DVD- of CD-writer

Pagina: 1
Acties:

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:50
Mijn buurman heeft laatst een digitale camera van jvc gekocht met een dv aansluiting. Nu wil hij dus dingen gaan opnemen; deze evt. bewerken op de pc, en overzetten op cd, zodat ze kunnen worden afgespeeld in zijn dvd-speler (met 100hz breedbeeld tv) Nu wil hij weten wat hij moet kopen, een dvdwriter of een cdwriter. Hij wil heel goede kwaliteit (het moet er op tv goed uitzien, minstens kwaliteit van vhs banden). Hij heeft ook een 5.1 set, dus op geluid kan ook niet echt bezuinigd worden qua grootte. Wat kan hij dan het beste kopen, en welke hardware en programma's raden jullie aan voor het capturen/bewerken van een video?
Opzich is het opdelen van een video niet erg (bv 2 cd's) maar het is niet de bedoeling om om de vijf minuten een andere cd in de dvdspeler te doen :+
Ik ben op dit gebied nogal een n00b :)
Nog iets: zijn pc is: amd athlon 1,2 ghz, 256 mb sdram, 40 gb hd, dvdspeler, sb live 1024, geforce 2 gts 32 mb. Moet hieraan iets geupgradet worden of niet? Er is een beurs in ahoy komend weekend, dus dan wil hij gaan shoppen. (niets is leuker dan het uitgeven van geld van iemand anders :P)

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 21:46
Kwaliteit van foto's op gewone CD is gewoon zeer goed en op een cd passen er natuurlijk ook heel veel.. Weet niet of ook de kwaliteit van foto's op een dvd beter is, maar zal nooit veel zijn.. Prijs verschil tussen een cd- en dvd-writer is nogal groot en ook zijn er nog steeds een aantal verschillende soorten dvd-writers waardoor ik liever nog even zou wachten tot de prijs (van zowel dvd-writer als de dvd schijfjes) wat gezakt is en de standaard wat meer vast staat..

Ik zou momenteel dus voor een gewone cd-writer gaan.. Je hebt evt. ook 99 minuten CD's, daar past nog een stuk meer en de prijs ligt nog steeds een stuk lager als 1 dvd schijfje.. Weet alleen niet of alle dvd-spelers die cd-r's ondersteunen..

Verwijderd

ahum...ik geloof dat het in deze gaat om "digitale video"......

Maaruh kwa kwaliteit maakt het voor eigen opnames niets uit. je camera verstuurt het digitaal.

Kwa capaciteit is dvd wel interesant. Maar de tegen argumenten aangevoerd door mijn boven buurman gelden ook in dit geval.

Ik zou een cd-brander kopen.

De kwaliteit van de opname hangt vooral af van: Camera, kabels, gebruikte codecs, gebruikte technieken voor bewerking/software. Niet zozeer van het medium cd of dvd, beide zijn nml digitaal.

Ik geloof trouwens niet dat het mogelijk is voor een "gewoon persoon" om 3d 5.1 geluid te creeren, althans ik vermoed dat dit vrij complex is, met bv diverse microfoons......

Bij keuze van cdr mendia zou ik kijken voor de wat duurdere philips/sony cd's dez hebben namenlijk de eigenschap om ipv na 5 maanden na 9 maanden hun gegevens te verliezen.....

suc6 met shoppen

Verwijderd

ik zou ook een cd writer nemen, ook omdat de standaard van de dvd nog niet bekend is. Volgend jaar moet de blu-raid disk komen, en dan heb je weinig meer aan je dvd writer. En natuurlijk ook de argumenten van bovenbuurman:D

• Irby
Het gaat dus een cdwriter worden. Nu is mijn vraag; weten jullie hoeveel minuten er op 1 cd gaan, is dat een half uur, of langer, uitgaande van gewone kwaliteit, is dat 640*840 geloof ik, of iets meer voor tv. Die 99 minutencd's, worden die door de nieuwere writers/programma's ondersteund?
Die 5.1 kan inderdaad niet worden gemaakt door die camera, dat was meer voor evt. dvd's die hij wil rippen, maar dat kan denk ik wel in de divx standaard? of kan het dan niet worden afgespeeld in de dvdspeler.
Welke programma's zijn geschikt voor het monteren/bewerken van films? Zitten die bij capture kaarten? Want die moet hij ook kopen. Welke raden jullie aan? Hij moet een dv aansluiting hebben, moet ik dan een pinnacle hebben, of is een andere beter geschikt.

Verwijderd

Met Nero 5.5 kun je de 99 min Cd's branden of dat de brander aan kan liegt van de merk af ik weet dat het bij en PCRW1610 van philips wel werkt en bij en plextor ook soms bij Teac branders ..ik heb een keer en lijstje van paar branders die het aan kunnen gevonden op www.disk4you.net

Euuhm DIVX zou ik niet gebruiken kun je niet afspelen op en DVD player ..( zou wel leuk zijn >:) ) wat je kunt doen is het als VIDEO CD om te zetten en dat dan te branden of Super video CD die twee formaten kun je dan gewoon in een DVD player afspelen ..

Als programma for het bewerken zou ik Adope premier aan raden

ik hoop je kunt wat met de info van mij leuke dag verder 8-)

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 14:51

SG

SG surft naar info hardewaren

Op zaterdag 01 juni 2002 16:27 schreef LaswA het volgende:
ik zou ook een cd writer nemen, ook omdat de standaard van de dvd nog niet bekend is. Volgend jaar moet de blu-raid disk komen, en dan heb je weinig meer aan je dvd writer. En natuurlijk ook de argumenten van bovenbuurman:D
Blue RAY Disc heb je ook 'n Blue RAY Disc Speler voor nodig en aangezien we hier 5 DVD spelers hebben en de massa goed voorzien is van DVD spelers loopt het met BLue Ray DIsc zo'n vaart niet.

Zie het maar als in het rijtje
CD;DVD;BluRay.

Dat houd dus in Blue Ray spelers zullen rete duur zijn in het begin en de branders die wat later komen voor 'n lange periode onbetaalbaar zijn voor het grootste deel van de massa

Dan moet BLue ray disc ook nog es aanlaan en dat kost tijd maar kan even goed grotendeels floppen zoals DAT/MiniDisc/LaserDisc/SVCD/

We zitten nog voorlopig midden in de DVD tijdperk en BLue-Ray ligt voor de gewone man nog ver in de toekomst.

Ik ga geen 5jaar wachten maar 'n maandje en dan wordt het DVD+R/+RW Rewiter

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• Irby
Nu heb ik even zitten kijken, maar is de kwaliteit om te capturen van je camera via een videokaart ook goed? Dan zou hij een nieuwe videokaart kunnen kopen, waarmee hij dan kan capturen. (de deluxe uitvoering van asus bv.) Of kan hij beter een losse capturekaart kopen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op zaterdag 01 juni 2002 16:21 schreef Rismo het volgende:

Bij keuze van cdr mendia zou ik kijken voor de wat duurdere philips/sony cd's dez hebben namenlijk de eigenschap om ipv na 5 maanden na 9 maanden hun gegevens te verliezen.....
:?

kun je dit misschien nog even uitleggen, want ik snap niet wat je hier nu weer mee bedoeld.

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-04 12:51
Op zondag 02 juni 2002 10:53 schreef hccer het volgende:
Nu heb ik even zitten kijken, maar is de kwaliteit om te capturen van je camera via een videokaart ook goed? Dan zou hij een nieuwe videokaart kunnen kopen, waarmee hij dan kan capturen. (de deluxe uitvoering van asus bv.) Of kan hij beter een losse capturekaart kopen?
Dat zou ik NIET doen! Capturen via een normale video- of TV kaart gaat bijna altijd analoog. Ookal is de kwaliteit via bijvoorbeeld een S-VHS kabel ook wel goed... een digitale videocamera doe je er echt zwaar onrecht mee.

Dat apparaat moet dan eerst zijn digitale signaal naar analoog converteren en vervolgens gaat jouw PC dat weer naar digitaal converteren |:(. En tenzij je een heel erg dure capture kaart gebruikt wordt de kwaliteit er :r van, in vergelijking met wat je met DV kunt bereiken.

Bovendien kost een DV kaartje bijna niks. Het zou zelfs nog te overwegen zijn die Soundblaster Live te upgraden naar een Soundblaster audigy. Bij de audigy zit er een firewire/DV aansluiting standaard op de kaart en mijn ervaring is dat een audigy stabieler is den een live.

Trouwens, over de keuze DVD vx. CD-R: Sommige mensen beweren hier dat het geen zak uitmaakt 'omdat het toch digitaal' is. Dit is natuurlijk een heel simplistische kijk op de zaak.

De hoogste kwaliteit die je met een normale CD brander zou kunnen bereiken is S-VCD kwaliteit. Dit is een beetje vergelijkbaar met S-VHS maar komt nog lang niet in de buurt van DVD. Omdat je op een gewone CD toch minder gegevens kwijt kunt is de MPEG II-compressie bij een S-VCD gewoon zwaarder dan bij een DVD, dus minder kwaliteit. Bovendien kun je met een S-VCD maar zo'n 40 minuten video op 1 cd kwijt.

Ik zou bij grote productie volumes dus toch onderhand een DVD writer adviseren, zeker gezien de steeds lager wordende prijzen. Het enige wat je nog van de aanschaf van een DVD writer af zou kunnen houden is de keuze tussen DVD-RW en DVD+RW. Welke is meer compatible met standalone DVD spelers? Ik heb nog nooit iemand gezien die dat op overtuigende manier heeft kunnen uitleggen... tegenstrijdigheid is hier troef, blijkbaar.

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Majapro
  • Laatst online: 05-04 04:41

Majapro

Deventer

Op zaterdag 01 juni 2002 16:58 schreef hccer het volgende:
Het gaat dus een cdwriter worden.
Jammer...van je eigen films zou je tenslotte ook SVCD's kunnen maken en deze op een DVD-R kunnen zetten om vervolgens op je DVD speler op TV af te spelen, helaas zonder 5.1 geluid.

Het probleem is natuurlijk dat niet alle DVD spelers SVCD's afspelen, als die dat wel doen spelen ze weer geen DVD-R af. Eéntje die dat allebei kan is goed zoeken want ik wou dat ik wist welke merk/model dat wel kon!!

"Heilzaam is slechts, wanneer in de spiegel der mensenziel zich de hele gemeenschap vormt; en in de gemeenschap leeft: de kracht van de ziel van de enkeling"

• SG

SG

Hum als je van plan bent om DVD RW te gebruiken omdat je achteraf nog wat wilt editen dan moet je voor de DVD+RW gaan aangezien die na modificeren nog af te spelen is in de standalone DVD spelers en DVD-RW expliciet niet die kan dan alleen afgespeeld worden na editing in de DVD brander zelf

Ik kies dus voor DVD+RW/+R

En ja S-VCD is geinig redelijke resolutie maar dan heb je wel 3x CD-R nodig voor 'n film.
Dan is DVD+/- R/RW 'n must. of je hebt dan 1 tot 3 pauses bij het movie kijken igv 'n film door het noodzakelijk switchen van CD'R.

Ik heb nu twee PC met DV en ene kan ook analoog capturen
dmv DV kaart met software en 'n 8500DV + TV tuner.

Ik mis echt 'n DVD writer.

Ik ben ook aan het denken om de converterings tijd in te korten door 'n CPU/mobo upgrade Thunderbirds hebben geen SSE en data prefetch wat ook helpt wat ik dus nu mis.

En 'n DUal Palomino wil dan ook wel lekker voor het renderen/converteren.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• SG

SG

Op zondag 02 juni 2002 12:35 schreef promaja het volgende:

[..]

Jammer...van je eigen films zou je tenslotte ook SVCD's kunnen maken en deze op een DVD-R kunnen zetten om vervolgens op je DVD speler op TV af te spelen, helaas zonder 5.1 geluid.

Het probleem is natuurlijk dat niet alle DVD spelers SVCD's afspelen, als die dat wel doen spelen ze weer geen DVD-R af. Eéntje die dat allebei kan is goed zoeken want ik wou dat ik wist welke merk/model dat wel kon!!
Ik heb 'n Revoy 2200 en die staat in het lijstje van DVDplusRW dat ie DVD+RW af kan spelen net als mijn panasonic standaloon DVD speler maar de Revoy vreet ook SVCD en CD-r/RW maar heb SVCD(CDR) nog niet uitgeprobeert.

DVDplusRW beweerd dat +RW/R veel beter compatible is met standaloone DVD spelers iig met +RW

enige nadeel is dat DVD+RW media nog duur is 'een DVD+RW schijfje is gelijk aan +/- 7 stuks CDRW's dan valt het mee maar DVD per stuk lijkt het erg duur.

DVD-R zijn wel wat goedkoper

• Irby
Even voor de duidelijkheid; mijn buurman heeft deze set: http://www.sony-europe.com/view.x?prod=24599&cat=12856&loc=en_nl
Er staan dus geen dvd-r bij de lijst, kan die dan alleen maar cd-r/rw afspelen? Dan zou de dvdwriter zowieso al afvallen.

edit:
Als hij de audigy koopt, dan kan hij de camera daar op aansluiten, nu is mijn vraag, heb je dan nog iets van een kaart nodig voor het capturen, of kan dat gewoon softwarematig? Sorry als dit een domme vraag is, maar ik heb hier nog nooit mee gewerkt, en zou niet willen dan mijn buurman dadelijk iets koopt wat niet werkt, ik woon er per slot van rekening naast :)

• supermario888
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-09-2023
Euhm de meeste sony en philips dvd-spelers kunnen toch geen gebrande cds afspelen? Ik heb van heel veel mensen gehoord dat die dvdspelers geen gefikte cd's slikken.

correct me if i was wrong :)

• Irby
Volgens de handleiding moet ie dat wel af kunnen spelen, de website "zegt" dat ook (zelfs rewritables). Ik kan alleen niet vinden of je ook dvd-r oid af kan spelen.

• eymey
Op zondag 02 juni 2002 14:42 schreef hccer het volgende:
Volgens de handleiding moet ie dat wel af kunnen spelen, de website "zegt" dat ook (zelfs rewritables). Ik kan alleen niet vinden of je ook dvd-r oid af kan spelen.
dvd-r moet je ook niet meer aan beginnen. Als je een DVD writer wilt kopen moet je een DVD-RW of DVD+RW halen... afhankelijk van welke standaard compatible is met de standalone DVD writer van je buurman.

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• eymey
Op zondag 02 juni 2002 14:03 schreef hccer het volgende:

Als hij de audigy koopt, dan kan hij de camera daar op aansluiten, nu is mijn vraag, heb je dan nog iets van een kaart nodig voor het capturen, of kan dat gewoon softwarematig? Sorry als dit een domme vraag is, maar ik heb hier nog nooit mee gewerkt, en zou niet willen dan mijn buurman dadelijk iets koopt wat niet werkt, ik woon er per slot van rekening naast :)
Nee, ik heb zelf nog geen ervaring met DV maar als het goed is, is het aansluiten van de camera op de DV ingang van de Audigy genoeg.
Ik neem aan dat de gebruikte bewerkingssoftware merkt dat er een DV interface met camera aanwezig is en de rest zal doen.

• SG

SG

Ik heb de pinnacle DV studio

Als de drivers voor de kaart goed zijn geinstalleerd en ook de OEm software videobewerkings pakket dan hoef je alleen de camera in te steken en kan je Video van je Di8 camera afhalen en bewerken of eerst met een Preview 'n soort thumbnail videostream voor bewerken zodat het snellergaat en dan de fullstream renderen als je klaar bent.

Als de camera ook DV input cabable is dan kan je het ook weer bewerkt terug zetten op Di8 tape
De camera kan ook direct beeld door de camera weergeven op de monitor en dan snapshots maken.

Is dus ook de vraag wat voor camera je hebt en welke DV kaarten er mee werken.

Analoog heb ik ook gebrobeert via Composite op de 8500DV kaart heeft ook DV en S-video in/uit

• Angels2
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-03-2025
Met die Sony zou het wel moeten afspeelbaar zijn. Er staat immers DVD video.
Zie ook:
http://www.dvdplusrw.org/resources/compatibilitylist_dvdvideo.html
Als je met video wil gaan spelen, dan is DVD+RW+R het ideale formaat. Deze produceren DVD video plaatjes en die zijn afspeelbaar in een DVD speler.
Je kiest wel best voor DVD+RW want Sony doet daar aan mee (samen met Philips, Ricoh, HP, Dell, Microsoft,..)
Als ie dan nog een 1394 aansluiting heeft kan hij zijn met de camera gemaakte videos op DVD+RW zetten (en ze zonodig nog eerst bewerken). Philips levert daar bij de DVDRW228 een heel interessant pakket voor mee.

• Irby
Hij wil een dvd writer gaan kopen, deze set is denk ik wel een goede optie, weet je misschien of er een verloopkabel wordt bijgeleverd? Hij heeft namelijk een firewire/ilink aansluiting met 4 pinnen, terwijl die van de pc 6 pins is. Of moet deze kabel apart gekocht worden. Ow, de set is nu in de aanbieding bij informatique voor € 519.

• Angels2
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-03-2025
De kabel zou normaal bij de camera moeten zitten, want Philips (en de anderen ook) verkopen geen firewire 1394 kaartjes bij de drives. Die kit die ik vernoemde zit bij de DVDRW228 (2e generatie) en niet bij de DVDRW208 (1e generatie). De 2e generatie kan op +RW en op +R schrijven, de "oude" 1e generatie enkel op +RW.
Pagina: 1