al vanaf 15 centimeter zie je nog maar 1 ronde lichtbundel. Pas als je hem dichterbij dan 5 centimeter houdt zie je pas de weerkaatsing van de 6 individuele LED's.
Ik heb af en toe het probleem dat 't objectief van m'n camera in de weg zit voor de flits, maar dan zit ik ook 1 a 2 cm van het onderwerp af... (en de pentax ei-2000 heeft een belachelijk dik objectief
Probleem is dat in zo'n geval deze ring denk ik weinig effect zal hebben... ik werk dan meestal met lichtreflecties, maar meestal is het maar hopen dat er genoeg omgevingslicht is.
Papa x3, PHP-progger, Citrofiel, import-Tukker, muziekliefhebber
Volgens mij maak je geen gebruik van weerstanden om de stroom enigsinds te beperken.
Kortom je je sluit nu 6 leds direct aan op een batterij.
In principe creeer je hiermee een kortsluiting, en beperk je ook de levensduur van je LEDS ( en die waren nou niet echt goedkoop )
Als ik jou was zou ik kijken hoeveel mA de leds nodig hebben en even een weerstand in je schakeling te plaatsen.
Hiermee bereik je een langere levensduur van je Batterij EN je LEDS
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...
Bij witte leds mag je in veel gevallen uitgaan van 20mA bij 4VOp dinsdag 04 juni 2002 11:33 schreef CyCLoNe het volgende:
Als ik jou was zou ik kijken hoeveel mA de leds nodig hebben en even een weerstand in je schakeling te plaatsen.
Hiermee bereik je een langere levensduur van je Batterij EN je LEDS
Misschien ga ik er zelf ook een maken
The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire
[/quote]
Is een macrolens niet bedoeld om ook op kleinere afstand dan 5cm opnames te maken ?
Als ik eens een foto wil maken van een krater in een opgeblazen ic dan zit mijn lens op 1 tot 2 cm van het ic af.
Yamaha FZ1 :-)
Hier in Utrecht bij Radio Centrum vragen ze EU 4,95 per led!
Bij http://www.conrad.nl kun je ze per 10 voor 30.50EUR kopen.. iets goedkoper maar nog steeds flink aan de prijs..Op dinsdag 04 juni 2002 11:53 schreef kaandorp het volgende:
Waar halen jullie die goedkope witte leds vandaan?
Mijn camera kan maar tot 16 cm dichtbij, dus voor mij is het goed genoeg.Is een macrolens niet bedoeld om ook op kleinere afstand dan 5cm opnames te maken ?
Als ik eens een foto wil maken van een krater in een opgeblazen ic dan zit mijn lens op 1 tot 2 cm van het ic af.
Volgens die kerel van de electronicazaak waren ze 3,5 volt. Heb er nog specifiek naar gevraagd. Ik heb ze nu gewoon op 2x 1,5 volt (el cheapo batterijen van 20 voor 2,49 bij de blokker) zitten omdat ik daar nog een handige batterijhouder met schakelaar voor had. Maar wat voor weerstand zou ik er dan tussen moeten zetten?Bij witte leds mag je in veel gevallen uitgaan van 20mA bij 4V
Gewoon bij de electronicazaak. 2,50 per stuk.Waar halen jullie die goedkope witte leds vandaan?
Voor 2 x 1.5 volt heb je geen weerstanden nodig omdat onder de 3.5 volt zit.. Ze zullen het vast wel doen op 3 volt maar niet zo fel branden.Op dinsdag 04 juni 2002 16:33 schreef Johnny64 het volgende:
Volgens die kerel van de electronicazaak waren ze 3,5 volt. Heb er nog specifiek naar gevraagd. Ik heb ze nu gewoon op 2x 1,5 volt (el cheapo batterijen van 20 voor 2,49 bij de blokker) zitten omdat ik daar nog een handige batterijhouder met schakelaar voor had. Maar wat voor weerstand zou ik er dan tussen moeten zetten?
als je 3x1.5volt gaat gebruiken dan heb je voor 6 leds een weerstand van 4Ohm nodig (om stroom van 4.5 naar 4.0 te krijgen en 8ohm om van 4.5 naar 3.5 te gaan) Op zich is dit wel een benadering er van uitgaande dat de leds 20mA gebruiken op 4 volt.
Op zich is denk ik het gemakkelijkste om 3 oplaadbare batterijen te gebruiken (3.6volt). Ik ga dit vanavond uitproberen.. (als ik gemakkelijk aan leds kan komen).
Verwijderd
ga zelf ook maar es ff prutsen..
Ondanks het brakke bierviltje werkt het goed en ziet het er niet al te lelijk uit. (ik zal binnenkort even een plaatje plaatsen.)
Ik kan nu in het donker macro foto's maken met een sluitertijden tussen de 1/15 en 1/60 seconden.
De leds heb ik gekocht bij een lokale electronica winkel en ik moest er 4.50EUR per stuk voor betalen!.. best duur maar ik kreeg ze wel gelijk mee.
Ik heb zaterdag op een rommelmarkt een oude videocamera voor 1 euro gekocht. En laat die nu net een diameter van 35,5 mm (zeldzame maat) hebben MET een UV-filter er op! Zat wel goed vast maar met een bankschroef krijg je alles los.
Nu hoef ik het UV-filter niet meer van m'n camera los te schroeven als ik foto's wil maken met de lamp maar kan ik die van de oude videocamera er meteen op doen.
Mijn nieuwe oude videocamera:
Gelukkig kan ik iets beter overweg met bierviltjes
Of je koopt voor 1 euro een 8cm CD, of moet het oppervlak zilver zijn?Op maandag 10 juni 2002 17:03 schreef Johnny64 het volgende:
Cool, een bierviltje. Ik dacht zelf nog aan het gebruiken van een 8cm CD, maar om nu meteen Wave Race Blue storm (59,95 euro) van m'n Gamecube op te offeren vond ik ook weer zo wat.
Ik heb zaterdag op een rommelmarkt een oude videocamera voor 1 euro gekocht. En laat die nu net een diameter van 35,5 mm (zeldzame maat) hebben MET een UV-filter er op! Zat wel goed vast maar met een bankschroef krijg je alles los.
Nu hoef ik het UV-filter niet meer van m'n camera los te schroeven als ik foto's wil maken met de lamp maar kan ik die van de oude videocamera er meteen op doen.
Mijn nieuwe oude videocamera:
[afbeelding]
Je nieuwe oude cam is btw 1337
ziet er goed uit, maar ik zou proberen te licht hoeveelheid -iets- tebeperken, aangezien je nu dubbele schaduws hebt, of natuurlijk zoals al is gezegt het licht spreiden etc.Op woensdag 19 juni 2002 14:30 schreef hduijn het volgende:
Met behulp van het bierfiltje gefotografeerd!. . sluitertijd: 1/60 met automatische instellingen. Zonder de lamp wilde de camera een sluitertijd van 1 seconde en had ik deze foto nooit kunnen maken omdat ik hier geen statief kon gebruiken.
[afbeelding]
johnny64:
You don't have permission to access /~martin/johnny/macroring.htm on this server.
--------------------------------------------------------------------------------
Apache/1.3.20 Server at 217.77.143.29 Port 80