Toon posts:

geluidsapp. aarden

Pagina: 1
Acties:
  • 249 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
als ik mijn sb1024 aansluit op mijn versterker en de versterker wat harder
zet komt er een bromtoon (nou heb ik een
tip gekregen om een geaard stopkontakt
te gebruiken maar de twee versterkers die
ik heb hebben twee pollige stekkers plus/min
en geen rand-aarde ... ook andere versteker
ggeprobeerd geen verandering.
heb iemand daar een oplossing voor
thanks

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 19:33
Wat ik vaak adviseer is om maar een app. te aarden en absoluut niet meer.
't probleem is namelijk dat wanneer je dat wel doet er een lus (lees:spoel/antenne) ontstaat tussen de aarde-draad, de massa-leiding van de audio-kabel en de 2 apparaten (comp. & versterker bijv.)
Deze lus (aka: aardlus) gaat dan werken als een spoel (met 1 winding) en pikt 't signaal van de netspanning op (= 50 Hz) en dat hoor je dan als een lage brom.
Ook moet je proberen om 220-V-kabels niet in meerder lussen leggen en ze uit de buurt houden van de signaal-leidingen (audio-kabels, monitor-kabels etc.)
Zorg er verder voor dat er ook geen trafo's (van speakers/printers/halogeen-lampen(!!)/etc. in de buurt liggen
Dus aard maar één apparaat in de keten en voorkom lussen in voedings kabels.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:23

Flotter

Pelipper!

En die stekkers zijn expres zonder aarde om zo'n aardlus te voorkomen.

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• SlaSauS
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-01 22:16
ik heb mijn computer geaard, er loopt echter wel een tv-out kabeltje naar mijn tv (en de (niet geaarde)stekker van mijn pc-speakers zitten in een ander niet geaarde wcd) heb ik dan ook zo'n lus?

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 20:02
Bij meerdere buitenwereldse aansluitingen (Hifi kabelTV-radio etc), is het aanbevelingswaardig om je antenne aansluiting galvanisch te scheiden. Voorkomt een aardlus via de antennekabel :) Verder is je Hi-fi natuurlijk niety ge-aard anders krijg je weer leuke terugkoppeling via het aardescherm van de line-in/out naar je PC.

Galvanische scheiding zelf te maken met een paar C'tje, plakband en wat alu-folie. Linkerhanden ?? --> kant-en-klaar te koop voor ca. 20-50 pietermannen.
Wanneer je geen kabel-internet hebt, is het 't eenvoudigste om de centrale kabel door te hakken en de galvanische-scheiding daar plaatsen voordat ie je huis gaat verkennen.
Bij kabel-internet, plaats je e.e.a. na de kabel-splitter dus zowel op het R+TV gat krijgt elk een scheidingsfilter.
Je gaat dus pas na het scheidingsfilter, je TV+Radio in je huis distribu-eren.

Alternatief.....optische scheiding. Een beetje classie maar wel hi-tech.

Gtrzz
Peter

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:08
De bromtoon kun je ook al krijgen als je alles goed hebt afgeschermd hoor!

Het is niet alleen zo dat er een spoelwerking is die de 50Hz netspanningsfreq. opvangt maar er lopen gewoon stroompjes door je aardingskabels van je pc naar je versterker en vise versa.
Het probleem is redelijk ingewikkelt. Ik heb bijv maar 1 aardingskabeltje naar mijn act. luidsprekers en toch bromden ze...
Wat je kunt proberen:
experimenteer met hoe je de stekkers in het stopcontact hebt zitten. die geven ook wel eens ongewenste stroompjes.
komt door de nulleider en de fase.

Zorg voor geleiders die de stroom makkelijker vervoeren(minder weerstand hebben ) dan je signaalkabels dan lopen die stroompjes niet langs je signaal maar over de andere kabel en hoor je het niet meer.

diskeltische lurker

Pagina: 1