Over koelblokken, polijsten en tandpasta-gebruik!

Pagina: 1
Acties:
  • 285 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bubbles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:57

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Topicstarter
Mjah, er gingen natuurlijk al maanden verhalen de ronde dat tandpasta best te gebruiken is als koelpasta 8-) , maar wat ik heb geflikt had toch wat meer effect. :P

Om te beginnen: ik gebruikte eerst koelpasta, en dat doe ik nu nog steeds. Dus daar heb ik nix veranderd. Wat ik dan wel heb gedaan?

Ik vond dat mijn koelblok (justcooler 8cm, bij computerland te krijgen) nou niet echt mooi glad was aan de onderkant en wilde daar dus verandering in brengen. Ik had namelijk het idee dat dat een graadje of 4 misschien kon schelen. En met de aankomende zomer zou dat zeker geen kwaad kunnen, aangezien mijn processor (AMD XP 1600+ @ 1505 MHz) na wat stevig UT-en en dergelijke met het warme weer van de laatste dagen al 63 graden werd :(

Dus ik vrolijk mijn koelblok demonteren en ik ben begonnen met het licht opschuren van de onderkant op de plek waar de processor er tegenaan komt. Schuurpapier wat ik had gebruik: p-240. Dat is dus redelijk fijn, maar het laat nog wel wat krasjes achter. Net zolang doorgeschuurd, totdat ik een redelijk egaal stuk aluminium zag (ipv het rode kleurtje wat de rest van mijn koelblok heeft B-) ).
Vervolgens heb ik een stuk staalwol gepakt om de krasjes van het schuurpapier weg te werken. Op dit ogenblik was het al behoorlijk glad geworden, maar ik vond dat het nog niet genoeg glom :+

Dan maar de tube tandpasta gepakt en een stukje wc-papier (page, lekker zacht dus :9 ). Dit onder het mom dat tandpasta je tanden polijst *D (er zit per slot van rekening een soort schuurmiddel in). Een kloddertje tandpasta op het wc-papier en zo'n 10-15 seconden licht geboend op de plek waar ik eerst had zitten schuren. Kijk ik naar het wc-papier, is het helemaal zwart van de de aluminium die ik dus had weggepoetst. :7 Daarna nog 2 keer gedaan om er zeker van te zijn dat het glad was (en inderdaad, het glom toen behoorlijk).

Toen werd het tijd om de boel schoon te maken, koelprut erop smeren en te proberen. PC aan, even flink lopen stressen en eens kijken naar mijn temperatuur. Zie ik dat mijn processor 52 graden was, stressed. Scheelt dat toch weer zo'n 11 graden! >:)

Vouw mee bij Fatal Error Group! - F@H: #10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

idle temp??

Tip: koop een koperen heatsink.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbles

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Topicstarter
Lezen is ook een kunst. ;)
Ik heb er toch echt in gezet dat die temperaturen stressed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:58

Mad_Demon

de dokter

Hmmm, moet ik toch maar eens gaan proberen met m'n waterblok :)

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Op zaterdag 01 juni 2002 22:15 schreef Bubbles het volgende:
Lezen is ook een kunst. ;)
Ik heb er toch echt in gezet dat die temperaturen stressed zijn.
lees jij nog eens wat ik in mijn post heb gezet

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbles

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Topicstarter
owkeej.
Kan zijn dat ik het even anders opvatte...

Idle temp voor behandeling was: 48-49 graden
na: 42 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberbetica
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-06-2022

cyberbetica

DevOpsen? CloudNation.nl

Ik heb datzelfde ding ook, draait stressed 35 graden :> met case open en alle fans behalve die van de cpu uit...... DELTA80 HP :D met kast dicht en fans aan op 7 volt weet ik morgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:10
Hmmmz, gisteren mn nieuwe waterblokje binnengekregen, en pas dinsdag waarschijnlijk mn proc...

Conclussie: nog 2 dagen tijd om'm heeeel netjes glad te maken >:)

edit:

En dan natuurlijk met mn electrische tandenborstel *D

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00b | IA
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-02-2003

n00b | IA

multislet

justcooler 8cm, bij computerland te krijgen heeft mijn processor gemold dat koolblok daarvan dan :(

multisync is gebanned dat was hard nodig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 15:52
ik heb datzelfde geintje uitgevoerd met een soort van metaal/koper poets. geen idee wat het precies is, maar t lijkt ook een beetje op tandpasta en schuurt nog veeel beter. na de behandeling glom het koperen stuk van m'n vulcano 7 :)
daarna natuurlijk ffe schoongemaakt met aceton en ingewassen met arctic silver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 12:24

BaRF

bijna kerst

hey maar in elk geval wel bedankt voor de tip *D dit ga ik zeker ook doe zodra mn waterblokkie binnen is!!! :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

p-240; wat moet ik daar onder verstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

welk merk tandpasta raad je aan :P

ff wat serieuzer: denk het soort dat je tanden witter maakt, dat polijst nog erger dan gewone.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 01 juni 2002 22:58 schreef 2Dutch het volgende:

ff wat serieuzer: denk het soort dat je tanden witter maakt, dat polijst nog erger dan gewone.
Dat Willow/Tara logo moet je wel es bijwerken , zo uitgerek doet het die schatjes geen eer aan ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paar maanden terug met m'n alpha gedaan. Zijn toch best glad aan de onderkant of niet?

Idle 9 graden eraf, stressed 10 eraf :7

Bij een ander cheap-ass koelertje scheelde het 15 graden. Daar zaten bijna ribbels op zo grof was die |:(

Conclusie: altijd doen. Werkt echt. Kon toch weer 100Mhz verder klokken erdoor.

(ik heb het btw van iemand hier op het forum, weet niet meer wie)

Edit: Ow en luitjes. Bij de gamma voor 5 euro heb je Commandant Nr4. Dat werkt ff beter dan tandpasta. Pak je dremel met een polijst tooltje en je bent in 2 min klaar. Gaat echt vukking snel met een dremel >:)

Edit2: Op Blue Orbs werkt dit ook als een gek! Zo weer een paar graden eraf.. (heb m'n blue orb ook maar ff gedaan, vandaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbles

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Topicstarter
Op zaterdag 01 juni 2002 22:56 schreef MasterOverdrive het volgende:
mjah... stond achterop. Is de korreldichtheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossenaar
  • Laatst online: 09-09 20:18

Ossenaar

Oss de Gekste !!!

Colgate white POWWA *D Zie me tanden eens glanzen *D

De kick van Electric!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbles

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Topicstarter

Ik heb prodent soft mint gebruikt... :z
Ennuh, over dat erger polijsten: ik denk dat dat juist niet goed is. Straks polijst je te grof en heb je alsnog krassen ;)

edit:

m'n koelblok rook trouwens wel lekker fris na afloop :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Op zaterdag 01 juni 2002 23:01 schreef real_raichu70 het volgende:

[..]

Dat Willow/Tara logo moet je wel es bijwerken , zo uitgerek doet het die schatjes geen eer aan ...
oei, is het zo erg? ;( ik ga er eens mee aan de slag dan..

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 01 juni 2002 22:09 schreef Bubbles het volgende:
KNIP

Vervolgens heb ik een stuk staalwol gepakt om de krasjes van het schuurpapier weg te werken.
Je kan beter P400 gebruiken. Hoef je niet te kl*ten met staalwol. Dan kun je meteen polijsten.
Daarna nog 2 keer gedaan om er zeker van te zijn dat het glad was (en inderdaad, het glom toen behoorlijk).
Wat noem jij glimmen? Hier is m'n Alpha als een spiegel. Echt glad dus. Heb jij dat ook? Ik vraag dit omdat je tandpasta gebruikt hebt (wat ik overigens erg orgineel vind!)
Toen werd het tijd om de boel schoon te maken, koelprut erop smeren en te proberen. PC aan, even flink lopen stressen en eens kijken naar mijn temperatuur. Zie ik dat mijn processor 52 graden was, stressed. Scheelt dat toch weer zo'n 11 graden! >:)
Ja, scheelt echt veel hè!! Ik moest echt 3x kijken omdat die temps zo laag waren :+ :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 01 juni 2002 22:56 schreef MasterOverdrive het volgende:
fijnheid van page papier :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op zaterdag 01 juni 2002 23:15 schreef Fewture het volgende:

[..]

Je kan beter P400 gebruiken. Hoef je niet te kl*ten met staalwol. Dan kun je meteen polijsten.
Ik heb meteen P1000 genomen en nagepoetst met koperpoets >:) Mijn Alpha is net een spiegel :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Laatst online: 12-09 12:24

BaRF

bijna kerst

ok, uh hoe fijner hoe beter dan maar? :P

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:06

Epsilon

Op zondag 02 juni 2002 16:03 schreef Demoniac het volgende:

[..]

Ik heb meteen P1000 genomen en nagepoetst met koperpoets >:) Mijn Alpha is net een spiegel :)
hehe

die van mij heb ik met zilverpoets gepolijst, (eerst schuren enzo).

temps op lan dit weekend (kasttemp 30 graden, was erg warm daar binnen. Mijn kast stond open btw, en er stond een 12cm papst naar binne te blazen):
stressed (CS en koetje): 50 graden (20 boven kast)
idle (beetje bestanden zooien, ongeveer 3% load..) 36 graden (kasttemp dan 29 graden, dus 7 graden verschil).

Hij maakt heel goed contact nu (kan je aan de idle temp zien, die moet namelijk heel dicht tegen de casetemp zitten).

scheelde bij mij 13 graden (van kauwgum naar standaard pasta) incl het polijsten.

De moeite waard dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 02 juni 2002 16:03 schreef Demoniac het volgende:

[..]

Ik heb mijn alpha niet eens geschuurd. Gewoon de dremel erop. M'n blue orb heb ik wel geschuurd. Die was zo krom als een hoepel. Dat zie je eigenlijk pas als je gaat schuren. Moest echt flink schuren om al die blauwe bende eraf te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:06

Epsilon

Op zondag 02 juni 2002 17:55 schreef Fewture het volgende:

[..]

Ik heb mijn alpha niet eens geschuurd. Gewoon de dremel erop. M'n blue orb heb ik wel geschuurd. Die was zo krom als een hoepel. Dat zie je eigenlijk pas als je gaat schuren. Moest echt flink schuren om al die blauwe bende eraf te krijgen.
dit klopt

maar die blauwe "bende" is Al2O3. Dat is maar een heel dun laagje, en het verschil zal je niet merken. het is geen bende dus, maar gewoon een beschermlaagje

Vlak maken is wel heel erg nuttig, dan gaat de aluoxide er idd wel mee af, maar het is niet noodzakelijk om het te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij een zalman hoeft dat gelukkig niet meer die zijn zo glad als een spiegel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbles

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Topicstarter
Op zaterdag 01 juni 2002 23:15 schreef Fewture het volgende:Je kan beter P400 gebruiken. Hoef je niet te kl*ten met staalwol. Dan kun je meteen polijsten.
Weet ik, maar dat was het fijnste wat we in huis hadden. Vandaar...
Wat noem jij glimmen? Hier is m'n Alpha als een spiegel. Echt glad dus. Heb jij dat ook? Ik vraag dit omdat je tandpasta gebruikt hebt (wat ik overigens erg orgineel vind!)
Spiegel is het nog net niet helemaal. Ik weet dat die alpha's nog wel eens de neiging hebben om zo'n 100% te reflecteren :9
Maar als ik bij mij b.v. een pen er tegenaan houdt en ik kijk er met een kleine schuine hoek op, wordt dat al behoorlijk goed gespiegeld. Maar het zou nog ietsje gladder kunnen...
Ja, scheelt echt veel hè!! Ik moest echt 3x kijken omdat die temps zo laag waren :+ :D
Heerlijk ja. Zoveel had ik echt niet verwacht... B-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Hoe krijgt je eigen het beste die 'heatstickers' van een aluminium heatsink af??