Soldeer hecht niet meer

Pagina: 1
Acties:
  • 6.759 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interstice
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03 16:51
Hallo,

het gebeurde me vandaag weer. Ik was even zo'n ir-ontvanger in elkaar aan het solderen, zie ik bij het nakijken dat 1 van de dingetje niet god vast zit. Probeer ik dat were te solderen lukt niet. Eerst afgekrabt met een mesje, nog niet. Iedere keer als ik het probeerde werd de tin dof alsof ik het op aluminium hield. het bleef een keertje wel zitten, maar geen goede hechting. Ik baal best wel want nou moet ik wachten tot maandag voordat ik zon nieuw 10 nf geval kan halen.

Ik heb dit vage gedoe ook al is bij een soldeerbout gehad die werd niet meer helemaal heet op de punt. heel vaag.

Weet iemand hoe dit komt?

Proud member of Tacopsclan [CLS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37691

ik denk dat je kop van je soldeerbout vies is. even met een vijl er langs gaan zodat hij schoon wordt(alleen de kop he).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

Ik denk dat je bout niet heet genoeg wordt. Probeer anders eens soldeerzuur op de te solderen puntjes te doen.
S-39 ofzo.

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-05 09:43

ReseTTim

Chocolate addicted

Op zaterdag 01 juni 2002 21:14 schreef KingOfDos het volgende:
ik denk dat je kop van je soldeerbout vies is. even met een vijl er langs gaan zodat hij schoon wordt(alleen de kop he).
dat kan idd best zijn. maar is soldeer altijd desoldeerbaar??

[offtopic]
btw. pleur je icq ff online. kwil me site uploaden en de guestbook hebben

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Interstice
Hmm dat van die soldeerbout heb ik toen is gedaan. dat werkte een tijdje uiteindelijik maar een nieuwe bout gekocht. s-39 gebruik ik al, maar dat mocht ook niet baten. En die bout wordt wel heet genoeg. Soldeer smelt goed en de rest van het schema ging ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zaterdag 01 juni 2002 21:16 schreef ReseTTim het volgende:

[..]

dat kan idd best zijn. maar is soldeer altijd desoldeerbaar??

[offtopic]
btw. pleur je icq ff online. kwil me site uploaden en de guestbook hebben
ow, ik zal even mijn oude hdd aanzetten en icq overgooien.
edit:

ik download het wel, iedereen add't me maar weer.

[ontopic]
gewoon ff schuuren, dan is het wel weer goed.
en soldeer(tin) is altijd weer te smelten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-03 10:37

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

wwhhaaaa S39 gebruiken bij het solderen van elektronica, damn rap weg met die rommel, het vijlen van punten gadverdamme wat voor spijkers gebruiken jullie?? de meeste punten zijn tegenwoordig longlife punten, die mag je nooit en de nimmer vijlen, schuren en wat nog meer voor mechanisce martelingen er zijn, een nat sponsje is genoeg.
Het enige wat je nodig hebt is een schone bout, normaal harskern soldeertin en een temperatuurtje van ong 320...340 graden. Als het hiermee niet wil lukken begin ik te twijfelen aan de soldeer kunsten.

De meeste mensen zijn te bang dat ze compontenten vernielen door te lang verwarmen dit heeft tot gevolg dat het component ook niet warm wordt wat weer lijdt tot het niet goed smelten van het soldeer tin wat daardoor niet goed uit zichzelf gaat vloeien. Gewoon een beetje langer warmte toevoeren kan best, helpt een hele hoop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zaterdag 01 juni 2002 21:29 schreef TriLithium het volgende:
wwhhaaaa S39 gebruiken bij het solderen van elektronica, damn rap weg met die rommel, het vijlen van punten gadverdamme wat voor spijkers gebruiken jullie?? de meeste punten zijn tegenwoordig longlife punten, die mag je nooit en de nimmer vijlen, schuren en wat nog meer voor mechanisce martelingen er zijn, een nat sponsje is genoeg.
Het enige wat je nodig hebt is een schone bout, normaal harskern soldeertin en een temperatuurtje van ong 320...340 graden. Als het hiermee niet wil lukken begin ik te twijfelen aan de soldeer kunsten.

De meeste mensen zijn te bang dat ze compontenten vernielen door te lang verwarmen dit heeft tot gevolg dat het component ook niet warm wordt wat weer lijdt tot het niet goed smelten van het soldeer tin wat daardoor niet goed uit zichzelf gaat vloeien. Gewoon een beetje langer warmte toevoeren kan best, helpt een hele hoop...
hmz, gelijk heb je wel.
maar mijn soldeerbout is +/- 7 jaar oud >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45142

* Anoniem: 45142 heb een snelsoldeer pistool van Topkraft :)

en nog een Skania dies wat brak
en nog een echte Weller die brak is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire_Bird
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:21
offtopic:
nu het toch over solderen gaat, ik moet een nieuwe hebben, heb hiero 1 of ander oud verrot ding van mn pa...
wat is een beetje makkelijk ding in onderhoud en niet te duur...ik soldeer niet zovaak, dus een echt uitgebreid station hoeft niet perse, zo rond de 20 á 30 euro ofzow
vind ik wel meer dan genoeg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:18

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Op zaterdag 01 juni 2002 21:53 schreef Dannyke het volgende:
* Anoniem: 45142 heb een snelsoldeer pistool van Topkraft :)

en nog een Skania dies wat brak
en nog een echte Weller die brak is :)
pistolen zijn kut, veel te zwaar voor een precies knutselwerkje, die kun je niet makkelijk stil houden. een heel fijn boutje is het fijnste.

* AtomicShockwave heeft ook een rot pistool en een rotte soldeerbout, maar ze werken wel. hehehe kinzo rules :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Banaan

Bart_Banaan

Wat is er mis met soldeerzuren zoals S-39??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-05 09:56

BaRF

bijna kerst

die vreten alles kapot >:)

Ohja, goede tip: geef iets meer geld uit en koop een regelbaar soldeer station (analoog is al goed genoeg) dat werkt echt per-fect!!! ledjes enzo: hop zet em op 15watt, dan even wat pluggen solderen, hoppa ff op 40watt en het gaat weer verder :) En gebruik (goede) tin met hars-kern, dan heb je in elk geval geen klote zuur nodig!

Ohja, idd, met nieuwere bouten moet je uitkijken met vijlen, want er zit meestal iets van teflon ofzo op (die longlife ja) en dan vijl je het er af ;(

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-03 10:37

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Op zaterdag 01 juni 2002 22:45 schreef Bart_Banaan het volgende:
Wat is er mis met soldeerzuren zoals S-39??
je zegt het zelf bijna al, zuur, het is ideaal voor grote oppervlakken om dit even aan te tasten, daarna pakt het soldeertin wel, maar op kleine pootjes heeft het ten 1ste al geen praktisch nut, het pakt zo ook wel en ten 2e het aantasten van het oppervlakte op een pootje wat zo goed als geen oppervlakte heeft, naja dat is te begrijpen.
Als laatste kan de print er vaak niet echt over, in het begin zie je het niet, maar een paar uren later begint de print toch wat vreterij te vertonen vaak, vooral bij zelf gemaakte printen is dat vaak het einde van je mooi geroute koper spoortjes.
Zelfs bij gebruik op grote oppervlaktes is goed schoonmaken een must, even met een nagelborsteltje goed boenen ofzo help een hele hoop.

Even wat advies over een boutje, gewoon voor zo nu en dan solderen is rond de 25W meer als voldoende, niet alles gaat direct stuk en bij grote dingen moet je even wat meer geduld doen voordat het warm is, dat mag de ramp nooit zijn. Vaak zijn deze dingen voor € 10..15 wel te krijgen. Neem dus wel een met een longlife stift, dat scheelt je een mooi stuk ellende uiteindelijk. Even een houder met sponsje erbij is ook nooit weg en gewoon 60/40 harskern soldeertin, dan ben je voor het simpele solderen klaar.
Gohh lijkt wel verkopers praat, ohja ben ik ook :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39019

Ooit op de gadachte gekomen dat alu niet zo goed soldeerd :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF

BaRF

bijna kerst

Op zaterdag 01 juni 2002 23:22 schreef TriLithium het volgende:

[..]

Gohh lijkt wel verkopers praat, ohja ben ik ook :P
hey collega >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF

BaRF

bijna kerst

Op zaterdag 01 juni 2002 23:33 schreef tezzjuh het volgende:
Ooit op de gadachte gekomen dat alu niet zo goed soldeerd :?
wie zegt dat hij alu wil solderen? :) check zn zin eens goed:
Op zaterdag 01 juni 2002 21:13 schreef Interstice het volgende:
Iedere keer als ik het probeerde werd de tin dof alsof ik het op aluminium hield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim
  • Laatst online: 19-05 09:43

ReseTTim

Chocolate addicted

Op zaterdag 01 juni 2002 22:52 schreef BaRF het volgende:
Ohja, goede tip: geef iets meer geld uit en koop een regelbaar soldeer station (analoog is al goed genoeg) dat werkt echt per-fect!!! ledjes enzo: hop zet em op 15watt, dan even wat pluggen solderen, hoppa ff op 40watt en het gaat weer verder :)
en je gaat ff een waterblokkie solderen.. hup je pakt je 1500Watt fohn te voorschijn >:)

al bij al ik denk dat zon regelbaar soldeer station toch wel heel wat kost. koop gewoon een 35Watt bout met een scherp puntje en dan is alles geen prob. zelfs Oeloe heeft met een 40Watter een SMD-tje los en vast gesoldeert op een GF2 >:)

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonny
  • Laatst online: 16-02 13:15

sonny

Life's not over till you_

Zelfs mijn Portasol gas boutje doet het beter dan dat ding wat je beschrijft :o

Intel I7-7700k, ASUS Z270 Mark 1, Asus Turbo GTX1060 6GB, 16GB Corsair, Samsung M2 960Evo, Asus MX25AQ, Haf 912 plus, coolermaster 600W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF

BaRF

bijna kerst

Op zondag 02 juni 2002 04:13 schreef ReseTTim het volgende:

[..]

en je gaat ff een waterblokkie solderen.. hup je pakt je 1500Watt fohn te voorschijn >:)

al bij al ik denk dat zon regelbaar soldeer station toch wel heel wat kost. koop gewoon een 35Watt bout met een scherp puntje en dan is alles geen prob. zelfs Oeloe heeft met een 40Watter een SMD-tje los en vast gesoldeert op een GF2 >:)
whehe smd met 40w? >:) Los, ok, maar ook weer vast! Afbeeldingslocatie: http://www.smilies.nl/party/yelclap.gifAfbeeldingslocatie: http://www.smilies.nl/party/yelclap.gifAfbeeldingslocatie: http://www.smilies.nl/party/yelclap.gif Neeh, maar ik heb bijv mijn boutje voor iets van €40 en je kunt zeggen dat is duur, maar het werkt echt zo fijn dat ik dat er wel voor over heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

't is niet alleen slecht voor je componenten, maar ook voor je printbanen, voor je 't weet laat de lijm los bij zo'n hoge temp.
Soldeerstation is een goede investering, exter heeft z'n Weller nu al weer meer dan 15 jaar.
Daarnaast natuurlijk een gewone 40 Watter voor het groffere werk, want hoewel het geregelde boutje in principe 50W is gaat dat met een ongeregelde bout vaak beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interstice
Schopje. Weet dat dit al een heel oud topic is maar het gebeurd me zo nu en dan nog steeds. Je bent aan het solderen en opeens wil de tin niet meer hechten ! Hoe kan dat nou ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67209

te oude soldeerbout :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-05 05:02
ik heb jaren met een 40 watt ding gewerkt, ook ledjes solderen nzow, nog nooit een ledje gemold :+

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61271

kheb een regelbare voltcraft, digitaal dus mooi temp uitlezen. Gehad van mn ouders :+ Werkt echt fantastisch. Temp instellen op 280 graden en gaan, wel 60-40 tin gebruiken en je bakbout niet te lang op de print duwen. want dan gaat het mis :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

het koper of ander spul raakt vervult waardoor de tin niet meer hecht, even schuuren met een staalsponsje/staalwol en het is weer weg.

ook moet je vaak de kop van je soldeerapp schoonschuuren(als je teminste een oud ding hebt van koper zonder spons enzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

Als de tin niet wil hechten is dat een kwestie van niet schone oppervlakken en soldeeer zonder vloeimiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Laatst online: 00:00
Oeps .. dubbel

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Laatst online: 00:00
Anoniem: 61271 schreef op 11 oktober 2002 @ 21:37:
kheb een regelbare voltcraft, digitaal dus mooi temp uitlezen. Gehad van mn ouders :+ Werkt echt fantastisch. Temp instellen op 280 graden en gaan, wel 60-40 tin gebruiken en je bakbout niet te lang op de print duwen. want dan gaat het mis :Y)
voltcraft :X

een regelbaar boutje is leuk maar niet nodig
digitale uitlezing is nog nuttelozer (wat boeit het mij of die bout 350 of 353 graden is ?)

Als ik jullie een tip mag geven

koop een weller magnastat RESERVE boutje, maak daar zelf je soldeer station bij (bestaande uit een 24V trafo een zekering en een schakelaar)

en koop er een paar verschillende punten bij

een potlood voor het printen werk een wat plattere voor bedrading (beiden nr 7)

en voor het zware werk een "beitel" (nr 8 )

het cijfer geeft de temperatuur aan, magnastat bouten hebben in de punt een thermostaat (magnetisch vandaar magnastat) waarvan de punt de temperatuur bepaald)

met die nr 8 soldeer je conserven blikken aan elkaar terwijl je met het potloodje smd componentjes kunt bakken

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looki
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Wel eens van harskern soldeerTin gehoord.. ga maar ff naar de electroboer en haal een soldeerbout met een longlife stift erin.. Dat is een nikkel puntje op de bout. en dan met harskern soldeertin en het werkt perfect! en S39? Dat is niet meer te koop.. is verboden.. erg giftig :).. ik heb het wel eens in mijn mond gehad.. krijg je een enorm droge smoel van :)

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik soldeer maar heel af en toe. En dan is het een printje of ergens een weerstandje aan.
Ik heb een Antex 220V - 16W 240 - 18W
puntgrootte ??? geen idee

Ik zie wel dat mijn pa weer niet kan solderen want er zit een aardige hoeveelheid tin nog op de punt.

Maar is mijn soldeerboutje een beetje goed voor een beginneling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Looki schreef op 12 oktober 2002 @ 00:08:
Wel eens van harskern soldeerTin gehoord.. ga maar ff naar de electroboer en haal een soldeerbout met een longlife stift erin.. Dat is een nikkel puntje op de bout. en dan met harskern soldeertin en het werkt perfect! en S39? Dat is niet meer te koop.. is verboden.. erg giftig :).. ik heb het wel eens in mijn mond gehad.. krijg je een enorm droge smoel van :)
S39 werkt perfect!!
Moest laatst een oogje van mijn vriendin der armbandje dicht knijpen. Maar dat ging niet goed. het koortje ging er zo doorheen.

Maar solderen werkte niet. Metaal pakte niet.
Dus ff S39 erop en tada! werkte opeens perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Banaan

Bart_Banaan

Ik heb net een nieuwe Ersa Multitip 25W, en die bevalt me echt prima! Mooie dunne punt.
Zit zo'n long-life stift op, hoef je nooit te schuren, en ik heb zo'n bakje met koperkrullen erbij gehaald waar je de stift van de bout tijdens het solderen tussendoor even in steekt om je punt te reinigen, werkt echt perfect! Dan harskern soldeer 60/40 3mm en geen printje is meer veilig voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44172

Ik heb een nieuwe van me pa gekregen! een Weller mini echt fijn dingetje long live puntje, en een naar binnen gebolt puntje waar je mee kunt desolderen (tin blijft in puntje zitten...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interstice
Anoniem: 37691 schreef op 11 oktober 2002 @ 21:40:
het koper of ander spul raakt vervult waardoor de tin niet meer hecht, even schuuren met een staalsponsje/staalwol en het is weer weg.

ook moet je vaak de kop van je soldeerapp schoonschuuren(als je teminste een oud ding hebt van koper zonder spons enzo).
Vervuld ?

Hoe werkt dat dan ?

Of is mijn 100nf weerstand gewoon gebakken ? waardoor de atomen zijn veranderd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-04 14:39

Diamon

The Weird One

TriLithium schreef op 01 juni 2002 @ 21:29:
wwhhaaaa S39 gebruiken bij het solderen van elektronica, damn rap weg met die rommel, het vijlen van punten gadverdamme wat voor spijkers gebruiken jullie?? ....................... Hier stond nog een groot verhaal
Maar de essentie van je eerste zin, omvat al alles.
Solderen doe je toch ook niet met een gasbrander.
De soldeerpunten van de betere soldeerbouten, zijn gemaakt om heet te worden en lang te werken.
En als je een vijl op zo'n punt los laat, dan ben je 8)7 8)7 8)7 8)7

Ik heb zelf een Weller WS-50, temp gestuurd, en werkt perfect.
Kost je idd aardig wat, fl450,00 maar dan heb je ook wat.

And The Only One

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55168

Als iets niet goed aan elkaar wil solderen moet je inderdaad geen S-39 gebruiken, dit i zuur en dat gaat na verloop van tijd vreeten in je print en dat wil je niet.
Longlife punten moet je ZEER niet met een vijl bewerken, dan zijn ze kapot.
Wat ik meestal doe als ik iets moet solderen dat niet echt wil is met een glasvezelborsteltje er overheen, je krijgt zo iets brand schoon zonder iets te beschadingen. Zo'n borsteltje bestaat uit een busseltje glasvezeldraadjes bij elkaar in een pen. Deze draadjes zijn natuurlijk vlijm scherp en geven minimale krassen.
Zo'n pen is trouwens ook makkelijk als je ergens halverwegen een spoor de laklaag weg wil halen.. Ff er overheen borstelen en je krijgt brandschoon koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24306

Anoniem: 37691 schreef op 01 juni 2002 @ 21:31:
[...]

hmz, gelijk heb je wel.
maar mijn soldeerbout is +/- 7 jaar oud >:)
ja en? als je een goede hebt zoals ik 8) zet je er zo ene nieuw punt inen niet zoon gare punt met ene schroefje want als je die hebt gooi die direct maar in de bak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:56

kimjansen

Nu ff niks...

Sine schreef op 12 oktober 2002 @ 00:06:
[...]

koop een weller magnastat RESERVE boutje, maak daar zelf je soldeer station bij (bestaande uit een 24V trafo een zekering en een schakelaar)
Even no offence maar bak jij IC's met een Magnastat ??? Erg gevaarlijk vind ik, krijg je enorme inducties als dat ding net aanspringt "klok", niet best voor je IC-tjes ;)...

Zelf heb ik heel erg goede ervaring met Ersa (veel beter dan Weller in mijn ogen), ik heb al een jaar of 3 een simpel Ersa (MS250S) soldeerstationetje (analoog) met een 6W mini en een 25W normale bout. In principe doe ik alles met de 6W, grandioos spul al zeg ik het zelf. Ook zijn ze allebei met een longlife stift en het spul is nog niet 1 keer vervangen en ik zie totaal niets aan de stiftjes.

Ook heb ik goede ervaringen gehoord met de 230V varianten (16W Ersa Tip 260BD).

Maar ook nog terugkomend op het draadje, misschien eens handig om met een glasvezelstift een klein beetje de rotzooi van je soldeerplekkie te verwijderen en dan nogmaals te proberen met (ALLEEN) goede harskern (welke pantoffel gaat er met S39 (zoutzuur) printjes versokken :D ) en een goede schone bout te solderen, moet lukken IMHO.

Speed kills, but beauty lives forever...

Pagina: 1