Op zaterdag 01 juni 2002 18:03 schreef .oisyn het volgende:
[..]
het is o
is
yn

Ik had het al gezien jah

[..]
ik had Adrie ook als stagedocent, en nee ik heb niet gemodelleert. Kwam voornamelijk ook omdat ik niet echt een groot project heb gedaan, maar meer allemaal kleintjes bij elkaar. Bovendien moet je die modelleer programma's ook maar net tot je beschikking hebben op je werk/stage (ik liep bij een bedrijf waar maar 3 man werkte... ze maakten voornamelijk 3d animaties. Die gaan echt geen 4000 dollar uitgeven voor een modelleerprogramma omdat een stagiair dat toevallig ooit eens nodig heeft)
Ja ok, maar je hoeft niet persee met Rational te werken. Als ik me niet vergis heeft ook VisualStudio 6 een (beperkte) modelleringstool aan boord. Het zou me niets verbazen als die in .NET verder uitgebouwd is.
[..]
Ik ben niet geinteresseert in hoe jouw klassen in zo'n geval werken (ja natuurlijk wel als ik ze zou moeten gebruiken), maar wel in de achterliggende algoritmen en dat soort dingen. En die zijn niet echt uit te leggen in UML diagrammetjes
Inderdaad, formules zul je niet met UML kunnen uitleggen (immers een formule formuleert een wiskundige berekening en doordat er een standaard notatie voor is zal iedere wiskundige hem kunnen lezen), maar het is wel zo dat als jij je project een halfjaar laat liggen je van bepaalde zaken misschien niet meer precies weet waar ze thuis horen. Ik zelf heb dit nu al tweemaal meegemaakt en ik kan je vertellen dat het niet motiverend werkt..
[..]
zeker, wel eens gehoord van reverse engineering? Een model bijhouden kost mij gewoon teveel tijd tov de code die ik uit mijn hoofd klop. Als een onderdeel af is gooi ik doxygen eroverheen en dan heb ik een mooie gedocumenteerde htmlletjes over mijn code en klassen
Reverse enigneering, ben heel blij dat het bestaat. Gebruik het zelf ook als ik even niet heb kunnen modelleren, maar voornamelijk als ik van iemand code krijg/gebruik en diegene heeft zelf geen model. Verder vind ik het wel zo dat het niet zo mag zijn dat je pas achteraf je model laat maken voor je hele project, want dan kun je het net zo goed niet doen.
hmm doxygen... ken ik niet, zal freshmeat eens raadplegen.
[..]
Mwa, daar heb ik dus slechte ervaringen mee. Genereer je code, en vervolgens klopt het niet naar jouw maatstaven en coding styles, zodat je alles weer om gaat gooien. Maar dat is waarschijnlijk een kwestie van ergens wat instellingen veranderen

Jij hebt waarschijnlijk met Rose 98 moeten werken... En ja, die zuigt behoorlijk.. Ik gebruik momenteel Rose 2002 J Edition en die werkt perfect. Hij heeft tegenwoordig zelfs standaard de openings accolade op een nieuwe regel staan

Verder kun je ook nog eens opgeven dat membervariablen bijv m_ of _ voor de naam in de code moeten krijgen.
Echt, de ondersteuning van java is perfect tegenwoordig (mag ook wel, 4 jaar later

)
Maar ik denk dat de reden waarom ik niet modelleer voor mijn 3d engine nog niet helemaal is overgekomen, namelijk omdat het heel erg implementatieafhankelijk is. Abstractie is wel mooi enzo, maar absoluut niet nuttig in de core van een 3d engine, waar alles om snelheid draait. Abstractie zorgt voor omwegen, dingen die je absoluut niet moet hebben in zo'n geval. Dan kan ik wel van te voren gaan bedenken hoe een klasse eruit komt te zien, maar tijdens de implementatie komt iets bovendrijven waar ik totaal geen rekening mee heb gehouden, waardoor je je hele model weer kunt omgooien. Dan moet je dat dus ook weer bij gaan houden in je diagrammetjes, wat weer extra tijd kost. Daarom doe ik het in die gevallen achteraf
Nee, maar je kunt wel afhankelijkheden en relaties weergeven van classen of onderdelen. Abstractie gebruik ik zelf ook (nog) relatief weinig. Verder is het ook nog zo dat voor verschillende projecten het regelmatig is gebeurd dat het model geheel of deels op de schop is gegaan, omdat sommige dingen dat beter konden functioneren.
En ik ben absoluut niet anti-modelleren, ik vind het in sommige gevallen gewoon onzin
Oh dat ben ik zeker met je eens, zeker als je maar een klein aantal (2 á 3) classen hebt.
Trouwens Sarah, ik zag dat je JButton's gebruikt voor je menu's. Ik weet niet of je daar nog een reden voor hebt, maar swing heeft daar speciale JMenuItem's voor.