[samba] sharing over meerdere netwerken.

Pagina: 1
Acties:

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://131.155.226.54/var/netwerk.jpg

Een plaatje van mijn netwerk hier in huis.

S1 server Linux:
NIC#1 uplink internet (10Mbit UTP)
NIC#2 lokale netwerk (10Mbit BNC)

S2 server FreeBSD:
NIC#1 uplink internet (10Mbit UTP)
NIC#2 lokale netwerk (10Mbit BNC)
NIC#3 crosslink laptop (100Mbit UTP)

Heb hier 2 servers staan, beide met een 10Mbit uplink naar surfnet. Eentje draait Linux 2.4 met samba en daar hangt een 10 Mbit coax netwerk aan dat over meerdere kamers verspreid ligt. Andere server draait FreeBSD met samba en daar zit via een crosslink mijn laptop aan (heb geen BNC PCMCIA netwerkkaart voor de laptop).

Nu wil ik graag file-sharing van de laptop (WS6) naar een aantal workstations. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Kan dit zomaar met samba of moet ik aan VPN gaan denken?

NIC#2 en NIC#3 zitten op dit moment in een ander subnet.

de betaler vervuilt

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Dit kan met Samba en WINS.
Stel S2 in als WINS-server. (WINS-support in SWAT)

Geef bij je laptop op dat S2 de WINS-server is.
Waarschijnlijk moet je dat ook doen bij de andere computers, maar dat moet je maar even testen.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Op zaterdag 01 juni 2002 16:22 schreef Valium het volgende:
Dit kan met Samba en WINS.
Stel S2 in als WINS-server. (WINS-support in SWAT)
Hmm, is het zo simpel, cool, ga ik dat zo eens ff proberen :P
Geef bij je laptop op dat S2 de WINS-server is.
Waarschijnlijk moet je dat ook doen bij de andere computers, maar dat moet je maar even testen.
Dat gaat via DHCP (draait nu nog op S1, maar dat kan natuurlijk ook S2 worden. Of gewoon S1 de juiste wins server mee laten geven).

de betaler vervuilt

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Hmmm, nog ff een vraagje, de computers in het 10Mbit gedeelte hebben een IP 192.168.0.x (mask 255.255.255.0) en het 100MBit gedeelte 192.168.1.x (mask 255.255.255.0).
Ik zie in het netwerk op ieder system wel alle netbios namen. Zodra ik echter via het 10Mbit gedeelte de laptop probeer te benaderen krijg ik een foutmelding: network path not found.

Zit deze fout nou in de rechten van de systemen of moet ik het probleem zoeken in de verschillende IP ranges en de manier waarop routing (niet) plaatsvindt? Ik gok zelf het laatste aangzien een ping naar de netbios-naam ook geen enkel teken van leven geeft.

de betaler vervuilt

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-07 21:36
Als je op je 10 mbit netwerk instelt dat de freebsd computer (s2) de gateway is, dan gaat het wel goed waarschijnlijk. Alleen s1 weet niet dat achter s2 het 192.168.1.x domein schuilt. Hier moet je dus wat in je routing table fixen om het goed te laten gaan. Je zou misschien ook met een bridge op s2 kunnen werken, zodat het één netwerk wordt.