Toon posts:

pc chips M787CLR via drivers voor linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
vroeg me af bestaan hier drivers voor voor linux??
zo ja waar ? ik heb gezocht :(

(als dit in het verkeerde forum deel is move het dan maar)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zaterdag 01 juni 2002 16:50 schreef icekiller het volgende:
vroeg me af bestaan hier drivers voor voor linux??
zo ja waar ? ik heb gezocht :(

(als dit in het verkeerde forum deel is move het dan maar)
Begin dan maar eens te vertellen waar je gezocht hebt en welke Linux distro, kernel en (als je het wilt gebruiken) welke versie van X.

De mobonaam die je geeft is onvolledig, bedoel je de M787CLR :?

Zo ja gaat het hier om een 'VT133' chipset (klinkt verdacht als een PLE133); de VGA zit iig de een VT8601 chip op de mobo (hoe ik hierachter kom :? - ik ben naar www.pcchips.nl gegaan en naar de driver download gegaan, daar heette de driver file via8601xp.zip :+ )

De 8601 heeft iig de Trident Cyberblade VGA onboard, net zoals de MVP4. En daar heb ik momenteel zonder meer Mandrake 8.1 op draaien (wordt binnenkort wegens traagheid door Debian vervangen, maar XF86 3.6 en 4.x ondersteunen het iig).

Audio is lastiger, de PC-Chips pagina is niet helder erover, maar het lijkt de 686A ingebakken AC'97 audio te zijn. Als dat zo is, is het geen probleem:
This document describes three methods of installing the audio driver for VIA's south bridge chips VT82C686B/VT8231 & VT8233/VT8233C:
(1) OS built-in ALSA driver, (2) OSS driver from 4Front Technologies, and (3) ALSA driver upgrade from the Advanced Linux Sound Architecture project.
Ethernet is precies hetzelfde- alleen denk ik dat ik op die brakke PC-Chips site een pic zie met een Realtek 8139B chip erop. Die is iig ondersteund.

Sowieso is Via vrij Linux-friendly, hier is hun HOWTO voor Via chips en Red Hat, Mandrake en SuSe:
http://www.viaarena.com/?PageID=60

Modem is een ander verhaal, het hangt ervan af wat voor AC'97 codec gebruikt wordt. PC-Chips gebruikt meestal de PCTel modem. K*tding, maar toevallig de enige AMR met redelijke Linux driver support.

Zie voor potentiele drivers (geen van beide precies toepasselijk, dus lol verzekerd):
http://www.medres.ch/~jstifter/pctel/
http://radel.inet.net.nz/sis730amr.html

Uiteindelijk denk ik dat als je iets als Mandrake pakt chipset, VGA en audio automatisch gepakt gaan worden en ethernet uit een lijstje gekozen moet worden. De modem zal lol blijven, maar doe ff een Google search op Linmodems (let op de Lin >:) ), zelfs John Carmack ziet toekomst in die uitgeklede krengen, dus hulp om het aan de praat te krijgen zal er zeker zijn.

Onder iets als Debian zul je iets meer zelfwerkzaamheid moeten tonen, maar het blijft dezelfde OS met dezelfde support, dus chipset, VGA, audio en ethernet zullen zeker ook lukken.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
'k ga er redhat 7.3 opgooien maar ik weet niet meer info over de mobo
alles wat ik heb is:
pc chips 87 clr via / 1 gyg / vga / snd / lan / modem

ik ga de modem niet gaan gebruiken (zit op een kabel modem heb er niet veel aan ;) )

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zaterdag 01 juni 2002 22:24 schreef icekiller het volgende:
'k ga er redhat 7.3 opgooien maar ik weet niet meer info over de mobo
alles wat ik heb is:
pc chips 87 clr via / 1 gyg / vga / snd / lan / modem
|:(

Wat nou je weet er niet meer van :? |:(

KIJK naar de mobo, zie welke chips erop zitten (controleer bijvoorbeeld of mijn constatering van een Realtek chip klopt, het zou net links van de ATX connector zitten als je naar de gemonteerde mobo kijkt), vogel uit welke drivers in Windows gebruikt worden enzo. Als je geluk hebt zal RedHat zonder teveel moeite in één keer installeren, maar als iets niet goed gaat is het zeker niet overbodig om te weten wat je in huis hebt :z
ik ga de modem niet gaan gebruiken (zit op een kabel modem heb er niet veel aan ;) )
Dat scheelt. Er zit wel een addertje onder het gras zitten:

De AC'97 codec die voor de modem en sound gebruikt wordt, werkt vergelijkbaar met IDE- je hebt een Primary en een Secondary device. Normaal zou de onboard sound Primary moeten zijn en de modem Secondary (zo is het bij de PC-Chips M810LMR iig), dan maakt het niet uit als je de modem eraf trekt. Maar als het andersom is heb je een probleempje- een Secondary AC'97 device werkt niet zonder Primary.

Dan heb je 2 keuzes- uitvogelen hoe de AC'97 Pri/Sec setting in te stellen (normaal met jumpers), en de sound alsnog op Pri zetten of anders de modem erin laten maar in BIOS disablen, heb je er in je OS geen last van, maar kan het geluid wel vrolijk verder gaan.

edit:
Hier is de pic waar ik de Realtek chip in meende te zien:
Afbeeldingslocatie: http://www.pcchips.com.tw/new/m787clr-1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.pcchips.com.tw/new/m787clr-2.jpg

Oslik blyat! Oslik!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Topicstarter: je hebt mazzel dat er al mensen zijn geweest die hun kostbare tijd hierin hebben gestoken, anders had ik 'm dichtgegooid.
Nu schop ik 'm alleen naar NOS.
PMG->NOS