[linux] xterminal, pxe, bootp, tftp, nog verder optimizen

Pagina: 1
Acties:

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Ik heb het vrijdag samen met een mede student voorelkaar gekregen om een remote X terminal server werkend te krijgen. Clients werken, zit alleen nog een bug in de netwerkkaart driver waar door sommige PCs het niet doen (EEPRO100).
Ze connecten voor hun bootzooi automatisch op PIII 700 en vervolgens op een Sun Blade 1000 met Solaris 8. Geen problemen tot dus ver.
Die Blade gaat maandag of dinsdag weg. Stel ik wil een XServer opzetten die het zelfde moet gaan doen als die Blade... wat zijn dan de server eisen, en wat zou ik als minimale systeemeisen voor de clients kunnen houden?

Ik zat zelf te denken aan 1 AMD 1800+ met 1024mb intern geheugen op de 30 clients. (Kan dit meer worden of is het eigenlijk al te veel?)
Als bootp server een PIII-700 met 4 10/100 netwerkkaarten (ons school netwerk is nog steeds 10mbit :'( (HRO))
Voor de clients moet je het afkunnen met basic clients, PI/PII die nog ergens over zijn, met boot from lan support.

Het booten van die clients gaat me eigenlijk iets te langzaam, dat wil ik dus wat sneller maken door meerdere netwerkkaarten te gebruiken in de pc die DNS, DHCP, BOOTP, NFS, TFTP draaid. Die het overigens makkelijk aan kan.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• deadinspace
  • Laatst online: 15-08 23:10

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 01 juni 2002 15:29 schreef Skinkie het volgende:
zit alleen nog een bug in de netwerkkaart driver waar door sommige PCs het niet doen (EEPRO100).
Een aantal eepro100 kaarten hebben zelf een bug, waardoor ze niet (of maar heel kort) functioneren op een 10 MBit half duplex netwerk. Dat is geen bug in de driver maar in de kaarten zelf.
De GNU/Linux driver heeft daar nog geen workaround voor, maar Intel heeft zelf een driver met deze workaround beschikbaar gesteld: e100.o.
Ze connecten voor hun bootzooi automatisch op PIII 700 en vervolgens op een Sun Blade 1000 met Solaris 8. Geen problemen tot dus ver.
Die Blade gaat maandag of dinsdag weg. Stel ik wil een XServer opzetten die het zelfde moet gaan doen als die Blade...
X server is wat op die terminals draait. De applicaties draaien dan op die vette bak ('applicatie-server').
wat zijn dan de server eisen, en wat zou ik als minimale systeemeisen voor de clients kunnen houden?

Ik zat zelf te denken aan 1 AMD 1800+ met 1024mb intern geheugen op de 30 clients. (Kan dit meer worden of is het eigenlijk al te veel?)
Tsja, dat hangt heel sterk af van wat je precies wil gaan draaien.
Aangezien je die pIII al hebt zou je die kunnen inrichten als applicatie-server; dan weet je misschien beter hoe je het moet inschatten.
Als bootp server een PIII-700 met 4 10/100 netwerkkaarten (ons school netwerk is nog steeds 10mbit :'( (HRO))
Voor de clients moet je het afkunnen met basic clients, PI/PII die nog ergens over zijn, met boot from lan support.

Het booten van die clients gaat me eigenlijk iets te langzaam, dat wil ik dus wat sneller maken door meerdere netwerkkaarten te gebruiken in de pc die DNS, DHCP, BOOTP, NFS, TFTP draaid. Die het overigens makkelijk aan kan.
Wat gaat er precies zo traag bij het booten?
Ik vermoed dat het 10 MBit-zijn van het netwerk een redelijke beperking is.

Wat betreft de terminals: Voor 'normaal' desktop gebruik (video daargelaten) zouden pI's en pII's wel genoeg moeten zijn. Een fatsoenlijk netwerk met lage latency is meestal belangrijker (mits de terminals niet te low-end zijn).
Maar dat kun je toch het beste zelf uittesten.

• Skinkie
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Op zaterdag 01 juni 2002 17:37 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Een aantal eepro100 kaarten hebben zelf een bug, waardoor ze niet (of maar heel kort) functioneren op een 10 MBit half duplex netwerk. Dat is geen bug in de driver maar in de kaarten zelf.
De GNU/Linux driver heeft daar nog geen workaround voor, maar Intel heeft zelf een driver met deze workaround beschikbaar gesteld: e100.o.
au... dat wist ik nog niet, het vreemde is ook dat sommige boardjes (zijn onboard dingen), het wel doen. Iemand bij ons op school heeft de originele driver aangepast en die verhelpt meestal de problemen. Alleen die driver zat niet in de kernel ingebakken dus moesten we dat zelf nog ff doen.
X server is wat op die terminals draait. De applicaties draaien dan op die vette bak ('applicatie-server').

Tsja, dat hangt heel sterk af van wat je precies wil gaan draaien.
Aangezien je die pIII al hebt zou je die kunnen inrichten als applicatie-server; dan weet je misschien beter hoe je het moet inschatten.
een leerkracht heeft het "waanzinnige" idee om netbeans voor iedereen te laten draaien... en dat wil natuurlijk wel. Gebruik is voornamelijk bij de Java lessen.
Wat gaat er precies zo traag bij het booten?
Ik vermoed dat het 10 MBit-zijn van het netwerk een redelijke beperking is.
Je hebt deels gelijk, dat 10MBit is niet om tig mb over te sturen, maar het gaat voornamelijk om de tweede stap van het PXE gebeuren. Hij vind z'n dhcp server, maar de stap na: Boot from network en local, dan gaat hij de tftp benaderen, zit een wachttijd in van 10s. En dat wil ik er heel graag uit hebben :+ want wat daarna komt, is compleet te modden :)

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!