Toon posts:

Bios instelling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

In de SDR/DDR CAS Latency instelling van mijn moederbord ECS K7S5A zijn er 3 mogelijkheden : SPD of 3T of 2T.
Kent iemand de verklaring van SPD ?
Dank U.

Verwijderd

SPD= Serial Presence Detect
Het acroniem SPD staat voor Serial Presence Detect. SPD is een methode waarmee de beste parameters voor de geheugenmodules zijn in te stellen. Zowel de chipset als de geheugenmodules moeten erop zijn voorbereid. De geheugenmodule moet zijn uitgerust met een EEPROM van 256 bytes. Daarin kan de chipset dan informatie vinden omtrent omvang, snelheid, adresseermethode en de timing-parameters. De meeste chipsets zijn nu bekend met SPD, maar er zijn nog maar weinig geheugenmodules die met SPD zijn uitgerust. Zonder SPD zal men zelf handmatig achter de beste waarden moeten komen.

Bron: PC-Active
Deze uitleg is een stuk duidelijker dan de info uit mijn mobo boekje :)
(Overigens is SPD meestal de default optie in het BIOS)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 01 juni 2002 17:10 schreef Garfield het volgende:
SPD= Serial Presence Detect
[..]

Deze uitleg is een stuk duidelijker dan de info uit mijn mobo boekje :)
(Overigens is SPD meestal de default optie in het BIOS)
Bedankt voor de uitleg, ik kon het nergens vinden...

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 20:18
Wil toch een kleine kanttekening plaatsen bij dat PC-Active stukje. D'r staat dat er nog maar weinig module's met SPD zijn uitgerust, wel dat is onzin; om bijvoorbeeld aan de PC huppeldup specs te voldoen moet er een, overeenkomstig de specifieke eisen geprogrammeerde, SPD op zitten. Alle fatsoenlijke merken gebuiken dan ook een behoorlijk goed geprogrammeerde SPD. Zelfs de wokkie-tokkie rommel DIMM's hebben een SPD, alleen komt het vaak voor dat daar niet de goede gegevens in staan, sterker, soms zelfs klinkklare onzin.
Overigens kan 'de beste parameters' ook op meerdere manieren uitgelegd worden :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Op zaterdag 01 juni 2002 17:26 schreef Abbadon het volgende:
Wil toch een kleine kanttekening plaatsen bij dat PC-Active stukje. D'r staat dat er nog maar weinig module's met SPD zijn uitgerust, wel dat is onzin; om bijvoorbeeld aan de PC huppeldup specs te voldoen moet er een, overeenkomstig de specifieke eisen geprogrammeerde, SPD op zitten.
Misschien sla ik de plank wel mega mis, want dit is ook mijn eerste kennismaking met de afkorting SPD :)
Maar de oude P1 geheugen module's hadden deze optie ook al? want dit artikel is een jaar oud, dus misschien is SPD nu wel ingeburgerd maar tijdens het schrijven van dat artikel nog niet zo heel erg.
Zelfs de wokkie-tokkie rommel DIMM's hebben een SPD, alleen komt het vaak voor dat daar niet de goede gegevens in staan, sterker, soms zelfs klinkklare onzin.
Vandaar dat je ook handmatig de timings kan instellen, neem ik aan. :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 20:18
Op zaterdag 01 juni 2002 17:40 schreef Garfield het volgende:

[..]

Misschien sla ik de plank wel mega mis, want dit is ook mijn eerste kennismaking met de afkorting SPD :)
Maar de oude P1 geheugen module's hadden deze optie ook al? want dit artikel is een jaar oud, dus misschien is SPD nu wel ingeburgerd maar tijdens het schrijven van dat artikel nog niet zo heel erg.
[..]

Vandaar dat je ook handmatig de timings kan instellen, neem ik aan. :)
Nee je slaat de plank niet mis :) Pas sinds PC100 SDRAM is het langzamerhand ingeburgerd die SPD's (toen Intel het als onderdeel invoerde v.d. PC100 specs). Maar de PC100 spec is al iets uit '98, dus als deze tekst van vorig jaar is loopt 'ie nog steeds achter.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Op zaterdag 01 juni 2002 18:11 schreef Abbadon het volgende:

Nee je slaat de plank niet mis :) Pas sinds PC100 SDRAM is het langzamerhand ingeburgerd die SPD's (toen Intel het als onderdeel invoerde v.d. PC100 specs). Maar de PC100 spec is al iets uit '98, dus als deze tekst van vorig jaar is loopt 'ie nog steeds achter.
Aha, weer wat geleerd. Bedankt voor de uitleg :)
Pagina: 1