Wel of geen via C3 support.

Pagina: 1
Acties:

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 15:51

Memendo

V4-power/Team BSD

Topicstarter
Ok ik heb bij een PC dump een leuk klein mamaolankje gevonden om een klein pctje te bouwen. Formaat baby At, maar er zit ook een ATX plug op. Het gaat om een Zida tomato BX3D-CT moederbord meer info: http://www.zida.com/product/bx3d-ct.htm
hoe ze daar mee weg zijn gekomen bij intel weet ik niet wat er zit een via chipset op

er zit dus een via appollo pro chipset op en volgens via heeft die support voor P!!! celeron en Via C3 CPU's.
http://www.via.com.tw/jsp/en/products/apollo/Apollopro.jsp

Alleen nu sta ik een beetje verbaast te kijken dat daar niet van terug te vinden is op de mobo zita of in de manual. En op de socket staat PGA 370. En volgens mij ben ik toch een Fcpga socket nodig. Maar via is daar niet echt duidelijk over: http://www.via.com.tw/en/viac3/c3.jsp
Choice of CPGA (Ceramic Pin Grid Array), Micro PGA,
Enhanced BGA (Ball Grid Array) and Micro FC-PGA (Flip Chip) packages
Mijn vraag is dus of er op dit mamaplankje nu wel of geen Via C3 CPU kan?
Het zou opzich geen ramp zijn als het niet kan, want dan blijven er nog leuke cely's over. Maar ik zou het liefst pasief gaan koelen. Voordeel van de C3 is dat hij passief gekoeld kan worden wat ik wel als voordeel zie tov de cely.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zaterdag 01 juni 2002 17:16 schreef memendo het volgende:
Ok ik heb bij een PC dump een leuk klein mamaolankje gevonden om een klein pctje te bouwen. Formaat baby At, maar er zit ook een ATX plug op. Het gaat om een Zida tomato BX3D-CT moederbord meer info: http://www.zida.com/product/bx3d-ct.htm
hoe ze daar mee weg zijn gekomen bij intel weet ik niet wat er zit een via chipset op
Dat komt wel vaker voor :+

Via heeft een 100% in orde zijnde license voor alle oudere Intel Slot/Socket combo's (muv als ik het me goed herinner Slot2 en So8), het is alleen de P4 bus waar Intel moeilijk over doet.
er zit dus een via appollo pro chipset op en volgens via heeft die support voor P!!! celeron en Via C3 CPU's.
http://www.via.com.tw/jsp/en/products/apollo/Apollopro.jsp
De chipset ondersteunt Via CPU's (duh :z ), maar dat zegt nog niets over de fysieke socket of de BIOS.
Alleen nu sta ik een beetje verbaast te kijken dat daar niet van terug te vinden is op de mobo sita of in de manual. En op de socket staat PGA 370. En volgens mij ben ik toch een Fcpga socket nodig. Maar via is daar niet echt duidelijk over: http://www.via.com.tw/en/viac3/c3.jsp
[..]
Via is duidelijk zat, ze zeggen dat er tig verschillende socket typen zijn waarin ze de C3 kunnen leveren. Maar voor de retail desktop maat is er maar eentje, de FC-PGA. De rest zijn voor notebooks etc (die MicroPGA die je vet maakt bijvoorbeeld)
Mijn vraag is dus of er op dit mamaplankje nu wel of geen Via C3 CPU kan?
Nee en ja.
Nee zo kopen en erin vrotten gaat niet. Redenen:
1) de pinout van de socket is fysiek PPGA, de CPU moet FC-PGA hebben.
2) omdat het er fysiek niet op kan zal er ook geen BIOS support hebben.

1) valt op te lossen door een PPGA->FC-PGA mod te doen: 2 pinnen verbinden en een pin uit de socket verwijderen. Dan zal iig de electronica in orde zijn.
2) is lastiger, je zult je BIOS moeten modden. Er zijn handleidingen om dit gedaan te krijgen beschikbaar.

Voor zowel de hardware als de firmware mod: gebruik de search, ik heb vanochtend nog in een PPGA->FC-PGA mod topic zitten posten (tip: search daarvoor op ZM-6) en BIOS modden komt ook vaak voorbij.
Het zou opzich geen ramp zijn als het niet kan, want dan blijven er nog leuke cely's over. Maar ik zou het liefst pasief gaan koelen. Voordeel van de C3 is dat hij passief gekoeld kan worden wat ik wel als voordeel zie tov de cely.
Als je een 100MHz FSB Celly neemt, bijvoorbeeld een Celly 800, en daar de FSB van op 66 zet, dan gaat hij op 533MHz behoorlijk koel lopen. Daar dan een grote heatsink op (ideaal zou zijn zo eentje die Dell of Compaq gebruiken om hun CPUs passief te koelen) en zorgen voor redelijke airflow met trage 12cm fans.

Oslik blyat! Oslik!

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 15:51

Memendo

V4-power/Team BSD

Topicstarter
Op zaterdag 01 juni 2002 17:48 schreef dion_b het volgende:

[..]

Dat komt wel vaker voor :+
ik duide meer op de naam BX die toch vooral met chipsets van intel wordt geasosieerd :+
De chipset ondersteunt Via CPU's (duh :z ), maar dat zegt nog niets over de fysieke socket of de BIOS.
juist en daar zag ik juist een probleem in zitten
Via is duidelijk zat, ze zeggen dat er tig verschillende socket typen zijn waarin ze de C3 kunnen leveren. Maar voor de retail desktop maat is er maar eentje, de FC-PGA. De rest zijn voor notebooks etc (die MicroPGA die je vet maakt bijvoorbeeld)
Ok dat was niet zoals ik dacht, maar het klinkt logisch.
ik dacht dat het 1 uitvoering CPU was die in al die sockets paste daarom vond ik het vreemd dat mPGA wel ging en PGA niet.
Nee en ja.
Nee zo kopen en erin vrotten gaat niet. Redenen:
1) de pinout van de socket is fysiek PPGA, de CPU moet FC-PGA hebben.
enz..
Had ik al gevonden, maar vond ik niet het vermelden waard omdat het al heel vaak is langs gekomen.
Als je een 100MHz FSB Celly neemt, bijvoorbeeld een Celly 800, en daar de FSB van op 66 zet, dan gaat hij op 533MHz behoorlijk koel lopen. Daar dan een grote heatsink op (ideaal zou zijn zo eentje die Dell of Compaq gebruiken om hun CPUs passief te koelen) en zorgen voor redelijke airflow met trage 12cm fans.
Is ook een idee, maar dan moet ik weer opzoek gaan. Ik maak denk ik nu gewoon de mod en doe er een 900 mhz C3 in.
En ik wilde je nog ff bedanken voor de uitgebreide reply en de moeite die je hebt genomen om mijn post door te lezen.

• Dr C
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:05

Dr C

met C en CK

Ik heb een tijdje geleden een PIII 600E 2e hands gekocht en hier zat gewoon een passieve koeler op. Hij zei zelf dat ie altijd zo gedraaid heeft. Het pastte helaas niet zo in het systeem (koelblok was te groot en de voeding zat in de weg), dus heb ik op een geg. moment een andere koeler moeten kopen. Dus volgens mij kan je er gewoon een pIII in flikkeren en passief koelen.

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zaterdag 01 juni 2002 18:34 schreef cramwinckel het volgende:
Ik heb een tijdje geleden een PIII 600E 2e hands gekocht en hier zat gewoon een passieve koeler op. Hij zei zelf dat ie altijd zo gedraaid heeft. Het pastte helaas niet zo in het systeem (koelblok was te groot en de voeding zat in de weg), dus heb ik op een geg. moment een andere koeler moeten kopen. Dus volgens mij kan je er gewoon een pIII in flikkeren en passief koelen.
Dat was dus een van die Dell/Compaq dingen die ik bedoelde. Hier in Nijmegen zag ik er laatst nog een paar bij BisBis liggen, de betere 2e hands PC tent heeft ze sporadisch.

Oslik blyat! Oslik!