Spotgoedkope Atari ST- hoe TV instellen ervoor

Pagina: 1
Acties:
  • 726 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Vandaag een Atari 1040STE voor €5 op de kop getikt. Hij schijnt te werken (power ledje gaat aan, disk ledje enkele seconden later), maar om te zien hoe/wat/waar moet ik'm natuurlijk op een display aansluiten.

Als hij werkt wil ik'm op termijn op een oude multisynch monitor aansluiten dmv een adapter, maar voordat ik daar de moeite voor doe wil ik testen of alles werkt op een TV.

De STE heeft een ingebouwde RF modulator, dus kabel aangesloten en... :o

Vroeger had je lekkere analoge knoppen waar je aan kon draaien om de zender in te stellen en was het niet moeilijk de juiste zender te vinden. Dat zou in een paar minuten op het UHF kanaal gefixed zijn (iedereen die wel eens z'n MSX/C64/Speccy op een TV heeft gehad weet wat ik bedoel).

Maar nu zijn we 15 jaar verder en heb ik zo'n TV met digitale zenderindeling. Erger: hij kan alleen ALLE zenders tegelijk autoscannen :(

De enige manier om zonder alle andere zenders kwijt te raken een nieuwe zender in te stellen is met zo'n hex-achtige kanaal in te stellen (C0 00 etc). Prima, maar dan moet je in die notatie dus weten. Ik heb gesearched tot ik er blauw van werd met Google en vond nergens in een dergelijke notatie het juiste kanaal. Hooguit advies van ouwe zakken om gewoon aan die UHF knop te blijven draaien :z

Dus: heeft iemand met een moderne TV een STFM of STE die hij gebruikt op de TV :? Zo ja zou je ff kunnen kijken hoe die kanaal ingesteld staat :D

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

heeft dat ding geen scart uitgang of rgb net als een msx ?

Verwijderd

Volgens mij moet je daar zo rgb monitor voor hebben?
Of een orgienle atari st monitor op de kop tikken?
Je hebt zwart wit smaak en kleur. Afhankelijkv an wat je aansluit werkt ie in zwart wit hi-res mode of in kleur in low of mid resolutie

Verwijderd

laserguy, je hebt gelijk je kan via scart een atari aansluiten op je tv.

Alleen beeld kwaliteit van een tv is niet echt optimaal, maar als je alleen spelletjes ermee doet goed genoeg.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Op zaterdag 01 juni 2002 22:46 schreef Basb het volgende:
Volgens mij moet je daar zo rgb monitor voor hebben?
Of een orgienle atari st monitor op de kop tikken?
Je hebt zwart wit smaak en kleur. Afhankelijkv an wat je aansluit werkt ie in zwart wit hi-res mode of in kleur in low of mid resolutie
Grr, ik zei al de STE heeft een RF-uit, oftewel TV. En ja, kwaliteit is bagger, maar dit is alleen om te testen.

Helaas is het ook zonder SCART en heb ik geen Atari monitor liggen...

Dus via gewoon TV is de enige keus. Bovendien hou je met SCART de zenderzoekprobleem

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Op zaterdag 01 juni 2002 22:47 schreef Basb het volgende:
laserguy, je hebt gelijk je kan via scart een atari aansluiten op je tv.

Alleen beeld kwaliteit van een tv is niet echt optimaal, maar als je alleen spelletjes ermee doet goed genoeg.
dan kan je in iedergeval ff testen of ie werkt

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 19:57

Xanax959

relax...

Uhf kanaal... voor de video is dat meestal kanaal 36, die zou je kunnen proberen, anders gewoon b.v. 30, 31, 32, enz...
Kan je die RF modulator ook nog instellen? (schroefje) Dan zet je je tv op b.v. kanaal 36 of een ander vrij kanaal, en draai je net zolang aan het schroefje tot er iets herkenbaars in beeld komt.

Atari portfolio Dos 2.11

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
OK, bedankt- het is genoeg gelukt om te weten dat hij het doet >:)

Uitleg:
Ik kreeg opeens door dat ik nog een PCTV kaart in m'n woonkamerbak had zitten. Hij heeft het nooit fatsoenlijk gedaan op m'n K7S5A mobo, grotendeels doordat er maar één ongedeelde PCI slot is en daar de SBLive per sé moet zitten. Maar ik heb nooit de moeite gedaan hem eruit te halen (een van die dingen die ik ooit nog eens ging doen).

Probleem is dat het beeld een keer pakt en dan bevriest. Dus voor TV kijken of grabben totaal niet nuttig. Gek is wel dat in de config scherm hij goed werkt (in ZW/W) als ik hem op PAL-M zet (alleen binnen dat scherm, echt vaag)

Dus ik een kabeltje trekken, autosearch vindt welgeteld één zender, maar het gewone display bleef zwart. Dus ik de config scherm in, op PAL-M en daar staat een wazige, zwartwitte TOS scherm voor m'n neus, met cursor die reageert op Alt-pijltjes :D *D

Dus nu nog de RAM upgraden naar 4MB (in de STE zaten schijnbaar SIMMs, ik heb nog wel 4x1MB liggen, wordt ondersteund) en werken aan een monitor en een netwerkadapter (dat gaat LOL worden, weet het nu al, vooral die NIC- ironie wil dat ze ook een MEGA ST4 hadden met netwerkondersteuning maar zonder RF modulator. De liefhebber kan'm op a.s. woensdagmiddag bij Stichting Overal in Nijmegen voor eveneens €5 halen)

Voor de goede orde: hij zit op station E4, mocht iemand hem nog op de TV willen zetten.

Oslik blyat! Oslik!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

heb hier nog wel een kastje liggen voor die ST -> SCART (en dat werkte in kleur, en vaag genoeg hoefde je geen zender te zoeken)...

heb nog een oude ST staan op zolder, compleet, maar kan hem niet aansluiten :(, heb geen TV.

enne, dion_b verander je sub eens, want hij klopt niet (1024 moet 1040 zijn)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Op zondag 02 juni 2002 01:05 schreef Terw_Dan het volgende:
heb hier nog wel een kastje liggen voor die ST -> SCART (en dat werkte in kleur, en vaag genoeg hoefde je geen zender te zoeken)...
Hmm, dat zou een leuk hebbedingetje zijn :D
heb nog een oude ST staan op zolder, compleet, maar kan hem niet aansluiten :(, heb geen TV.
Tja, schijnt mogelijk te zijn om een verloop van Atari monitor plug->VGA te maken zijn als je een multisynch hebt.
enne, dion_b verander je sub eens, want hij klopt niet (1024 moet 1040 zijn)
101

Oslik blyat! Oslik!

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Een MEGA ST4 of een MEGA STE4. Voor die laatste wil ik nog wel ff naar nijmegen kakken, die eerste niet :P

Heb zelf nog een BERG 1040st's in alle vormen en maten liggen. Heerlijke bakken!

de betaler vervuilt

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Op zondag 02 juni 2002 02:12 schreef GA!S het volgende:
Een MEGA ST4 of een MEGA STE4. Voor die laatste wil ik nog wel ff naar nijmegen kakken, die eerste niet :P

Heb zelf nog een BERG 1040st's in alle vormen en maten liggen. Heerlijke bakken!
Helaas maar de Mega ST 4, geen Mega STE, anders had ik die wel genomen.

Oslik blyat! Oslik!

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op zondag 02 juni 2002 02:54 schreef dion_b het volgende:

[..]

Helaas maar de Mega ST 4, geen Mega STE, anders had ik die wel genomen.
Die Mega STE's zijn echt coole dingen, misschien wel leuker dan de TT.
Heb zelf trouwens ook nog een Falcon 030 gehad, dat was ook een enorm bruut apparaat!

de betaler vervuilt

Pagina: 1