Op zondag 02 juni 2002 21:34 schreef IamBernie het volgende:
Sinds kort heb ik ook maar even eDonkey geinstalleerd, heel leuk en aardig allemaal, alleen de meeste search results geven dan <blabla divx DEUTCH>. Dat moeten we niet hebben natuurlijk.
Zit ik dan op de verkeerde server ofzo? Een duitse misschen?
Uit die server lijst wordt ook niet veel duidelijker, er staan hoofdzakelijk IP's bij mij, niet of het een Duitse of Engelse server ofzo is.
Sommige servers geven wel aan specifiek voor een bepaalde bestemming te zijn, maar in de praktijk connect iedereen naar een server die nog niet vol/overbelast is. eDonkey kent veel Duitse gebruikers dus ook veel duitstalige divx-bestanden.
Dit is gewoon een nadeel van eDonkey. eDonkey heeft een efficient transferalgoritme, waarbij je al gelijk begint te upload en als je slechts een klein deel van het bestand hebt, wat het dus ook voor jou zelf makkelijker maakt het bestand binnen te halen.
Dat er veel Duitse bestanden tussen zitten moet je of mee leren leven of overstappen op b.v. KaZaA lite. Daarmee vindt je toch meer files dan met eDonkey, aangezien het netwerk groter is (en een goed gedecentraliseerd netwerk).
Van de lead programmer van eDonkey, Jed McCaleb, heb ik begrepen dat eDonkey ook de richting in gaat van een gedecentraliseerd netwerk. Als dat zo is, zit er wellicht meer toekomst in eDonkey, aangezien problemen met servers de populariteit drukken. Veel mensen zullen KaZaA of een andere client een stuk makkelijker in gebruik vinden. Ik gebruik nu steeds meer KaZaA, omdat het beter werkt en sneller gaat (5GB/dag).